Tarita(JazzxPion) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingetarita

Tarita(JazzxPion) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:41

haloow

vandaag heb ik vriendje lief meegenomen om foto's te maken van mijn training. Aangezien ik de 28e naar het NK mag kan ik nog wel wat bruikbare tips gebruiken

Tarita is een merrie van 9 jaar. We rijden momenteel Z1.(voorheen Z2 ) We zijn nu aan het oefenen dat ze door blijft lopen zonder dat ik al te veel moet prikken het gaat al een heel stuk beter maar het kan nog wel beter

hier de foto's:

losstappen
Afbeelding
losraven
Afbeelding
idem
Afbeelding
losgalopperen
Afbeelding
oehh er is daar wa te zien! }:0
Afbeelding
oppakken
Afbeelding
schouderb.
Afbeelding
trav.
Afbeelding
middendraf
Afbeelding
idem
Afbeelding
amp.
Afbeelding
amp.
Afbeelding
galop
Afbeelding
uitdraven
Afbeelding
tarita ken het ook *D
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:44

probeer je been lang te maken, je knie niet op te trekken en je hak uit te drukken,
en let op je rechter hand dat die niet terugwerkt.

het zadel mag zo te zien ook wel 10 cm naar achter, die ligt zo'n beetje op de schouders van je paard.

verder veel succes op het NK :)

Slotty

Re: Tarita(JazzxPion) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:46

ik ga met het bovenstaande mee. En probeer je tenen nog iets meer naar binnen te draaien (heb er zelf ook moeite mee, maar het valt me nu wel gelijk op).

Hoe groot is Tarita?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:59

volgens mij mogen je beugels wel wat langer, en probeer je benen lang te maken

Verder tijdens middendraf proberen niet inelkaar te gaan zitten ;)

Ziet er verder goed uit! :D suc6 de 28e! :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:10

je trekt je been echt gigantisch op, laat het lekker lang en afhangen. Zolang je dat nog niet kan, zou ik je sporen voor de training iig afdoen: zo zit je je paard alleen maar te prikken en ik las dat je haar juist scherper wilt hebben.
Als je je been lang kunt houden, zul je merken dat je beugels te kort zijn. Die mogen twee gaatjes langer.

De foto's van de middendraf vind ik echt heel naar om te zien: je gaat totaal niet mee met de beweging en hangt aan de mond van je paard om er niet achterover af te kukelen. Ik weet dat doorzitten in een middendraf zoals jou paar dhem laat zien (*kwijl*) ontzettend moeilijk is, maar probeer je bekken toch iets naar voren te kantelen en dan zo mee te gaan in de beweging, in plaats van achterover te hangen en de schokken op te vangen in je rug. Dan kun je ook je benen beter lang houden.

De harde hand die je op veel foto's lijkt te hebben komt ook voort uit het verkeerde gebruik van je bekken. neem een paar keer goed zitles, zodat je optimaler met je paard mee kunt bewegen, zonder dat je haar van alle kanten hindert.

Ik zou graag iets meer lengtebuiging willen zien in de travers en de appuyementen, nu is haar lijf nog iets te recht, waardoor de beenzetting niet helemaal goed is (kruisen met de voorbenen in deze mate hoort niet).

ook ga ik mee met de tip om je zadel wat verder naar achteren te leggen: je wilt dat je paard meer op de achterhand gaat lopen en de voorhand licht maakt, wat niet zo goed gaat als je op haar schouders zit. bovendien zal ze met het zadel verder naar achteren nog beter kunnen bewegen.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:17

dankje voor jullie reacties/ ze moet id nog meer uit dr eigen gaan lopen maar voor mijn gevoel gaat het al veel beter.
Het zadel moet idd meer naar achter maar ze heeft een plek op dr schoft door verkeerde onderdeken dus leg hem bewust iets verder naar voren

ze is 1.55m

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:18

Alicia2u schreef:
je trekt je been echt gigantisch op, laat het lekker lang en afhangen. Zolang je dat nog niet kan, zou ik je sporen voor de training iig afdoen: zo zit je je paard alleen maar te prikken en ik las dat je haar juist scherper wilt hebben.
Als je je been lang kunt houden, zul je merken dat je beugels te kort zijn. Die mogen twee gaatjes langer.

De foto's van de middendraf vind ik echt heel naar om te zien: je gaat totaal niet mee met de beweging en hangt aan de mond van je paard om er niet achterover af te kukelen. Ik weet dat doorzitten in een middendraf zoals jou paar dhem laat zien (*kwijl*) ontzettend moeilijk is, maar probeer je bekken toch iets naar voren te kantelen en dan zo mee te gaan in de beweging, in plaats van achterover te hangen en de schokken op te vangen in je rug. Dan kun je ook je benen beter lang houden.

