Umbo..!!! (Davignon)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ni3nkuh

Umbo..!!! (Davignon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:54

halloooww...!

Nog maar eens opnieuw proberen :)
Ben wel beetje benieuwd naar commentaar op mn foto's! :)

Ik heb nu een dik jaar mijn eigen paardje!! Daarvoor reed ik iets meer dan een half jaar paard.. Ik was dus echt nog wel een beginnertje toen ik mijn paardje kreeg, volges mij hoor ik nu nog steeds in die groep :P

Normaal gesproken krijg ik 1x in de week thuis priveles.. Laatste tijd is daar niet echt veel van terecht gekomen, doordat iedere keer slecht weer is.. of de bak is hard of de bak is veel te nat :S
Ik ben nu ook sinds kort lid van de sallandruiters.. Ben nu 2 keer naar les geweest.. Ik zag hier eerst wel tegen op (groepsles) omdat umbo nog al eens vervelend deed waar andere paarden bij waren.. Les gaat op zich wel redelijk, maar hij is wel erg sterk soms en probeert echt zijn zin te krijgen.. Maar langzaam werken we eraan en komen we steeds verder.. (zie ook andere forum berichten van mij zoals; samen met mijn zusje rijden is een probleem)
De laatste tijd was hij thuis erg sloom en daarom heb ik gisteren voor het eerst met sporen gereden.. Dit was meteen een wereld van verschil! Umbo was ook altijd moeilijk op de volte te krijgen en te houden! Met die sporen scheelt dit mij heel veel kracht..

Nouja als het goed is heb ik 21 maart voor het eerst een BB wedstrijd.. Het is dus mijn doel om dat een beetje goed te gaan doen..

Graag tips over hakken uitdrukken, want ik weet dat dat een probleem van mij is!
Verder zit ik nog met dilemma, wel of geen sporen gebruiken in de les.. In de les is hij namelijk heel voorwaarts en bokt nog wel eens een keer.. Verder probeert hij of in 1x naar binnen te duiken of hij sjeest recht door ipv op de volte gaan.. met die sporen heb ik het gevoel dat ik hem wel beter kan sturen met mn benen...
En natuurlijk overig commentaar is welkom :) maar hou het btje aardig ben ook nog maar een 'beginnertje' :+

Hier foto van in oktober...
Afbeelding
Nog lekker bonken int zadel in de galop :o

april 2008:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En foto's van gisteren.... (had dus al tijdje niet meer gereden en geen les gehad!)
Afbeelding
Ik op Wessa.. (paard van mn zusje)

Afbeelding

Afbeelding
Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen... En je hakken naar beneden blijven drukken :+

Nu Umbo..!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galopje rechtsom op grote volte..

Afbeelding
En een bokje, omdat meneer het allemaal niet zo leuk vind en er niet onderuit kan komen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het bekijken van mn foto's!! :D

b485

Re: Umbo..!!! (Davignon)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:03

Hey Hey, ik zie hier leuke paarden voorbijkomen.
Hakken uitdrukken: ik heb de indruk dat je beugels een beetje lang zijn. Je zit nu met opgetrokken hakken, maar je benen hangen al heel lang. Vooral op foto 2 valt dit hard op. Je voeten zweven hier precies in je beugels.
Gebruik van sporen: ik zou dit niet gebruiken om hem actiever te krijgen. Ik heb mij altijd laten vertellen dat sporen gebruikt worden voor het verfijnen van de hulpen. Misschien kan je vaak (schijn)overgangen rijden, wendingen,... om hem alert te houden.
Wat me precies nog opvalt is dat je een beetje naar voor lijkt te hangen. (kan een moment opname zijn). Ik kreeg van mijn vroegere lesgever de tip: Toon die borsten maar. Hij bedoelde dat ik rechter moest gaan zitten. Met je hoofd ook kijken waar je rijdt, niet naar je paard.

Ik vind het er toch al goed uitzien voor slecht 1,5 jaar te rijden.

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:08

Hij Reageerde niet goed op mijn been.. Nu gaat het heel makkelijk terwijl ik nauwelijks het gevoel heb die sporen te gebruiken.. En het hielp mij gister dus ook heel erg met voltes rijden.. (tzijn trouwes ook de kleinste sporen die je maar kunt kopen ;) )
Maar ik zal ook eens vragen wat mijn instructrise ervan zegt (A)
maar thanx voor de tips (A)
Laatst bijgewerkt door ni3nkuh op 19-02-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:09

Ik ben het helemaal met b495 eens.
Op een paar foto's lijkt het dat je wat naar voren valt. Je krijgt een beetje een bolle rug. Probeer jezelf lang te maken en rechtop te gaan zitten. Kan moeilijk zijn, maar het lukt wel!
Ik zou zelf ook geen sporen gebruiken, maar meer met overgangen gaan werken. Van stap naar draf en weer terug. Stap naar galop. Zo krijg je je paard echt voor het been.
Oja, en vergeet je handen niet rechtop te zetten, ziet er netter uit :)
Verder heel leuk paardje! Leuke combi!
Succes! :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:12

