Met een groen paard de les in, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Met een groen paard de les in, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:48

Ik kwam in een ander topic een interessante vraag tegen, dus ik dacht ik vraag wat jullie vinden :D

Citaat:
Over lessen etc. Wat vinden jullie ervan om met een groen peerd, zodra het goed zadelmak is, meteen de les in te gaan?

Ik ben van plan mijn jonkie eerst een paar keer mee te nemen naar de priveles en daarna zsm de verenigingsles in. Lijkt mij dat ze dan snel genoeg went aan allerlei paarden om zich heen. Scheelt ook wel dat we op een pensionstal staan waar ze dus ook altijd paarden in de bak om zich heen heeft. Mijn vriend echter wilde eerst een tijdje zelf met zijn jonge paard aan de gang, omdat hij priveles voor zo'n jong ding zonde vond. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen, je gaat geen 35,- betalen voor wat stap en draf overgangetjes.

Hoe hebben jullie het lessen opgepakt na het zadelmak maken?

Province

Re: Met een groen paard de les in, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:52

Ik les 1 keer per week met de paarden die net zadelmak zijn. Hoe sneller je ze leert hoe ze correct moeten lopen, hoe makkelijker het is voor ze.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:52

mijn jonkie is zadelmak gemaakt en licht ingereden.
Momenteel zijn we bezig met prive les ( of met een kleine groep van 2 a 3 paarden) klassieke dressuur.
We werken voornamelijk nog op de grond om hem soepel te krijgen en rechtgericht. verder worden wat oefeningetjes qua buiging mee gepakt en dit gaan we verder uitbreiden tot het goed onder zetten van het achterbeen enz enz.
Verder pakken we een drafje mee. Galop zijn we nog niet mee bezig, zijn balans is nog niet dusdanig om hier mee aan het werk te gaan, eerst sterker worden en zelfverzekerder!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:54

Ik ben meteen aan het lessen geslagen. Vindt het toch wel prettig dat er iemand anders meekijkt. Als ze zo jong zijn kan je sneller iets fout aanleren. Jonge dieren leren snel en iets afleren is erg lastig. Les één keer in de week een kleine 30 min.

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:56

de eerste paar keer rijden alleen, daarna gewoon rustig aan lessen vind ik, zo leren ze het snelst!
en niet te hard van stapel gaan, zeker in het begin niet!
rijd me pony 20/30 minuten hoog uit! en niet elke dag!
Laatst bijgewerkt door Ndewilde op 16-02-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:57

Hihi, bekende vraag, leuk deze hier terug te zien!!!
Ik doe het dus bijna altijd, en mijn bevindingen zijn alleen maar positief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:58

Ervanuitgaande dat er in de verenigingsles ervaren ruiters rijden zou ik gewoon de les in gaan. Je kan altijd tegen je instructie zeggen dat je nog niet galoppeerd of wat eerder wil stoppen.

Als de andere ruiters onervaren zijn en hun paard niet onder controle kunnen houden als die van jou een keer een sprintje trekt, dan zou ik er nog even mee wachten ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:59

100% ja!! je zal toch beide weer moeten leren.. en er is niets beters dan leren van elkaar gecontroleerd door iemand met ervaring :D

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:00

Ik ga met mijn jonkie ook 1 keer in de week een half uur lessen bij de vereniging. Wordt ie alleen maar wijs van! Daarnaast heb ik ook 1 keer per week een half uur priveles op stal.
Hij kan zowel alleen als met andere paarden goed gereden worden, dat went allemaal prima zo!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:01

Ik begin eerst met priveles. Ik wil dat er juist in die basis geen foutejes sluipen. En dat doe ik al als ze net onder het zadel zijn.
Zitten de "knopjes" er wat beter op ga ik naar een les met meerdere personen, maar dan wil ik zeker wel al een fijn stuur en rem erop hebben zitten zodat ik de rest niet tot last ben.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:01

brigitta1987 schreef:
Ervanuitgaande dat er in de verenigingsles ervaren ruiters rijden zou ik gewoon de les in gaan. Je kan altijd tegen je instructie zeggen dat je nog niet galoppeerd of wat eerder wil stoppen.

Als de andere ruiters onervaren zijn en hun paard niet onder controle kunnen houden als die van jou een keer een sprintje trekt, dan zou ik er nog even mee wachten ;)

Dat is voor mij dus ook het enigste. Bij ons op de vereniging wordt nog wel eens een sprintje getrokken door een ander, dus ik weet niet hoe ze daar dan op gaat reageren.

Ik had iig al afgesproken dat mijn vriend haar eerst een paar keer in de bak gewoon zou irriteren. Dus beetje afsnijden, langsop galoperen enzo. Maar dan gecontroleerd zodat ik weet wat ze gaat doen ;)

Gelukkig maken we haar pas na de keuring zadelmak, dus dat duurt nog even.

