Ongelijk voorbeen bij het springen: tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Ongelijk voorbeen bij het springen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:20

Ik heb een 5.5jarige ruin die ik sinds kort weer wat springgerichter rij. Hij heeft een jaartje geleden wat gesprongen en nu neem ik sinds een maand of 3 af en toe eens een sprongetje.
Aangezien ik nog geen les heb beperk ik me vaak tot 1-2 sprongen maar nog geen lijntjes en in-uitjes.
Gisteren ging een vriendin van mij, die hem bijrijdt, er voor de eerste keer mee springen. Ik nam foto's en kwam toen tot de conclusie dat hij een erg ongelijk voorbeen heeft boven de sprong. Zelf heb ik dit nog nooit opgemerkt (omdat ik er altijd op zit ;-)) en verschoot wel een beetje aangezien hij zelden een balk neemt en ook nooit stopt. Ik heb wel de indruk dat hij beter springt naarmate het iets hoger is... Maar ik wil uiteraard eerst de basis goed.
Gisteren sprong hij zijn eerste in-uitje en ik hoop binnekort wat les te volgen.
Zijn er oefeningen om dit voorbeen te verbeteren? Of leg ik me er gewoon bij neer dat hij niet zoveel 'talent' heeft? Hij heeft er wel plezier aan denk ik.

Link naar topic met foto's:
[SPR-ITP] Springen met 't Is Deus Z

Alle tips welkom en bedankt!!

Edit: zal hier ook wat betere en mindere foto's zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Te vroeg afgezet:
Afbeelding

Lielle

Re: Ongelijk voorbeen bij het springen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 01:10

oxer bouwen op zeg maar 90 cm (te zien aan deze foto's) van voor een gewone balk en achter een hoog kruis (laagste punt net iets hoger dan de voorste balk), in een lijntje zodat je er mooi passend bijkomt.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:05

Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker eens proberen.

Moesten er nog bokkers zijn met tips, kom maar op!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:32

Ik heb op zich geen tip maar kan het misschien wel relativeren voor je.
Ik heb zelf een paard wat echt onooglijke dingen doet op lagere sprongen: ongelijk voorbeen, alles laten hangen (en dan gewoon wat hoger springen)
Zodra de hindernissen massiever en hoger worden laat hij ineens een heel andere techniek zien. Dan zijn de voor en achter benen ineens mooi opgetrokken en gelijk gevouwen.

De oefening van lielle zou ik zeker doen (die heeft meer verstand van springen dan ik) maar al te veel zorgen zou ik me er nog maar niet over maken.

Ter illustratie:
http://pic4.picturetrail.com/VOL761/2989029/6049123/314154125.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XFQJFAT.jpg

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:12

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:20

dat kruis met die stijl doen wij ook vaak in lijntjes in de springles, werkt voor die van mij heel goed :j de ene keer is het 1 sprong, de andere keer als lijntje. de mijne is ook wat onervaren wat springen betreft maar hierbij merk ik dat hij zich goed concentreert.

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:12

probeer een goed voorwaarts tempo te houden. Het lijkt als je paard telkens wat te kort onder de hindernis komt en daarom niet goed de sprong af kan maken.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:21

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker mee aan de slag.

Carlijn: Hij is inderdaad niet zo voorwaarts, zou nog meer mogen. Tnx!