Mijn paard hangt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aardbeitjeee

Mijn paard hangt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:19

Hoi, zoals de titel vertelt - mijn verzorgpaard hangt als hij vast staat. Het voordeel is dus dat hij heel rustig blijft staan, als hij zijn dag heeft, en hij geen vlieg kwaad doet (alleen paardensnoepjes). Maar soms, als hij zijn dag niet heeft, loopt hij constant weg, en blijft hij gewoon niét staan. Bijvoorbeeld als ik hem wil wassen, loopt hij vaak een paar keer weg.

Als ik hem nu zou vastzetten, dan hangt hij misschien niet. Want hij doet het heel erg onregelmatig. De ene keer doet hij het wel, de andere keren weer niet, dan weer wel. Dus je weet het nooit. Is hier wat tegen te doen?

Liefs..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:34

Wat ik wel eens heb gedaan bij een hangend paard is hem vastzetten aan een hengsteketting die vastgemaakt is onder de kin. Hierbij moet je wel uitkijken met het soort paard, je hebt paarden die totaal in paniek slaan, die van mij was gelukkig een koele kikker. Als het paard begint te trekken krijgt hij een klap onder zijn kaak, waardoor (de meesten) stoppen als ze de link hangen = pijn leggen.

Een andere oplossing is een stevig elastieken koort en een stevige paal/muur. Paard vastzetten en als hij begint te hangen weglopen en op een afstandje toekijken, als hij stopt met hangen geef je hem pas aandacht. Na een weekje hebben de meesten het wel door. :j

Germatje

Re: Mijn paard hangt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:38

Ik krijg nu vast half bokt over me heen, maar ik zeg, geef hem een ongelooflijk harde schop onder z'n kont, hij mag gewoon niet hangen!
Is zeer effectief gebleken in de praktijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:53

Bij mijn pony die NIET bang was hielp een flinke duw met de harige kant van de bezem tegen zijn kont aan prima om hem te laten stoppen hiermee.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:54

Dus een schop/bezem onder hun kont is het effectiefst? :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:05

Ik lees trouwens net nog eens je openingbericht goed en zie dat het je verzorgpaard is. Heb je hier al met de eigenaar over gesproken en wat zegt die ervan?

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:08

De eigenaar heeft hem nu 8 jaar, en die vind het niet erg als hij continu wegloopt. Ik zelf vind het wel vervelend, van mij mag hij losstaan, alleen hij moet gewoon leren vast te staan. Vind ik. Binnenkort is het een halfjaar mijn eigen paard, want zij gaat op stage. ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:10

Had ik ook last van met mijn vorige paard, heel erg vervelend. Een schop onder de kont zou het bij haar alleen maar erger maken, bij haar was het gewoon blinde paniek. De ene dag deed ze het niet, de andere dag wel. Heb het helaas niet kunnen oplossen..

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:14

Zet een paard dat hangt niet vast.
Als hij gaat hangen en vast zit dan kunnen de ligamenten achter de oren scheuren. Dat wil je echt niet!
Haak een longeerlijn vast aan de ring van het halster en haal de lijn door de ring of om de balk waaraan hij moet staan.
Deze lijn kun je vastpakken zodra hij weg wilt. Je hebt tijd zat om hem te pakken. Of je houdt de lijn vast in je hand.

Mijn paard hing ook, maar vanaf het moment dat hij aan de lange lijn staat heeft hij nooit meer zoiets gedaan. Hij kan niet gaan hangen. En als hij bang is zal een paard toch proberen weg te komen, dat is logisch want het is een vluchtdier. Dan is het beter dat hij niet vaststaat aan zijn hoofd, voordat hij ligamenten gaat scheuren.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:18

Ik zet hem ook niet vast, ik zoek juist oplossingen zodat het wel kan! :+

Maar dat hebben we al geprobeerd. Maar na een tijdje kwam hij erachter dat hij niet vast stond, en liep hij gewoon weg. En om hem nou de hele tijd vast te houden is ook geen pretje.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:21

Dan moet je hem iedere keer weer terug zetten. Voorwaarts / achterwaarts is een goed idee om mee te werken. Grondwerk kan ook zeer goed helpen omdat hij dan leert te blijven staan.

