Een buitenrit: tot hoe lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Een buitenrit: tot hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:46

sorry als het hier verkeerd staat :o
Ik ben eigelijk heel benieuwd hoeveel werk een (mijn :p) paard aan kan, tot in hoeverre het gezond is en wanneer het beter is om te stoppen met een buitenrijden. De situatie is als volgt: het paard in kwestie is een semi gepensioneerd ouder paard, 21 jaar. Het dier staat 's zomers 24 uur per dag in de wei, en er wordt zo'n 4 a 5 keer in de week wat mee gedaan, dressuur, longeren, genoeg afwisseling. Paard gaat met alle liefde een eindje met je rijden, maar na zo'n 30 a 45 minuten is de concentratie minder en is het te merken dat het beter is om rustig aan te doen of te stoppen (het is al een wat ouder paard, en ik ben liever voorzichtig dan dat ik hem overvraag) Ook ben ik niet echt ervaren met dressuur, dus het niveau van rijden is niet hoog.
Nu is mijn vraag, het strand ligt hier 45 minuten in stap vandaan, en ik wil graag ontspannen buitenritjes met hem blijven maken (dat vind meneer geweldig!) en ik vraag me af of ik hier verstandig aan doe, heeft mijn paard genoeg conditie, of kan ik beter in de bak blijven rijden? (ik heb geen trailer dus dat is geen optie)

tips en meningen zijn welkom!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:48

Ik denk dat je je paard blijer maakt met de buitenritten als ik het zo lees.
En waarom niet, zolang hij geen klachten krijgt, hou je hem hier alleen maar ´jong´ mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Een buitenrit: tot hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:58

jep, maar het duurt al zo'n 45 voordat ik er ben, en 45 minuten terug.. en met het rijden op het strand zelf erbij, ben ik dus al snel 2 uur onderweg. Zou je (of iemand anders?) me een indicatie kunnen geven tot hoever ik bijvoorbeeld kan gaan, op volle snelheid vind meneer leuk, maar hoelang zou ik dat moeten doen, en als hij moe is, wat is dan verstandig? draven ipv galoperen? of liever toch stap? (heb voorheen altijd in groepen buiten gereden, ik ben echt nieuw met dit)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:04

zou dan stukken draven , gaat sneller is minder belastend

met mijn op papier 18 jarige (tel der maar 2 jr bij op)
ben ik laatst 3 uur op het strand geweest
ik was moe , hij niet :+
wel dag er na even kijken naar evt stijfheid
zo ja iig lichte arbeid ..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:06

Ik zou niet meteen 2 uur weggaan. Je kan beter steeds iets langer gaan. De eerste keer ga je bijv. 45 minuten, de 2e keer 55 minuten en zo bouw je het steeds meer op.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:13

als je paard een goeie conditie heeft en je maakt regelmatig langere buitenritten dan kan je makkelijk naar het strand..
als je paard toch snel vermoeid raakt is het verstandig om een gang langzamer te rijden. draven ipv galop, stappen ipv draven.
als je een lekkere galop op het strand wil doen, dat kan als hij daarna goed op adem kan komen. je kan beter bv 2x paar minuten lekker voluit dan 1x heel lang. als je paard moeier wordt kan je beter stappen of draven dan galopperen..
als je paard nog niet zo'n goeie conditie heeft of je maakt kortere buitenritten is het verstandiger om het op te bouwen..

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:17

zou ook inderdaad bijvoorbeeld na het rijden dan nog een half uurtje naar buiten gaan en ook tijdens het rijden wat meer laten galloperen.. bv interval training.

Het gaat met name om het uitputtende, als de concentratie er na 45 min werk af is, is dt niet erg zolang hij mar niet moe is.

Stel je gat naar buiten dan zou ik inderdaad lange stukken draven en stappen en maar kleine stukjes galloperen. En dan mag je best hard hoor als je vervolgens maar weer lang stapt. Vooral op de terug weg want ook paarden kunnen spierpijn krijgen en de duinen zijn toch best heuvelig

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:00

ik denk dat je best naar het strand kan gaan met je paard, als je het op de heen en terug weg rustig aan doet ;)
probeer het maar een keer, als blijkt dat het niet gaat weet je dat ook weer. Wie niet waagt wie niet wint :+ }:0

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:06

Je paard werkt normaal ook 3, 4 keer per week, ongeveer een uurtje, en de rest in de wei, dan heeft hij een heel aardige basisconditie hoor! Zeker als je kalm opbouwt en afbouwt op de heen en terugweg, kun je op het strand zeker in galop en draf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:18

