opwaartser rijden, maar geen ophouding kunnen maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

opwaartser rijden, maar geen ophouding kunnen maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:20

Ik wil mijn merrie meer opwaartser rijden, ze is al heel vlot en super aan het been.
Maar als ik net iets meer been geef en tegelijker tijd een halve ophouding gaat ze gelijk voor de lucht in maakt ze een mega luchtsprong. En dat is mijn doel er nu ook weer niet mee.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, met zit terug rijden doet ze goed. Enige is dat ze dan weer terug valt en dat wil ik dus juist niet.

Sigrid

Re: opwaartser rijden, maar geen ophouding kunnen maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:22

Veel overgangen zodat de achterhand er meer onder komt. En terug rijden op je zit. En dan zorgen dat je terug rijdt in tempo, maar niet aan impuls inlevert.

Paard moet hiervoor een sterke achterhand ontwikkelen. Wellicht kan je wat tips vinden op www.paardenbegrijpen.nl. In de academische dressuur wordt veel meer gefocust op de achterhand (de motor)

Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:40

_Sigrid_ schreef:
Veel overgangen zodat de achterhand er meer onder komt. En terug rijden op je zit. En dan zorgen dat je terug rijdt in tempo, maar niet aan impuls inlevert.

Paard moet hiervoor een sterke achterhand ontwikkelen. Wellicht kan je wat tips vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl. In de academische dressuur wordt veel meer gefocust op de achterhand (de motor)

Succes!

Overgangen moet ik dus altijd al op zit rijden, die gaan dan ook vrij goed! Ik rij al vrij veel overgangen (ook veel stap-galop en galop-stap en halt-draf enz,,) Dat impuls is wel moeilijker te behouden, maar in overgangen gaat dit wel vrij goed, alleen als ik in princiepe het zelfde tempo en zelfde impuls wil houden, maar dat zij net wat meer opstijgt krijg ik echt niet voor elkaar.

Ik rij zoveel als het kan op de 'klassieke' manier :) oa oefeningen en zo net zoals in das gymnasium des pferdes en zo. Haar achterhand is vrij goed van kracht, natuurlijk niet enorm sterk, maar naar mijn mening sterk genoeg om iets opwaartser te kunnen komen. :)

Ik ga proberen om nog wat meer overgangen te rijden, ook in dezelfde gang. En kijken of ik het zo kan uitbouwen tot ze inprinciepe hetzelfde tempo en impuls kan behouden.

Ik vind het alleen enorm moeilijk om op dat moment geen (hele lichte) ophouding te maken, behalve als ze een aantal keer flink gek doet, dan is het wat makkelijker om er van af te blijven. :o

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:44

Dan ben je zeker al goed ermee bezig denk ik. Verder kwestie van oefenen en trainen. Ieder paard heeft zo wel zijn lastige puntjes. Het ligt er ook een beetje aan hoe je paard fysiek in elkaar zit natuurlijk. Het ene paard laat zich makkelijker verzamelen (barokke rassen) dan het andere paard.

Doe je trouwens weleens een sprongetje voor de afwisseling? Kan me herinneren dat de galop er bij mij toen echt onwijs van opgeknapt is. Mooi, krachtig en opwaarts gesprongen.
En natuurlijk ook weer een fijne training voor de achterhand.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:49

_Sigrid_ schreef:
Dan ben je zeker al goed ermee bezig denk ik. Verder kwestie van oefenen en trainen. Ieder paard heeft zo wel zijn lastige puntjes. Het ligt er ook een beetje aan hoe je paard fysiek in elkaar zit natuurlijk. Het ene paard laat zich makkelijker verzamelen (barokke rassen) dan het andere paard.

Doe je trouwens weleens een sprongetje voor de afwisseling? Kan me herinneren dat de galop er bij mij toen echt onwijs van opgeknapt is. Mooi, krachtig en opwaarts gesprongen.
En natuurlijk ook weer een fijne training voor de achterhand.

Springen wil ik heel langzaam aan wel weer op gaan pakken, maar zijn een tijd terug met springen over de kop gegaan, omdat ze met de landing met de voorbenen struikelde. Hebben, toen alles in orde was, nog wel gesprongen. Maar toen even stop gezet door het feit ze zo paniekerig sprong.
Maar misschien wel een goed idee, al is het in het begin vooral balkjes draven!

