voor het eerst met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

voor het eerst met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:09

ik wilde weten wat jullie indruk was toen jullie voor het eerst met sporen gingen rijden. Ik vind het nu nog heel onwennig en mijn pony ook maar hij is er wel beter voorwaarts mee. Ik ben begonnen met gewone spoortjes niet hele scherpen omdat ik dat toch niet prettig vind kunnen jullie mischien vertellen over jullie eigen ervaringen met
sporen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:15

Ik rij al jaren met sporen....maar vandaag voor het eerst bij mijn (bijna) 4 jarige westernpaard Travis.
Dit omdat ik merkte dat ik veel te veel met mijn benen moest doen, wat niet ten goede kwam aan mijn houding.

Dus, vandaag sporen erbij...en dat was perfect, heel voorzichtig en zacht kan ik hulpen doorgeven.

Maar ik vind wel dat een ruiter ermee om moet kunnen gaan...ook reageren niet alle paarden er goed op.

ILoveMyHorse

Re: voor het eerst met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:24

mijn paard trapt ernaar, hoe zacht ik het spoortje (met stompe punt) gebruik. Als ik hem even aanraak met mijn spoor, dan gaat hij stilstaan en geeft hij een bok. Maar hij is zowieso heel gevoelig, zelfs borstelen met de zachte borstel vindt hij niet leuk :P

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:59

Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk -:(-

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 09:30

SorayaDL schreef:
Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk -:(-

heel erg bedankt voor de tip ik ga ook weer gewoon zonder sporen rijden je hebt gelijk!

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:26

Hee...
Met mijn vorige pony heb ik ook met sporen gereden..
Op het begin beviel dat erg goed.. maar naa een tijdje dan is die weer niet zo voorwaarts meer en dan koop je al gauw grotere of scherpere. En zo blijft dat door gaan...

Dat zie je erg veel bij mensen ,, ik heb toen ook 2 keer grotere gekocht. maar daarna toen moest ik dan maar aan de wieltjes en daar ben ik njiet aan begonnen.. Je moet daar wel mee oppassen dat je niet steeds grotere gaat kopen want dan op het laatst rij je met wieltjes met van die pinnettjes eraan...

Nouu succes

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:26

ik zou idd ook heel voorzichtig zijn met sporen om bengenoemde reden.

Ik heb vroeger op een manege gewerkt, daar mochten kinderen gewoon met sporen rijden. Op de manege pony's!!! Verschrikkelijk, hoe die dieren afgetrapt werden door die kids. :(
Hoorde je ze soms op stal al zeggen, ja ik zal die of die eens met mijn sporen naar vooren trappen!!!
Ow wat had ik medelijden met die arme dieren. :(:)
Er werd ook niet geleerd hoe je met sporen om moest gaan, het werd gewoon gezien als iets waar je lekker mee kan trappen.
In mijn lessen verbood ik het met sporen te rijden, en ik kreeg steeds die boze ouders op mijn dak. Dat hun kind niet lekker gereden had omdat ze van mij geen spoortje mochten dragen. -:(- Zolang ik daar gewerkt heb heb ik het verboden. Heb ook info blaadjes etc opgehangen over het gebruik van sporen maar hielp niks.
Gelukkig heeft die manege nu een andere eigenaar waarbij dit niet meer mag.
Sindsdien heb ik iets tegen sporen, hoewel ik weet dat het in de hogere klassen nodig is en men dr echt wel mee om kan gaan.
( ik noem bewust de naam van die manege niet omdat ik geen onrust wil zaaien)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:33

ik rijd al jaren met sporen
mijn tink rijd ik met sporen omdat ik die voor geen mogenlijk heid met een zweep kan rijden
en ik heb les ermee gehad ik heb er ook geen prbleem mee als iemand het doet je moet er natuurlijk wel mee kunnen rijden

ik heb mijn hele gevoelige kwpn laats met sporen gereden gewon omdat ik was vergeten ze eraf te halen
ik heb wel hele stille benen de laatste tijd gelukkig ik ben er gewon meer op gaan letten en het gaat goed

maar denk eraan sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om hem voorwaarts te rijden! laat dit duidelijk zijn aub

groetjes

Aranka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:38

jessj22 schreef:
ik rijd al jaren met sporen
mijn tink rijd ik met sporen omdat ik die voor geen mogenlijk heid met een zweep kan rijden
en ik heb les ermee gehad ik heb er ook geen prbleem mee als iemand het doet je moet er natuurlijk wel mee kunnen rijden

