Springpaard Novel (L2?!)@ dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Springpaard Novel (L2?!)@ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 10:52

Hoi,

Misschien een beetje een rare titel, maar Novel is meer het type springpaard als dressuurpaard. Natuurlijk kan elk paard dressuren, maar met Novel loop ik toch tegen bepaalde problemen aan. Hij heeft een tijd te koop gestaan, heb hem geruild tegen een ander paard, maar helaas bleek dat paard toen die bij mij was een zware vorm van atactie te hebben en dus heb ik haar direct weer terug gebracht. Nadat er 5 mensen een afspraak hebben gemaakt om te komen kijken en nooit zijn komen opdagen, ben ik het zat, en heb ik besloten hem toch maar te houden. Nu dan meer als recreatiepaard, mede omdat ik nu een ander paard tot m'n beschikking heb, die ik op wedstrijden uit kan brengen. Maar als de problemen met Novel opgelost zijn, wil ik hem uiteraard weer starten.
Ik heb hem L2 gestart, maar 3 keer ofzo, maar we komen niet soepeltjes die klasse door. Problemen waar we tegenaan lopen zijn:
- Novel houdt zich nogal vast in de rug, waardoor ik niet fijn kan doorzitten, daardoor ga ik me weer vastzetten in m'n rug en loopt het helemaal niet fijn meer.
- Novel heeft een ietswat steile schouder, waardoor de middengangen erg moeilijk voor hem zijn.
- De nageeflijkheid is ook niet optimaal, mede doordat hij zich wat vast houdt in de rug.
- En natuurlijk doe ik zelf ook dingen fout.

Graag rijtechnisch commentaar en dan ook met uitleg hoe te verbeteren. Nu werk ik vooral aan ge nageeflijkheid en hem wat meer over de rug te laten lopen. Vooraf heb ik hem laag/lang gereden, daar zijn geen foto's van.

Afbeelding
Meet Novel

Afbeelding
Vasthouden en kantelen

Afbeelding
Omstellen. Kantel zelf vanuit mn heupen naar voren :o

Afbeelding
Hier wordt hij een beetje lang.

Afbeelding
Moet dieper

Afbeelding
Stap is makkelijker

Afbeelding
Dit wordt al beter.

Afbeelding
Van hand veranderen

Afbeelding

Hoop dat jullie goede tips voor me hebben..

Pinacolada

Re: Springpaard Novel (L2?!)@ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:54

Ik vind het leuk paard :). Longeer je dr wel eens goed (bijvoorbeeld met pessoa) om m er ff goed bij te krijgen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:54

Probeer je armen wat meer bij je te houden en in een knikje. Verder vind ik het een heel leuk paard :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:00

Dank jullie wel voor reacties..

@Pinacolada: Ja, ik longeer hem weleens met pessoa, maar vaak gaat hij daar erg tegen protesteren. Enorm bokken, waardoor hij staads via dat katrolletje een ruk terug krijgt. Daarom ben ik er niet zo fan van. Nu longeer ik hem ongeveer eens per 2 weken gewoon aan touwtje, volgens Lammert Haanstra zeg maar. Daar wordt de nageeflijkheid beter van, maar ik moeilijk om hem actief van achteren te houden. Met dubbele longe heb ik nog nooit geprobeerd.

@ Pintogirl: Dank je, ik zal eraan denken. Goede tip..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:04

Op de foto's lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ik zou met dit paard veel schakelen om hem beter door zijn lijf te krijgen. Succes. ;)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:05

Vind het helemaal geen echt type springpaard, kijk eens naar die foto waar jij zegt: moet dieper, de 5e foto. Daar zie ik toch een hele mooie fijne dressuurdraf met een goed ondertredend achterbeen en een fijn voorbeen met meer dan genoeg schoudervrijheid.. Het kan misschien een moment opname zijn, maar ik zou eens gaan kijken naar echt goede begeleiding die jou kan helpen en eventueel je paardje ook eens de goede weg kan wijzen..

Succes ermee!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:05

Ten eerste vind ik dat je een heel mooi aansprekend paard hebt en jullie passen goed bij elkaar.

