Voorkeurskant: aangeboren of aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Voorkeurskant: aangeboren of aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:46

Ik had hier net een discussie over. Het is algemeen bekend dat paarden een voorkeurskant hebben, hoe vaak staan er op bokt alleen al wel niet topics waarin een paard links of rechtsom moeilijker loopt? Ook dan komt altijd het antwoord dat je je paard eerst recht moet richten omdat ze van nature links of rechts gebogen zijn, naar boven.
Ik zelf hebt gemerkt dat de meeste paarden die ik ken rechtsgebogen zijn. Hey, wat toevallig, de meeste mensen ook!
Toen rees bij mij de vraag: Hebben paarden wel echt van nature een voorkeurskant? Of is het mogelijk dat die voorkeurskant er in gereden wordt aangezien mensen vaak oonbewust sterker zijn aan hun voorkeurskant?
Want, ik heb bij een jong niet-beleerd paard eigenlijk nog nooit een voorkeurskant opgemerkt.
Wat is jullie mening hierover? :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:48

Ik denk dat ze toch een aangeboren voorkeurskant hebben. Ook als je ze longeert als ze nog niet aangereden zijn, hebben ze heel vaak 1 kant die ze veel fijner lopen dan de andere kant.

[edit: typo]

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:49

hier meerdere onbeleerde paarden met een voorkeurskant hoor ;-)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:36

Ik heb dus de uitzondering ,
Die van mij verkiest links !

siskeh

Re: Voorkeurskant: aangeboren of aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:39

ze hebben volgens mij wel een voorkeurs kant, en als dit als mens dan ook jouw voorkeurskant zou zijn dan wordt het natuurlijk ook nog eens weer versterkt...

jahh volgens mij zijn de meeste paarden rechts( maar weet ik neit meer met zekerheid)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:43

Paarden hebben een aangeboren voorkeurskant. Dat is dmv. proeven bewezen. Dit noemt men bij paarden links- of rechtsgebogen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit klopt, aangezien dit bij mij rechtsom is. Er zijn paarden die ik gereden heb, die links als voorkeurskant hebben.
Aangezien dit bij mijzelf rechts is, kùnnen zij dit dus niet door mij ontwikkeld hebben.

Gelukkig voor mij hebben de meeste paarden die ik rijd rechts ook als voorkeurskant. Hierbij moet wel gezegd worden dat links problemen oplossen voor ons dan dus extra moeilijk is.......

Het magische woord is dan ook; rechtrichten.....

(edit; toevoeging)
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 17-02-09 22:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:50

de meeste paarden die ik zadelmak gemaakt heb (en dat zijn dr ondertussen heel wat) hadden vaak een duidelijke voorkeur voor links, al vanaf het eerst begin met longeren.
Ik heb zelf eigenlijk geen voorkeurskant heb lijkt het me niet dat dit door mij komt.

Maar veel oefenen en dan komt het bijna altijd goed.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:28

Heeft dit misschien ook iets te maken met de hersenhelften van het paard?
Rechts "pakt het paard de veilige dingen op".
Links "pakt het paard de enge dingen op".

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:31

De ruiter heeft er ook wel degelijk invloed op. Vooral aan welke kant een paard sterk is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:33

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met het voorkeursoog wat paarden hebben, en dat heeft weer te maken met emoties en karakter (stond op bokt een tijdje terug het verslag van dat onderzoek. was erg interessant). Bekijken paarden objecten neutraal of positief, gebruiken ze voornamelijk het ene oog, maar bij negatieve objecten gebruiken ze het andere.

Andere onderzoekers denken dat het te maken heeft met hoe de foetus in de baarmoeder ligt, maar dit is nooit wetenschappelijk bewezen bij geen enkel zoogdier volgens mij.

Bij mensen lijkt linkshandigheid samen te gaan met een actieve rechterhersenhelft (creativiteit, visualisatie, gevoel etc.). Maar volgens mij is hier wederom geen overtuigend statistisch bewijs. voor.

Mijn paard is rechtsgebogen, door meedere oorzaken. Bovendien kan hij ook heel goed wokkelen, dan hangt het dus per lichaamsdeel af welke buiging hij heeft. Ik ben rechtshandig, maar linksgebogen (scoliose). Ik heb dus altijd de neiging mijn linkerkant wat korter te maken tussen schouder en heup, daarbij trek ik dan wel weer mijn rechterbeen op. Ik wokkel dus ook.
Toeval? Geen idee, ik heb deze problemen al sinds ik dit paard heb. Hij was toen nog groen en net zadelmak. Heb ik het erin gereden? Dat is goed mogelijk.