ik heb mijn hele gevoelige kwpn laats met sporen gereden gewon omdat ik was vergeten ze eraf te halen
ik heb wel hele stille benen de laatste tijd gelukkig ik ben er gewon meer op gaan letten en het gaat goed

maar denk eraan sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om hem voorwaarts te rijden! laat dit duidelijk zijn aub

groetjes

Dit zie je dus jammer genoeg meer en meer, mensen die sporen aandoen om hun paard voorwaarts te rijden. Dus ik vind dit zeer goed gezegt!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:39

dirtyharry schreef:
Hee...
Op het begin beviel dat erg goed.. maar naa een tijdje dan is die weer niet zo voorwaarts meer en dan koop je al gauw grotere of scherpere. En zo blijft dat door gaan...

Dat zie je erg veel bij mensen ,, ik heb toen ook 2 keer grotere gekocht. maar daarna toen moest ik dan maar aan de wieltjes en daar ben ik njiet aan begonnen.. Je moet daar wel mee oppassen dat je niet steeds grotere gaat kopen want dan op het laatst rij je met wieltjes met van die pinnettjes eraan...

Nouu succes

Dan heb je ze dus niet goed gebruikt..
Ik rijd nu een aantal maanden met knopspoortjes en krijg af en toe het commentaar: Dat heeft toch geen nut je moet grotere kopen! Maar zolang het werkt ga je er goed mee om en wordt je paard er niet ongevoelig voor..
Ik gebruik te om mijn hulp te verfijnen, en af en toe krijgt ze een welverdiende por, omdat ze door mijn been heen loopt, maar ik ga toch niet lekker lopen schoppen met mn spoor aan..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:49

Shanty_Muis schreef:
dirtyharry schreef:
Hee...

Nouu succes

Dan heb je ze dus niet goed gebruikt..
Ik rijd nu een aantal maanden met knopspoortjes en krijg af en toe het commentaar: Dat heeft toch geen nut je moet grotere kopen! Maar zolang het werkt ga je er goed mee om en wordt je paard er niet ongevoelig voor..
Ik gebruik te om mijn hulp te verfijnen, en af en toe krijgt ze een welverdiende por, omdat ze door mijn been heen loopt, maar ik ga toch niet lekker lopen schoppen met mn spoor aan..

goed gezecht ga aub niet met grotere rijden als het niet nodig is!
ik rijd standaart met 30 mm op mijn tinkie maar ik weet wel hoe ik er mee om moet gaan en mocht hij niet voorwaarts lopen rijd ik met mijn kuit en niet met mijn hak

daarbij zie je helaas ook heel vaak OA manege ruitertjes nee dit is niet aanvallend bedoelt!
die met de benen schoppen en doen om het paardje vooruit te krijgen
paardrijden doe je met gevoel en je rijd ze vooruit om met de benen te knijpen en niet schoppen!

zo rijd je dus ook met sporen
;)

dit vind ik dat ook wel gezecht mag worden want ook zonder sporen kun je je paard vervelen met je benen of zelfs pijn doen

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:53

Ik rijd inmiddels zo'n 6 jaar met sporen en tot op de dag van vandaag bevalt dit me prima. Ik gebruik het enkel om mijn hulp te verfijnen en heb daarom ook al 6 jaar dezelfde. Momenteel rijd ik M1 wat betekent dat ik niet met zweep mag rijden. Nu ben ik nooit fan geweest van het rijden met zweep maar de sporen geven me net wel dat kleine beetje extra hulp indien nodig.

Zelf ben ik veel netter en rustiger gaan rijden sinds ik met sporen rijd. Daarbij ben ik van mening dat ik er erg goed mee om kan gaan dus in mijn geval niets dan positiefs. Het argument dat je steeds grotere nodig hebt is onzin, dan gebruik je ze absoluut niet goed.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:01

Ben het volledig met Denise_84 eens...
Als je steeds grotere sporen nodig hebt doe je ECHT iets verkeerd! :j

Zelf rij ik zelf met westernsporen, met wiel dus.....maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet zachter kan gebruiken als een piepklein knopspoortje.
Het wiel in deze sporen heeft afgeronde punten, en daarmee rol je dus ipv te prikken (althans zo hoort het...) dus naar mijn mening is dat zelfs vriendelijker.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:05

