Olivier en ik @ Dressuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Olivier en ik @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:09

Olivier en ik hebben gister weer even gereden, met zeker weer succes!
Het gaat steeds beter, ik heb er veel plezier in, en aan olivier te zien, hij ook heel erg :)
Even wat info over Olivier:

KWPN
12 Jaar
1.65
Ruin
L Dressuur
M springen

Nieuwe aanwinst sins 11 Febr. 09 *D

Ik zit op dit moment niet op een niveau met Olivier, dat komt omdat ik hem net heb.
Het gaat wel veel beter en dat kun je dan ook met de dag zien.
Olivier is zeer makkelijk te handelen, heeeeel gevoelig op het been, en ook in de hand, maar wel wat minder als het been :)
Olivier heeft soms wel een eigenwilletje... Maar dat maakt hem juist zo leuk :j
Ik weet dat ik nog veel op mijn houding moet letten, maar dat komt vast en zeker goed.
Nieuwe cap en rijlaarzen zijn trouwens eindelijk aanwezig *D
Commentaar mag, en zou ook fijn zijn, Maar bedenk wel, dat we nog niet zo lang bezig zijn :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier was het dus zo'n eigen willetjes moment, hij wou recht door of de andere kant, maar ik wou de volte, Moest dus erg veel met mijn benen en handen werken op dat moment :=
Afbeelding
Galopje aanspringen...
Afbeelding

Eigen commentaar..:
Mijn beugels mogen best iets langer,
Ik weet soms niet wat ik allemaal met mijn handen doe... maar heeeeel vreemd... :Y)
Van te voren beter mijn been er bij houden.

Toch vind ik dat mijn houding best goed is verbeterd...

Bedankt voor het kijken, laat je een berichtje achter?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:13

Mooi beestje :) Ziet er wel leuk uit. Maar één ding: Je zet je handen vast op je bovenbenen. Houd je handen meer omhoog vóór het zadel. Want nu lijkt het wel alsof je de hele tijd met je handen zit te sturen etc. Sorry als ik het fout heb, maar daar lijkt het nu wel op :) Het kunnen ook gewoon momentopnames zijn. Maar veel plezier nog met je beestje!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:14

Probeer niet je hand op je dijbeen te zetten, je benen lang te laten en meer op je billen ze ziten.
Dus handen naar voren, benen langer en op je kont zitten dan komt het vast goed. :D ;) :P
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 20-02-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:15

Unoo : Bedankt! :) Zal er oplettten, nee volgens mij heb je wel een beetje gelijk.. :o

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:16

Leuk paardje! Ik zou met instappen / indraven iets meer lengte in de hals willen zien, mooi lang-laag en over de rug beginnen. Dan netjes oppakken en actief houden van achteren. Je mag tijdens het ''echte'' rijden je teugels wel iets korter pakken en je handen iets dichter bij zijn hals plaatsen. Handen netjes rechtop naast elkaar en niet te streng met je binnenhand. Je zegt zelf beugels iets langer maar dat zou ik nog even niet doen, eerst even je hakken goed uitdrukken en je benen lang laten. ff off-topic, wat heb je een gave rijbroek! Verde gewoon lekker zo doorgaan en goed blijven oefenen. Lekker actief houden, veel (schijn)overgangen rijden. Heel veel succes met je nikeuwe aanwinst! Komt vast en zeker goed!

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:17

Ah! Eindelijk foto's van Olivier!
Je handen horen idd op een heel andere plek. Doe je teugels maar eens een stuk korter, zo kun je je handen ook beter houden. Vóór het zadel.
Als je met de teugels 'speelt'/'kneed' -whatever, vergeet dan niet je benen ook te gebruiken. :)
Je beugels mogen ook wel wat langer en je hakken niet optrekken. :P
Succes verder! Ik zie binnenkort vast nog wel meer foto's van jullie! :D

Puchje

Re: Olivier en ik @ Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:21

Kneden met teugels????
Haha!