Verder niemand negatieve verhalen over meteen gaan lessen?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:03

Ik ging meestal met de jonge paarden naar de manege om eerst gewoon wat te rijden en dat ze wat kunnen wennen aan de omgeving en al vlot deden we dan ook met de lessen mee :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:04

Wij zijn ook meteen les gaan nemen, maar wel alleen privé-les, Dit omdat er bij ons geen groepslessen zijn omdat het een pension stal is.

Maar zou het gewoon doen hoor! Went hij gelijk aan andere paarden in de bak. Vond mijne in het begin ook altijd spannend, en er achteraan rennen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:05

Annemeik schreef:
brigitta1987 schreef:

Dat is voor mij dus ook het enigste. Bij ons op de vereniging wordt nog wel eens een sprintje getrokken door een ander, dus ik weet niet hoe ze daar dan op gaat reageren.

Ik had iig al afgesproken dat mijn vriend haar eerst een paar keer in de bak gewoon zou irriteren. Dus beetje afsnijden, langsop galoperen enzo. Maar dan gecontroleerd zodat ik weet wat ze gaat doen ;)

Gelukkig maken we haar pas na de keuring zadelmak, dus dat duurt nog even.

Verder niemand negatieve verhalen over meteen gaan lessen?

Ik weet niet of je in dezelfde bak leshebt als waar je anders rijd? Anders zou je daar vast eens een paar keer kunnen gaan rijden als het rustig is, dan heeft je paard in elk gevalniet de stress van een nieuwe bak er ook nog bij.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:07

ik ben met mijn paarde kind ook meteen de les ingegaan... Weet niet, hij gaf zelf beetje aan dat kon... Eerst 1 lesje geprobeerd, ging goed, dus eigenlijk meteen doorgezet. Begonnen trouwens niet meteen met een vol uur meerijden... Gewoon langzaam opgebouwd toen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:13

Als ik een echt groen jonkie zou krijgen zou ik BEGINNEN met les! Nog voordat de knopjes erop zitten, juist om dat goed te krijgen en te voorkomen dat ik beest later naar mensen als Kim of Sul moet brengen. En zodra die knopjes erop zitten een tijd in een groepsles gaan rijden zodat ze daar ook meteen maar aan wennen.

Het lijkt me vrij onverantwoordelijk, zeker voor onervaren/ minder ervaren mensen dat in je eentje op te gaan knappen en daarna pas les te gaan nemen. Juist bij een jong paard is les belangrijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:23

Ik geef al jaren verenigingslessen en krijg regelmatig groene paarden/pony's in de bak, geen enkel punt! Iedereen houdt daar rekening mee en het moet toch nooit een probleem zijn als de één wat fanatieker rijdt dan de ander? Goed voor t paard zijn ontwikkeling, en die van de ruiter ook. Trouwens ook voor de rest, want die letten net weer een beetje beter op dan normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:55

Ik rij een jonkie een halve groepsles, en alleen in een vergevorderde groep zodat er niemand op m'n kont rijdt, en de anderen er ook mee om kunnen gaan als mijn paard eens uitzwaait of schrikt oid.
JUIST de groepsles in met jonge beesten!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:55

Zo snel mogelijk de les in :).
Nu geef ik zelf thuis ook les en heb ik een meisje wat altijd mee hielp zadelmak maken. Die zat soms de 2e of 3e keer dat er iemand op zat al gezellig in de les (even kort uiteraard).
Mijn pony's gaan ook vaak al erg flot eens mee naar het bos(eerder dan langs de weg) en op (onderlinge/hobbyklasse) wedstrijd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:56

mijn paard was drie weken onder het zadel en ging er toen mee naar de rv -les.
vind dat ze niet snel genoeg kunnen leren op vreemd terrein te lopen...

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:59

Juist in lessen kunnen ze wennen aan andere omstandigheden als die je normaal thuis tegenkomt. Ze kunnen zo ervaring opdoen en dat is onmisbaar voor ieder paard.
Misschien kun je niet het volle lesuur volledig rijden, maar ga je na een half uur meerijden uitstappen!
Gewoon doen!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:06

Wij zijn met alle zelf ingereden knollies, gewoon gelijk de les in gegaan.
Mensen weten toch dat je met een jonkie komt en houden er echt wel rekening mee.

En alle eerste keren schrikken zijn spannend, maar ja dat kan ook als je alleen rijd of in een klein groepje.

Ik denk zelf ook dat een prive les snel te intensief zal zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:12

Na zo'n 2 a 3 maanden, als de conditie er is en er drie gangen opzitten, durf ik wel een privelesje in te gaan. Groepsles heb ik niet.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:32

Hupakee, meteen de les in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:36

zorgen dat de rem en het stuur werken, erna gewoon groepslessen in