Je schrijft dat hij moeite heeft met nageven en met verruimen, denk dat dit komt doordat (zoals je zelf al schrijft) hij zich in de rug vastzet.
Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem gehad en omdat ik het zelf rijtechnisch niet op kon lossen heb ik het op een andere manier geprobeerd.

Ik ben hem afgelopen zomer meer gaan longeren dan rijden, ongeveer 2 of 3 keer rijden en op alle andere dagen een half uurtje longeren of vrij springen.
Hij is daardoor enorm vooruit gegaan en zoveel soepeler geworden.
Ik longeer hem dan met longeersingel en touwtje (lammert haanstra manier) of met pessoa.
Ik train hem dan ook echt, dus instappen, draf en galop, overgangen terug, verruimen etc.
Voordeel van longeren is dat je paard leert op eigen benen te lopen zonder dat iemand hem op de rug in de weg zit.

Ook door het vrijspringen werd hij veel losser en daarnaast vond hij het enorm leuk, vaak doe ik dan ook "enge" dingen op of over de hindernis om het af te wisselen.

Aqua houding zou je wat rechterop mogen zitten en ik zou mijn beugels een gaatje langer doen dan kan je je benen wat makkelijker laten hangen en ontspannen.

Heel veel succes, maar nogmaals ik vind dat je een prachtig paard hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:08

Leuk paard maar hij oogt inderdaad wat "strak" in zijn lijf. Misschien standaard maar weet je zeker dat je zadel goed ligt en hij nergens last van heeft?

Laat hij zijn rug wel losser als je hem lager insteld? Misschien kan je dan de overgang naar wat meer opgericht kleiner houden. Dus eerst laag instellen en eindigen met ietsje hoger, als dat (evt pas na een aantal keer) goed gaat probeer je weer ietsje meer oprichting te vragen en zo verder. Zo blijf je uitbouwen naar iets meer oprichting/verzameling maar doe je er wat langer over. Naar ontspanning toe rijden is gewoon iets dat best wel tijd kan kosten, dus wees tevreden met kleine stapjes.

Blijf verder lekker voorwaarts rijden en veel overgangen maken. Ook zou ik proberen te werken aan de lengtebuiging, dus veel grote en kleine voltes, slangenvoltes etc. In kleine voltes is de nageeflijkheid meestal ook wat makkelijker. Verder goed in de gaten houden dat je evenveel druk houd op allebei je teugels (ivm kantelen), houd je handen ook rechtop en even hoog. Op de foto's heb je ze soms wat ongelijk. Last but not least, niet vergeten te belonen als hij een stukje goed loopt :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:11

Hallo,
Ten eerste, een mooi paard wat graag voor je werkt denk ik te zien maar het lukt hem niet helemaal.
Misschien moet je er eens een osteopaat naar laten kijken.
Dan kan je eens laten kijken naar evt blokkades in zijn rug/lijf.
Als je aangeeft dat hij snel kantelt en met longeren staakt als hij moet gaan ontspannen, niet mooi lang rond(nageefelijk in de hals kan rijden) klinkt het mij als wat korte verzuurde spieren in de rug/hals/lendenen.
Geloof me het helpt een hele hoop als hij daarvoor behandeld is en na een tijdje opbouwen/longeren etc heb je er zo'n fijn paard voor terug. Sommige spieren zijn gewoon wat kort geworden en dat kan je met rijden en longeren wel iets langer krijgen maar niet optimaal, daar zal je dus altijd tegen aan blijven hikken.
Je rijd overigens erg vriendelijk en zonder druk dat vind ik er fijn om te zien!
Succes!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:18

Toen ik je inleidende stukje las, dacht ik even dat je het over mijn paardje had haha. Zijn ook precies hoe het bij ons ging toen ik hem net had. Maar als ik op de foto's kijk, zie ik een paard die ruimere gangen heeft dan Kevin hoor :j .
Ik denk dat dit paard echt wel L2 zou moeten kunnen lopen, maar het gaat natuurlijk allemaal niet vanzelf ;)
Kevin en ik zijn nu ook M1, maar de weg is nou eenmaal iets langer dan bij andere. Als je er dan toch bent is het des te leuker :D

