Pico-du-palis & AJ (1e keer samen op bokt)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_AJ_

Pico-du-palis & AJ (1e keer samen op bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:51

Hoi, ik zal ons een eventjes voorstellen.

Ik ben AJ, ik ben 20 jaar en ongeveer 3 jaar geleden begonnen met paardrijden op een manege. Ondertussen heb ik ook een verzorgpaard gehad. Inmiddels rijd ik op een andere manege waar de paarden op B/L/M/Z niveau worden gestart bij de KNHS. Ik heb op de vorige manege wel eens FNRS wedstrijdjes gereden (F3 tot F5). Nu heb ik sinds een half jaartje een eigen 1/2 paard (samen met een vriendin gekocht).

Het is een BWP ruin van 17 jaar jong. Zijn naam is Pico-du-Palis (voorheen van sidneylover@bokt). Super beestje, echt een leerpaard! Hij is alleen wel behoorlijk scheef (scheve heupen e.d.) wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt. Wat hij precies in zijn leven heeft gedaan is mij niet echt duidelijk, maar op internet kon ik vinden dat hij eind '05 tot eind '06 in Belgie is uitgebracht op L2, M4 en M9 niveau is uitgebracht. In de M9 proef zitten de onderdelen: middenstap, uitgestrekte stap, halve pirouette, verzamelde draf, middendraf, uitgestrekte draf, appueren, SB, verzamelde galop, uitgestrekte galop, vliegende galopwissel en contragalop.

We hebben hem eerst 3 maanden geleased en daarna gekocht. Tussendoor is hij nog wel ong. 2 maanden uit de roulatie geweest wegens kreupelheid door trap in de weide. Sinds 1 maandje zijn wij weer rustig bezig. Ondertussen ook nog bezig geweest met bitloos/boomloos en ons dressuurzadel is weer opgevuld.

We zijn op dit moment enorm bezig met voorwaards-neerwaards, dat neerwaards laat alleen nog wat op zich wachten. We hebben het nu voor elkaar dat hij in ieder geval goed doorloopt, goed reageerd op het been maar er toch niet vandoor schiet. Vooral dat bitloze en met een lange teugel rijden heeft hem goed gedaan. Onze / mijn probleem is echt het nageeflijk rijden. We zijn al een heel eind gekomen, maar wij kwamen er zelf niet meer uit. Zelf heb ik echt problemen met de galop. De 4 takt of verzamelde galop is echt heerlijk, alleen dat is niet echt de bedoeling, hij moet meer sprong tonen waardoor het voor mij moeilijk word om te blijven zitten.

Afgelopen week ben ik begonnen met priveles in combinatie met Pico. Dit is enorm goed bevallen waardoor ik nu elke week les neem. De foto's van hieronder zijn van de 1e keer rijden na mijn les. Ik heb geprobeerd om de dingen uit mijn les te oefenen. Ik ben vooral enorm veel bezig geweest met veel figuren en veel overgangen e.d.

In stap laag instellen (proberen). Voor de eerste keer behoorlijk netjes. Mag natuurlijk nog lager!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draf (nog niet helemaal erdoorheen)
Afbeelding

Binnen
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Galop
Afbeelding
Afbeelding

Stap
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alles aan beide kanten gedaan alleen mijn vriendin vond het leuker om foto's te maken van de paardjes op de paddock.

Ik heb b.t.w. voor een van de eerste keren echt HEERLIJK gereden... En ohw, voordat ik het vergeet. Tijdens mijn les zijn we enorm veel bezig geweest met mijn houding (hand/arm/been e.d.) en dat pico netjes door moet lopen en los moet laten.

Graag zou ik van jullie wat kleine dingen willen horen waar ik op moet letten. En tips / oefeningen om die te verbeteren.

Dank je.

gekoppaard

Re: Pico-du-palis & AJ (1e keer samen op bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:07

Leuk paard en leuke combinatie. Alleen zie ik op enkele foto's de teugels in boogjes, probeer contact te houden en hem niet helemaal los te gooien ookal wil je hem voorwaarts neerwaarts rijden. Ook vindt ik dat je je handen erg ver uit mekaar hebt.
Veel succes

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:24

kennyh schreef:
Leuk paard en leuke combinatie. Alleen zie ik op enkele foto's de teugels in boogjes, probeer contact te houden en hem niet helemaal los te gooien ookal wil je hem voorwaarts neerwaarts rijden. Ook vindt ik dat je je handen erg ver uit mekaar hebt.
Veel succes

