vrijspringen, al dan niet voor 'ervaren' paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

vrijspringen, al dan niet voor 'ervaren' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:54

Weet niet juist of het hier juist staat of dat er al een dergelijk topic over loopt. Naar mijn zoeken toch niet, maar bon, ik kan er altijd overgekeken hebben :)

Ik heb in de week een verhitte discussie gehad met m'n staleigenaar over het feit dat ik zijn paard had laten vrijspringen. Dit was dan nog eens vorige zomer gebeurt, maar dat doet er nu even niet toe. M'n stalgenootje en ik hadden toen geen zin om echt te rijden, dus besloten we onze paarden wat te laten vrijspringen. Aangezien ik het paard van m'n staleigenaar ook wat dressuurmatig rij, maar waar hij mee springt, dachten we 'kom we laten dat beestje ook even z'n beentjes strekken en we laten hem tevens wat vrijspringen.

Amai, dat heb ik dus deze week rond m'n oren gekregen. Hij zei dat vrijspringen enkel bedoelt is voor jonge paarden of om eens te zien voor paarden hoe ze springen, of ze er genoeg in hebben. Dat het voor zijn 'ervaren' paard duidelijk niet goed was en dat het beest er niets aan had. Mijn bedoeling was gewoon dat het paardje even buiten kon, dat het anders toch maar weer in de stal stond... En hij had er duidelijk plezier in, hij liep vanzelf op de hindernis af.

Bij deze is mijn vraag: heeft hij gelijk? Als hij gelijk heeft, waarom dan? Ik wil dolgraag bijleren, maar zo geeft hij me ook niet de kans...

Ashley5760

Re: vrijspringen, al dan niet voor 'ervaren' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:57

Je kan elk paard laten vrijspringen. Het ligt aan de manier waarop. Als je een paard van stal rukt de hindernis ervoor zet en rond jaagt dan heeft het wel een negatief effect.
Persoonlijk vind ik wel dat hij gelijk heeft qua jonge paarden + kijken of de paarden iets kunnen. Het is vrij 'nutteloos' vind ik om ervaren paarden te laten vrijspringen, gooi ze liever gewoon los dan, kans op blessures ook stuk minder.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:00

Wat een onzin.
Ik laat mijn paarden (13 en 7) ook wel eens vrijspringen.
Ik heb 2 dressuurpaarden. Met de ene kan ik niet buitenrijden, dus is vrijspringen een goed alternatief om eens wat anders te doen dan alleen trainen.
Dan worden er ook eens andere spieren gebruikt.
Ik snap niet waar hij zich druk om maakt, of is er niet misgegaan?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:03

MPPaardenvoe schreef:
Wat een onzin.
Ik heb 2 dressuurpaarden. Met de ene kan ik niet buitenrijden, dus is vrijspringen een goed alternatief om eens wat anders te doen dan alleen trainen.

Zo was mijn redenering ook... Maar als ik iets misdoe dan wil ik ook graag weten hoe het dan wel moet, zo kan ik daar in de toekomst rekening mee houden. Nee er is niets misgegaan, hij vond het destijds tevens niet erg. Alleen nu gooit hij mij dat verwijt toe, natuurlijk dat ik begin te twijfelen...

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:07

zwieke schreef:
MPPaardenvoe schreef:
Wat een onzin.

Zo was mijn redenering ook... Maar als ik iets misdoe dan wil ik ook graag weten hoe het dan wel moet, zo kan ik daar in de toekomst rekening mee houden. Nee er is niets misgegaan, hij vond het destijds tevens niet erg. Alleen nu gooit hij mij dat verwijt toe, natuurlijk dat ik begin te twijfelen...

Ik vind het maar raar, dat hij er na z'n lange tijd nog op terug komt.
Als ik jouw was zou ik er maar niet teveel waarde aan hechten. Maar de volgende x wel even 2x nadenken als je iets voor hem doet......

