pony 'op lengte houden' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

pony 'op lengte houden' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:42

Hallo,

Ik heb een 3,5 jarige pony, en ik volg met haar 1 x per week privé les. In die les werken we er vooral
aan dat ze steeds blijft wachten,en haar passen ruim en af maakt. Ik moet daarbij zorgen dat ze zich niets ''opkropt'' en
dat ze dus op lengte wat horizontaler blijft lopen. Maar,als ze ontspannen is lukt dat vrij goed. Ik rij veel figuren overgangen enz.
Maar op het moment dat ze iets hoort,ziet,of ze in een andere omgeving komt,begint ze te lopen en daar gaat het contact. Dan rolt ze zich weer op en probeer ik haar dan met mijn kuit wat aan te drijven en zo proberen haar langer te maken. maar meestal versnelt ze dan gewoon weer...

Hebben jullie een oplossing ?

dapiejduck

Re: pony 'op lengte houden' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:38

Je doet er goed aan om aan te drijven zodat ze weer op jou gaat letten, dat ze dan versnelt is een opzich goede reactie want kuit erbij betekent voor haar doorlopen. Probeer haar dan niet meteen weer terug te houden maar probeer weer rustig lengte in de hals te krijgen, ook al gaat ze iets harder want daarnakan je haar weer langzaam het tempo terug laten nemen.
En natuurlijk moet je zelf een beetje gaan aanvoelen wat het best helpt bij jou beestje.
Succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:30

van achter bij drijven van voren veel loslaten zodat ze de hals eruit kan laten.

ik heb ook een erg korte pony die zich nog wl is op wil kroppen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:47

idd zachtjes drijven, dan een klein kneepje in de teugels en dan langzaam je handen iets openen zodat je als het ware haarhoofd naar voren duuwdt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:17

Naar je hand drijven, gaat ze harder? Terug nemen en weer opnieuw proberen. Hierbij absoluut NIET je hand sluiten als ze tijdens het terugnemen haar hoofd in de wind steekt. Dat heb je namelijk liever, dan een pony die achter het bit loopt.

Eventueel aandacht erbij houden door een overgang te rijden, figuur te rijden of een stukje opzij te zetten met je been.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:27

Ten eerste wil ik even zeggen dat het helemaal niet erg is als een 3,5 jarig paard af en toe z'n hoofd in de lucht gooit en zich heel even opkropt.
Hij mag even schrikken, als ie daarna maar weer normaal doet.
Als ie na z'n schrikmoment dus opgefokt blijft, gewoon lekker figuurtjes rijden. Het is zoiezo wel handig om te kijken of je paard (als ie dus gewoon rustig is) je hand wil volgen. Neem de teugels op maat, laat ze milimeter voor milimeter wat langer worden, zo helemaal naar de grond en op die manier ook weer rustig korter.

Als je paard dan een keer opgefokt blijft lekker figuren rijden en proberen je hand weer te laten volgen.