Nee meid, rijden doe je van achteren naar voren: éérst de achterbenen goed onder het lichaam, het lichaam mooi soepel rijden door veel figuren en voltes te rijden, en veel overgangen rijden. Daarna volgt pas het 'mooie' boogje. :P

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:23

Dat bedoel ik... Weet niet goed je het moet verwoorden, idd van achteren naar voren, dat bedoelde ik dan met altijd been gebruiken...
Sorry. :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:27

Hahah... Puchje, tegen mij of anniek?
Anniek.. Jep ! :) Gelijk heb je! Zal er aan werken!
FloorDaan- Hahah, dankjewel :o Rijbroek was eigenlijk rood, maar iedereen denk dat die roze is.. achja... :+ Hij is ook helemaal verkleurd :=
Ik zal er zeker aan werken en je het resultaat laten zien! :)
Wat ik wel even moet zeggen, is dat van anniek.
Klopt! Ik heb ook een reden dat ik steeds mijn benen vergeet.
Gipsy --( vorige pony )-- Die reageerde nooit op benen, je weet hoe dat gaat, niet reageren, tja , dan alles met de handen.. Zo nu en dan, vergeet ik nog steeds af en toe dat ik mijn benen ook kán gebruiken :+
Zal er aan werken! Bedankt!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:50

Je moet ALLEEN je benen gebruiken, teugels zijn enkel voor contact en hele fijne aanwijzingen. Deze worden niet gebruikt als rem of stuur! Dat doet je zit!
Ga werken aan je houding meid, neem les :)

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:51

Ik bedoelde het ook zeker niet als rem of stuur! :oo Sorry dat het zo onduidelijk overkomt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:55

Jij niet, maar JustaLive wel :)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:56

Hmm, eerlijk gezegd vind ik dit helemaal niet fijn om naar te kijken :n
Ik zie een gespannen paard met een zeer gespannen/verkrampte amazone. Het eerste wat je echt NIET moet doen is je handen vast zetten!! Wat bereik je daarmee? Niks dus, je ziet dat je paard heel gespannen in de bovenlijn blijft lopen en alleen een knikje maakt met zijn hoofd, wat dan net lijkt of het wat aan de teugel loopt. Ga hier alsjeblieft mee aan de slag met instructie! Neem les! Het is niet rot bedoeld, maar op deze manier zoals op deze foto's, bereik je niet veel met je paard, maak je hem eerder 'kapot' (staat tussen aanhalingstekens, wist even geen ander woord). Het enige wat je nu doet is erop zitten, er komt geen kuithulp aan te pas en die handen worden vast gezet. Fout fout fout! Ga er echt aan werken, want het is zo'n leuk paardje!

Ga aan ontspanning werken, handen vóór je/vóór het zadel. Lekker in een voorwaarts/neerwaartse lijn los gaan rijden, die spieren van je paard mooi los en soepel maken, dan pas aan andere dingen beginnen. En je zult zien, als jij je paard lekker laag en lang kan losrijden en narijden, pak je hem de volgende dag ook fijn weer op, omdat jet het correct hebt afgesloten ;)

Edit: Ik heb even in je profiel gekeken en die longeerfoto's, dat hij lekker naar voren doorloopt en lang en laag is, dat moet je ook hebben met rijden en dan nóg meer.
Laatst bijgewerkt door Ashley__ op 20-02-09 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:57

@Puchje ; Oh oepsie, dacht dat je het tegen mij had.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:52

Ahsley_ : Bedankt voor je tips/kritiek.
Zal er aan werken en je het resultaat laten zien!
Inderdaad die longeerfoto's.. Dat was de eerste keer dat ik met hem begon... :)
Hij deed het al wel heel fijntjes toen :)
Ik heb hem ook nog maar eventjes hoor :oo
Ik start hem net pas.. ! Ik heb hem nog geen maanden ofzo.. Ik moet nog helemaal beginnen!! :)
Komt zeker goed. Zobiso krijg ik al 1 x in de week les. op de zaterdag, maar we hebben pas (samen dan, olivier en ik ) 1 x les gehad, was heel fijn maar pas de eerste keer, dus niet echt serieus... :)
Zal er aan werken!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:19