Ik zou hem iig niet meer vast willen zetten, als het fout gaat heb je echt een groot probleem.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:29

Ik heb heb/had het zelfde probleem.
Mijn paard ging er echt bij zitten dus levens gevaarlijk!! Ik heb het gelijk op gegeven want vond het niet waard dat me paard gewond zou raken, en om het een trap te geven dat zou het nog gevaarlijker maken want dan wil die vluchten...

Nu ben ik verhuisd van stal en nu probeer ik het wel weer en tot nu toe is die nog niet gaan zitten ;)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:35

Longeerlijn vastmaken aan halster, en door ring halen bij de poetsplaats, uiteinde hou je zelf vast. (kan je wat meegeven en daarna weer wat aanhalen) Hebben ze vanzelf door dat het geen zin heeft.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:37

Shattered schreef:
Wat ik wel eens heb gedaan bij een hangend paard is hem vastzetten aan een hengsteketting die vastgemaakt is onder de kin. Hierbij moet je wel uitkijken met het soort paard, je hebt paarden die totaal in paniek slaan, die van mij was gelukkig een koele kikker. Als het paard begint te trekken krijgt hij een klap onder zijn kaak, waardoor (de meesten) stoppen als ze de link hangen = pijn leggen.

Een andere oplossing is een stevig elastieken koort en een stevige paal/muur. Paard vastzetten en als hij begint te hangen weglopen en op een afstandje toekijken, als hij stopt met hangen geef je hem pas aandacht. Na een weekje hebben de meesten het wel door. :j

Tjonge, beide suggesties vind ik erg gevaarlijk en zou ik nooit doen... Niets zo gevaarlijk als die elastieken vastzetlijnen die ze gebruiken voor spuitplaatsen en trailers. Zo'n elastiek kan breken en als een katapult het paard raken met alle gevolgen van dien. Is er een paar maanden terug niet een springpaard aan de gevolgen daarvan overleden?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:32

ik dacht idd ook metaan aan een longeerlijn door de ring heen halen.
Maar ik kan nergens uit opmaken of het angst is of niet als hij gaat hangen.
Als het geen angst is zou ik hem echt een enorme schop onder zijn reet geven, is nou helemaal?
Maargoed, ik zou het eens met de longeerlijn proberen.
Succes ermee.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:43

Mijnes deed het ook. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat opgelost heb?

Ik heb geloof ik een hele tijd haar niet meer vastgezet. Toen langzaamaan alleen het halster touw over een balk gehangen, toen voorzichtig weer vastgezet. Nu kan ik haar iig zo weer vast zetten.

Dat met de longeerlijn is wel een goed idee lijkt me trouwens :)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:48

Mijn paard deed het ook zo nu en dan. Niet vaak maar soms ging ze ineens hangen. Ik ben nooit boos geworden waardoor ze gelukkig altijd heel braaf bleef staan na het hangen. Eigenlijk heb ik het opgelost door gewoon heel veel geduld te hebben en vol te blijven houden.

Die van mij bleef net zo lang hangen totdat er iets brak, ze is zelfs een keer onderuit gegaan toen het touw brak na heel lang hangen. Ik vind dit serieus doodeng en levensgevaarlijk. Hoe vaak hoor je niet dat een paard verkeerd terecht komt en zelfs de rug kan breken? Voor mij dus geen zwepen, kettingen o.i.d. Gewoon geduld en rust!

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:34

die van mij ging ook compleet op ze achterkant zitten die heb ik een keer een ongelovelijk harde trap gegeven onder ze billen en nu doet die het niet meer. :D

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:01

Je kan naar een ruiterspeciaalzaak gaan, daar hebben ze meestal ook wel andere soorten halstertouwen.

Een vriendin van me heeft ook een paard dat snel hangt, en die heeft een halstertouw ( ik ga het proberen uit te leggen :P ) dat is gemaakt van een soort plastic en het is rekbaar.

Haar heeft het in ieder geval wel geholpen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:09

ik had het is in de hoefslag gelezen:

als je paard hangt,haal je de longeerlijn 1 keer door de tralies heen ( gewoon niet vast maken alleen er door heen halen) en hou je het uiteinde vast,als je paard dan gaat hangen kan er niks gebeuren.
zo moet je paard snappen dat hij moet blijven staan.

weet niet of het helpt maar alle hulp is altijd welkom toch:)