Overleggen met je instructrise is zeker aan te raden. Zij kent jou en je paard, en zij ziet hoe jij ze gebruikt en hoe je paard reageerd.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:16

Net wat b485 zegt. doe je beugels maar een gaatje korter! En rij je je paard ook met zweep of niet? Sporen zijn er idd voor om de hulpen te verfijnen, actiever maken moet je anders oplossen. Dit kan je doen bv met de zweep. Eerst met je been proberen, reageert hij niet, dan geef je een tikje.

Je zegt dat je nauwelijks het gevoel hebt dat je de sporen gebruikt, maar eigenlijk gebruik je ze toch continu want jouw benen liggen wel tegen je paard aan...je gebruikt ze dus zeker wel! alleen je hoef je benen minder te gebruiken, je paard voelt de sporen wel degelijk hoor.

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:53

boven benen ontspannen, hakken uitdrukken en wat weer op je ''kont'' zitten ( dus je bekken wat meer kantelen).
Je teugels mogen wat korter en je handen mag je wat meer dragen. verder ziet het er wel goed uit hoor :)

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:57

Hey wat een leuk paard heb je zeg, misschien even een tijdje zonder beugels rijden? je benen dan gewoon steeds lang maken, sporen zal ik jou echt afraden, als hij er vandoor vliegt en je hebt geen controle meer kun je hem vaak onterecht prikken wat voor hem weer iets is om weg te schieten, gewoon lekker blijven oefenen op terug rijden op je zit enz.
gr jessica

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:28

ik vind er niet veel verandering in zitten sorry,misschien is het paard nu beter beheerst gaan lopen,maar dat kan ik natuurlijk niet aan de fotos zien ;)
maar ik vind m wel erg leuk!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:30

Ik ga mee in het vorige commentaar. Je moet je handen wat meer dragen en je rug rechter.
Vind trouwens wel dat je op Umbo veel netter rijdt dan op dat andere paard.

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:57

Probeer je hakken uit te drukken en je rug recht te houden.
Zet je handen niet vast op de hals, maar probeer ze zelf te dragen (hoger te houden).
Het lijkt op de foto's van het lichtrijden alsof je je handen meeneemt als je gaat staan.

Heel veel succes met lessen!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:00

Hakken uitdrukken, recht zitten, en je handen moeten geen "kapstokjes"zijn(a)

Voor de rest ziet het er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:12

Ja, ik ga met de anderen mee. Ziet er goed uit, maar je mag nog wat trotser op je leukerd gaan zitten. Hoofd naar booooveeeeen, borst vooruiiiiiit :)ddd , zoals mijn buurmeisje vaak brult :D . Probeer te kijken waar je heen gaat, schouders naar achteren :) .

Verder lees ik ook dat hij nog wel eens rechtdoor wil als jij op de volte wilt. Klinkt alsof je hem nog niet helemaal goed begrenst. :) Als jij een volte wilt maken, zorg er dan voor dat je je buitenteugel en je buitenbeen er goed bij houdt, zodat hij niet rechtdoor kan. Veel plezier en succes! :)

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:47

klopt.. ik pak hem vaak te snel op de binnenteugel.. hij weet dat hij me hier op kan pakken.. nu hoef ik hem maar iets ruimte te geven.. dus buitenteugel net niet strak genoeg en hij pakt me daar gewoon op...
Gaat laatste tijd steeds beter ! Thuis probeert hij dat nu helemaal niet meer nu moet dat op de les nog goed gaan :)

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:48

En mn zusje zei inderdaad ook al dat ik met mijn handen mee doen met lichtrijden.. moet ik dus ook aan gaan werken..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:01

Beugels een gaatje (of 2) korter en veel zonder beugels rijden. Als je dan je hakken optrekt, kun je namelijk niet zo makkelijk blijven zitten ;) Ik zou ook even niet met spoor rijden. Ten eerste omdat je ze dan niet voor het doel gebruikt waar ze eigenlijk voor zijn en ten tweede omdat je de positie van je benen nog niet helemaal onder controle hebt en dus meer onbewesute spoorhulpen geeft dan je denkt :)

Om je handen te leren stil te houden, kun je eens een halstertouw om zijn hals doen en dat, samen met je teugels vasthouden. Je hebt dan veel minder ruimte om je handen omhoog te brengen waardoor je ze wel stil moet houden.
Probeer ook heel bewust te zijn van je hulpen, zoals je zelf al aangeeft met je buitenteugel op de volte.

Voor de korte tijd dat je rijdt ziet het er echt al heel netjes uit! En je hebt een erg leuk paardje!