Paintlinger schreef:
Ben het volledig met Denise_84 eens...
Als je steeds grotere sporen nodig hebt doe je ECHT iets verkeerd! :j

Zelf rij ik zelf met westernsporen, met wiel dus.....maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet zachter kan gebruiken als een piepklein knopspoortje.
Het wiel in deze sporen heeft afgeronde punten, en daarmee rol je dus ipv te prikken (althans zo hoort het...) dus naar mijn mening is dat zelfs vriendelijker.

dat het vriendelijker is zeggen ze indd vaker ik weet het niet heb geen verstand van western

maar zoals voorgaanders al zeggen als je steeds grotere nodig hebt doe je iets goed fout
ik rijd al tijden met deze sporen normalieter rijden wij met 20 mm
ik rijd altijd met 30 mm ik weet hoe ik er mee moet omgaan ik heb er de eerste paar keer les mee gehad nee de eerste paar keer reed ik met knop sporen

ik denk dat sporen infijte het zelvde is als een bit je kunt ze zo scherp maken als je zelf wilt door er anders mee om te gaan
bwv je kunt een scherp bit gebruiken tot hij toch zacht in de mond ligt je kunt een normaal bit gebruiken tot hij toch heel scherp inwerkt.

dus het licht er ook aan wie er mee rijd en hoe iemand er mee rijd

groetjes

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:50

SorayaDL schreef:

Zo denk ik er dus ook over!
Je moet iets meer geduld hebben maar ze horen op je kuitdruk te reageren en niet op een por met je spoor. Toch zie je veel wedstrijdruiters continu prikken met die sporen helaas, denk ook dat het er insluip.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:59

Dan doen die wedstrijdruiters het ook verkeerd....zo simpel is het :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:29

Ik rijd sinds een tijdje ook met sporen, niet om hem vooruit te schoppen ofzo maar gewoon om hem preciezer aan de hulpen te krijgen, had in het begin ook inderdaad dat het onwennig is maar dat word wel beter ;-)

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:49

Zelf rijd ik sinds kort ook met sporen, mijn paard reageert hier minder heftig op dan op een tikje met de zweep.

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:21

Ik heb één keer met sporen gereden op een pony wat daar beter op reageerde dan op een zweepje. Maar ik vond het echt niet fijn, rijd dus liever zonder. Het waren maar knopjes, maar ik was de hele tijd bang dat ik hem ging prikken..
Als je sommige mensen toch ziet rijden ermee, vraag ik me af of ze wel weten waarvoor het bedoelt is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:30

Je kunt beter je paard aan het been maken met een spoor, dan met een zweep die richting M zal worden afgenomen..dan ben je helemaal niks meer. Het liefst zonder iets, maar je kan ook prima met sporen rijden hoor. En nee, het is niet nodig en de bedoeling om steeds scherpere sporen te kopen..je moet ze goed gebruiken. Niet gaan hakken om de pas maar een keer flink schoppen (bij geen reactie) en dan je benen weer stil en met je kuiten aansporen.

Er wordt snel gedacht dat sporen na een tijdje een paard afstompen..dat zijn de mensen die ze constant erin prikken of 'kietelen'..je moet ze consequent en goed gebruiken op de juiste momenten. En ja, het paard mag best voelen dat je ze om hebt, maar het staat niet mooi en is niet eerlijk om steeds te prikken. Liever een flinke por, dat houdt ze wel aan het been en actief voor het been, dan steeds zacht prikken..dat is afstompen. Met zweep rijden is een oplossing zoeken voor iets, de achterhand eronder dreigen, je moet met je benen werken om de achterhand eronder te werken. Sporen zijn niet voor het voorwaarts werken maar als je je paard actief houdt voor je been kan je ook met sporen werken..ook dan mag je laten merken dat je hem best wel een een por kunt geven. Wieltjessporen worden vaak als iets kwaads gezien, enkel rollen deze en zijn de eventuele punten zeer bot, deze werken veel minder scherp in dan mensen denken ook bij gevoelige paarden. Dan heb ik het niet over wieltjessporen met scherpe kartels e.d. Met sporen kun je rijden en je mag er mee rijden maar weet er wel mee te rijden zodat je niet oneerlijk rijdt en op je sporen rijdt. Je rijdt met sporen niet erop. Aantikken steeds, vind ik pesten. Wees eerlijk, als er geen reactie is op de kuit, dan een flinke por, zo blijft het paard ook voor de spoor reageren als het nodig is en stompt het paard helemaal niet af. Toch ben ik er voor om dat men zonder sporen zoiezo het paard aan het been moet kunnen rijden.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:45