Ik zie een hele gespannen ruiter zowel van boven als van onder. Daardoor raakt jou paard ook erg gespannen en krijg je dit soort plaatjes. Ook zie ik een ruiter die het allemaal wel wil maar niet kan en daarom zelf een houding gaat aannemen om het zo mooier over te laten komen. Probeer eerst zelf helemaal te gaan ontspannen, doe wat oefeningen terwijl iemand (liefst een ervaren instructrice) jou aan de longe heeft even helemaal zonder teugels en beugels. Probeer een onafhankelijke zit te creëren, want als jij ontspannen bent en dat kan over brengen aan je paard wordt jou paard ook ontspannen en daar is waar het allemaal begint. Ontspanning.....

En zeker als dit de eerste keer is dat je op hem rijd is het prettig als iemand je vast houd puur om zelf even je evenwicht te krijgen op je paard, mee kunnen gaan met zijn bewegingen en kunnen ontspannen. Misschien iets te veel voor in het begin maar ik geef even een hele fijne 'moeilijke' oefening: Ga op je paard zitten (terwijl iemand hem vasthoudt) en ga mee met zijn bewegingen, laat je zitbeenknobbels diiieepp in het zadel glijden tot aan de rug van de pony (natuurlijk niet echt maar creëer dat gevoel). Nu zit je op de rug van de pony waardoor je als het goed is zijn beweging nog beter voelt. Nu ga je kijken of je 'Ja' kan zeggen wanneer het rechterbeen naar voren gaat, zo ook met het linkerbeen. Diegene erlangs is er dus voor om jou te corrigeren en om je paard te begeleiden. Zo ook met zijn achterbenen, je zult merken dat dit moeilijker voor jou is aangezien de beweging van je bekken tegenovergesteld zijn met de beweging van de benen van het paard. Dit is dus moeilijker. Omdat je, je dan op 1 bepaald doel concentreert ontstaat er ontspanning in jou lichaam, je zult ook merken dat je op een gegeven moment direct kan zeggen welk been naar voren gaat.

Ook vind ik je pony erg kort in zijn bovenlichaam... Dit heeft ook allemaal te maken met spanning die in zijn lichaam zit. Ik denk dat het heel veel scheelt als jullie gaan werken aan ontspanning in het rijden. Ook is het goed voor jou houding om zonder beugels en teugels te rijden en het liefst 1 keer zonder zadel zodat je kan voelen hoe het gaat op de blote paardenrug. Zonder zadels er tussendoor die het gevoel in de weg zitten. Gewoon meegaan met zijn beweging en ervaren hoe subtiel de hulpen hoeven te zijn. Zorg gewoon dat je een goede instructrice in de armen neemt die jou kan begeleiden met dit proces. Het is moeilijk maar als je er eenmaal doorheen bent en ontspanning gevonden hebt is er niks fijner.

Dan nog het laatste puntje, je benen. Je trekt ze op en drijft verkeerd aan. Maak je benen lang en druk je hakken naar buiten, zo drijf je aan met de binnenkant van je been ipv. met de achterkant. Denk aan de fases: bovenkuitspier, onderkuitspier, hak(binnenkant), zweep (achter je been). Een instructrice kan je hier ook heel goed bij helpen.

Ik hoop dat je het een beetje snapt en dat je er wat mee doet :) .

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:30

Als ik de plaatjes zie dan doe je eigenlijk net precies hetzelfde als ik zelf ook vroeger deed (en nu soms nog wel per ongeluk doe): je kantelt je handen naar voren om druk te geven. Op de eerste en de vierde foto is dat heel goed te zien, kijk maar.

