[Film] Nikita [Haf] @ boomloos dressuur - startkaart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

[Film] Nikita [Haf] @ boomloos dressuur - startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:32

Hoi,

Mijn mams heeft ons vandaag tijdens het rijden gefilmt.
Ik heb Nikita nu bijna 2 jaar, we rijden op ongeveer L1 niveau [onderling L1 gestart].

Ik zou graag tips krijgen voor de galop; ik spring pas aan als ze rustig en ontspannen is, ze blijft dan een paar sprongen ontspannen maar komt daarna met haar hoofd omhoog en naarvoren. Ze ontspant erg moeilijk in de galop ook vind ze inbuigen er moeilijk, het gaat al beter maar ik zou graag wat tips willen [niet zoals neem les, ik heb les]. Dit zie je ook in het filmpje, ik heb ook linkergalop gedaan maar dit is helaas niet gefilmd.

Soms ben ik een beetje ver weg, maar dat heb je met een bak van 60x25 :+
Houd er ook even rekening mee dat we pas weer 1 week bezig zijn na 3 weken niets doen omdat ik een hersenschudding had.

Tenslotte ben ik benieuwd of jullie heb goed genoeg vinden om een startkaart aan te vragen.

Ik weet niet of het werkt, anders moet je even op de link klikken
http://www.youtube.com/watch?v=k_TFAg7YNQ8

En nog even een foto van vandaag:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dapnik op 16-02-09 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

_Liez

Re: [Film] Nikita [Haf] @ boomloos dressuur - startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:33

bij mij doet het filpje het niet

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:34

Je kan niet echt beoordelen, je filmpje is heel wazig.
Maar wel leuk beestje!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:37

bij mij doet je filmpje het ook niet.. Jammer

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:37

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:43

Wat een gave haf zeg! :)
Ik vind alleen dat je haar soms ook wat meer terug moet rijden, en proberen om meer op de achterhand te krijgen ;)
Maar als jullie goed les hebben/nemen en lekker gaat oefenen komt dat helemaal goed ;)
Ik denk wel dat je je startkaart kan aanvragen hoor.. :)

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:50

Terug rijden en vw-nw mag je wel bij haar proberen.
Startkaart kan er zeker komen, indien je nog lekker oefent tussendoor en les hebben? :)
Succes!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:51

Die startkaart kun je al wel vast aanvragen. Wat de galop betreft ik zou niet teveel op een volte gaan werken. Ze springt wel netjes aan, maar ik vind dat je een vrij kleine volte rijdt. Ik zou met haar lekker de bak rond rijden en goed voorwaarts houden. Tijdens de training ook niet te lang wachten met de galop, lekker vlot mee beginnen. Vaak als ze wat moe worden, krijgen ze er alleen maar meer last van.

Ik zag ook dat je aan het wijken was. Je begint voor mijn gevoel te vroeg, waardoor ze meer naar de hoefslag toeloopt dan dat ze mooi schaart. Ik zou dus afwenden en eerst goed rechtmaken. Vandaaruit dan proberen te wijken. Nu loopt ze over de schouder weg. Dat is jammer.

Verder vind het ik het een leuke pony en jullie vormen een fijne combinatie om naar te kijken!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:59

ik heb niet helemaal het filmpje gezien maar wat mij opvalt is dat je weinig gebruik maakt van de bak. probeer eens wat anders dan een volte of gewoon de hoefslag aan te houden.
rijd gebroken lijnen, s'jes, wijken op de a-c lijn enz enz.
ook vind ik dat ze door je heen loopt bij de voltes. probeer haar meer te begrensen ...
verder een hartstikke leuk paardje en een leuke combi hoor

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:18

Bedankt voor de tips die ga ik zeker gebruiken!

Ik heb de bak meer gebruikt dan te zien is[dit is 4 minuten van 45 minuten rijden], maar kan hem altijd nog meer gebruiken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:28

Wat mij opvalt is dat je zit te 'pompen' : je drijft telkens aan. Of dit nou bewust of onbewust is: let erop :)

De galop zou je misschien tijdens een ontspannen buitenrit kunnen oefenen?
Lekker op een lang pad een ontspannen galopje doen, zodat ze leert ontspannen in de galop. Als dat mogelijk is natuurlijk en ik weet niet of het effect heeft..

