paard wil niet afwenden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloemm

paard wil niet afwenden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:12

Hallo,

Ik rijd sinds 3 maanden een fries bij. Ze is echt super lief, in stap kan ik alles met haar. Afwenden, lekker tempo er in etc.
Maar nu heb ik het probleem dat als ik in draf wil afwenden dat ze dan keihard gaat draven, al haar gewicht aan 1 kant zet en naar de uitgang probeert te rennen. dit lukt haar ook want ze is gewoon veel te sterk voor me.
Als ik dus op de volte wil bij de C rent de keihard naar de A om vervolgens nog een paar rondjes door te draven/galoperen.
Het wordt echt steeds vervelender want nu gaat ze bij C al als we stappen.al haar gewicht erin gooien en er keihard onderuit rennen.
Ik heb les maar mijn lesgeefster is nu een maand op vakantie.
Ze is me echt geel erg aan het uitproberen..

Iemand enig idee wat ik kan doen?

Oja, ze doet het nu ook al een de longeerlijn waardoor ik dus door de bak wordt gesluurd.

Alicia2u

Re: paard wil niet afwenden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:46

Heel gauw iemand erbij halen die je hierbij kan helpen. De eigenaar misschien? Of anders een andere lesgever? Het moge duidelijk zijn dat je dit niet meer zelf in de hand hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:39

ofwel les gaan nemen ofwel bij die Fries wegblijven, maar zeker zo niet blijven verder doen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:49

Ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt als jij!

Om te beginnen zou ik eerst (in overleg met de eigenaar) kijken of je het paardje kunt laten nakijken (de rug, tanden, het zadel). Zo weet je zeker dat het geen pijn o.i.d. kan zijn. Dit vond ik persoonlijk heel fijn om te weten.

Verder was het bij mij zo was, dat het eigenlijk een combi was tussen niet begrijpen en daar weer makkelijk gebruik van maken. Klinkt misschien een beetje onduidelijk, dus ik zal het proberen uit te leggen! Tijdens het rijden deed ik te veel met mijn binnenhand en hield ik mijn buitenhand en buitenbeen er te weinig aan. Als mijn paard naar binnen moest, deed ik dat vooral op de binnenteugel. Als je op die manier rijdt, zal het paard daar tegenin gaan hangen. Nu vond mijn paard het erg moeilijk om in te buigen en is erg slim! Hij kwam er dus al gauw achter dat hij er op die manier onderuit kon komen. Het werd van kwaad tot erger, totdat ik alleen maar rechtdoor over de hoefslag kon en als ik probeerde af te wenden, gooide hij zijn gewicht in de strijd en rende gewoon heel hard de andere kant op.

Om dit op te lossen heb ik les genomen, veeeel les genomen. Soms wel drie keer per week. Ik heb een andere instructrice ernaar laten kijken (iedereen ziet toch weer andere dingen) en nu gaat het weer goed.

Kortom: na laten kijken en veel les! Waarschijnlijk zal je toch (onbewust) iets rijtechnisch niet helemaal goed doen en sommige paarden hebben dat meteen door! ;)

Ik weet hoe vervelend het is, maar geef het niet op!

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:13

Intervarno schreef:
Ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt als jij!

Om te beginnen zou ik eerst (in overleg met de eigenaar) kijken of je het paardje kunt laten nakijken (de rug, tanden, het zadel). Zo weet je zeker dat het geen pijn o.i.d. kan zijn. Dit vond ik persoonlijk heel fijn om te weten.

Verder was het bij mij zo was, dat het eigenlijk een combi was tussen niet begrijpen en daar weer makkelijk gebruik van maken. Klinkt misschien een beetje onduidelijk, dus ik zal het proberen uit te leggen! Tijdens het rijden deed ik te veel met mijn binnenhand en hield ik mijn buitenhand en buitenbeen er te weinig aan. Als mijn paard naar binnen moest, deed ik dat vooral op de binnenteugel. Als je op die manier rijdt, zal het paard daar tegenin gaan hangen. Nu vond mijn paard het erg moeilijk om in te buigen en is erg slim! Hij kwam er dus al gauw achter dat hij er op die manier onderuit kon komen. Het werd van kwaad tot erger, totdat ik alleen maar rechtdoor over de hoefslag kon en als ik probeerde af te wenden, gooide hij zijn gewicht in de strijd en rende gewoon heel hard de andere kant op.