Van nature verzameld ze op zich wel makkelijk, dus dat is wel fijn. Enige is dat ze dat onder het zadel in hele geringe vorm doet, heel af en toe wel eens een pasje, maar te weinig om er mee te kunnen werken. Daarom wilde ik haar ook iets opwaarters laten lopen, maar kwam toen tegen dit probleem aan. Ze heeft 5 weken rust gehad en daarvoor eigenlijk alleen gereden om haar lekker los en soepel en goed aan de hulpen te krijgen. Nu haar weer zo te kunnen rijden, heb ik dit geprobeerd. Maar echt happy van een paard dat steigert en luchtsprongen maakt wordt ik ook niet echt. :o

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:52

Maak je je ophoudingen niet te groot? Als ik les heb (AdB-manier maar dat zal niet uitmaken ;) ) dan roept mijn instructrice altijd al dat het goed is als ik het gevoel heb dat ik nog niet eens echt een ophouding heb gegeven... Wel even wennen maar je moet bijna alleen maar aan een ophouding denken en dan is hij soms al groot genoeg!
succes in ieder geval ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:06

Weet ook niet hoe oud je paard is. Maar misschien een beetje last van het gebit (wolfstandjes...) kan natuurlijk ook gevoelig zijn bij een ophouding...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:08

_Sigrid_ schreef:
Weet ook niet hoe oud je paard is. Maar misschien een beetje last van het gebit (wolfstandjes...) kan natuurlijk ook gevoelig zijn bij een ophouding...

Ze is nog 6 (officieel dit jaar 7), wolfstandjes zijn al getrokken toen ze 4 jaar was en daar heeft ze inderdaad heel erg veel last van gehad.

Naar mijn mening/gevoel/idee zijn mijn ophoudingen niet te groot, maar zal het zeker eens zo proberen om de ophouding alleen maar te denken. Kijken hoe ze daar op reageerd.
Ze is ook zeker heel gevoelig in haar mond en loopt alleen nageeflijk als ik mijn hand dood en dood stil houd. Ik heb 2 dubbel gebroken watertrens bitjes, 1 aurigaan en 1 rvs. Op de aurigaan loopt ze, vind ik, een stuk fijner. Maar toch als ik een ophouding maak reageerd ze zo heftig.
De tandarts komt ook op tijd om alles te controleren.

Ze heeft verder wel een heel klein mondje, bit is 12,5 cm en steekt aan beide kanten ruim een halve cm uit en ze is wel 1,70 hoog! Ook loopt ze echt niet fijn op een enkel gebroken bit, omdat als ze het bit aanneemt en er ook maar een heel klein beetje druk op komt ze gelijk omhoog schiet, door waarschijnlijk dat de punt in haar gehemelte prikt. Nu met deze kan ik wel wat lichte druk zonder zo'n heftige reactie te krijgen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:10

Zoals ik er nu tegen aan kijk zou ik misschien een ander bitje zoals je zelf al aan geeft? misschien kun je er een paar proberen van stalgenoten voordat je echt een nieuwe koopt. veel succes er mee!

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:14

Quir schreef:
Ik wil mijn merrie meer opwaartser rijden, ze is al heel vlot en super aan het been.
Maar als ik net iets meer been geef en tegelijker tijd een halve ophouding gaat ze gelijk voor de lucht in maakt ze een mega luchtsprong. En dat is mijn doel er nu ook weer niet mee.

Mijn paard zou ook afgaan als ik dat deed. Ik denk dat je "gewoon" moet leren om je hulpen beter te doseren? Wat zegt je instructie?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:49

MarisdB schreef:
Quir schreef:

Mijn paard zou ook afgaan als ik dat deed. Ik denk dat je "gewoon" moet leren om je hulpen beter te doseren? Wat zegt je instructie?

Met tegelijker tijd bedoel ik, been geven wacht op reactie op het moment dat ze voorwaarts gaat halve ophouding maken. Aangezien als ik been geef zij gelijk de goede reactie naar voren gaat ik in princiepe gelijk de halve ophouding kan maken.