Verder is het een erg leuke haf :D

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:35

Ik zit zo te drijven omdat ze gister erg snel terug viel, ze was een beetje suf. Meestal heeft ze niet zoveel been nodig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:39

Dan kan je beter 1 keer goed drijven dan zo te doen, hier wordt ze alleen maar luier aan het been van. :)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:39

Leuke haf, alleen ergens rond het begin als je voorbij komt zie ik dat hij best onrustig is in de hoofdhouding, misschien mede omdat ik denk te zien dat je je handen niet helemaal stil houdt?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:43

Ik houd mijn handen erg stil, ze vind het nog moeilijk.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:49

Leuke haf, maar volgens mij moet je flink werken om hem vooruit te krijgen. Neem een zweepje mee, en wees consequent met je hulpen. Verder zou ik ook zoals bovengenoemd meer overgangen rijden, met name als je zegt dat ze steeds omhoog komt. Speel met je vingers tijdens de overgang zodat hij smakelijk in de mond is. Pas dan kan je er zelf aan werken.
Maak de voltes niet te klein. Het wijken zou ik voorlopig even achterwege laten. Als je de basis goed voor elkaar hebt is het wijken niet zo moeilijk. Echt geloof me. Nu lijkt het wijken nog niet echt op zoals het zou moeten.
Verder ziet het er netjes uit. Startkaart kun je rustig aanvragen, Een B proef zou je moeten kunnen rondsturen.
Veel succes.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:53

Even voor de duidelijkheid; pony heeft 3 weken niets gedaan ik ook niet en we zijn net en week weer bezig. Dus zijn we beiden nog niet terug op het oude niveau en conditie :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:50

Leuke pony, leuke combinatie!
Mag je trouwens dressuurwedstrijden starten met een boomloos zadel?

In je filmpje mis ik aanleuning, ontspanning en nageeflijkheid. Ze loopt een beetje tegen je hand aan te denderen en geeft niet na op je hand. Wat weer alle problemen veroorzaakt die hierboven al genoemd zijn; wijken gaat niet fijn, je probeerde geloof schouderbinnenwaarts wat hierdoor ook verzet opriep, ze breekt uit uit je volte, je galop is een probleem. Je zult echt terug moeten naar het hele eerste begin. Duw naar het bit vragen, reactie op je been, met je been in je hand kunnen rijden. Nu botsen jouw hand en haar mond constant een beetje, waardoor haar aanleuning niet stil is en jouw handen niet stil zijn. Wat ook weer logisch is, want zonder goede aanleuning, kun jij ook niet je handen stil houden. Het moet altijd wel van 2 kanten komen.
Werk veel op grote voltes, en heel erg veel op grote achten. Drijf haar in je hand, zodat ze nageeflijk wordt. Nageeflijkheid krijg je niet door je teugels korter te nemen, maar door je pony naar je hand te drijven.

Voor de galop specifiek;
Maak haar recht. Ze kromt zich naar binnen en spant haar rug. Laat haar ontspannen (door haar ook weer naar je hand te drijven). Laat haar regelmatig een stapje naar binnen en een stapje naar buiten op de volte zetten, dit gymnastiseerd haar rug, waardoor ze die los moet laten. Houd voor je gevoel wat butienstelling, zodat ze recht is op de buitenschouder. Waardoor ze kan zakken op je buitenhand, kan ontspannen en nageeflijk kan worden. Waarna je haar dáárna met stelling en buiging kan gaan rijden.

Startkaart; Wat jij wilt. Ik ben zelf wel begonnen toen ik reed zoals jij nu rijd. Omdat ik wist dat mijn pony er erg aan zou moeten wennen om op wedstrijd te gaan. Ik heb daarbij dus voor lief genomen dat ik het eerste half jaar eigenlijk niet voor een winstpunt kon rijden, want dat was het ook nog niet waard. Als je meteen voor de winstpunten wil starten, dan zou ik wachten tot je de aanleuning voor elkaar hebt. Want zonder aanleuning verdien je ook in de B geen winstpunt.