Om dit op te lossen heb ik les genomen, veeeel les genomen. Soms wel drie keer per week. Ik heb een andere instructrice ernaar laten kijken (iedereen ziet toch weer andere dingen) en nu gaat het weer goed.

Kortom: na laten kijken en veel les! Waarschijnlijk zal je toch (onbewust) iets rijtechnisch niet helemaal goed doen en sommige paarden hebben dat meteen door! ;)

Ik weet hoe vervelend het is, maar geef het niet op!

dankjewel hier heb ik wat aan ;)
je hebt gelijk dat ik het te veel met mijn binnenhand wil oplossen.
Ik heb mijn lesgeefster gemaild en die zei dat ik vooral heel erg moest blijven kijken waar ik heen ga. goed buitenhand eraan en helemaal indraaien met m'n lichaam zodat zij eigenlijk al niet rechtdoor kan. en ook niet ver van te voren al beginnen met afwenden, dat zij het niet door heeft laat maar zeggen.
en ook als ze zo graag wil galoperen, alles dan maar in galop maar wel dat ze naar mij luistert
ik ga morgen rijden en kijk even hoe het gaat.
lesgeefster is gelukkig over 2 weken weer terug :P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:07

Over twee weken kun je makkelijk een arm of been hebben gebroken door dit probleem! Zo doorrijden zonder de nodige begeleiding is vragen om ongelukken. Je brengt zo jezelf en het paard in gevaar.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:24

In stap kan je alles doen? Ook keertwending om de voorhand?

zet haar recht tegen de bakrand( hoofd er net niet tegenaan) en stap om de voorhand totdat je weer evenwijdig staat, aan het been, nooit door teugelhulp. Volgende stap is evenwijdig beginnen en omstappen totdat je andersom staat.

Op deze manier kan je igg bepalen of ze überhaupt wel respect heeft voor je been! En ook welke kant haar makkelijke kant is.

Als ze weer door je hand heenloopt zou een noodrem( per slof op een kleine volte) de oplossing kunnen zijn, maar die mag je nooit zomaar proberen. Eerst maar eens wat respect voor je been bijbrengen. Dus 1 keer vragen met kuitdruk en als je geen reactie krijgt meteen goed doorkomen( een por geven)

Maar probeer er iemand bij te hebben, ook al is het geen instructeur, een goede ruiter kan vaak ook wel zien op welk punt je paard ontspoort!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:35

De tip van amondi vind ik altijd goed werken :j

Verder: als ze gaat rennen, zet ze dan gewoon stil. Zet desnoods je hand met de buitenteugel vast op de schoft zodat ze daar niet kan uitbreken en beweeg dan je binnenhand naar binnen maar niet naar beneden of naar achter! Houd de hoek in je elleboog recht en zorg dat het geen getrek wordt.

Voor het longeerprobleem: zet een stuk bak af met paaltjes en lint, hoef je dat hele gevecht niet aan te gaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:48

Begrenzen met buitenbeen, buitenteugel, kijken in de richting waar je gaat en je gewicht de goede kant op.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:24

gewoon goed voorwaarts draven, dat je pony niet na kan denken dat hij geen zin heeft om te afwenden. Maar het tempo moet wel van jou blijven 'onder controle houden'.
Doet je pony het op beide handen, anders kan ze wel heel erg vast lopen aan 1 kant.
Haal er is iemand bij:)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:45

phebeskoe schreef:
gewoon goed voorwaarts draven, dat je pony niet na kan denken dat hij geen zin heeft om te afwenden. Maar het tempo moet wel van jou blijven 'onder controle houden'.
Doet je pony het op beide handen, anders kan ze wel heel erg vast lopen aan 1 kant.
Haal er is iemand bij:)

dat is dus het probleem, ik kan haar tempo niet altijd onder controle houden ;) Ik doe wel is, als ze dan zonodig hard wil dat ze dan net zolang vooruit moet todat ze zelf terug wil maar dat mag ze dan natuurlijk niet. dat helpt wel altijd heel goed maar dan ben je een halfuur verder ;)

