Paard na rust weer oppakken; laag en rond longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Paard na rust weer oppakken; laag en rond longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:01

Eh, sjaa, de titel is een beetje onduidelijk :+

Mijn paard heeft ongeveer 2 maanden rust gehad.

Hij mankeerde niks, maar ik had het druk met school.
We zijn van stal verhuisd een half jaartje terug, en hij loopt tegenwoordig in de springsport.
Verder was het koud en was de bak niet te doen, die werd verbouwd.
Ook is hij behandelt tegen wormen in die periode, bleek dat hij nogal wat wormen had overgehouden van vorige stal.
Dus ik vond dat hij wel ff mocht chillen in de wei!

Nu wordt het weer wat beter, en is de bak weer in orde,
dus van de week ben ik begonnen met longeren.

Paard heeft een vrij korte rug en een gespannen lijn in zijn schoft.
Zijn schoft loopt van heel hoog, naar een holle rug, en dan gewoon zijn billen.
Zeg maar, zijn schoft is 10, 15 cm hoger als zijn rug.

Normaal met longeren zakt hij aan het einde pas, en laat hij dan zijn rug op.
Met rijden doet hij dit sneller.

Nu longeerde ik van de week, met alleen een hoofdstelletje en een longeerlijn (doe ik normaal altijd :+ )
En hij liep in drie gangen met zijn neus over de grond.
(Normaal voor halsstrekken 4en, laatste tijd was het wel beter, maar toch had ie er moeite mee)

Natuurlijk wil ik deze stijgende lijn vasthouden.

Ik ben geen ervaren longeerder, en weet meer van het rijtechnische verhaal als van longeren.
Ben opzoek naar tips, hoe ik zijn rug sterker kan maken, en hem zo vaker kan laten ontspannen.

Ook rijtechnische tips zijn hier welkom.

Tips als: gebruik een passoa,
prima hoor.
Maar ik wil ook graag toelichting :D :j

ponymeid1

Re: Paard na rust weer oppakken; laag en rond longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 09:39

Niemand?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:45

Of volgens de methode van Lammert Haanstra. Dus met een schoftje en touwtjes. Er zijn hier op bokt ook wel vershcillende topics over longeren met touwtjes. Werkt voor ons prima.
Wat ik ook regelmatig doe is longeren met dubbele longe (of 2 enkele ;) ). Dit vergt wel wat handigheid. En ook hier zijn er veel verschillende manieren om de longe te bevestigen en zo (door de ringen-bit/door de ringen-bit-singel/achter de billen van je paard langs/over de rug/...)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:55

Persoonlijk zou ik lekker doorgaan met waar je mee bezig bent. Hij loopt met z'n neus in het zand en dat geeft aan dat hij los in zijn rug is. Tempowisselingen helpen om de achterhand sterker te maken. Hulpteugels zijn in jou geval eigenlijk niet nodig, omdat hij de lage lijn uit zichzelf al opzoekt. De rust heeft hem duidelijk goed gedaan, dus compliment voor je zelf dat je dat goed hebt ingeschat! Als kleine tip geef ik je nog wel mee dat je bij het longeren goed moet oppassen dat je paard in stelling loopt, dat word nogal eens vergeten en zie je het paard aan de longe doorlopend over de schouders wegvallen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:02

Oké, maar hoe kan ik hem zonder andere teugels met stelling laten lopen?

@ Mirjam79: wat is het voordeel van een dubbele longe? en van de manier van Haanstra?

Overigens wordt m'n paard nogal lijp als ik met iets achter z'n billen longeer. Mocht ik dit dus graag willen doen, gaat dit wat tijd kosten. Geen probleem, maar dat meot het wel z'n nodige voordelen hebben :))

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:44

Probeer eens te longeren met een gogue. Dit is een zeer vriendelijke hulpteugel die met name uitnodigt tot het laag strekken van de hals en heeft een hele ontspannende werking.

