probleem met de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Montiehorse

probleem met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:09

Ik tik iedere keer met de zweep op het dekje, hoe kan ik dit veranderen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:21

Een langere zweep kopen.

Of je teugels even in 1 hand doen en je hand met zweep naar achter brengen om een tikje te geven.

Je kan ook je paard beter aan het been maken zodat je niet iedere keer een tik te hoeft te geven.

luv

Re: probleem met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:41

Ik zou een langere zweep kopen. Kan je de teugels in je handen houden en kun je toch een tikje geven als het nodig is zonder het dekje te raken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:45

Dekje weg doen :D

nee grapje ;)
hoe kort is je zweep?
In principe moet je een paard achter je kuit een zweeptikje geven.

met een 70 cm zweep haal je dit dus al moeilijk.

groetjes

Montiehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:47

volgensmij is de zweep 90 cm

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:29

Ik zou een lange zweep gebruiken, ik gebruik nu een dressuurzweep , vroeger een kort springzweepje ( maar slaag er zelfs nog steeds in om op mijn eigen been te slaan met een dressuurzweep, raar maar waar )

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:50

Waarom moet je een tik geven? Ik rij wel eens met zweep, maar dan bedoeld als aanwijsstokje (bijv. bij aanleren wijken). Ik ga altijd van het principe uit dat ze een vlieg op hun huid kunnen voelen, dus dan moet m'n been al helemaal geen probleem zijn. Consequent zijn is daarbij het toverwoord.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:20

Ik zou de zweep wegdoen en les nemen. Paardrijden heeft niks te maken met elke x een tik geven.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:24

een langere zweep kopen. Of misschien gewoon helemaal geen zweep? Ik weet niet waar je de zweep voor gebruikt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:34

Als je je zweep niet heel vaak gebruikt gewoon je teugels in een hand. Als je hem wel vaak gebruikt een kijken naar je rijstijl.
Vind het trouwens een beetje vreemd dat je je zweep niet zou mogen gebruiken waar die uiteindelijk voor bedoelt is. als je de zweep maar niet gebruikt in plaats van je benen maar om hem er zo af en toe (en dan bedoel ik echt niet vaak) aan te herinneren dat hij moet reageren op je benen is er toch niks mis mee. of zeg ik nu iets heel vreemds }:0

Citaat:
Ik zou de zweep wegdoen en les nemen. Paardrijden heeft niks te maken met elke x een tik geven.

Veel intructrices laten je ook met zweep rijden volgens mij??. maar dat hangt ook weer van je niveau af misschien.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:37

liedje89 schreef:
Als je je zweep niet heel vaak gebruikt gewoon je teugels in een hand. Als je hem wel vaak gebruikt een kijken naar je rijstijl.
Vind het trouwens een beetje vreemd dat je je zweep niet zou mogen gebruiken waar die uiteindelijk voor bedoelt is. als je de zweep maar niet gebruikt in plaats van je benen maar om hem er zo af en toe (en dan bedoel ik echt niet vaak) aan te herinneren dat hij moet reageren op je benen is er toch niks mis mee. of zeg ik nu iets heel vreemds }:0

Citaat:

Veel intructrices laten je ook met zweep rijden volgens mij??. maar dat hangt ook weer van je niveau af misschien.

Als ze hem gebruikt omdat het paard vaak wat sloom is kan ze beter wel met zweep buiten rijden. Als je alleen maar met je benen aanspoort dan stomp je het paard gewoon af.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:35

Alani schreef:

beetje onzin. Ik moet zelfs van mn instructrice met een zweep rijden, ik kan haar hierbij makkelijker helpen stelling aan te nemen en te buigen. je zou zelf les moeten nemen als je dat zegt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:52

[quote]Als je alleen maar met je benen aanspoort dan stomp je het paard gewoon af.
[quote="liedje89"]

:D :D Hoe bedenk je het?

Op maneges e.d. wordt je vaak geleerd om je paard maar een tik te geven met de zweep als hij niet voorwaarts wil (en dan ook nog "Een flinke, geen aaitje. Dat voelt 'ie niet"). Heel jammer en in mijn ogen een vorm van mishandeling; kijk 'ns bij de gemiddelde les en hou maar eens bij hoe vaak de paarden een tik krijgen. Die dieren zijn afgestomd.
Je moet je paard scherp aan je hulpen maken en houden, dan heb je bij voorwaarts gaan echt geen zweepje nodig. Een zweep is niet om te slaan maar een hulpmiddel, net als een spoortje. Als je een paard daarmee lek prikt, gebruik je het ook niet goed.
Als je een keer iets bijtikt om extra stelling en buiging te vragen, is er niks aan de hand. Maar die stelling moet je aan je been kunnen rijden, niet om je zweep. Die laatste opmerking FS is onder de maat.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:06

liedje89 schreef:
Als je een keer iets bijtikt om extra stelling en buiging te vragen, is er niks aan de hand. Maar die stelling moet je aan je been kunnen rijden, niet om je zweep. Die laatste opmerking FS is onder de maat.

onder de maat? En het is gewoon een hulpmiddel bij jonge paarden hoor :) tuurlijk moet ze om mijn been heen buigen, maar de zweep maakt het wel extra makkelijk voor haar. Ik zeg toch ook niet dat je moet sláán met een zweep? integendeel, heb mijn paard nog nooit een mep verkocht, die zou er zo van schrikken dat ik dr geen 2seconden op zou kunnen blijven zitten.
Ik bedoel het niet gemeen maar de vraag van de TS is heel simpel, maar Alani gaat er meteen vanuit dat die zweep voor meppen is. en als je daar vanuit gaat moet je maar les nemen ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:36

Een tik geven of meppen. Wat is het verschil? Het is duidelijk dat ts het paard een bewuste tik wil geven anders maakte ze er geen punt van dat ze op haar dekje tikt.
Verder maakt Alani zelf wel uit waar ze van uitgaat. Enne, ik heb mn zaakje wel voor elkaar, krijg 2x per week priveles. Daar steek je een heleboel van op!