Mijn teugels in boogjes, dat klopt. Daar hebben we ook enorm hard aan gewerkt tijdens mijn les. Ik moet proberen om contact te houden door mijn ellebogen naar achteren te doen. Af en toe test ik of hij ook echt voorwaards is door mijn handen beide vooruit te doen en been te geven. Maar dat klopt. Ik heb als tip gekregen om met mijn teugels zoveel contact te houden dat er een schoteltje met een kopje thee op kan blijven staan. Het viel mij ook op dat ik mijn handen erg ver uit mekaar heb. Kan misschien komen doordat de teugels toch wat langer zijn op bepaalde foto's... Zal ik op letten! Dank je wel.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:37

Wat een leuk paard :D
Probeer je handen op de plek te houden, want het lijkt
alsof je die nu soms vastzet, en probeer een constante verbinding te hebben met het paard z'n mond :)
Jullie zijn een leuke combinatie :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:45

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:06

Mooi paard!
Misschien is het een tip om je handen wat dichter bij elkaar, en boven de schoft te houden?
Voor de rest vind ik het er vriendelijk uitzien! :)

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:13

Leuk paard! ik vind het er erg goed uitzien voor iemand die pas zo kort rijd!

Probeer in galop op je kont te gaan zitten en niet voorover te vallen!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:16

Probeer je handen netjes bij elkaar te houden... ;)
Verder vind ik het er erg goed uitzien! :)

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:56

Leuk paard! Misschien erop letten dat je niet met je bovenlichaam naar voren kantelt? Succes met hem!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:37

Heeft er iemand een tip om je handen bij elkaar te houden?? of mijn bovenlichaam naar voren te kantelen. Ik merk namelijk dat je toch altijd terug gaat naar 'de verkeerde houding' en het moeilijk is om te veranderen.

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:50

Leuke foto's anne-jo ! Mijn lieve ventje heeft het echt goed bij jullie.
Heel veel plezier en succes nog samen ! +:)+
Leuk dat je prive les hebt, ziet er goed uit op de foto's.
Ben je er al uit wat voor zadel je gaat nemen ?

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:54

Hey,
mooi paard hoor je hebt hem lekker aan het lopen, wat bij mij erg werkt is veel firugen rijden enz, hierdoor ben ik niet veel bezig met mijn houding maar met het rijden en ga ik automatisch rechtopzitten en kijken waar ik heen ga, misschien werkt het bij jou ook.

Veel succes saampjes

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:56

Wat een leukerd! Er mogen nog wel een paar kilootjes af voor het mooie maar het ziet er heel leuk en vriendelijk uit! :)
Tip voor je handen: het is zwaar maar probeer jezelf er continu op te wijzen, elke keer aan denken en dan zal je merken dat je met de tijd je handen onbewust meer bij elkaar gaat houden :) het is een kwestie van je bewust worden van je 'fout'.
Zo te zien zullen jullie er zeker wel uitkomen, het begin is er en met de juiste begeleiding krijg je hem vast snel lopen als een trein :)

oh, en wat voor dekje heb je erop liggen? ;) die is echt súper leuk! :D

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:09

Zo te horen ben je erg fanatiek met hem bezig, leuk zeg. Leuk paard zeg, mooi fors model, spreekt me wel aan. Zoals je zelf al aangeeft is de aanleuning nog niet erg ‘vast’, als ik het aan kinderen uit moet leggen, dan heb je te weinig verbinding van achter naar voor en geen contact met het bit. Je kunt op deze manier niet naar beneden gaan rijden, want in principe loopt je paard nu in zijn eigen houding, je geeft niet aan waar hij moet lopen. Ik zie het dan altijd als een harmonica die je vriendelijk in elkaar duwt. Dus je drijft van achter en sluit van voren, op het moment dat je contact heb en hij loopt in de juiste houding laat je voor los (als beloning). Ohja, ik las dat je instructrice zei dat je je ellebogen naar achter moest plaatsen, persoonlijk ben ik daar niet zo voor, je kunt dan beter de teugels iets korter nemen en je handen naar voren plaatsen, dan heb je namelijk meer bewegingsruimte.

Laat je over een tijdje jullie vooruitgang zien? In ieder geval veel plezier samen, daar heb je een leuk paardje aan.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:16

sidneylover schreef:
Leuke foto's anne-jo ! Mijn lieve ventje heeft het echt goed bij jullie.
Heel veel plezier en succes nog samen ! +:)+
Leuk dat je prive les hebt, ziet er goed uit op de foto's.
Ben je er al uit wat voor zadel je gaat nemen ?

Hey Sharon,
Wij hebben op dit moment alleen maar de test boomloze veelzijdigheidszadel kunnen gebruiken en ons eigen dressuurzadel. Het dressuurzadel is ondertussen weer goed bijgevuld en recht gemaakt. Wij hebben deze week het boomloze dressuurzadel om te testen alleen knelt deze de schoft. Hij is daar te smal, deze hebben wij dus niet uit kunnen proberen. Dat gaan we ook niet doen wanneer hij zo knelt.