Brengt een paard zijn hoofd omhoog dan komt er druk op de trens (normale richting, dus niet omhoog zoals bij de chambon) en in de nek. Hoe lager zijn hoofd, hoe langer hij zijn hals kan maken. Mijn ervaring is dat het kwartje heel gauw valt en paarden met hun neus door het zand gaan.
Een gogue is trouwens ook geschikt om mee te rijden (heb ik zelf nooit gedaan)

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:19

Ik heb mijn paard na een rustperiode weer aan het werk gezet met de pessoa, maar dan op zijn laagst ingesteld, dus vanaf het bit, tussen de voorbenen door naar de singel. En dan 3 a 4 drafbalkjes neerleggen. Deze ben ik uiteindelijk gaan verhogen tot caveletti's. Groot voordeel hiervan vond dat ze leren hun achterhand echt actief te gebruiken. Ik heb mijn paard nog nooit zo goed voorwaarts neerwaarts zien lopen als over die caveletti's!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:40

Oke dat is wel een leuke tip ja :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:45

Ook met balkjes werken werkt vaak goed . Ik zou wel met touwtjes werken zoals Lammert Haanstra.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:51

Wat is het voordeel van die touwtjes?

Iemand heir ervaring mee??

Citaat:
De body-rope wordt veel gebruikt door aanhangers van Linda Tellington Jones,mijn body-rope is aan oude bandage die voldoende lang is om vanaf de borst over de schoft langs de romp naar de de staart en via de andere zijde weer terug te gaan naar de borst.Op deze manier leren paarden om iets achter zich te hebben, wat geen pijn doet en leren zij zich ook beter bewust te worden van hun eigen lichaam.
Ik gebruik het alleen bij paarden die teveel spanning in hun achterhand houden en angstig zijn bij benaderen van de achterhand.Veel houden ook nog eens hun staart strak tegen hun lichaam gedrukt.Voor andere paarden, die niet angstig zijn is dit absoluut overbodig en zonde van de tijd.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:51

Als ik het goed begrijp wordt hierbij dus een bandage "om het paard heen gebonden" zodat ze leren te lopen met "iets" (in dit geval de bandage dus) tegen hun achterhand? Verder heeft het volgens mij geen functie, dus is het niet als hulpteugel bedoeld.

Het is natuurlijk wel te proberen je paard op deze manier aan de druk tegen zijn achterhand te laten wennen, maar naar mijn idee krijg je dit effect ook door het paard direct aan de hulptugel te zetten en hiermee consequent te gaan longeren?
Mijn paard sjeesde de eerste 4 keren aan de pessoa ook met zijn achterhand onder zich ingetrokken door de bak, maar dat werd vanzelf beter!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:45

Ik longeer als het niet los is altijd aan een halster met een longeerlijn.

Ik gebruik de manier waarbij je 4 tot 6 punten op de cirkel neemt en op die punten lichtjes druk geeft op de longeerlijn. Hierdoor vraag je het paard eigenlijk iets naar binnen.
Van daaruit werkt het door naar stelling en vandaar door naar losse rug.
Telkens als het paard het hoofd laat zakken uitbundig belonen (dan ook geen druk op de longeerlijn op die punten).
En inderdaad lekker veel tempowisselingen.

Als ze het aan de longeerlijn kunnen is het een kleine stap naar los omdat je uitbundig beloont met je stem als ze hun hoofd goed laag hebben. Los zit je natuurlijk hun evenwicht (waar hun hoofd toch een belangrijke factor bij is) nog minder in de weg.

Zelf ben ik niet zo'n fan van de touwtjes, heb enkele paarden gehad die daarvan niet op eigen benen liepen maar teveel op die touwtjes vertrouwden. Deed ik het een keer los leek het nergens naar.

Maar dit is voor mij goed, mij lijkt het het best als je al de dingen die men nu aanraad goed doorneemt en kijkt wat bij jou past.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:49

Hoi!
Dat ie lekker met z'n neus naar beneden wil lopen, is al een goed begin! Dan laat ie z'n rug lekker los. Ik rij ook een paard met een korte rug en hoge schoft en longeren werkt heel goed bij 'm.
De rede dat ik met touwtjes heb gelongeerd; je kunt hem zo op verschillende manieren instellen; bijv vrij laag door ze aan de singel tussen de voorbenen te bevestigen of iets hoger, tot zeg maar 'wedstrijd hoog ingesteld'. De bedoeling hiervan is meer rond en diep maar (belangrijk!) met actieve achterhand en over de rug! De touwtjes op de goede lengte bevestigen is belangrijk; zijn ze te lang hoeft het paard de rug niet te gebruiken, zijn te kort trek je de kin teveel op de borst en zal ie de rug spannen ipv ontspannen.
Het laatste jaar gebruik ik eigenlijk altijd dubbele longe; je hebt dan controle over beide kanten van je paard, voorkomt bijv over de schouder wegvallen op de volte. Je kan op elk moment toestaan of vragen aan beide kanten en hem zo lekkerder loswerken en fijner afstemmen hierin. Wat een fijne oefening is om mijn ruin los te werken is 8-jes lopen met de dubbele longe (in draf). Vergt enige oefening, maar hele goede oefening (natuurlijk ook weer met ontspannen paard dat over de rug loopt).
Ook de dubbele longes kun je bevestigen van diep naar hoger instellen.
Ik vind het boek en dvd van Lammert Haanstra een aanrader!
Hij behandelt beide methodes (ook voor paarden die het vreemd of nieuw vinden). Het snelste voor je werkt het waarschijnlijk als er iemand in je omgeving die er handig in is het je uit kan leggen.
Belangrijk voor effectief longeren is dat je goed bent in zien wanneer je paard ontspannen is en over de rug loopt, maar wel aan het werk is.
(lang verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan. Altijd moeilijk om deze dingen via internet uit te leggen)