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:08

Ik zou lichtelijk gezegd behoorlijk pissed zijn als ik iemand mijn springpaard dressuurmatig liet bijrijden en ze gingen er achter mn rug om mee vrijspringen.
Vrijspringen is een leuke oefening om jonge beesten onbelast te leren springen, maar vrij nutteloos bij paarden die al onder de man parcours lopen. Als ze uit zichzelf losse hindernisjes in de bak nemen is dat natuurlijk altijd grappig, maar om er nu echt iets voor te gaan opbouwen...
Kun je met de eigenaar geen duidelijke afspraken maken, wat jullie wel en niet ermee mogen om discussie achteraf te voorkomen? Dat je als je niet gaat rijden bijv. gaat longeren en wat voor hulpteugels je daar eventueel bij mag gebruiken etc.?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:18

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik zou lichtelijk gezegd behoorlijk pissed zijn als ik iemand mijn springpaard dressuurmatig liet bijrijden en ze gingen er achter mn rug om mee vrijspringen.
Vrijspringen is een leuke oefening om jonge beesten onbelast te leren springen, maar vrij nutteloos bij paarden die al onder de man parcours lopen. Als ze uit zichzelf losse hindernisjes in de bak nemen is dat natuurlijk altijd grappig, maar om er nu echt iets voor te gaan opbouwen...
Kun je met de eigenaar geen duidelijke afspraken maken, wat jullie wel en niet ermee mogen om discussie achteraf te voorkomen? Dat je als je niet gaat rijden bijv. gaat longeren en wat voor hulpteugels je daar eventueel bij mag gebruiken etc.?

Was niet achter z'n rug om, had het nog beleefd gevraagd. En waarom is het eigenlijk dan vrij nutteloos om zo'n paard te laten vrijspringen? Nu zeggen jullie waarom het nutteloos is, maar waarom juist, zit er een diepgaande reden achter of is het gewoon zo'n feit? Ik hoop echt m'n horizon te verruimen en bij te leren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:27

Waarom klaagt hij nu als je het toen had gevraagd :?
Als je onder de man bezig bent ben je ook bezig om het paard onder controle zijn lichaam beter te laten gebruiken. Vaak springen paarden zogauw ze onder het zadel springen ook slechter in vrijheid. Mijn paard springt echt waardeloos in vrijheid, maar super onder de man. Los wordt hij veel te vlak en gebruikt ie zich niet genoeg. Toch mag hij het af en toe wel, als hij er zelf mee begint als er sprongetjes in de baan staan.
Het nut ervan? Ik denk dat je het voor een ervaren paard meer als spelletje moet zien? Voor een paard dat nooit onder de man springt kan het trouwens wel een hele goede oefening zijn om de rugspieren eens goed te laten uitrekken.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 16-02-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:28

Mijn ponies mogen ook vrijspringen.
Eén van mijn ponies heeft wedstrijden gesprongen en geniet er aanzienlijk van. Ik zie de schade er dan ook niet van in.

Pony heeft duidelijk plezier én afwisseling en het is heus niet zo dat ik haar elke week over een hindernis van 1.50 heen jaag.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:32

Ik sprong mijn pony altijd vrij 1x per week, gewoon als training, zie het als los longeren met een hindernisje. Mits je deze niet te hoog plaatst is het een mooie training, je geeft beweging en traint zo hele andere spieren als dat je gewoon longeert.

Niet nuttig is het als je je paard gewoon maar wat laat rennen of door de bak jaagt en dus doelloos bezig bent.
Ik zie het als een verwelkome afwisseling voor je paard, zeker als het overduidelijk is dat ze er lol in hebben.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:33

Is het dan niet goed dat hij zich juist wat heeft geamuseerd? Hij was eerst gezellig aan't rondlopen, en hij liep dan uit z'n eigen vrolijk naar de sprong. Nja weet ook niet waarom hij dat weer oprateld, hij heeft een r*tperiode en reageert dat nogal af. Maar zo ben ik wel wat beginnen nadenken over wat ik beter of juist niet moet doen. Dus uiteindelijk heeft het wel z'n nut zeker :?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:37

Ik ken veel paarden die als ze loslopen en er staat een parcourtje op spontaan wat gaan springen. Niks mis mee voor een keertje als afwisseling. Maar dat het toen geen probleem was en nu ineens wel, raar?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:48

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik ken veel paarden die als ze loslopen en er staat een parcourtje op spontaan wat gaan springen. Niks mis mee voor een keertje als afwisseling. Maar dat het toen geen probleem was en nu ineens wel, raar?

