Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
( Ze rende in volle galop de bak door, controle was er niet helemaal)
MieLo schreef:Zelfde probleem hier.
Mijn paard is altijd een pittige tante, maar zodra wij gaan springen is het helemaal feest.
Op dit moment lig ik er zelf al een maand uit en zat het nog wel een half jaar duren voor ik weer ga springen (ivm operatie).
Maar wat ikm zelf deed tijdens de trainingen, gewoon echt rust voor de hindernis. Lukt dit niet, stilzetten (ook al is dit nog voor de hindernis). Bij mijn paard lukte dit steeds beter en leert ze echt naar mij te luisteren. Zodra je haar haar gang laat gaan, blijft ze zo heet en verlies je meer de controle.
Je moet dus echt laten merken dat jij de baas bent en dat ze dus naar jou moet luisteren.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf 1 oefenwedstrijd heb gedaan, en het was links en rechts en verder zitten blijven( Ze rende in volle galop de bak door, controle was er niet helemaal)
Succes, hoop dat je wat aan mijn tip hebt
Sientje schreef:Begin rustig met drafbalkjes. Als je eenmaal een hindernisje neerzet, ga er dan niet achter elkaar overheen maar maak vanaf de lijn die op de hindernis afgaat een volte links of rechtsom tot ze rustiger is, neem dan het sprongetje een keer, maak weer een paar voltes etc. Zorg wel dat je dus bij elke volte recht voor de hindernis uitkomt, en dan weer afwendt. Stilzetten kun je ook proberen inderdaad, maar probeer dan wel een mooie, rustige overgang te maken, want vaak draait het uit op een hopeloze sleurpartij...
Edit: zie nu je tweede post, tussen de hindernissen door dus voltes rijden. Pas als je haar thuis onder controle kunt houden, een keertje mee op wedstrijd nemen.
Verder keek ik in je profiel en zie daar dat je beroep amazone is..?
levine schreef:MieLo schreef:Zelfde probleem hier.
Mijn paard is altijd een pittige tante, maar zodra wij gaan springen is het helemaal feest.
Op dit moment lig ik er zelf al een maand uit en zat het nog wel een half jaar duren voor ik weer ga springen (ivm operatie).
Maar wat ikm zelf deed tijdens de trainingen, gewoon echt rust voor de hindernis. Lukt dit niet, stilzetten (ook al is dit nog voor de hindernis). Bij mijn paard lukte dit steeds beter en leert ze echt naar mij te luisteren. Zodra je haar haar gang laat gaan, blijft ze zo heet en verlies je meer de controle.
Je moet dus echt laten merken dat jij de baas bent en dat ze dus naar jou moet luisteren.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf 1 oefenwedstrijd heb gedaan, en het was links en rechts en verder zitten blijven( Ze rende in volle galop de bak door, controle was er niet helemaal)
Succes, hoop dat je wat aan mijn tip hebt
Zorg dan wel dat je op tijd voor de hindernis stopt, niet vlak er voor, om een weigerend paard te voorkomen. Je kunt om te beginnen een martingaal gebruiken, dan heb je vaak al ietsjes meer te zeggen zonder te storen. Je kunt gaat oefenen met twee balken, je legt de balken op een bepaald aantal meters van elkaar af, rij afwisselend 2,3,4 galop sprongen. Je zult merken dat zo'n, eigelijk heel simpele, oefening, heel moielijk kan zijn.
ook afwisselen dus met de lengte tussen stoppen en hindernis, maar ook gewoon laten springen. Ciaraaa schreef:Wat ik er ben vergeten bij te zetten is dat het met een hindernis geen probleem is, maar als er meerdere hindernissen staan, gaat ze volluit en dan is er geen stoppen meer aan.
MieLo schreef:levine schreef:
Zorg dan wel dat je op tijd voor de hindernis stopt, niet vlak er voor, om een weigerend paard te voorkomen. Je kunt om te beginnen een martingaal gebruiken, dan heb je vaak al ietsjes meer te zeggen zonder te storen. Je kunt gaat oefenen met twee balken, je legt de balken op een bepaald aantal meters van elkaar af, rij afwisselend 2,3,4 galop sprongen. Je zult merken dat zo'n, eigelijk heel simpele, oefening, heel moielijk kan zijn.
daar inderdaad wel rekening meehoudenook afwisselen dus met de lengte tussen stoppen en hindernis, maar ook gewoon laten springen.