(edit; spelfouten)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:41

Oké.
Dus jij gebruikt én touwtjes én een dubbele longe? Dat lijkt me goed oefenen, of niet :D ? Haha.

Hoe zit het verder met jouw zadel, had je niet ook een big problem om een goed passend zadel te vinden?

Heb hem nou een keer of 3, 4 gelongeerd zonder tuig behalve hoofdstel dan, en zie dat hij alweer meer bespiering in z'n rug krijgt. Binnenkort eens wat balkjes erbij, en idd iets van tuig. Ben er nog steeds niet over uit wat, maar dat gaat goed komen :')

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:04

Heeft Peet een ski-vakantie gehad? :+

Je kunt gelukkig met longeren veel afwisselen.
Leg eens een paar balkjes neer, dan gebruikt ie zijn achterhand.
Gebruik tempowisselingen.

Zoals eerder werd aangegeven, met dubbele longeerlijn.

Ik zelf gebruik vaak de pessoa met longeren, als je er zelf geen hebt en eens wilt proberen voordat je zoiets aanschaft, wil ik best een keertje langs komen!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:52

Hoi!
:) nee, niet allebei tegelijk
Ik gebruikte eerder eigenlijk altijd touwtjes, liep ie heel goed op. Maar ben vorig jaar gaan oefenen met dubbele longe, en dat beviel nog beter, dus die gebruik ik nu 9 vd 10 keer.
Ja, passend zadel vinden inderdaad een drama... had eerst voor dressuur een kiefer, paste hem wel, maar mij te groot, nu een KN die ons allebei goed past. Maar ben nog steeds op zoek naar een nieuw springzadel (drijf m'n zadelmaker tot wanhoop geloof ik ;) )
Balkjes draven aan de longe is goed idee! Gaan ze idd hun rug en achterhand nog beter gebruiken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:35

@ Melanie; pessoa dat had ik, maar dat gaat NIET. Hij slaat op tilt :') Hij wordt er absoluut niet blij van haha. En nee hij heeft niet geski-d ;) Hij ging snowboarden.

@ Jolo; haha ik heb paard meegenomen naar die winkel, uitgeladen, "jongens, hier heb ik een passend zadel voor nodig :+ "
Ik ga eens beginnen met die touwtjes.

Anke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:55

Voor het lang en laag longeren gebruik ik zelf de pessoa. Heb ook wel eens met touwtjes gelongeerd, maar dat vond ik zelf niet fijn. Daar heb ik niet echt een reden voor trouwens. Omdat ik met het paard dat ik rijd ook hard moet werken aan een beter gebruik van het achterbeen, heb ik het gevoel dat de pessoa beter werkt, door het bontje. Maar dat is dus een gevoel.

De eerste paar keren met pessoa was echt een ramp. Bokken tot het bontje als een string tussen de staart en kont zat :D elke keer weer opnieuw. Na een paar weken (ik longeerde één keer per week) de pessoa even laten liggen. Na een maand ongeveer probeerde ik het opnieuw, toen probeerde ze nog wel te bokken, maar ze gaf zich eerder over. Nu is er geen probleem meer en accepteert ze het.
Als je paard in opstand komt tegen de pessoa is het een kwestie van veel geduld en begeleiding! Zonder begeleiding van stalgenoten was ik er niet aan begonnen. Ik denk dat die periode van 'pessoarust' ook goed deed, daarna accepteerde ze het vrij snel.
Ik kreeg trouwens ook de tip om alleen het bontje erachter te doen en de verbinding met het bit los te laten. Hierdoor werkt het bokken niet meer, want het bontje valt elke keer terug naar zijn plek. Uiteindelijk was dat niet meer nodig.

Succes met alle tips!