Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Sigrid_ schreef:Veel overgangen zodat de achterhand er meer onder komt. En terug rijden op je zit. En dan zorgen dat je terug rijdt in tempo, maar niet aan impuls inlevert.
Paard moet hiervoor een sterke achterhand ontwikkelen. Wellicht kan je wat tips vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl. In de academische dressuur wordt veel meer gefocust op de achterhand (de motor)
Succes!
oa oefeningen en zo net zoals in das gymnasium des pferdes en zo. Haar achterhand is vrij goed van kracht, natuurlijk niet enorm sterk, maar naar mijn mening sterk genoeg om iets opwaartser te kunnen komen.
_Sigrid_ schreef:Dan ben je zeker al goed ermee bezig denk ik. Verder kwestie van oefenen en trainen. Ieder paard heeft zo wel zijn lastige puntjes. Het ligt er ook een beetje aan hoe je paard fysiek in elkaar zit natuurlijk. Het ene paard laat zich makkelijker verzamelen (barokke rassen) dan het andere paard.
Doe je trouwens weleens een sprongetje voor de afwisseling? Kan me herinneren dat de galop er bij mij toen echt onwijs van opgeknapt is. Mooi, krachtig en opwaarts gesprongen.
En natuurlijk ook weer een fijne training voor de achterhand.
) dan roept mijn instructrice altijd al dat het goed is als ik het gevoel heb dat ik nog niet eens echt een ophouding heb gegeven... Wel even wennen maar je moet bijna alleen maar aan een ophouding denken en dan is hij soms al groot genoeg!
_Sigrid_ schreef:Weet ook niet hoe oud je paard is. Maar misschien een beetje last van het gebit (wolfstandjes...) kan natuurlijk ook gevoelig zijn bij een ophouding...
Quir schreef:Ik wil mijn merrie meer opwaartser rijden, ze is al heel vlot en super aan het been.
Maar als ik net iets meer been geef en tegelijker tijd een halve ophouding gaat ze gelijk voor de lucht in maakt ze een mega luchtsprong. En dat is mijn doel er nu ook weer niet mee.
MarisdB schreef:Quir schreef:Ik wil mijn merrie meer opwaartser rijden, ze is al heel vlot en super aan het been.
Maar als ik net iets meer been geef en tegelijker tijd een halve ophouding gaat ze gelijk voor de lucht in maakt ze een mega luchtsprong. En dat is mijn doel er nu ook weer niet mee.
Mijn paard zou ook afgaan als ik dat deed. Ik denk dat je "gewoon" moet leren om je hulpen beter te doseren? Wat zegt je instructie?

Sette schreef:Wat ik mij afvraag waarom je meer wilt oprichten? Volgens je profiel ben je bij de L gestopt met wedstrijden.
Mindfields schreef:Wat hier een erg fijne oefening voor is, is dat je op de korte zijde iets naar voren rijdt, en dan vanuit de wending puur en alleen de hulpen voor schoudervoor geeft. Je gaat dus niet remmen of ophoudingen maken, maar je draait je buitenschouder naar voren en geeft het paard de hulpen voor schoudervoor. Op die manier moet ze zelf zichzelf op het achterbeen terugnemen en als je haar dan van voren met rust laat kan ze zich ook zelf op gaan richten in de hand. Als je deze oefening elke keer een aantal keer herhaalt wordt het achterbeen steeds beter aangesproken en zal ze zich ook beter gaan oprichten.