Leren wachten op de sprong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Leren wachten op de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:06

Hoi,

Ik ben benieuwd of jullie mij evt. nog wat tips kunnen geven om mijn pony te leren om te wachten op de sprong.
Het probleem is: Zodra ik met hem ga springen wordt hij dol enthousiast en kan ik hem niet meer bij me houden. Dit is echter alleen tijdens het springen. Als hij een hindernis ziet staan, gaat hij vlak ervoor loeihard, en na de sprong is hij ook niet echt te houden.
Uit draf gaat het springen wel goed, maar een parcourtje in arbeidsgalop zit er niet in. Tijdens de lessen zijn we al hard aan het trainen, maar ik vind er gewoon nog niet genoeg vooruitgang in zitten, dus misschien dat jullie mij wat tips kunnen geven.
In de lessen proberen we hem te laten wachten door: Netjes in de galop aan te springen, het tempo behouden en als hij vlak voor de sprong ineens harder gaat hem op de volte zetten, dit net zolang totdat hij rustig blijft, hetzelfde als hij na de sprong hard gaat.. moet hij ook op de volte.
Het probleem is alleen, wanneer ik hem op de volte zet, snapt hij de bedoeling er niet helemaal meer van, en denkt hij alsof hij niet 'mag' galloperen, dus krijg ik hem bijna niet meer in de galop en word hij wat onzeker waar het niet beter door gaat.
Ik beloon hem wanneer hij het goed doet, en probeer hem niet echt te straffen wanneer hij het niet goed doet.. maar een andere oplossing zoeken> bijv. dus op de volte zetten.
Als ik hem in de galop wil houden op de volte blijft hij hard gaan, en doordat ik hem tegen houd valt hij terug in de draf, een tussenweg lijt er tot nu toe niet te zijn.
Met dressuuren hebben we hier totaal geen last van, met dressuur is hij helemaal goed voor elkaar. Het is echt alleen tijdens het springen.
Ik houdt hem altijd goed bij me, en tel voor de sprong maar hij vliegt gewoon wel onder me uit.
Het zou voor zowel hem als voor mij een stuk prettiger zijn als we wel een parcourtje in de arbeidsgalop konden rijden, dus alle tips zijn welkom :D
Medisch is hij ook helemaal in orde/zadel etc. ook dus daar ligt het niet aan.

Mvg.

Pytje

Re: Leren wachten op de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:11

ik zou er voor kiezen om je pony stil te zetten zodra jij voelt dat hij het tempo van je overneemt. Dus niet op een volte. Eerst in draf wat kruisjes, gaat dat goed en blijft hij mooi wachten. Dan probeer je het eens uit galop. En weer zodra hij het tempo overneemt: ho. Dan weer opnieuw aanrijden op de sprong. Eerst zul je bijvoorbeeld 10 m voor de sprong merken dat hij harder wil, en na enkele keren oefenen zul je merken dat je je pony steeds dichter bij de hindernis kunt stilzetten. Wanneer hij rustiger op de sprong af komt, zal hij daarna waarsch ook niet zo rennen. Mocht dat wel het geval zijn, weer stil zetten, ontspannen, en weer rustig verder rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:18

inderdaad stilzetten op het moment dat je het tempo niet meer onder controle hebt (maar wel op een nette manier! Dus geen geruk in de mond ofzo). Desnoods zet je hem stil tegen de omheining. Wat dan goed werkt is achterwaarts terug naar de plek waar de de controle verloor en daar laten wachten. Als je je paard achterwaarts laat gaam, verbeter je de rem en zet je j paard in een submissieve houding, waardoor ze vaak beter gaan luisteren. Hoe langer het duurde voordat je hem stil had (omdat hij je hulpen voor halt niet respecteerde) hoe meer passen je achterwaarts moet gaan en hoe submissiever je paard daarvoor moet zijn. Werkt wel lastig als je met meerdere mensen in de bak rijdt, maar werkt ontzettend goed.

Een andere is je paard direct naar de hindernis omdraaien, zodat hij met z'n neus naar de hindernis staat en daar laten wachten (en dan eventueel de hindernis van de andere kant springen en hetzelfde doen als dat kant). Als dat allemaal heel soepel gaat (zonder worstelingen), spring je twee hindernissen achter elkaar en draai je hem om. Zo leert je paard wachten, omdat hij elke keer als hij springt moet opletten of jij wilt omdraaien en stoppen of dat hij verder moet gaan.