Met Kevin heb ik dit bereikt door gewoon door te blijven gaan, heb niet iets echt anders gedaan ofzo... Heb wel er wel goede instructie bij gehad, verder had ik de neusriem heel los. Heb in het begin ook zonder sperriempje gereden.
Hij moet namelijk loslaten in zijn kaak, en dat wordt veel lastiger als je die aansnoert ;)
Verder, als hij wat lastig was in de aanleuning, gaven we hem welleens een suikerklontje, dan gaat hij kauwen, waardoor hij weer makkelijker nageeft. Dat trucje gebruiken we nu nog wel soms :P

Verder moet je je hand goed stilhouden, dus niet spoelen, spelen, links-rechts etc.
Jij neemt verbinding, en daar moet hij op nageven, ga je zitten spoelen, zoals mijn instructeur dat noemt(kneepjes geven, spelen etc.) geef JIJ na, en dat moet niet, je paard moet nageven! geeft hij na, geef je lucht, maar je houdt een lichte verbinding. Laat je helemaal los, is de kans te groot dat hij achter de teugel gaat lopen, waardoor hij weer zijn rug vasthoudt ;)
En heeeeel veel voorwaarts rijden! been is weg en dat soort dingen ;)

Ik hoop dat je hier iets mee kan, als je nog vragen hebt stel ze gerust ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:40

Heel erg bedankt voor alle reacties. Heb nu weer dingen waar ik aan kan werken, wat ik erg fijn vind. Vind het leuk te horen, dat we goed bij elkaar passen.. (hoop niet dat jullie doelen op mijn spekkige en zijn spekkige kont.. :P). Hij heeft echt een geweldig karakter, maar wanneer iets hem te moeilijk wordt, kan hij flink staken. Ik heb er eens een keer een fysio bij gehad en toen zat hij vast in de nekwervels, maar zou na 1 keer kraken en goed longeren, goed moeten zijn. Is nu al een jaar geleden, dus kan er idd wel weer even naar kijken.
M'n beugels kunnen idd wel iets langer, vind het zelf alleen erg moeilijk om zo voldoende druk te kunnen blijven geven. Nu kan ik mn onderbeen goed stil houden, met langere beugel beginnen ze meer te 'zwabberen'. Maar daar moet ik idd aan werken. Zonder sperriempje kan ik idd ook wel proberen, maar heb het er eigenlijk 'voor de sier' aanzitten. Ik snoer ze dus niet aan zeg maar..
Goede instructeur heb ik op zich, maar is wel meer richting het springen. Ben een tijdje op zoek geweest naar een goede dressuurinstructeur, en één gevonden, maar die kost 40 euro per uur, en dat kan ik echt niet opbrengen.
Naar mijn idee ligt het zadel idd niet helemaal goed. Hij is te hoog aan de achterkant. Nu heb ik Kootstra (Groeneveld) als zadelmaker, en die heeft hem vorig jaar weer aangepast. Novel kreeg een drukplek en hij zei dat dat door de deken kwam, want het zadel lag goed. Het was duidelijk wel zijn zadel, want na het rijden, zat er een keer bloed in de shabrak. Toen heeft hij hem toch aangepast en drukt niet meer, maar echt super ligt die ook niet. Maar las dat hij licht aan het dementeren is, dus moet op zoek naar een andere zadelmaker.

Ik vind het leuk om positieve feedback te krijgen. Dat jullie zeggen dat het beeld niet zo verkeerd is en hij best een L2 proef aankan. Dat motiveert me echt om weer wat fanatieker te gaan trainen. Dank jullie.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:47

Kan je anders 1x in de 2 weken les nemen?
Dat scheelt alweer best wat, en zo heb je toch fijn les :)
Je hebt er namelijk veel meer aan om eens in de 2 weken goed les te hebben dan 3x in de week iemand waar je niet verder mee komt, of juist mee achteruit gaat...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:52

Ga mee met de rest. Volgens mij is het paard an sich het probleem niet, met dit paard moet je ook nog makkelijk het Z kunnen halen i.m.o.

Heb zelf ook een paard waarbij de middendraf bijvoorbeeld geen sterk punt is. Maar hier kun je zoveel aan werken, en bovendien is het maar 1 onderdeel in de proef, dus makkelijk te compenseren.