De harde hand die je op veel foto's lijkt te hebben komt ook voort uit het verkeerde gebruik van je bekken. neem een paar keer goed zitles, zodat je optimaler met je paard mee kunt bewegen, zonder dat je haar van alle kanten hindert.

Ik zou graag iets meer lengtebuiging willen zien in de travers en de appuyementen, nu is haar lijf nog iets te recht, waardoor de beenzetting niet helemaal goed is (kruisen met de voorbenen in deze mate hoort niet).

ook ga ik mee met de tip om je zadel wat verder naar achteren te leggen: je wilt dat je paard meer op de achterhand gaat lopen en de voorhand licht maakt, wat niet zo goed gaat als je op haar schouders zit. bovendien zal ze met het zadel verder naar achteren nog beter kunnen bewegen.

Ik ben het hier goed mee eens.
Training op lengte(in hals maar ook hele lichaam) op vooral lengtebuiging zal de pony automatisch meer op de achterhand komen. Waardoor het er allemaal net wat losser uitziet.
Daarnaast moest ik lachen om je toelichting bij het appuyeren, er staat 'amp.' ik moest eigenlijk gelijk denken aan amputeren:P heel gemeen, maar viel me op.

Veel succes de 28e! maar vooral in de training!

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:26

M_Vainqueur schreef:
Alicia2u schreef:

Ik ben het hier goed mee eens.
Training op lengte(in hals maar ook hele lichaam) op vooral lengtebuiging zal de pony automatisch meer op de achterhand komen. Waardoor het er allemaal net wat losser uitziet.
Daarnaast moest ik lachen om je toelichting bij het appuyeren, er staat 'amp.' ik moest eigenlijk gelijk denken aan amputeren:P heel gemeen, maar viel me op.

Veel succes de 28e! maar vooral in de training!

dankjewel op wedstijd loopt ze het allemaal wel dan is ze net wat feller mar training moet nog oefenen;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:49

Is het niet net andersom :)

Maar leuk dier, ookal ben je ietsje langer vind het niet misstaan. Wel stoort het beeld me, oogt erg onrustig en 'lomp'. Weet er ff geen ander woord voor.

Idd een goede tip om zitles te nemen, zeker in het Z mag het allemaal nog wat verfijnder, ook je eigen houding en zit :) veel suc6 bij het NK.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:55

op de middendraf valt ze op de voorhand.
de zijgangen sb en trav vind ik wel fijn om te zien de rest is beetje kort en opgekropt.
mag ook wat actiever,zo te zien ook constanter
werk daaraan dan heb je ene prachtig paardje!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:17

Allereerst natuurlijk van harte! Hartstikke leuk dat je naar het NK mag!!
Op sommige foto's, vooral bij appuyementen en de verruimde draf, lijk je erg streng met je handen. Verder zou ik de beugels wat langer maken, je hebt vaak de neiging je benen nogal op te trekken, dan oog je direct ook erg groot op je paard. Durf te zitten, ik denk dat het plaatje dan direct ook vriendelijker en meer ontspannen oogt.
Heel veel succes alvast!

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:47

Miss_Blimm schreef:
Is het niet net andersom :)

Maar leuk dier, ookal ben je ietsje langer vind het niet misstaan. Wel stoort het beeld me, oogt erg onrustig en 'lomp'. Weet er ff geen ander woord voor.

Idd een goede tip om zitles te nemen, zeker in het Z mag het allemaal nog wat verfijnder, ook je eigen houding en zit :) veel suc6 bij het NK.

nee haha ik heb echt een wedstrijd pony :9 echt heel raar bij de meeste is het andersom maar tarita loopt op wedstrijd echt veel beter..

vind het wel grappig dat ik veel dingen over mijn zit hoor terwijl ik altijd een 7 voor houding en zit heb en soms een 8 maar nou weet ik tenminste dat ik er nog meer op moet letten. Zal van de week een beugels gaatje langer doen kijken of dat beter gaat ben altijd bang dat het er niet uitziet aangezien ik 1.80 ben :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:19

Daar gaat het niet om: je paard zal beter lopen als je beter zit en ook het beeld wordt dan een stuk rustiger: dan maakt het niet uit of je benen er een stukje onderuit zteken (ik heb hetzelfde met mijn paard).