@Joceline: Met de kern van jouw verhaal ben ik het eens. Het is het doel om je paard met zo min mogelijk hulpen voorwaarts, actief en met impuls te rijden. Dit met behulp van zit en benen. Maar jouw visie over sporen en zweep deel ik niet met je ;) .
Ten eerste, veel mensen hebben (nog) niet een uitgebalanseerde en correcte houding, waarin ze hun benen en voeten onder goede controle hebben. En dus gebruiken ze de sporen niet alleen op die momenten dat ze het graag zouden willen gebruiken, om het paard actiever/voorwaartser te maken. Als je alleen al kijkt naar de fototopics van het rijden hier op Bokt, dan heb je hier genoeg voorbeelden van. Mensen die zeggen met spoortje te rijden om deze reden, maar intussen ook bij de inleiding van het topic zetten en als commentaar op hun foto's, dat hun houding nog te wensen over laat. Benen en voeten die nog een eigen leven leiden.
Ten tweede, die opmerkingen die jij maakt over de zweep vind ik erg apart.
Joceline schreef:
dan met een zweep die richting M zal worden afgenomen..dan ben je helemaal niks meer.

Joceline schreef:
Met zweep rijden is een oplossing zoeken voor iets, de achterhand eronder dreigen,

Niet iedereen rijdt wedstrijden, maar los daarvan, het is de bedoeling om met zo min mogelijk hulpen te rijden. Ik ga er dan vanuit dat als je uiteindelijk richting niveau M rijdt, je een wedstrijd wel zonder kan rijden. Zelf rijd ik zonder zweep (en sporen), maar als ik voor mijn gevoel te veel mijn best moet doen (bij wijze van spreken) bij het losrijden, om haar actiever te krijgen, dan pak ik de zweep erbij. Die hoef ik niet te gebruiken en leg ik ook gelijk weer weg (irritant zo'n ding beethouden ;) ), maar zo weet zij even dat het serieus is. Ook is het met zweep rijden niet automatisch de achterhand eronder dreigen. Dat is denk ik gewoon een vooroordeel van jou.

Maar ja, de reden dat ik dus liever niet zie dat mensen een spoortje gaan gebruiken om het paard voorwaartser te krijgen, is dus omdat veel mensen die het om die reden gebruiken, het vaak niet kunnen gebruiken op de manier waarvoor ze dat dus willen. Dat is ook de reden waarvoor ik dus liever opper om een zweep te gaan gebruiken, daar heb je veel meer controle over. Een vriendin van me heeft een paard die juist langzamer gaat als ze met zweep zou rijden, hij pikt dat gewoon niet. Maar omdat hij eens in de zoveel tijd wel eens tegen haar hulpen in wil gaan hangen, doet zij soms ook een spoortje om. Maar zij heeft controle over haar houding en benen en daarnaast rijdt zij eigenlijk altijd zonder spoortje. Ze doet ze alleen om op zulke momenten. Maar natuurlijk moeten mensen het gewoon zoveel mogelijk proberen rijtechnisch op te lossen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:53

ik ben het met veel voorgangsters eens. Je moet echt controle hebben ovor houding en benen om een spoortje te gebruiken. Daarom gebruik ik ze niet. Heb nog steeds de neiging om m'n hakken op te trekken. Gebruik ik dan sporen dan prik ik m'n paard helemaal lek. Een tik met de zweep achter m'n been werkt ook goed als hij eens niet luisterd.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:47

SorayaDL schreef:
@Joceline: Met de kern van jouw verhaal ben ik het eens. Het is het doel om je paard met zo min mogelijk hulpen voorwaarts, actief en met impuls te rijden. Dit met behulp van zit en benen. Maar jouw visie over sporen en zweep deel ik niet met je ;) .
Ten eerste, veel mensen hebben (nog) niet een uitgebalanseerde en correcte houding, waarin ze hun benen en voeten onder goede controle hebben. En dus gebruiken ze de sporen niet alleen op die momenten dat ze het graag zouden willen gebruiken, om het paard actiever/voorwaartser te maken. Als je alleen al kijkt naar de fototopics van het rijden hier op Bokt, dan heb je hier genoeg voorbeelden van. Mensen die zeggen met spoortje te rijden om deze reden, maar intussen ook bij de inleiding van het topic zetten en als commentaar op hun foto's, dat hun houding nog te wensen over laat. Benen en voeten die nog een eigen leven leiden.
Ten tweede, die opmerkingen die jij maakt over de zweep vind ik erg apart.
Joceline schreef:
dan met een zweep die richting M zal worden afgenomen..dan ben je helemaal niks meer.