In plaats van een nieuw paard zou ik eerst investeren in een goed zadel en goede dressuurlessen om je op weg te helpen. Als je aanleuning beter voor elkaar is, en je je paard recht op 2 teugels hebt dan vlieg je dadelijk ook de L2 door. Dat kan dit paard makkelijk als ie loslaat in zijn lijf.

Ik zie op Bokt ook genoeg fjorden in het Z lopen, dus waarom jouw knappe paard niet?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:58

Ja, idd, 1 keer in de 2 week les nemen is natuurlijk ook een optie. En investeren in een goed zadel is ook goedkopen, als in een nieuw paard. Bovendien ben ik ook echt wijs met Noov, dus wil hem ook heel graag houden.

Ik kreeg via PB de tip dat m'n zadel misschien ook wel te klein is voor mijzelf, daar kan ik de zadelmaker ook weleens naar laten kijken. Vond het erg netjes dat ze dit via PB deed, maar als mijn zadel te klein is, is die gewoon te klein. Ben dan wel aan het lijnen, maar denk niet dat m'n kont zo snel slinkt.. :P

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:00

Denk inderdaad dat een maatje groter prettiger is voor je paard en voor jou, nu zit je toch best achterop de lepel. :j

Heel veel succes verder!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:20

ik vind het een leuk beestje!

Zoals als al gezegt is, veel overgangen rijden...

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:43

vind het geen echt springpaard veel overgangen

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:38

ik denk dat je hem veel dieper en lager moet instellen
zodat die zijn lichaam echt goed moet gebruiken, hij loopt nu elke keer net niet, hierdoor raak je de controle kwijt en gaat die kantelen en dergelijke. Eerst terug op een goede basis, ik wil niet zeggen dat je verkeerd bezig ben absoluut niet. maar wat belangrijk is is dat een paard goed door zijn lijf loopt en dat doet die van jou niet voldoende vind ik.

Verder lijkt het mij een leuk paard, leuke uitstraling en bouw iig.

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:12

Ziet er goed uit, maar denk ook aan je eigen houding. Je hebt op de foto's de neiging om voorover te vallen. Schouders naar achteren en borst naar voren. Als je je handen hoger houdt (niet vastzetten op de hals/het zadel) heb je ook de neiging rechter te gaan zitten!

Succes met het trainen

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:15

hee

zeker een leuk paard! Maar op foto twee lijkt het in mijn ogen toch dat je zelf je handen ook een beetje vast zet. Ik weet niet of dit inderdaad het geval is, maar dan helpt het misschien om op zo'n moment even wat lucht te geven en wat meer los te laten en dan weer oppakken. Want wanneer hij niets heeft om zich op vast te kan hij ook niet vastpakken. Bij mij werkt dit vaak wel, maar ik ben ook maar een leek dus ik weet niet in hoeverre je iets met deze tip kan. Veel succes verder samen, hij is het zeker waard om te blijven zoeken naar oplossingen.

groetjes!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:22

ziet er leuk uit! Probeer wel wat rechter te zitten en je handen wat 'rustiger' bij elkaar te houden ;-)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:01

wat een leuk paard :)! allereerst wil ik even zeggen dat je paard niet niet-nageeflijk loopt omdat hij zijn rug vasthoud, maar andersom. als je paard nageeflijk is ontspant hij zijn rug ook. probeer veel slangenvoltes te rijden en dan bij elke keer dat je de hoefslag raakt een volte. echt heeeeel veel doen en ook voltes openen + sluiten. overgangen zijn ook fijn om veel te doen, maar dan vooral van bijv. heel verzameld tot heel uitgestrekt en weer terug, dat het echte overgangen zijn en dat hij moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:14

Probeer je hem ook wel eens laag en rond te laten lopen?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:21

Dank jullie voor de tips.. Voltes verkleinen ben ik vandaag steeds mee bezig geweest en dan tijdens het verkleinen overgangen rijden.

@ Jollien, Ligt eraan wat je met laag en rond bedoeld. Ik rij hem altijd los met zn neusje naar de grond, ,maar rij hem nooit met de kin op de borst, als je dat bedoeld..

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:11

Leuk paard heb je!!

Ik zou mijn beugels iets langer doen (*1 of 2 gaatjes) en probeer in de onderkant van je rug iets rechter te zitten. Misschien helpt dat in je hele houding..
Succes ermee, jullie zien er leuk uit!