Deze tips vindt je niet bij veel instructeurs, omdat ze wat onconventioneel zijn, maar je zult merken dat ze heel goed werken als je ze probeert :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:35

een leuke oefening is om 2 hindernissen net naast de middellijn, redelijk aan het einde, te zetten (1 links, 1 rechts) en net een beetje scheef. Afwenden op de middellijn en rechtdoor gaan, hoefslag volgen. Volgende keer eens de linker springen, dan eens rechter, en dan weer eens niet. Ze weet dus nooit of je gaat springen, en zo ja welke hindernis.

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:39

heb precies het zelfde probleem..
Zet hem ff stil voor de hindernis.. of draai een volte vlak voor de hindernis zodat je pony leert op jouu te waachten . ;)succes

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:35

Stil zetten of wegdraaien ben ik niet zo'n fan van. Als je het een enkele keer eens doen ala, maar niet consequent.
De oefening die Lielle beschrijft is idd een fijne oplossing. Je wilt tenslotte niet dat je paard stopt, maar naar jou luistert en wacht op jouw aanwijzing!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:41

een galopbalk áchter de hindernis is misschien ook een optie
achteruit laten stappen ben ik niet zo'n fan van.. "hete" paarden worden hier vaak nog heter van

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:02

ook in de dressuur kan je ook nog een hoop oefenen. Stap-galop, galop-stap, Verzamelde galop-midden galop. Als je dit perfect voor elkaar hebt dat het paard niet tegen de hand komt en goed op het achterbeen terug komt zal je ook erg veel verschil merken. Paarden gaan na (en voor) de hindernis vaak rennen omdat ze tegen worden gehouden ( dit is een natuurlijke reactie van jou zelf omdat ze rennen wil je ze corrigeren). probeer voor en naar de hindernis de ontspanning te houden. in het aanrijden van de hindernis nog wel iets te kneden maar 2/3 galop sprongen toch echt te ontspannen en goed mee geven op de hindernis

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:49

Pytje, ik denk idd dat dit wel eens zou kunnen werken. bedankt voor je reactie en ik ga ermee oefenen!

Alicia2u, je eerste tip lijkt me meer wat :) ik zal eens proberen wat hij doet als ik hem achterwaarts terug laat lopen naar de plek waar ik hem niet meer onder controle kon houden. Ik ben alleen wel bang dat hij hierdoor heel gespannen zal worden, maar aan de andere kant. Als hij op een gegeven moment weet wat de bedoeling is, zal hij beter luisteren naar de hulpen en wordt hij niet zo heet als nu/en dus minder spanning in het algemeen.
Je 2e tip vind ik niet echt wat, die ga ik ook niet uitproberen, hier vind ik een gevaarlijke kant aan zitten en je brengt je paard hierdoor misschien wel gigantisch uit balans. en kan ik hem niet recht voor en na de hindernis rijden. bedankt voor je reactie :)

Lielle, bedankt! dit ga ik ook zeker een keer proberen, en als het werkt verder mee aan de slag, dit zou ik dan bijv. ook bij andere hindernissen kunnen doen, wanneer hij toch onder me vandaan loopt, doen alsof ik helemaal niet wou springen en gewoon er langs rijden.

dirtyharry , dat lijkt mij idd ook wel een goede oplossing :)

Simmie , fan ben ik er ook niet van, maar al helemaal niet om als een idioot door de bak te scheuren. stilzetten en wegdraaien zal ik ook zeker niet de hele tijd doen, maar wel een paar keer zodat hij wel weet dat hij moet wachten
hoop ook dat hij het snel onder de knie krijgt, en dat we gewoon 'lekker' kunnen springen. De oefening die lielle zegt, daar ga ik ook zeker mee werken

Linda2B , dat vind ik wel heeél gevaarlijk! ik weet dat ik hem dan niet onder controle houdt, maar als er dan een balk achter ligt kan hij hier makkelijk over vallen/struikelen
en hij kan het niet zien dat er een balkje achter ligt, dat ziet hij pas als hij over de hindernis is, en ik denk dat ik dan een schrik reactie krijg van hem, waardoor hij nog meer onder me uit zal lopen