Als je echt precies teglijk doet is het normaal dat een paard zo reageerd, handrem er op en gas. Maar zo is het dus niet het geval.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:23

Omdat je paard toch zo heftig reageert denk ik dat je de oplossing daar toch het eerst moet zoeken?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:22

Dat denk ik ook. Mijn paard zou ook zo reageren als ik het zo zou doen. :j

Probeer eens het achterbeen te activeren zónder dat ze naar voren gaat, dat is de kunst om een paard opwaartser te krijgen.
En dan niet met je hand tegenhouden maar met je zit de schoft bij je houden. Je zegt dat overgangen op zit goed gaan dus moet dit ook lukken. Let erop dat je niet de hals tegenhoudt en dus korter maakt, maar echt het stuk bij de schoft als het ware. Dat moet ook gaan rijsen, niet de hals zelf. Die zit er toch wel aan vast dus gaat vanzelf mee. :D

Hele korte stukjes op die manier schakelen werkt bij mijn paarden heel goed.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:42

Wat ik mij afvraag waarom je meer wilt oprichten? Volgens je profiel ben je bij de L gestopt met wedstrijden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:03

Sette schreef:
Wat ik mij afvraag waarom je meer wilt oprichten? Volgens je profiel ben je bij de L gestopt met wedstrijden.

Dus als je stopt met wedstrijden, mag je niet meer doel en sport gericht trainen?? :)

Ik ben inderdaad begin 2008 gestopt met wedstrijden door tijd gebrek (oa met school) en heb nu ook momenteel geen vervoer meer. Heb op dit moment niet eens echt de behoefte om die wedstrijd druk er achter te hebben, gewoon lekker zelf door rijden en trainen.
Maar als ik geen wedstrijden meer kan rijden, mag ik niet willen dat ze wat meer opwaartser loopt? :)
Ik train mijn paard ook niet voor de wedstrijd, maar om haar beter te maken. ;)

Rytm:
Ik heb gisteren geprobeerd de schoft bij me te houden zeg maar. In galop ging dit echt super!! Achterbeen kwam er fijner bij en had inderdaad niets meer met/in mijn handen. Kon haar zo zelf constant door laten gaan, zonder dat ze echt terug viel. Heb het alleen nog niet langer gedaan dan een halve hoefslag of grote volte.
In draf reageerde ze in het begin nóg veel heftigere, heb alles geprobeerd, teugels vrijwel los (zodat ik zéker wist dat ik er voor vanaf blijf) als los/licht contact. Nadat het in galop wel goed ging, accepteerde ze het in draf wel en heel af en toe eens een pasje er tussen. Maar bijna geen luchtsprongen.

Was dus een hele goede tip!! Bedankt!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:08

Wat hier een erg fijne oefening voor is, is dat je op de korte zijde iets naar voren rijdt, en dan vanuit de wending puur en alleen de hulpen voor schoudervoor geeft. Je gaat dus niet remmen of ophoudingen maken, maar je draait je buitenschouder naar voren en geeft het paard de hulpen voor schoudervoor. Op die manier moet ze zelf zichzelf op het achterbeen terugnemen en als je haar dan van voren met rust laat kan ze zich ook zelf op gaan richten in de hand. Als je deze oefening elke keer een aantal keer herhaalt wordt het achterbeen steeds beter aangesproken en zal ze zich ook beter gaan oprichten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:53

Mijn paard reageert heel goed op het terug en naar voren rijden binnen een gang. Dus in draf eerst een aantal stappen verkorten en dan verruimen of terug naar basistempo. Dit allemaal op zit.

Denk er ook aan dat als je op zit terug rijdt, je je onderbenen eraan blijft houden voor het impuls (dus niet afsteken of optrekken)

Een mooie is dan bijvoorbeeld om op de korte zijde terug te rijden en dan met het opkomen van de lange zijde over te gaan op verruimen. Of op de volte, dat werkt ook lekker. Bij het verkorten komen ze dan steeds meer op de achterhand en het verruimen is ook een soort beloning voor het de achterhand eronder zetten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:04

Mindfields schreef:
Wat hier een erg fijne oefening voor is, is dat je op de korte zijde iets naar voren rijdt, en dan vanuit de wending puur en alleen de hulpen voor schoudervoor geeft. Je gaat dus niet remmen of ophoudingen maken, maar je draait je buitenschouder naar voren en geeft het paard de hulpen voor schoudervoor. Op die manier moet ze zelf zichzelf op het achterbeen terugnemen en als je haar dan van voren met rust laat kan ze zich ook zelf op gaan richten in de hand. Als je deze oefening elke keer een aantal keer herhaalt wordt het achterbeen steeds beter aangesproken en zal ze zich ook beter gaan oprichten.

Wat een goede tip. +:)+ Ga ik zelf ook eens toepassen. Kan makkelijk een ophouding maken, maar dit lijkt me veel beter om hem op het achterbeen te krijgen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:00

zoek een goede instructeur