Te snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:00

Ik rij een erg voorwaartse hannoveraan merrie. Soms is het echt niet leuk meer om haar te rijden, ondanks dat we goed presteerden. Als we stappen wil ze draven, als we draven wil ze galop, en als we galop doen vliegen we door de bak. Zwaar zitten en bijnemen op de buiten teugel heeft geen zin. Door haar vorige bereider is ze hard in haar mond geworden, hij zaagde letterlijk haar tanden eruit. Ik longeer ze al ongeveer 20 min voor het rijden en toch blijft ze zo enorm druk. Wat zou ik hier tegen kunnen doen ? Oh ja ze word gereden op een dubbel gebroken trensje.
Groetjes

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:12

Misschien is het een idee om haar eerst door longeerwerk, grondwerk enz goed te leren reageren aan stem commando's?
Als ze deze 100 % beheerst krijg je haar daarmee misschin wat beter bij je gehouden zonder dat je hoeft te trekken in haar mond. Uiteindelijk zal ze hierdoor waarschijnlijk meer gaan ontspannen maar dit zal heel veel tijd en geduld gaan kosten!!!
Succes!

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:16

wat je ook kan doen (zo heb ik het toch opgelost) elke keer als je in stap bent ze ze wil draven kleine cirkel maken tot ze weer stapt en dan weer rechtdoor gaan, eerst gaan ze nog enkele keren proberen naar na t tijdje worden ze het beu :) als je telkens opnieuw een cirkel maakt als ze het doet :)
Zo kan je dit ook in draf proberen en in galop ;)

(zo is het bij mijn verzorghaf toch geluktn nu doet ie t toch niet meer! :) )

Succes!

Morrow_Less

Re: Te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:18

al bedankt voor de reacties :)

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:20

Ik wil dit wel even volgen.
Ik rij een haflinger merrie en is precies zoals jij dat hier boven beschrijft.
Ze is erg voorwaarts en wil alleen maar harder.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:05

Krijgt jouw paard verder ook wel genoeg beweging? Dus paddock/weidegang?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:12

Al naar het voer gekeken? Misschien krijgt ze wel veel te veel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:15

Consequent blijven, gaat ze rennen, neem je haar terug naar stap, poos rustig blijven stappen, gaat dat goed kun je weer gaan draven. Zodra ze gaat sjezen, gelijk weer terug naar stap. Gaat ze keihard stappen, zet haar dan eens stil of doe eens een pasje achterwaarts. Alles stap voor stap doen en consequent blijven. Haar op een volte zetten oid zou ik als ik jou was doen als je haar niet meer kunt houden. Succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:18

joyce2 schreef:
Consequent blijven, gaat ze rennen, neem je haar terug naar stap, poos rustig blijven stappen, gaat dat goed kun je weer gaan draven. Zodra ze gaat sjezen, gelijk weer terug naar stap. Gaat ze keihard stappen, zet haar dan eens stil of doe eens een pasje achterwaarts. Alles stap voor stap doen en consequent blijven. Haar op een volte zetten oid zou ik als ik jou was doen als je haar niet meer kunt houden. Succes!

Helemaal mee eens. En vergeet niet je hand te ontspannen op het moment dat ze wél terugkomt in tempo. Veel mensen vergeten dat en dan wordt het een 'hoe harder jij trekt hoe harder ik ga rennen'-verhaal, voor zover het dat niet al is als ik dit zo lees.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:22

Tnxx voor de aanvulling, stom dat ik dat vergeten was om erbij te zetten, maar zo zie je maar, met zn allen kom je er wel uit ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:43

ik ben het wel met joyce2 en sientje eens.
blijf consequent en beheerst. onthoud dat jij
de baas bent en niet zij, dus consequent blijven :D

Ik heb het zelf ook gehad met een haf. En
ik heb het ook zo gedaan als de tips en weetjes van joyce2
en sientje. Alleen moest die haflinger jammer genoeg na prestatie weg ;(

veel succes met je paardje!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:50

wat zegt je instructeur erover?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:53

ben het idd ook met joyce2 eens.

steeds als zij harder wil, juist expres zachter gaan rijden.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:59

Net als _Lotteke ben ik het met de andere eens. Probeer ook zelf ontspannen te zijn. Als jij druk bent en verkrampt omdat je dénkt dat ze gaat rennen, gaat ze zéker rennen. Probeer niet stil te trekken en dan meteen weer aan te draven. Een fout die wel vaak gemaakt wordt, omdat de ruiter dan het gevoel heeft dat het paard 'op zijn plaats gezet wordt'. Dit gedrag is volgens mij nooit zo op te lossen. Zolang de 'stress' van het snel gaan niet over is begint ze zo weer opnieuw te rennen en dan loop je het risico dat je verkrampt zit te trekken ipv ontspannen terug te rijden met je zit en dit is geen optie zoals je zelf al zei :) Blijven longeren voor het rijden, zo moet je niet onnodig veel energie opvangen. Eventueel even losgooien (voor de energie) en erna poetsen (om te ontspannen) en dan pas rijden.