En geloof me: de meeste juries weten helemaal niets van houding etc. Die snappen echt niet hoe een mens nou op een paard hoort te zitten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:54

Precies, laat maar zien dat je er bent, dan straal je zelfvertrouwen uit en dan valt niet op hoe groot (of hoe klein) je bent! Ik denk eigenlijk dat het ook veel lekkerder zal rijden als je je beugels langer maakt, kun je veel beter zitten.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 06:12

heb morgen wedstrijd zal het eens proberen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:14

zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar van wat ik hier op de foto's zie is je paard niet klaar voor het Z, en snap ik al helemaal niet hoe je in hemelsnaam op het NK terecht kan komen

ik mis ontzettend veel basisvoorwaarden. Paard loopt niet, is niet actief achter, is niet los, is niet aan het been...... en dat is gewoon basis, dat zijn basisvoorwaarden.

sorrie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:22

Het zijn natuurlijk momentopnames zo'n foto maar ik vind het er niet zo mooi uitzien, om te beginnen je houding.
Je zit ziet er op sommige foto's erg slecht uit zeker voor iemand in het Z.
Je moet een onafhankelijke soepele zit hebben en die zie ik hier niet.
Daarbij vind ik dat het paard op sommige foto uit mekaar lijkt vallen en dat jij hem daaardoor van voren bij trekt.
Verder zie ik ook dat je paard het wel degelijk kan, alleen de oefeningen worden niet goed afgewerkt.
Heel veel plezier op het NK in ieder geval.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:50

KiWiKo schreef:
zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar van wat ik hier op de foto's zie is je paard niet klaar voor het Z, en snap ik al helemaal niet hoe je in hemelsnaam op het NK terecht kan komen

ik mis ontzettend veel basisvoorwaarden. Paard loopt niet, is niet actief achter, is niet los, is niet aan het been...... en dat is gewoon basis, dat zijn basisvoorwaarden.

sorrie

Hier ben ik het ook mee eens. Ik zie geen lossigheid, geen oprichting, geen lengtebuiging, een ruiter die stoort met haar zit en hand en het ziet er nog niet uit als Z-waardig. Ga lekker genieten van het NK maar ga daarna je paard goed loswerken onder begeleiding van iemand die weet hoe dat moet, ga aan je houding werken, leer meegaan met de bewegingen van je paard, leer waar het om gaat in de dresuur, en dat is een paard dat los door het lijf beweegt, van achteruit kan bewegen onder een ruiter die hem laat bewegen en hem helpt en niet stoort.

Verder WEL een groot compliment dat je haar op trens rijdt en niet met stang aan de gang bent. Eerst lekker de basis erin rijden, als je die voor elkaar hebt ziet het er al heel anders uit.

Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:17

KiWiKo schreef:

sorrie

Ben het hier toch ook wel mee eens, sorry

Maar ik denk dat dit om een pony gaat in de ponyklasse, dat niveau is niet te vergelijken met de paardenklasse.
Neemt niet weg dat ik de foto's niet echt het beeld vind geven van een Z-combi.

Pony loopt uit elkaar, uit balans, ruiter zit totaal uit balans, op geen enkele foto hetzelfde.

Dus wat ik zou aanraden is zitles zitles zitles.
Beugels uit en zitten maar.
Zodra ruiter beter gaat zitten, zal pony ook een stuk beter gaan lopen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:34

Leuke pony:)
maar ik ga wel met de bovenstaande posts mee. Daarbij zie ik weinig verschil tussen de losrij-foto's en de foto's waar je haar opgepakt hebt. Ik ben meer van het voorwaarts-neerwaarts losrijden. Daar zal je pony ook veel losser van worden. Op de 1e foto is ze iets lager ingesteld maar daar loopt ze veeeel te ver achter de loodlijn.
Succes op het NK!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:50

Leuk beest! Wat ik overal een beetje mis is souplesse. Als ik kijk naar je foto's, dan zie ik nergens een soepel bewegend dier. Bij de zijgangen komt dit probleem helemaal goed naar voren. Het paard buigt niet. De eerste appuyementfoto heeft vrij weinig met appuyeren te maken. (Boven die foto staat trouwens amp., en toen dacht ik aan amputatie ;) )
Anyway, richt je wat meer op de basis en de ontspanning, de rest komt later... :D

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 19:46

dankjewel, ik snap het wel want ze was ook totaal niet ontspannen want ze waren op weilandje achter ons aan het racen en ze hoorde van alles maar ze kan dat niet zien dus ze had al aardig wat keren gestijgert..
aan de ontspannenheid en dat ze meer moet gaan lopen werken we nog. Het is namenlijk zo alsik buiten rij(ong 1 keer in de week) dan moet ze altijd eerst een paar keer stijgeren. weet ook niet waar het aan ligt,binnen stijgert ze nooit

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:09

hey
ik heb vandaag helemaal niet hoeve drijven. Ze liep lekker voorwaarts was 1e met 208

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:12

Je hebt hem lekker aan het lopen, maar je beugels mogen langer, dan kan je ook beter je hakken uitdrukken.
En je doet iets teveel met je lichaam.
Misschien een tip: Rij een paar keer zonder sporen, misschien dat ze dan wat scherper word?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:13

Gefeliciteerd.

Hoeveel deden er mee ?

(gewoon uit nieuwsgierigheid)
En je rijd toch bij de pony's , niet bij de paarden?
(omdat sommigen het erover hadden dat je op trens reed ipv stang&trens, bij de pony's mag dat niet )