Ik ben AJ, ik ben 20 jaar en ongeveer 3 jaar geleden begonnen met paardrijden op een manege. Ondertussen heb ik ook een verzorgpaard gehad. Inmiddels rijd ik op een andere manege waar de paarden op B/L/M/Z niveau worden gestart bij de KNHS. Ik heb op de vorige manege wel eens FNRS wedstrijdjes gereden (F3 tot F5). Nu heb ik sinds een half jaartje een eigen 1/2 paard (samen met een vriendin gekocht).
Het is een BWP ruin van 17 jaar jong. Zijn naam is Pico-du-Palis (voorheen van sidneylover@bokt). Super beestje, echt een leerpaard! Hij is alleen wel behoorlijk scheef (scheve heupen e.d.) wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt. Wat hij precies in zijn leven heeft gedaan is mij niet echt duidelijk, maar op internet kon ik vinden dat hij eind '05 tot eind '06 in Belgie is uitgebracht op L2, M4 en M9 niveau is uitgebracht. In de M9 proef zitten de onderdelen: middenstap, uitgestrekte stap, halve pirouette, verzamelde draf, middendraf, uitgestrekte draf, appueren, SB, verzamelde galop, uitgestrekte galop, vliegende galopwissel en contragalop.
We hebben hem eerst 3 maanden geleased en daarna gekocht. Tussendoor is hij nog wel ong. 2 maanden uit de roulatie geweest wegens kreupelheid door trap in de weide. Sinds 1 maandje zijn wij weer rustig bezig. Ondertussen ook nog bezig geweest met bitloos/boomloos en ons dressuurzadel is weer opgevuld.
We zijn op dit moment enorm bezig met voorwaards-neerwaards, dat neerwaards laat alleen nog wat op zich wachten. We hebben het nu voor elkaar dat hij in ieder geval goed doorloopt, goed reageerd op het been maar er toch niet vandoor schiet. Vooral dat bitloze en met een lange teugel rijden heeft hem goed gedaan. Onze / mijn probleem is echt het nageeflijk rijden. We zijn al een heel eind gekomen, maar wij kwamen er zelf niet meer uit. Zelf heb ik echt problemen met de galop. De 4 takt of verzamelde galop is echt heerlijk, alleen dat is niet echt de bedoeling, hij moet meer sprong tonen waardoor het voor mij moeilijk word om te blijven zitten.
Afgelopen week ben ik begonnen met priveles in combinatie met Pico. Dit is enorm goed bevallen waardoor ik nu elke week les neem. De foto's van hieronder zijn van de 1e keer rijden na mijn les. Ik heb geprobeerd om de dingen uit mijn les te oefenen. Ik ben vooral enorm veel bezig geweest met veel figuren en veel overgangen e.d.
In stap laag instellen (proberen). Voor de eerste keer behoorlijk netjes. Mag natuurlijk nog lager!

Draf (nog niet helemaal erdoorheen)

Binnen

Galop

Draf

Galop

Stap

Ik heb alles aan beide kanten gedaan alleen mijn vriendin vond het leuker om foto's te maken van de paardjes op de paddock.
Ik heb b.t.w. voor een van de eerste keren echt HEERLIJK gereden... En ohw, voordat ik het vergeet. Tijdens mijn les zijn we enorm veel bezig geweest met mijn houding (hand/arm/been e.d.) en dat pico netjes door moet lopen en los moet laten.
Graag zou ik van jullie wat kleine dingen willen horen waar ik op moet letten. En tips / oefeningen om die te verbeteren.
Dank je.