Maar het dressuurzadel past iig weer, en we kunnen gewoon weer aan de linkerkant opstappen zonder dat hij aangeeft dat hij het niet prettig vind. Maar we gaan ons aanleren om via de rechterkant op te stappen, dan komt er minder druk op zijn 'lage heupkant' en word het zadel ook nog rechter getrokken.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:19

fere16 schreef:
Hey,
mooi paard hoor je hebt hem lekker aan het lopen, wat bij mij erg werkt is veel firugen rijden enz, hierdoor ben ik niet veel bezig met mijn houding maar met het rijden en ga ik automatisch rechtopzitten en kijken waar ik heen ga, misschien werkt het bij jou ook.

Veel succes saampjes

Normaal doe ik dat ook. Wij hebben enorm veel met een lange teugel gereden en op met je zit figuren gaat rijden (waardoor je idd automatisch rechtop gaat zitten en recht vooruit kijkt). Helaas bleek dit voor Pico niet helemaal super te zijn, wel voor de braafheid, voorwaardse, maar hij kreeg daardoor wel wat last van zijn rug doordat hij niet neerwaards was en daardoor zijn buikspieren niet ging aanspannen e.d.

Maar we zijn rustig bezig met de nageeflijkheid, want zoals op de foto's al te zien is, in de stap laat hij los, in draf en galop nog niet helemaal.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:35

MariekeS_ schreef:
Wat een leukerd! Er mogen nog wel een paar kilootjes af voor het mooie maar het ziet er heel leuk en vriendelijk uit! :)
Tip voor je handen: het is zwaar maar probeer jezelf er continu op te wijzen, elke keer aan denken en dan zal je merken dat je met de tijd je handen onbewust meer bij elkaar gaat houden :) het is een kwestie van je bewust worden van je 'fout'.
Zo te zien zullen jullie er zeker wel uitkomen, het begin is er en met de juiste begeleiding krijg je hem vast snel lopen als een trein :)

oh, en wat voor dekje heb je erop liggen? ;) die is echt súper leuk! :D

Het is inderdaad een kwestie van bewust worden. Vandaag heb ik weer les, en dat helpt vaak wel wat.
Het dekje heb ik op deze site besteld:
http://www.nickyskeet.nl/prod/2248_dr1001_flower_power_a110800.html

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:51

jaggie schreef:
Zo te horen ben je erg fanatiek met hem bezig, leuk zeg. Leuk paard zeg, mooi fors model, spreekt me wel aan. Zoals je zelf al aangeeft is de aanleuning nog niet erg ‘vast’, als ik het aan kinderen uit moet leggen, dan heb je te weinig verbinding van achter naar voor en geen contact met het bit. Je kunt op deze manier niet naar beneden gaan rijden, want in principe loopt je paard nu in zijn eigen houding, je geeft niet aan waar hij moet lopen. Ik zie het dan altijd als een harmonica die je vriendelijk in elkaar duwt. Dus je drijft van achter en sluit van voren, op het moment dat je contact heb en hij loopt in de juiste houding laat je voor los (als beloning). Ohja, ik las dat je instructrice zei dat je je ellebogen naar achter moest plaatsen, persoonlijk ben ik daar niet zo voor, je kunt dan beter de teugels iets korter nemen en je handen naar voren plaatsen, dan heb je namelijk meer bewegingsruimte.

Laat je over een tijdje jullie vooruitgang zien? In ieder geval veel plezier samen, daar heb je een leuk paardje aan.

Hoi, de aanleuning is ook nog niet vast. Klopt helemaal wat je zegt van te weinig verbinding van achter naar voor e.d. Ik weet hoe belangrijk loslaten is. Op de foto's kan ik ook nog niet helemaal loslaten. Hij loopt tenslotte nog tegen mijn hand aan te hikken. De bedoeling van mijn armen naar achteren is te zorgen dat ik met mijn schouders e.d. mee beweeg en dat ik die niet vast zet. Ook heeft ze als tip gegeven om met mijn buitenhand het dekje vast te houden en met mijn binnenhand te vragen. Zo begrens ik hem aan de buitenkant wat voorheen een super groot probleem was en waar ik nog steeds aan moet denken. Want als ik hem neerwaards wil hebben moet dat op 2 teugels gedaan worden. Niet door een zagende beweging, maar wel door op beide teugels druk te nemen. En voorheen liet ik mijn buitenteugel te veel los en had ik vrijwel altijd stelling. Wat het rechtrichten ook niet beter maakt. Als ik weer nieuwe foto's heb dan laat ik die weer zien ;)