Ik denk dat je basisconditie voldoende is. Er is toch wel een aardig verschil tussen 'trainen' in de bak en buiten lekker lalala. Als jij in de bak veel overgangen/stelling etc. etc. vraagt, ja daar kunnen ze snel moe van worden. Buiten lekker stappen en stukjes draven kunnen ze veel langer volhouden.
45 minuten stappen vind ik niet erg veel, maar goed je moet natuurlijk ook nog terug.
Als je je echt zorgen maakt over of het paard het wel vol kan houden moet je het opbouwen. Begin met opbouwen, persoonlijk vind ik dat je dan 45 minuten stappen toch wel als aardig beginpunt kan nemen. (In die 45 minuten vertrek je en ben je weer thuis)
Bouw dat in 2 weken op naar een uur stappen, waarin je dan bij elkaar naar 15 minuten drafwerk toegaat. Niet achter elkaar, maar zal je vast wel begrijpen. (3x 5 minuten of elke keer 3 minuten-afhankelijk van de beschikbare bermen)
Ga vervolgens naar anderhalfuur met 15-20 minuten drafwerk en 3 minuten galop.
Bouw vervolgens de galop uit naar met tussenpozen) +/- 6-9 minuten.
Als hij dat goed volhoudt kun je makkelijk naar het strandstappen in 45 minuten en 45 minuten terug. De eerste keren op het strand doe je het rustig aan, het mulle zand is héél zwaar en keihard galopperen moet je zeker de eerste paar keren niet doen. Dit heeft 2 functies, hij leert bij jou te blijven en niet te stuiteren zodra hij op het strand komt en hij bouwt nog conditie op. Draaf eerst een stukje op het strand en pak een kort galopje. Stap verder nog even rond en ga naar huis. De volgende keer kun je wat dit allemaal wat uitbouwen. Kilometers draven en galopperen lijkt mij niet verstandig om aan te beginnen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:24

zolang je opbouwd kan het geen kwaad. en dan kun je dus eerst een keer 2 uur gaan rijden, en kijken of dat goed gaat. zo ja kun je ook best langer rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:24

ik heb eens gelezen, weet niet meer waar enz. dat een ongetraind paard een wandeling van 35 km per dag aan kan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:26

Je paard geeft zelf wel aan hoe lang hij het kan volhouden, lijkt me. Mijn merrie is bijna 19, en wil alleen maar heeeeeel hard. Ik rij rustig 4, 5u 's zomers. Het verschilt per paard denk ik, maar je merkt snel genoeg of hij het nog aankan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:38

Een paard kan echt heel wat hoor, in de ogen van een mens is het verschil gewoon ongelooflijk.
Wij maken soms buitentochten van wel 5u en ikzelf was dan echt heel moe, paard nog niet echt hoor.
Natuurlijk moet je het een beetje opbouwen en je moet als je het ziet dat hij begint te pompen, dat hij heel versneld begint te ademen, neem dan even wat gas terug , ga dan even in stap.
Maar een buitentocht van ongeveer 2u das eigenlijk voor een paard een lachertje.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:20

Je weet zelf hoevaak het paard nu loop en wat ie ongeveer aan kan. Ook voel je het zelf allemaal aan of die wel of niet lekker loop (moeheid bijv) Dus gewoon op je gevoel af gaan en natuurlijk wat bovenstaande tips ;)

Ik doe al 2 jaar mee aan de paardenvierdaagse in Epe en echt de mogelijkheid om te trainen had ik niet (paard stond in de polder en na een valpartij in de vaart met paard en al geen buitenritten meer). Maar met rustig aan rijden redde we de 23 km per dag makkelijk.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:23

Ik ben net terug van een buitenrit met mijn 19-jarige astmatische merrie. Ik woon 4 km van het bos en het bos is hier erg heuvelachtig. Ik denk dat ik vandaag harder heb gewerkt dan mijn paard. Ik kan zonder veel training gerust drie uur lang een buitenrit maken, terwijl mijn paard door haar astma snel buiten adem is. Ik stap lange periodes en ga korte stukken in rengalop in het bos. Mijn paard is in het bos zeer enthousiast en soms moeilijk in de hand te houden door het enthousiasme. Soms moet ik haar tegen zichzelf beschermen, maar dit soort ritten gaan met haar nog prima, terwijl ze in de bak geen verenigingsles volledig kan volhouden. Luister naar jouw paard.