We zijn in de training bezig met het rechtstellen , het is een jonge pony (bijna 5) Momenteel loopt hij in de L2 , maar vorige week werd mij verteld dat hij links achter niet zuiver zou zijn . Nou zie ik écht wel of een pony kreupel loopt maar dit is niet het geval. Ik heb uit laten leggen hoe ik het dan kan zien. Schijnbaar is het zo dat hij op de volte linksachter een diepere afdruk heeft in het zand en hij loopt schijnbaar iets opgetrokken , het punt in de rug net achter het zadel houdt hij schijnbaar vast?? En schijnbaar maakt hij achter een kort/lang pas , maar zelfs dat kan ik niet zo heel goed zien.
Kan het komen door spierpijn of is het meer een rijtechnisch probleem?
zoals je het mij beschrijft klink het meer als een rijtechnisch probleem voortkomend uit de scheefheden die elk paard heeft. Als je meer uitleg over scheefheden enz wil lezen kan ik je de site www.paardenbegrijpen.nl aanraden. Hier wordt duidelijk uitgelegt wat ze inhouden en hoe ze eventueel te verbeteren zijn.
succes ermee!
superwoman
Geplaatst: 18-02-09 09:07
Als het spierpijn is, zal het een paar dagen later 'anders' moeten zijn..
Mocht hij scheef zijn, kan een osteopaat helpen. Deze maakt het 1 en ander los, waardoor het rechtstellen makkelijker kan gaan.
als je paard scheef is en je gaat eraan werken om die scheefheid op te lossen dan kan dit inderdaad spierpijn geven want hij moet nu andere spieren gaan gebruiken
_Lotteke
Kort/lang passen achter komen door scheefheid. Gaan rechtrichten dus, maar niet zodanig dat je paard er spierpijn van krijgt. Je kunt ook even een osteopaat of fysio laten kijken of er eventueel blokkades zitten.
lani
Geplaatst: 18-02-09 20:38
Je schrijft op de volte loopt hij niet zuiver. Is dat alleen op de volte op de linkerhand of ook op de rechterhand? Je zegt dat je het zelf eigenlijk niet ziet maar als je er op zit kan je het dan ook niet voelen als je je heel goed op de beenzetting concentreert? Onzuiverheden zijn vaak problemen in de rug en niet uit de benen. Je kan misschien beter eerst een dierenarts laten kijken voordat je het rijtechnisch gaat proberen op te lossen. Veel succes