Als ik dat nu eens wist :? Nu ja, dat is iets waar hij moet aan werken dan. Ik krijg nu al meer een beeld over het 'vrijspringen' gedeelte. Laten ervaren ruiters dan nooit hun paarden vrijspringen eigenlijk?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:52

Springpaarden moeten meestal al genoeg springen in de springtrainingen en op wedstrijd, dan hoeven ze niet nog eens een keer voor de fun los te springen.
Maar als ze los lopen en er staat een hindernisje dan springen ze die wel vaak even mee als ze van hand veranderen ofzo. Ik heb zelfs een merrie gezien waarmee ik met losstappen vaak over een balkje liep, omdraaide en weer terug etc. Toen liep ze met een veulen van een dag oud in de baan en ging ze die op dezelfde manier heen en weer over het balkje duwen met haar neus. :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:08

ik was ook boos geworden!als ik mijn paard door een ander dressuur matig laat rijden,en ze laten hem losspringen,terwijl ik dat niet wil hebben.een jong paard los laten springen of een paard wat onder het zadel spring of op wedstrijden is wel een verschil,ik zal ook uitleggen waarom ik het niet zou willen hebben.
als je met je paard in het parcours rijd,dan wil je dat jij bepaalt welk tempo hij loopt en jij bepaalt wanneer hij afzet je bent dus veel bezig met controle.
en je paard is dus ook gewend om begleid te worden voor en na de sprong,laat je hem lospringen dan loop je snel de kans dat het paard bang word,hij word niet meer begleid voor de hindernis(zoals hij gewent is),waardoor hij er in kan gaan rennen of te vroeg(te laat)gaat afzetten,met alle gevolgen van dien,sommige paarden hebben hier dus helemaal geen last van en kun je rustig los laten springen,maar wat heb je er aan....om hem dan los te laten springen?als je de kans loopt dat je paard de volgende keer met springen onder het zadel,of te veel toe loopt,of zomaar afzet als hij denkt dat ie af moet gaan.
daarom wil ik niet dat mijn paarden lospringen(wedstrijd paarden),en kan ik me voorstellen dat de eigenaar er niet echt blij van werd.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:11

knooopje schreef:
ik was ook boos geworden!als ik mijn paard door een ander dressuur matig laat rijden,en ze laten hem losspringen,terwijl ik dat niet wil hebben.een jong paard los laten springen of een paard wat onder het zadel spring of op wedstrijden is wel een verschil,ik zal ook uitleggen waarom ik het niet zou willen hebben.
als je met je paard in het parcours rijd,dan wil je dat jij bepaalt welk tempo hij loopt en jij bepaalt wanneer hij afzet je bent dus veel bezig met controle.
en je paard is dus ook gewend om begleid te worden voor en na de sprong,laat je hem lospringen dan loop je snel de kans dat het paard bang word,hij word niet meer begleid voor de hindernis(zoals hij gewent is),waardoor hij er in kan gaan rennen of te vroeg(te laat)gaat afzetten,met alle gevolgen van dien,sommige paarden hebben hier dus helemaal geen last van en kun je rustig los laten springen,maar wat heb je er aan....om hem dan los te laten springen?als je de kans loopt dat je paard de volgende keer met springen onder het zadel,of te veel toe loopt,of zomaar afzet als hij denkt dat ie af moet gaan.
daarom wil ik niet dat mijn paarden lospringen(wedstrijd paarden),en kan ik me voorstellen dat de eigenaar er niet echt blij van werd.

Snap nu dat het niet zo'n al te slimme actie was :j Maar ik handelde uit goede wil. En daarom dat ik het ook vraag, weet ik voor in het vervolg.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:20

ik had het je wel vergeven hoor!
je wist niet beter en je hebt nu weer wat geleert toch.
met 1 keer losspringen is het paard niet voor het leven verpest hoor(of je moet wel heel raar doen)maar dat lijkt me niet.

MPPaardenvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:25

Ik snap al die reacties niet, dat jullie ook boos zouden zijn geworden.
Zwieke heeft gevraagd en na een maanden vind meneer dat het niet had gemogen. Ik snap heel die man niet. Had meteen Nee gezedg en ga niet achter af liggen zeuren.

Zwieke? Heeft hij ooit gezegd of heb je ooit gevraagd waarom hij er juist nu op terug is gekomen, daar ben ik wel nieuwsgierig naar!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:52

Ik weet niet wat je allemaal met zijn paard mag doen maar misschien had je van te voren toestemming moeten vragen?:#

Maar aan de andere kant zijn argumenten slaan (volgens mij) nergens op hoor!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:56

Lisa_Dries schreef:
Ik weet niet wat je allemaal met zijn paard mag doen maar misschien had je van te voren toestemming moeten vragen?:# Maar aan de andere kant zijn argumenten slaan (volgens mij) nergens op hoor!

Had ik gevraagd hoor :j Toen deed hij er niet moeilijk over, de week erna had hij er zelfs nog mee gesprongen. Daarna heeft hij de hele winterstop niet naar z'n paard omgekeken. Nu dat de wedstrijden weer beginnen gaat hij ook terug beginnen rijden. En nu begint hij over wat er vorig jaar is gebeurt :? Nu ja, vroeg me nu dan ook af waarom vrijspringen voor springpaarden niet zo nuttig is, wat ik nu ook wel doorheb :) Maar het feit dat hij nu zo dom doet is wat hij zelf moet uitmaken en waar ik momenteel niet veel aan kan doen :(

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:32

Ik vind het echt onzin dat het losspringen nadelig zou zijn voor bij wedstrijden. Ik vind het juist goed als mijn springpaard zo nu en dan losspringt. En het argument dat het paard dan niet meer zou luisteren naar de ruiter lijkt me wel heel sterk. Als mijn paard losgegooid wordt en rent loopt hij toch ook anders dan als je dressuur aan het doen bent. Op het moment dat jij erop zit moet het paard gewoon luisteren naar jouw hulpen of op het moment dat ie zelf los loopt moet ie zelf kijken en bedenken wat ie doet.

Sowieso kun je met je stem en houding(net als bij longeren) een hoop begeleiding geven tijdens het losspringen. Verder vind ik het ook goed dat mijn paard ook springt zonder de begeleiding. Ze hoeft dan niet een heel parcour te doen, maar ze moet wel even zelf haar eigen hoofd gebruiken. Lijkt me zo nu en dan ook wel eens goed voor dr.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:01

Hey,,
Ik laat mijn pony ook vrijspringen omdat ze zo hoog kan springen maarik dat nog niet kan :+
Nu in de winter spring ik niet vaak met haar in de wei maar wel in bak, maar vrijspringen is in de bak niet mmogelijk. in de zomer laat ik haar ong. 1x per week vrijspringen dit kan van 20 tot 1.00 cm zijn. ik zou haar ook graag wat hoger laten vrijspringen maar dat gaat niet wegens te kleine palen. mijn pony is 11 jaa en doeet niets leiver dan vrijspringen dus ik snap ook niet waarom dit niet zou gaan.....
gr. anne

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 03:01

Een paard kan op elke leeftijd en elk niveau vrijspringen.
Bij jonge paarden kan het goed zijn om ze spelenderwijs te leren springen en vertrouwd te maken met de balken.
Bij een onervaren paard is het wel belangrijk om op een goede manier te bouwen.

Voor een meer ervaren paard kan het een goede manier zijn om beweging te geven, het kan ze weer vertrouwd maken na een nare ervaring, je kunt techniek en ritme trainen of gewoon omdat ze het leuk vinden.

Met vrijspringen train je altijd spieren en je traint het 'oog' van het paard wat zowel voor jonge als oudere paarden goede zaken zijn.

Vrijspringen is dus niet leeftijdsgebonden ;)

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 03:10

Dat is toch echt belachelijk. Vrijspringen is helemaal niet erg voor 'ervaren' paarden. ;)
Ben het volledih eens met anneliesdj. Is alleen maar goed voor het paard. :)
Wat dom ook dat hij opeens begint over iets dat maanden geleden is gebeurd.