Joceline schreef:
Met zweep rijden is een oplossing zoeken voor iets, de achterhand eronder dreigen,

Niet iedereen rijdt wedstrijden, maar los daarvan, het is de bedoeling om met zo min mogelijk hulpen te rijden. Ik ga er dan vanuit dat als je uiteindelijk richting niveau M rijdt, je een wedstrijd wel zonder kan rijden. Zelf rijd ik zonder zweep (en sporen), maar als ik voor mijn gevoel te veel mijn best moet doen (bij wijze van spreken) bij het losrijden, om haar actiever te krijgen, dan pak ik de zweep erbij. Die hoef ik niet te gebruiken en leg ik ook gelijk weer weg (irritant zo'n ding beethouden ;) ), maar zo weet zij even dat het serieus is. Ook is het met zweep rijden niet automatisch de achterhand eronder dreigen. Dat is denk ik gewoon een vooroordeel van jou.

Maar ja, de reden dat ik dus liever niet zie dat mensen een spoortje gaan gebruiken om het paard voorwaartser te krijgen, is dus omdat veel mensen die het om die reden gebruiken, het vaak niet kunnen gebruiken op de manier waarvoor ze dat dus willen. Dat is ook de reden waarvoor ik dus liever opper om een zweep te gaan gebruiken, daar heb je veel meer controle over. Een vriendin van me heeft een paard die juist langzamer gaat als ze met zweep zou rijden, hij pikt dat gewoon niet. Maar omdat hij eens in de zoveel tijd wel eens tegen haar hulpen in wil gaan hangen, doet zij soms ook een spoortje om. Maar zij heeft controle over haar houding en benen en daarnaast rijdt zij eigenlijk altijd zonder spoortje. Ze doet ze alleen om op zulke momenten. Maar natuurlijk moeten mensen het gewoon zoveel mogelijk proberen rijtechnisch op te lossen.

Oke fijn dat we het eens zijn met bepaalde punten :) Toch zou ik liever de zweep weglaten, deze is lastig in de hand waardoor veel ruiters toch hun hand gaan spannen en je werkt niet vanuit het been en je maakt hem niet actief voor het been. Daarom moet je hem in de M ook wegleggen, je hebt na de M meer dan in de basis de achterhand nodig. Als je hem een keer met de spoor een por geeft wordt hij goed wakker en weet hij dat hij veel sneller voor het been moet reageren anders krijgt hij weer een trap. Zo werk je met actie reactie, de zweep hangt steeds daar, maar als ik hem wegleg is alles weg. Ik rijd meestal zonder iets zo maak ik mijn merrie goed aan het been, als ik dan spoortjes omdoe merk ik dat ik ze amper of zelfs niet 1x hoef te gebruiken..heel fijn :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:49

Danielledm schreef:
SorayaDL schreef:

Zo denk ik er dus ook over!
Je moet iets meer geduld hebben maar ze horen op je kuitdruk te reageren en niet op een por met je spoor. Toch zie je veel wedstrijdruiters continu prikken met die sporen helaas, denk ook dat het er insluip.

Je kan best een por geven, veel paarden hebben ook lak aan sporen hoor. Maar dan moet je het 1x goed doen en niet steeds hakken zoals jij ook al zegt..dat is pesten en niet eerlijk tegenover het paard. Net als dat je zonder sporen rijdt, ook niet gaan hakken maar 1 keer flink en dan niet meer doorhakken, zo maak je ze bot.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:55

Paintlinger schreef:
Dan doen die wedstrijdruiters het ook verkeerd....zo simpel is het :j

Klopt, wordt vaak misselijk van dat geschud met die benen en geprik, die paarden reageren er amper meer op en het komt de houding ook niet ten goede.