Nou snap ik dat wel, je wilt natuurlijk niet dat je paardje (leuk paardje trouwens hoor!) zijn hoofd in de lucht gooit. En dat moet ook niet natuurlijk, want dat is niet goed voor z'n rug. Je wil dat dan instinctief corrigeren en gebruikt dan je handen. Maar ik denk dat je dan niet moet vergeten dat de oplossing voor DAT probleem niet aan de voorkant zit maar aan de achterkant EN in het feitje dat je pony eerst moet leren ontspannen met een ruiter op z'n rug.

Je moet dus eigenlijk hem proberen over te halen zijn rug los te laten en van voren te zakken met zijn hoofd. Soms kun je dan niet anders dan wat druk te zetten op de teugel maar dat mag echt niet meer dan een korte ophouding zijn. Want anders krijg je wat jij nu ook een beetje hebt: je pony wil (doordat hij toch wa gespannen is) met zijn hoofd naar boven lopen, jij voelt dat en geeft daar druk op. Maar ZIJN druk blijft er ook, dus jullie zitten dan tegen elkaar in te drukken en hij spant juist dan zijn spieren ipv ze te ONTspannen. Dan bereik je denk ik niet wat je wilt.

Dit is denk ik ook wat Marliez hierboven in iets andere woorden zegt.

Ik denk dat je eerst moet proberen om je pony uit te nodigen te ontspannen (en zelf moet je denk ik ook proberen wat meer ontspannen te zitten). En pas vanuit die ontspanning kun je dan heel rustig gaan werken aan dat houdinkje, dus dat hij mooi rond en los komt.

Snap je een beetje wat ik bedoel? Als niet vraag dan even wat je niet snapt.

Ik vind het een erg mooi paardje hoor en ik denk dat als jullie samen wat leren ontspannen dat het dan later echt een heel mooie combinatie kan worden. Het zit er wel in, je rug houd je op het laatste plaatje bijvoorbeeld al mooi netjes recht, maar je moet nog leren om het er ook uit te halen.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:34

je teugels moeten korter,, je hebt je handen egt op schoot nu..
als je teugels korter zijn kan je je pony ook ronder laten lopen.
probeer je handen ook wat meer bij elkaar te houden.. je hebt ze nu soms heel wijd..

lijkt trouwens alsof het sjabrak nogal naar achter zit.. misschien wat meer naar voren leggen ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:39

Ik denk dat hij misschien ook nog wel een beetje gespannen is omdat je hem net hebt en jullie nog aan elkaar moeten wennen. Maak ook vooral tijd om hem een beetje gerust te stellen, zodat hij zich prettig voelt bij het rijden, misschien scheelt dat al een stuk! Het lijkt me best een gevoelig paardje, klopt dat?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:59

HannaFrouk: Kloppt helemaal!
Ik zal er aan denken, en hem eens vaker belonen als hij het goed doet.
Dat doe ik ook best vaak hoor! :j Maar zal er aan denken.
Hij is er inderdaad nog maar een weekje... rustig aan beginnen, bedankt voor je tips :)

Freeekjuhh : Klopt, daar was mijn week van proef nog niet afgelopen volgens mij.. sinds vandaag pas? Of een paar dagen geleden... weet het niet. Hoe dan ook, hij is nu pas officeel van mij, en dit dekje enzo heb ik er bij gekregen, maar dat sluit helemaal niet goed aan bij het zadel en schuift veel naar achter,.. ook als ik de singer door die lussen haal, ga dus binnenkort even een nieuwe halen :)

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:12

Leuk paard hoor!
misschien je teugels een beetje korter?
heb ik zelf ook last van hoor!

( heb btw sinds 01-02-09 ook een nieuw paardje, ook een 12 jarige Kwpn ruin, alleen die van mij is 1 cm groter ;) )

Succes met m!!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:16

ziet er goed uit, alleen je moet je handen iets hoger houden ;)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:19

leuk paardje, iets meer lucht geven in je teugels!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:16

Eventueel heb ik nog wel meerdere foto's.
Waarvan ik (denk) dat ze beter zijn.
Die staan neit in mijn profiel, maar wel van die dag.
Als jullie die willen zien, kan ik ze wel even uploaden. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:21

Laat maar zien :D !