Amondi; ik zal het eens proberen, dankejwel voor de tip ;)
Poes; ik probeer het ook altijd zo, maar dan zet ze echt zo'n grote nek op, keihard haar hoofd in de lucht etc. dan wordt het alsnog een trekpartij ;) wat ik liever niet heb anders wordt ze nog harder in haar mond

Voor de rest ging het vandaag wel goed. ik heb haar gelongeerd(met halster) ze is er 1x vandoor gegaan maar dat heb ik meteen afgestraft. daarna was ze weer super lief en hing het longeertouw gewoon bijna op de grond zo braaf was ze

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:23

Fijn dat het goed ging vandaag! :)

Nog één vraagje: gaat het paard overdag naar buiten? Bij mijn paard was het voor een gedeelte ook zo dat hij gewoon zijn energie ook niet goed kwijt kon, als hij lekker naar buiten was geweest was het ook al een stuk minder! :)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:30

ja ze staat de hele dag buiten!
ze is gewoon ontzettend aan het puberen. het ging de laatste tijd heel erg goed maarja :\

Eganohp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:46

Oeff, er hebben nog mensen hetzelfde probleem !!
Mijn paard(4jaar) wou geen circels meer maken aan de rechterhand (linkerhand ging prima)
na een tijd begon het echt erg te worden en vanaf het moment dat ik een circel wou beginne begon hij te trekke en te versnelle
Mijn oplossing= 1. als hij de circel uitwil, direcht stoppen en terugdraaien, buitenteugel niet weggeven(goed bijhouden) en buitenbeen ondersteunen en altijd kijken naar waar je gaat (voor je gewicht)
Met deze tips ging het ontzettend vooruit, nu alleen nog in galop heb ik het probleem, soms doet hij het goed en de dag erna doet hij het niet meer ...
Maar oefening baart kunst :D

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:29

Wij hebbenb zelf ook 4 friezen paarden nu.. waarvan 1 wedstrijden loopt.. Wij doen erg veel longeren zeker 1 à 2 keer in de week..
Dat helpt ergoed.. ze leren dan ook op tempo te lopen. Ook met afwenden want ze zitten dan de heletijd op de volte. Maar je moet dan wel ff een bitje in doen en het beste om dan bijzet teugels eraan te maken.. Want anders rent die alsnog ervan door;)

succes

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:45

Hoi,

Ik heb ook een jonge pony gereden die ineens niet meer wilde afwenden. Ik heb tijdens het inrijden heel veel met zit gedaan, waardoor ik de pony ook redelijk op de zit kon terugrijden. Verder keek ik altijd naar de kant waar ik op wilde en "leunde" dan ietsje naar binnen. Verder altijd de buitenteugel en buitenbeen eraan gehouden en met de binnenhand alleen maar heel ligt druk geven en de hand duidelijk van de hals af halen. Als je namelijk je binnenhand naar achteren "trekt", dan is die zo wie zo altijd achter je buitenhand. Daardoor kan je paard over de schouder weglopen. En wat het misschien ook kan zijn, omdat het paard nog jong is, heeft het waarschijnlijk zijn balans nog niet helemaal gevonden.

Ik weet niet hoe vaak de eigenaar het paard rijdt, maar misschien kan zij jou een keer helpen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:45