Daarom ga ik binnenkort een afstudeerproject starten waarbij ik onderzoek of lichamelijke scheefheid van de ruiter invloed heeft op de rechtgerichtheid van het paard. Het beloofd erg interessant te worden, naar aanleiding van wat ik nu al aan literatuur heb gevonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:34

De voorkeurskant is aangeboren. Kan door verkeerd rijden bevestigd worden, maar van nature heeft een paard voorkeur voor links of rechts.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:34

diana1 schreef:

Andersom: rechts pakt het paard de enge dingen op (=voelen, beelden, creativiteit bij mensen) en links (=rationeel en redenering bij mensen) de neutraal+ dingen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:36

Als ik hier heel goed oplet bij het grazen van de veulens staan ze eigenlijk allemaal altijd ophetzelfde been.. de 1 graast altijd met links naar voren en de ander altijd met rechts. of het aangeboren is weet ik niet.. maar het valt wel op

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:01

Alicia2u schreef:
diana1 schreef:

Andersom: rechts pakt het paard de enge dingen op (=voelen, beelden, creativiteit bij mensen) en links (=rationeel en redenering bij mensen) de neutraal+ dingen.

Ik kan dit niet helemaal met jouw eens zijn,helaas, ik denk dat wij een communicatiestoornis hebben :D linkeroog = rechterhersenhelft, rechteroog= linker hersenhelft en dan zijn we het met elkaar eens. ;)

even gekopieerd uit een ander topic:

Onderzoekers van de universiteit in Rennes (Frankrijk) ontdekten dat de emotionele lading van een voorwerp bepaalt met welk oog een paard het liefst naar het object kijkt. Een ‘eng’ voorwerp wordt vooral met links bekeken, het verkennen van een nieuw object gebeurt bij voorkeur met het rechteroog, terwijl een paard een ‘leuk’ voorwerp met zowel het linker- als het rechteroog bekijkt.

Tijdens de studie kregen 38 merries drie voorwerpen voorgelegd. Een ‘eng’ shirt, een pylon die ze niet eerder hadden gezien en een emmer die ze positief associeerden met eten. Uit het onderzoek bleek dat de emotionele lading van het voorwerp bepaalt met welk oog de merries het voorwerp voornamelijk bekijken. De linkerhersenhelft verwerkt de beelden uit het rechteroog, de rechterhersenhelft verwerkt de beelden uit het linkeroog. Dit betekent dat de linkerhersenhelft zich onder meer bezighoudt met het verwerken van nieuwe situaties, terwijl de rechterhersenhelft zich richt op het beoordelen van

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:32

Ja, dat klopt, ik ben bekend met het onderzoek. Ik had het over de hersenhelften en was in de veronderstelling dat jij het ook over de hersenhelfden had. In het onderzoek wordt verwezen naar de ogen. Dus voor de duidelijkheid:

Enge dingen worden geobserveerd met het linkeroog, en dus de rechterhersenhelft.
Veilige dingen worden geobserveerd met het rechteroog en de linkerhersenhelft.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:45

Zijn we het helemaal eens.
Ik wens jou heel veel succes bij het afstudeerproject!

Wat maak jij trouwens prachtige tekeningen zeg! knap hoor.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:39

Zo wordt het toch nog een interessant onderwerp :D
Bedankt voor de reactie's allemaal :j

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:42

Bij mijn paard wisselt het regelmatig. En daar ben ik erg blij mee, want het betekent dat ze nergens vast zit in haar lichaam. Dus niet aangeboren, maar ik denk in zekere zin wel aangereden, misschien omdat ik dan misschien te veel focus op 1 kant ofzo, onbewust :)

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:02

Interessant om te lezen! Heb er zelf eigenlijk weinig bij nagedacht, echter ben ik van mening dat de voorkeurskant aangeboren is. Maar heeft dit ook niet met de ruiter te maken?
Pony die ik rijd loopt linksom duidelijk fijner, nu ben ik rechts dus zijn ophoudingen geven met buitenteugel linksom voor mij ook gemakkelijker.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:04