CARLIJN_ , ik ga daar ook zeker aan werken :D het meegeven en ontspannen is geen probleem, maar denk als ik hem 'te vrij' laat voor de sprong dat het er nu niet beter op word. maar idd als hij eenmaal het tempo onder de knie heeft, kan ik hier mee verder trainen. bedankt ! :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:51

een galopbalk achter de sprong kan zeker heel goed helpen, ik zou dat alleen wel onder begeleiding doen.

en wat Carlijn zegt, los laten werkt vaak heel goed, hoewel er uitzonderingen zijn.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:56

Er zit duidelijk geen rust in bij de pony. Misschien dat jij zelf ook te gespannen wordt dat kan de pony ook merken.
Ik zou eerst ervoor zorgen dat er balans komt en tot die tijd geen parcour meer springen, iig niet vanuit galop.
Oefen veel in en uitjes, dubbelsprongetjes en driedubbelsprongetjes zodat de pony uit kracht leert springen.
Als dat goed gaat bouw je het steeds meer op, en als je dan een parcourtje opzet, alles in draf te doen. Na de sprong weer meteen terug in draf en balans vinden. Zodra je merkt dat de pony eropaan wilt trekken moet je niet gaan springen maar dressuurmatig oefeningen rijden totdat de rust terug is.

Succes *D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:16

ponygekje: als je paard niet goed wacht op de eerste sprong, is het niet heel fijn een 3-sprong rijden. Dan gaat hij er veel te hard doorheen, te vlak springen --> balken regen, en hierdoor zal het zelfvertrouwen bij zowel de ruiter als het paard minder worden. Eerst rust op de eerste dan langzaam uitbouwen.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:20

Je kunt ook een paar hindernissen neerzetten, maar niet gaan springen, gewoon dressuren. Dan haal je de connectie hindernis-springen-rennen een beetje weg bij je pony. Ook wat Lielle inderdaad zegt, blijf je pony verrassen. Als ie niet weet of je nou gaat springen of niet, kan hij niet het initiatief nemen.
Persoonlijk ontmoedig ik initiatief nemen altijd dmv van een boze stem of een klein tikje, maar dat hangt een beetje van de pony af hoe hij daarop reageert.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:28

Lielle , idd wat carlijn zegt lijkt me een goede oplossing. of iig waar ik mee aan de slag kan. Een balk achter de sprong vind ik echt een eng idee..

ponygekje21 , geen rust in de pony? waar baseer je dat op. Hij is namelijk echt rust der zelfe :) met dressuur/buitenritten of wat dan ook is hij echt super ontspannen. Het is echt puur met springen, als we de springbak ingaan probeer ik altijd eerst gewoon dressuurmatig te rijden, springen uit draf lukt wel. Hij weet ook dat hij dan in draf moet blijven. Het probleem zit hem niet in 1 sprong, maar vooral in een parcour.. daarom wil ik daar ook aan werken. Met in uitjes heb ik al geprobeert, hierbij kun je alleen in draf aankomen en moet hij in 1 tempo blijven, dit ging erg goed en ook na de sprong bleef hij rustig. Bedankt

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:32

dat er geen rust in de pony zit baseer ik alleen op het springgedeelte, niet op dressuur.buitenritten. En dat zit er toch ook niet? Als je pony alsmaar harder wilt gaan in het parcour dan zit er geen rust in. En die moet je zien te vinden door veel te oefenen. Bij een driesprong is je pony genoodzaakt er rustig doorheen te gaan vanuit kracht anders kun je inderdaad vies terecht komen. Mijn pony's leerde daar behoorlijk van.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:33

Ik wilde hetzelfde zeggen als Naomi_azzet. Dressuuren in een springpiste. Dat werkte bij mijn pony heel goed, als ze dan braaf was met de dressuur dan mocht ze daarna nog even springen, maar wél rustig en geen gerace... Wat ik vaak dan ook nog deed, maarja de springpiste ligt in het bos, is even stoom afblazen laten op een lang breed zandpad... Ze willen namelijk ook graag de adrenaline kwijt..