Ik rij zelf ook een paard waar ik tegen hetzelfde probleem ben aangelopen. Bij mij bleek ook dat ik teveel op mijn binnenhand reed en mijn binnenbeen naar voren stak zodra het probleem zich voordeed. Als je dus teveel op de binnenhand rijd, dan drukt ie aan de buitenkant de schouder eruit en doordat ik mijn binnenbeen voor de schouder hield, werd ie daar ook op tegen gehouden. Ik had er gelukkig altijd iemand bij die mij corrigeerde zodra het fout ging. Wat ik toen ook geleerd heb is om je buitenschouder naar binnen te draaien. Op die manier wordt de buitenkant sterk en moet die wel afwenden. Wat je dus moet doen is goed op je houding letten wanneer je rijd, binnenbeen naar achter houden, buitenhand erbij en eventueel buitenschouder meedraaien. Belangrijk is wel dat je er iemand bij hebt die je kan corrigeren, dus regelmatig lessen is wel belangrijk.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:34

misschien de eigenaar erbij laten zijn als je rijdt en misschien kan zij je zeggen hoe je het betr kan doen zodat ze wel reageert?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:07

eigenaar vragen hoe dit kan komen, en vragen of hij/zij je wilt helpen. Anders les nemen van iemand die hier goed mee om weet te gaan op een manier die bij jou en het paard past. ;)

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:36

Ik heb dit probleem soms ook, en het is echt enorm vervelend!
Ik heb geleerd om mijn zweep dan aan de kant waar ze heen rent als je afwend bij het hoofd te houden. Als hij dan nog doorgaat dan geef je even een tikje met de zweep. Natuurlijk niet hard! Maar gewoon even laten voelen dat daar een "enge" zweep is en dat hij daar niet doorheen mag rennen.

Succes :D

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:13

Doet jouw paard dit altijd 1 kant op?
Heb je op 1 teugel meer druk dan op de ander? gaat het sturen links minder goed dan rechts, of andersom?
zo ja, goeie kans dat jouw paard scheef is. Als jouw paard op 1 schouder valt, is hij scheef en kan hij niet buigen.
Zoek iemand die jouw kan helpen met je paard rechtrichten.

om nu te rijden, kan je in plaats van met je binnenhand sturen je paard naar binnen verzetten. Neem de contrastelling aan, draai je bovenlichaam naar binnen, gewicht op binnen houden, en verzet de voorhand naar binnen, door je beide handen naar binnen te verplaatsen. daarbij maak je vooral contact met je buitenteugel. blijf je paard verzetten tot je op de rechte lijn bent. daar zet je je handen weer normaal en als je paard daar de druk op de buitenteugel aanneemt, ontspan jij.
Je zorgt er zo voor dat je paard moet verplaatsen naar de goede kant. Jij gaat de goede kant op en kan je paard de goede kant op laten lopen.

succes!

lucy_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:47

misschien kan je er een scherper bid in hangen waardoor je je paard toch wat beter aankan. em goed je buitehand en buite been eraan houden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:51

lucy_Indy schreef:
misschien kan je er een scherper bid in hangen waardoor je je paard toch wat beter aankan. em goed je buitehand en buite been eraan houden

:oo :oo :oo

Waar de kunde van de ruiter ophoud....

GEEN GOED ADVIES !!!!

Geef aan de eigenaren aan dat jij niet mans genoeg bent voor dit paard.
Zorg dat ze iemand aannemen die hem minimaal eens per week even goed doorrijd, zodat ie eens per week niet zijn zin krijgt en weer wat in het gareel gereden word.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:28

Niet zoals Lucy_Indy zegt een scherper bit in hangen. Dan krijgt ze zo een mond van steen, en kan je haar helemaal niet meer houden. Doet ze dit alleen bij jou? Dan is het een questie van uitproberen voor haar, en voor jou een questie van aanpakken. Anders vragen of ze nagekeken mag worden, of iemand zoeken die wat meer gevorderd is.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:04

Hallo!

allereerst bedankt voor de tips!ik heb er veel aangehad!
ze is alweer een stuk braver! ze wend iig af als ik dat wil.
ze gaat er af en toe alleen nog vandoor in draf&galop maarja stapje voor stapje ;)

dat van een scherper bit; ik denk niet dat dat geholpen zou hebben. misschien de eerste x maar zometeen loopt ze daar ook dwars doorheen. en moet ik een nog scherper bit ;)
daarbij lag het denk ik aan mij, en niet aan het paard. beetje stom om het paard dan te ''straffen'' met een zwaar bit ;)