8 van de 10 paarden worden rechtsgebogen geboren en dus 2 van de 10 linksgebogen. Dit is het zelfde als kinderen die links of rechts schrijven dat wordt je ook niet aangeleerd wordt je ook mee geboren. Maar een ruiter kan dit versterken als deze de zelfde houding als het paard aanneemt, versterken en dus niet aanleren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

daffie1986 schreef:
8 van de 10 paarden worden rechtsgebogen geboren en dus 2 van de 10 linksgebogen. Dit is het zelfde als kinderen die links of rechts schrijven dat wordt je ook niet aangeleerd wordt je ook mee geboren. Maar een ruiter kan dit versterken als deze de zelfde houding als het paard aanneemt, versterken en dus niet aanleren.

Mag ik vragen uit welk onderzoek dit komt? Heb je een link of de naam van de onderzoeker?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:47

Ik denk aangeboren, al ben ik het er wel mee eens dat een ruiter dit kan versterken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:39

Hoe een paard in de baarmoeder heeft gelegen bepaalt niet of een paard links of rechts gebogen is.

Of een paard links of rechts gebogen is, is neurologisch bepaald.

Een paard in de vrije natuur in nooit recht, maar altijd links of rechts gebogen.

Een paard dat rechtgericht wordt, kan indien eerst links gebogen door rijden rechtsgebogen worden en omgekeerd.

Als je iets zwaarder zit tov een zijde van de wervelkolom, dan buigt het paard om die zijde.

Een paard buigt niet puur naar links of rechts. Aan de buitenkant lijkt dat er zo uit te zien. Als de buiging voor ons duidelijk naar een kant is, dan is de buiging van het paard het gevolg van een 3-dimensionale gecombineerde beweging die bestaat uit buiging, elevatie en rotatie in de wervelkolom.

Een spiergroep ondersteunt deze constructie. Een andere spiergroep is er specifiek voor de beweging. Beide spiergroepen beinvloeden of moduleren elkaar.

Rechtrichten is niet eenmalig maar een continue proces.

Rechtrichten betekent niet dat het paard recht is in de wervelkolom, maar dat het paard met de achterbenen in het spoor van de voorbenen volgt, zowel op rechte als gebogen lijnen.

Als je verkeerd zit, dan buigt verkeerd het paard in. Dat hoeft niet noodzakelijker wijs de kant van de buiging van het paard zelf te zijn. M.a.w. de invloed van buigen door zitten, kan sterker zijn dan de natuurlijke buiging van het paard zelf.

Een ruiter die niet los en soepel is en niet goed zit, is zelf niet recht gericht en kan een paard niet echt rechtrichten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:43

Mystica schreef:
Ik had hier net een discussie over. Het is algemeen bekend dat paarden een voorkeurskant hebben, hoe vaak staan er op bokt alleen al wel niet topics waarin een paard links of rechtsom moeilijker loopt? Ook dan komt altijd het antwoord dat je je paard eerst recht moet richten omdat ze van nature links of rechts gebogen zijn, naar boven.
Ik zelf hebt gemerkt dat de meeste paarden die ik ken rechtsgebogen zijn. Hey, wat toevallig, de meeste mensen ook!
Toen rees bij mij de vraag: Hebben paarden wel echt van nature een voorkeurskant? Of is het mogelijk dat die voorkeurskant er in gereden wordt aangezien mensen vaak oonbewust sterker zijn aan hun voorkeurskant?
Want, ik heb bij een jong niet-beleerd paard eigenlijk nog nooit een voorkeurskant opgemerkt.
Wat is jullie mening hierover? :)

en wat is dan de reden dat het merendeel van mensen rechts is? ook aangeboren toch?

maargoed. ik denk dat ze van zichzelf een voorkeurskant hebben, maar door te trainen kun je di ewegwerken en dus ook die kant beter maken dan de eerdere voorkeurskant. dna heeft je paard ineens een andree voorkeurskant ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:53

Niet persee ikenindi, mijn moeder kan met beide kanten even goed overweg. De ene keer schrijft ze bijv rechts en de volgende keer schrijft ze links zonder dat ze het merkt Dat gaat ook aan beide kanten even goed :) Of ze is rechtgericht, dat kan ook :D
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 23-02-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt