Moeite met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:18

Ik heb sinds kort een draver als verzorgpaard. Ze is hartstikke rustig in de draf en wordt ook al nagefelijk. Alleen als ik probeer te galloperen lukt dit niet. Volgensmij kent ze de hulpen namelijk helemaal niet... Ze probeert alleen maar onder mijn drijven uit tekomen door te bokken.
Hoe leer ik mijn verzorgpaard de hulpen voor de galop aan? Beginnen aan de longeerlijn?

Alvast bedankt voor het antwoord!!
Laatst bijgewerkt door NiKip op 18-02-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Coot

Re: Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:31

Ik denk dat je inderdaad moet beginnen aan de longeerlijn en er een commando aankoppelen die je onder het zadel ook kunt gebruiken :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:22

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:12

Lekker longeren! en dan de hulpen gebruiken!
op me stage moeten ze de Naam van het paard hard op zeggen en dan galop! probeer dat eens met longeren als dat goed gaat proberen onder het rijden te doen. en dan beginnen met de hulpen
Succes er mee
Groetjes

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:43

Ging vandaag longeren, maar ze wilde zich alleen maar lkkr uitleven :P veel gebokt en vreugdesprongetjes en snel rennen:)
Volgende keer maar serieus beginnen...

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:47

Wat je kan proberen als je erop zit, is lichtrijden op het verkeerde been en dan steeds een beetje harder gaan draven vaak vallen ze dan in de galop

Succes ermee

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:59

Ik zou zeggen laat haar maar gek doen aan de longe daar kom je de eerst tijd toch niet vanaf, maaar! Ga wel door naar de galop en zodra ze 1 galop sprong gemaakt heeft laat je het weer los. Op dit moment moet je alles wat met de galop te maken heeft belonen (dus ook het normaal draven voor de galop sprong). Belonen door middel van druk vrij = rust. Zodra ze 1 galop sprong maakt laat je gelijk je zweep en stem zakken geef haar de ruimte om te denken wat ze zojuist gedaan heeft en doe het in alle rust. Ik zou er eerst voor gaan op een gecontroleerde draf aan de longe te krijgen. Vanuit daar laat je haar versnellen en verzamelen aan de longe en zorg dat ze haar evenwicht krijgt (doormiddel van tempo wisselingen en rechtricht oefeningen aan de hand). Waarschijnlijk is jou paardje ook heel onzeker over de galop in het begin hoeft het daarom ook nog niet super, ga met haar naar buiten en zoek een lange afstand probeer haar op die afstand te laten galopperen is de snelheid die jij en zij aangeeft (niet denken naar 2 galop sprongen, oké nu is het tijd voor een verzamelde galop).

Het hard draven voor het galopperen moet je direct afleren aangezien dat dadelijk zijn enige houvast is aan de galop. Dan is het niet normaal -draven, kuithulp, galop- maar -kuithulp, sneller draven, galop. Zorg dat je paard scherp is aan je hulpen en ga telkens een stapje verder. Zorg ook dat jij in evenwicht zit op je paard en dat jij haar met je zit als het ware in galop kan laten gaan. Ga haar niet vervelen met je eigen zit (daarom dus verstandig om de galop eerst aan de longeerlijn te oefenen of gewoon helemaal los in de bak) want jou zit kan averechts werken en zo krijg je nooit een gecontroleerde, goed gebalanceerde galop. Wees blij met mini veranderingen en motiveer je paard om door te gaan. Wordt zelf niet onzeker of gefrustreerd daar worden paarden namelijk ook onzeker van.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:09

inderdaad veel belonen als ze in galop gaat. Ik heb zelf ook een paard die moeite heeft met stilstaan, elke keer als ze stilstond heb ik haar nogal uitbundig beloond. Nu staat ze stil wanneer ik wil. Nu denk ik dat galoperen wel wat moeilijker is, maar als ze gallopeert dus goed belonen. Met longeren kun je haar er ook een commando voor aanleren, die je dan met rijden weer kunt gebruiken. Als het aan de longeerlijn goed gaat maar met rijden niet, dan kun je ook iemand anders laten longeren terwijl je er op zit en het zo opbouwen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:53

Morgen ga ik weer met haar oefenen, maar ik heb tot nu toe al gemerkt dat ze heel erg verschillend is per keer...
De ene keer wil ze heel graag haar best doen, maar de andere keer doet ze echt alles eraan om niet mee te werken!
Dus hopen dat ze morgen een beetje een goede bui heeft... want dan kan ik jullie advies in praktijk gaan proberen om te zetten!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:55

Ik zat in de galop!
ong 8 sprongen en toen liet ik haar draven voordat ze er zelf uit viel. Heel goed beloond en lange teugel gegeven :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 11:49

Ik merk de laatste tijd heel erg dat ze probeert om onder mijn drijven uit te komen. Als ik mijn been eraan leg geeft ze een bok.. als ik in de galop zit en ik leg mijn been eraan begint ze gelijk te protesteren, maar als ik mijn benen los laat hangen gallopeerd ze rustig door.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gewoon mijn been eraan kan leggen zonder dat ze gelijk uit de galop valt of gaat bokken?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:14

Balkjes neerleggen :0 Een of twee, dat je op de volte blijft en steeds over de balkjes blijft gaan. Hielp bij Tammy heel goed. Denk er wel aan dat het gewoon veel moeite kost in het begin, probeer niet teveel ineens te willen. Gewoon rustig aan opbouwen.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:05

ik sluit mij aan bij het blijven lichtrijden en op het verkeerde been.. dit is uitermate geschikt om een paard dat moeite heeft met de overgang van draf naar gallop net dat beetje extra mee te geven.

daarnaast zeer verstandig dat je haar naar een paar goede gallopsprongen terugneemt naar de draf.. zo heb je een goede gallop gehad en een goede teruggang voor je paardje kon nadenken over wel of niet verder galloperen.

zorg idd vooral dat je paardje niet via harder draven naar de gallop gaat.. liever nog lekker verzameld heel rustig drafje zodat de overgang zo rustig mogelijk gaat.

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:24

jennifer1992 schreef:
Lekker longeren! en dan de hulpen gebruiken!
op me stage moeten ze de Naam van het paard hard op zeggen en dan galop! probeer dat eens met longeren als dat goed gaat proberen onder het rijden te doen. en dan beginnen met de hulpen
Succes er mee
Groetjes

Zo heb ik mijn paard dat ook geleerd. :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:47

Aan de longeerlijn beginnen met de stemhulpen.
Vervolgens met stem en goede hulp onder het zadel proberen :).