Ik denk trouwens dat jarco bedoelt dat je meer figuren moet rijden dan alleen hoefslag-volgen en volte. Je gebruikt de bak eerder te goed door steeds de hoefslag te pakken. Wissel je figuren lekker af, dat maakt het leuker voor jou en je pony! Maak zelf figuren, dat houd het spannend!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:50

Ik ben het voor een groot deel met mijn voorganger eens, echt klaar voor de B zijn jullie nog niet, maar starten voor de ervaring kan nooit kwaad.
Ik heb zelf in de galop hetzelfde probleem gehad met mijn Haf, aanspringen ging netjes maar vervolgens scheurde ze plat door de bochten. Vertragen lukte redelijk maar stelling vragen kón gewoon niet. Om haar stabieler te krijgen in galop heb ik haar heel veel gelongeerd. Heel veel laten galopperen en dan in de galop de volte continu laten verkleinen en vergroten en tempowisselingen vragen. Na 2 weken was ze al veel rustiger in de galop en nu, zo'n anderhalve maand later, galoppeert ze ohz beheerst en nagefelijk een volte 10 meter :) gewoon veel oefenen :)
verder kan je haar achterhand sterker maken door het tempo iets lager te leggen, dan zal we meer gaan dragen. In het begin zal je merken dat ze het moeilijk vind om te ontspannen in een lager tempo maar ook hier geldt dat oefening baart kunst. Zodra ze haar evenwicht kan vinden in het lagere tempo zal ze ook hier gaan ontspannen. Zorg wel dat ze actief blijft, dus veel temposwisselingen rijden, maar telkens terug rijden naar het vrij lage arbeidstempo :) zeker met een Haflinger is dit gewoon nodig omdat ze al gauw snelle en kleine pasjes gaan maken ;)
maar, jullie zijn écht op de goed weg! Ga lekker zo door en veel succes!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:38

Ik zou idd ff voor een zweepje gaan. maar verder wel een erg leuke haf! en ik ben het verder totaal met Marieke_ eens

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:54

Wees DUIDELIJK met je been.. geen reactie? dan iets duidelijker aangeven.. je hoort een reactie te krijgen op je been, als je op deze manier continu aanspoort krijg je op gegeven moment helemaal geen reactie meer, omdat ze niet meer weet wat je wil!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:36

leuk filmpje,
ik zou alleen iets meer je ellebogen tegen je lichaam houden en je handen bij elkaar zetten..
als je drijft met je benen..dan zwiepen ze een beetje los.. probeer ontspannen aan te drukken en eigenlijk moet je pony dan al reageren.. je kan bijv.. wijken oefenen want, daarmee maak je haar wakker voor het been.. en dan word het steeds makkelijker.. verder word de aanleuning beter en ontspannender als je hieraan werkt:) verder zijn jullie een leuke combinatie.. en ik heb er eigenlijk nu niks meer op aan te merken:)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:28

Ik heb het filmpje nogmaals bekeken. Ik vind dat je bij het lichtrijden je handen mee omhoog neemt :) Dat is wat ik zie.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:55

Even een vraag, hoe kun je nou zeggen dat je L1 niveau rijd en vervolgens aan ons vragen of je een startkaart kunt aanvragen?? dat is een beetje vaag toch?

Verder vind ik jullie leuk rondtuffen op het filmpje. Alleen zoals al eerder gezegd is in dit topic, je moet er aan gaan werken om niet constant te gaan zitten drijven. Ik deed dit tot voor kort ook nog en het is verschrikkelijk moeilijk af te leren! Je paard moet na een keer reageren. Na heel veel kloppjes doet hij het niet meer dan snapt het paard je niet meer. Dus één keer drijven, doet hij dit niet dan geef je je hulp iets sterker net zo lang tot hij reageert en dan ontspan je direct. Laat hem maar op zijn eigen benen lopen.

Veel succes met hem.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:44

davincilover schreef:
Even een vraag, hoe kun je nou zeggen dat je L1 niveau rijd en vervolgens aan ons vragen of je een startkaart kunt aanvragen?? dat is een beetje vaag toch?

Verder vind ik jullie leuk rondtuffen op het filmpje. Alleen zoals al eerder gezegd is in dit topic, je moet er aan gaan werken om niet constant te gaan zitten drijven. Ik deed dit tot voor kort ook nog en het is verschrikkelijk moeilijk af te leren! Je paard moet na een keer reageren. Na heel veel kloppjes doet hij het niet meer dan snapt het paard je niet meer. Dus één keer drijven, doet hij dit niet dan geef je je hulp iets sterker net zo lang tot hij reageert en dan ontspan je direct. Laat hem maar op zijn eigen benen lopen.

Veel succes met hem.

Ik rij onderling L1.
Bedankt voor de tips, en het is een haar. ;)