Ik ben eigelijk heel benieuwd hoeveel werk een (mijn :p) paard aan kan, tot in hoeverre het gezond is en wanneer het beter is om te stoppen met een buitenrijden. De situatie is als volgt: het paard in kwestie is een semi gepensioneerd ouder paard, 21 jaar. Het dier staat 's zomers 24 uur per dag in de wei, en er wordt zo'n 4 a 5 keer in de week wat mee gedaan, dressuur, longeren, genoeg afwisseling. Paard gaat met alle liefde een eindje met je rijden, maar na zo'n 30 a 45 minuten is de concentratie minder en is het te merken dat het beter is om rustig aan te doen of te stoppen (het is al een wat ouder paard, en ik ben liever voorzichtig dan dat ik hem overvraag) Ook ben ik niet echt ervaren met dressuur, dus het niveau van rijden is niet hoog.
Nu is mijn vraag, het strand ligt hier 45 minuten in stap vandaan, en ik wil graag ontspannen buitenritjes met hem blijven maken (dat vind meneer geweldig!) en ik vraag me af of ik hier verstandig aan doe, heeft mijn paard genoeg conditie, of kan ik beter in de bak blijven rijden? (ik heb geen trailer dus dat is geen optie)
tips en meningen zijn welkom!