edit: Had 'stil te trekken' geschreven ipv 'niet stil te trekken' :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:44

Wat je ook kunt proberen is, als je draaft, zelf extra langzaam te gaan lichtrijden, dus eigenlijk net iets onder het tempo dat je paard draaft, het is even lastig, maar vaak komen ze daar ook op terug. Heb een paar hittepetitjes (waaronder ook een hannoveraan) onder mn kont gehad en die deden het met bovenstaande tips erg goed. Zelf idd lekker rustig proberen te blijven, zodra je je erg druk gaat maken en je zit op te vreten op je paard gaan ze dat voelen en dan lukt het helemaal niet meer!

Gaat het goed, rij dan ook niet te lang door, maar beloon je paard, gooi lekker de teugels los en ga uitgebreid uitstappen (als dit tenminste kan bij je paardje). Beter een kort goed stuk, dan een eindeloos gevecht!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:35

ik vraag me ook af hoeveel voer ze krijgt, daar iets veranderen kan wonderen doen.
En inderdaad wat joyce2 zegt, probeer langzamer licht terijden dan het tempo van je paard.
Succes.

Jahmatth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:23

De tip die hierboven is gegeven over het zelf ontspannen blijven is inderdaad heel erg belangrijk. Want als je gespannen bent, ga je eigenlijk kijpen waardoor het paard inderdaad hard blijft gaan. Een tip die ik tijdens mijn lessen ook heb gekregen is: als je aan het draven bent moet je tijdens het lichtrijden wanneer je terugkomt in je zadel je bilspieren aanspannen. Hierdoor maak je je zit zwaarder en moet het paard in principe terug gaan in tempo.

Gr. Joyce

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:11

Dank je wel voor de tips, ik ga er zondag aan werken als de bak het toelaat. En ik weet niet welk voer ze krijgt het is men vp ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:16

Ik moet met Fiebeke als ze te hard gaat ook rondjes draaien.
Na een tijdje was ze het zat en ging ze niet meer harder :+.
Maar komt ze ook verder buiten?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:44

Nadeel van "rondjes" of voltes rijden, is dat paarden vaak weer de benen nemen zodra ze rechtuit mogen. Ze komen dan wel wat terug in tempo op de volte en je kunt de volte dan ook steeds groter uit gaan rijden, maar zien daarna het rechte stuk weer voor zich en begint het gedonder weer van voor af aan.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:47

Ess_Ramona schreef:
Ik moet met Fiebeke als ze te hard gaat ook rondjes draaien.
Na een tijdje was ze het zat en ging ze niet meer harder :+.
Maar komt ze ook verder buiten?

Hangt ervanaf, als hun stal word gepoest mogen ze de bak in (veel rondlopen doet ze niet vna zonder zadel is ze lui). In de wei gaat ze voorlopig niet, omdat de weg ernaar toe te blubberig is, je zakt totaal weg (door de tractors).

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:40

joyce2 schreef:
Nadeel van "rondjes" of voltes rijden, is dat paarden vaak weer de benen nemen zodra ze rechtuit mogen. Ze komen dan wel wat terug in tempo op de volte en je kunt de volte dan ook steeds groter uit gaan rijden, maar zien daarna het rechte stuk weer voor zich en begint het gedonder weer van voor af aan.

Dit is zeker waar. Bovendien is het gevaarlijk je paard aan een 'weglooptempo' een volte in te 'sleuren'... Ze kunnen er blessures van oplopen als je te plots en te kort draait. Komt niet vaak voor, maar je hebt het denkt ik liever niet. Probeer het op een andere manier, een volte is een hulpmiddel als de rest echt niet zou werken :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:29

Amen ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:44

Hoi, ik heb de tips opgevolgd en het ging super, alleen is mij iets opgevallen.
Ik was ze al even aan eht longeren (15 min) en ik zag dat ze heel ontspannen en rustig begon te lopen. Neus op de grond en goed voorwaarts. Zelfs in galop ging ze goed. Maar toen ikerop zat, begon ze weer een beetje te rennen. Zou er een probleem zijn met het zadel ofzo. aangezien er aan de longe geen druk opkomt en als je erop zit wel. ik hbe er een gelpad onder liggen. Zou dit ook het probleem van het rennen kunnen verookzaken ?

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:18

Dat kan best, maar je kan niet verwachten dat zoiets meteen weer goed gaat natuurlijk :) Ze moet nu terug leren begrijpen dat jij niet 'mis' bent ;) Voor haar is er nog een verband tussen ruiter en rennen en daar moet je waarschijnlijk nog wat aan werken :) Als je twijfelt moet je het zadel eens laten nakijken of een osteopaat laten komen als het blijft duren en het niet aan je zadel ligt :)