Kort uitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:54

Hoi iedereen :wave:
Was laatst op bezoek bij een manege en der was iemand lekker zijn paardje aan eht rijden, lekker traien; ontspannen en lekker actief. Alleen toen hij/zij klaar was werden er 2 rondjes gestapt en het paard werd weer op stal gezet. Dus mijn vraag aan jullie is wanneer stap je nou echt je paard te kort uit na een gemiddelde training (dus niet een hele zware of een hele lichte ;) )

Rytm

Re: Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:58

Bij ons is de richtlijn toch wel 10 min.
Korter is eigenlijk not done. Na een intensieve training mogen ze zelfs nog een rondje extra in de molen stappen.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:04

Bij ons op stal was der ook iemand die na het springen gelijk afstapte en het paard zwetend onder de deken op stal zette.
Zoiets vind ik echt niet kunnen..
Ik zelf stap meestal wel 7 a 10 min uit, maar als ze erg zweet en moe is soms wel 20 min.
Ligt er helemaal aan hoe het paard is ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:06

Ik heb het geluk dat ik een paddock heb en ze dus zelf lekker 'uit' kan stappen, maar verder stap ik haar wel altijd droog. en eerder stop ik niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:06

ik stap tot ze op adem is, meestal een minuut of 5

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:12

Ligt er een beetje aan, als het erg koud is, stap ikniet zo lang uit, dan heb ik hem veel liever weer snel onder dek staan. Wanneer het erg warm is, stap ik ook niet zo lang. Ik zet hem dan meestal even op de wasplaats en spuit hem af met lauw water en dan stap ik hem buiten op het harde nog even, mocht dit nodig zijn.
Voor mij geldt ook, wanneer hij weer op adem is, zet ik hem weer terug..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:14

Meestal minuut of 5 tot 10. En als t droog is met een (dikke) zweetdeken lekker 15 tot 20min in de molen
Laatst bijgewerkt door Noukie op 18-02-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:18

ik stap het paard 2 rondjes onder de man uit. daarna gaat het zadel eraf en loop ik er nog een minuut of 10 naast..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:22

Ik stap minimaal 10 minuten uit tot ze afgekoelt is, dan is ze meestal eigenlijk al zo goed als droog.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:26

10 minuten zeker, lekker op het harde goed voor de bloedsomloop.
Als ze dan nog buiten adem zijn heb ik ze wel heeeeel erg op de huid gezeten maar dan mogen ze nog even lekker aan de hand stappen zonder zadel en hoofdstel

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:32

In ieder geval tot dat hij op adem is en afgekoelt. Dan zit ik toch al snel op 10 minuten hoor.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:01

Ik zelf stap altijd tot de ademhaling weer regelmatig is en het paard niet meer zo heet is (zeg maar). Maar als het zo koud is als het nu af en toe is vindt ik het al helemaal niet goed om echt tijden uit te stappen, dat gebeurd natuurlijk ook wel eens. Maar zou der ook echt een maximum zijn met uitstappen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:06

Ik stap tot ze op adem is en niet meer warm aanvoelt, langer lukt ook niet, ze stapt zelf na 2 rondjes alweer richting uitgang, dus als ze op adem is dan is het zadel en hoofdstel af, halster om, even rollen als ze wil en daarna zweetdeken op.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:11

Ik stap altijd lang uit, ook vanwege de artrose van mijn pony. Als ik haar te snel op stal zet, word ze stijf. Meestal stap ik tot ze op adem is, en dan gaat de zweetdeken erop en gaan we nog een stukje wandelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:30

Hangt er vanaf. Soms 10 minuten (wel ongeveer het minimum) en als ze erg bezweet is zo lang als nodig is. Desnoods ga ik na het rijden nog een uur wandelen waarbij we in het begin nog stevig doorstappen, en het tempo steeds rustiger maken zodat de spieren goed de kans krijgen af te koelen, maar ze gaat droog op stal. No matter what.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:20

ik stap tussen 5 en 10 minuten uit, als het een zware training is geweest wat langer

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:50

Bij de manege stappen we 10 tot 15 minuten uit na de les. Als er dan nog paarden zijn die hijgen, moeten die nog extra.

Zodra ik ga beginnen met mijn verzorgpaard te rijden besteed ik zéker tijd aan het uitstappen. Niet na 2 rondjes het paard op stal zetten.
Toen ik nog veel fitneste, deed ik ook altijd een uitgebreide 'cooling down', anders had ik de volgende dag vreselijk spierpijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:53

Een poosje, geen idee hoe lang precies. Meestal gaat ze daarna nog een tijdje in de stapmolen, en daarna met een flinke bult eten op stal.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:55

Bonjoy schreef:
Bij de manege stappen we 10 tot 15 minuten uit na de les. Als er dan nog paarden zijn die hijgen, moeten die nog extra.

Zodra ik ga beginnen met mijn verzorgpaard te rijden besteed ik zéker tijd aan het uitstappen. Niet na 2 rondjes het paard op stal zetten.
Toen ik nog veel fitneste, deed ik ook altijd een uitgebreide 'cooling down', anders had ik de volgende dag vreselijk spierpijn.

Volgens mij is dat ook dé manier om t belang van in/uitstappen en goed loswerken etc in te zien: zelf gaan sporten. Dan weet je ineens hoe t voelt :+

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:55

Ik (manege) probeer het altijd wel zo lang mogelijk te doen, maar de pony waar ik op rijd, zit mooi in het vachtje en dan kan ik zo lang stappen als ik wil maar die krijg ik echt niet snel droog. Als ze op adem is, dan gaan we afzadelen. Dus dan kijk ik: zijn haar neusgaten nog wijd open of gewoon? En is ze nog erg nat? Antwoord op de vraag: Meestal 10 tot 15 minuten.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:56

Net als de meeste hier zeggen: Wanneer mijn paardje opgedroogd is en een normale ademhaling heeft. Ze staat in een stal die uitloopt in de bak dus ze kan altijd lekker rollen als ze wil. Ze heeft een wintervacht dus deken krijgt ze niet op.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:00

Noukie schreef:
Bonjoy schreef:

Volgens mij is dat ook dé manier om t belang van in/uitstappen en goed loswerken etc in te zien: zelf gaan sporten. Dan weet je ineens hoe t voelt :+

Haha inderdaad! Als je zelf gelijk op het allerhardst gaat hardlopen, daarna flinke krachttraining, en tot slot niet eens de tijd neemt voor een cooling down, kun je mij de volgende dag uitwringen en weggooien :+

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:05

Hangt van het paard en de training af, maar echt minimaal 5 a 10 minuten!

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:06

bij mij hangt het wat van het weer af...
als hij last heeft van de vliegen in de zomer stap ik ook niet zo lang uit, maar als het héél koud is ook niet (hij is geschoren :+ )
ik stap hem net zo lang uit totdat ie weer op adem is en dan zet ik hem meestal nog even aan de stapmolen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:10

Ik vind het op adem zijn het belangrijkst, en dat is afhankelijk van de conditie van het paard. Stond het paard waar je het over hebt met een pompende ademhaling op stal, of heeft 'ie gewoon een goeie conditie en een lichte training gehad?