En verder, zoals meerderen zeggen, blijf hem/haar verrassen. Maar probeer niet op de hindernis af te rijden en op t laatste moment af te draaien, hiermee krijg je misschien problemen met dat hij uiteindelijk gaat weigeren, omdat hij denkt dat het dan de bedoeling is erlangs te lopen. (heb dit eens gezien bij iemand daarom wil ik je hiervoor gewoon waarschuwen).
Maar je kunt bijv wel voltes rijden rond je sprongen e.d.
Ik weet niet of je ook een speciaal "tuig" aandoet als je gaat springen? (ik bedoel hiermee bijv. peeskappen). Mijn paard weet al als hij peeskappen aankrijgt dat we gaan springen, of naar het bos gaan om te boscrossen.. hij word dan al helemaal heet.. Daarom doe ik nu standaard die dingen om... dan weet hij nog niet wat er komen gaat..

Succes met je pony. Ik denk dat je met deze tips al een heel eind gaat komen...

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:39

Ik zou eens proberen om in galop balkjes te springen in plaats van hindernissen, en kijken of je pony dan nog zo trekt. Her en der in de bak enkele balken neerleggen en hierover een parcours rijden. Doet je pony dit altijd al of is het aangeleerd?

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:47

ponygekje21, oke nu begrijp ik het hoe je het bedoeld. Bedoel je bij een driesprong. 3hindernissen achter elkaar met tussen de hindernissen 1 galopsprong? of bedoel je het anders?

Bitterbal, daar ben ik idd al mee bezig, en hij gedraagd zich opzich ook vrij goed, als hij dicht bij een hindernis komt word hij in het begin best gespannen omdat hij dan denkt dat we gaan springen maar dat dan toch niet doen. maar naarmate hij dat vaker heeft gedaan word het steeds beter.
ik doe niet speciaal tuig om, hij krijgt altijd standaart peesbeschermers om, zowel bij het dressuur/springen/buitenrit, alleen het is in een andere bak, zit er wel aan te denken om een borsttuig te kopen(die had ik maar was helaas te groot dus gelijk weer verkocht) het lijkt mij namelijk dat ik hem dan iets meer bij me kan houden. Natuurlijk is dit niet de oplossing, maar het kan altijd ietsjes helpen
Ik hoop idd ook dat ik hier een heel eind mee kan komen :)
bedankt!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:55

dia248, dat kan ik idd wel eens proberen. Hij doet dit altijd al, het is niet aangeleerd.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:15

Esmiralda_ ; Ja ik bedoel een driesprongetje. met gewoon steeds één galopsprongetje ertussen. In het begin zou ik laag beginnen en zo kun je steeds opbouwen. Op deze manier leert de pony beter terug te springen op de hindernis en heb je de controle ná de hindernis veel beter in de hand. Ik weet dat het niet 123 lukt, daar gaat tijd over heen. Maar veel oefenen en dan zul je vooruitgang zien *D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:19

maar zo zou ik zeker niet nu beginnen, dat ben ik helemaal met pytje eens.

Esmiralda, een galopbalk erachter werkt heel goed. Je legt de balk circa 3 meter achter de hindernis, op dezelde plek als waar een in-uitje zou staan. Je paard landt dan en maakt zijn 1e galopsprong over de balk. De reden dat ze erop terug komen is omdat ze iets ongebruikelijks zien achter de hindernis en dus beter moeten opletten. Ik heb het veel gebruikt, maar ik raad je wel aan om het in de les te doen.

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:22

Om nog even terug te komen op het achterwaarts laten gaan als hij te hard gaat (van Aliciau2): dat is geen goede oplossing!
Het paard gaat achterwaarts associëren met 'straf', waardoor dat later weer problemen op gaat leveren als je je paard dressuurmatig wilt trainen.
Bovendien zal je paard de link snel leggen, want paarden zijn echt niet dom. Dat resulteert in overhaast achteruit lopen. Het paard leert zich zo verkeerde gewoontes aan wat betreft het achterwaarts gaan.
Achterwaarts is een oefening op zich, en een heel waardevolle voor de dressuurrtraining. Geen middel om een voorwaarts paard mee te straffen.