bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudianoa

bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:03

We zijn heel rustig aan begonnen met bo zadel mak maken, dit ging erg makkelijke en rustig. Bo is niet snel onder de indruk. Alleen het op stijgen was toch wel wat eng, dit zijn nu aan het oefenen en het gaat erg goed. Ze is best hoog (1.68)en ik wat stijf, dus makkelijk en soepel opstijgen is nog een probleem. zijn haar langzaam aan een krukje aan het wennen, hoop volgende week zo op te stijgen! We trainen haar 2 keer in de week, voor de rest loopt ze lekker buiten in een groep.

Ik wil graag met haar naar de merrie keuring, daarna gaat ze lekker helemaal het land op om alles te verwerken. volgend jaar winter gaan we dan weer veder! Vinden jullie dat ik dit jaar al kan gaan of volgend jaar?

Bo haar vader is Special d en haar moeder(keur) elcaro x winckenburg

binnen komen van uit de paddock, samen met mama

Afbeelding
Afbeelding

We beginnen met longeren we houden het kort, omdat het slecht is voor pezen en banden enzo.
Afbeelding
stap

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
draven

Opstappen

eerst druk op de beugels en springen naast bo

Afbeelding

dan voet in de beugel en er weer uit, dit doe ik een paar keer en dan goed belonen als ze stil staatAfbeelding

hangen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

teugels een keer bewegen
Afbeelding
de foto's die hier tussen horen waren niet scherp

rijden, vraag me niet waar mijn binnen hand heen ging, maar zo als je ziet is de druk op het bit gelijk.
Afbeelding

ik ben best trots dat ze braaf is!
we doen rustig aan omdat we geen haast hebben en ik vind het belangrijk dat alles gewoon vind en niks eng voor dat we veder gaan.
Mischien gaat het wat traag, maar ik voel me daar goed bij, hihi!

als er ideeen zijn of tips hoor ik ze graag

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:07

Leuk paardje! Goed dat je het zo rustig aan doet! Maar kun je niet beter opstappen met een krukje/voetje..dit is namelijk slecht voor de rug omdat je toch met je hele gewicht aan 1 kant hangt :)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:10

ja dat weet ik, daarom zijn we aan het oefenen met krukje, maar die vind mevrouw eng! en opstappen vind ze al spannend, dus wil het niet te eng maken. Ze vind het raar als je in eens groter bent en op een wit krukje staat. Maar het gaat elke dag beter, denk volgende week op te stappen met krukje!
Want je hebt helemaal gelijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:12

Haha gek paard! Die van mij is nu ook bijna 3 en die vindt het wel prettig als ik op het krukje sta want dan kan ik haar tenminste goed overal kriebelen ;)

Succes nog!

claudianoa

Re: bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:14

dan is die van jou vast heel slim, hihi! Bo is soms een beetje raar

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:18

leuk, hoor! mooi rustig ziet het er ook uit;)

probeer idd wel zo snel mogelijk een krukje te gebruiken, kijk maar eens naar foto 10 dat lijkt me niet zo fijn;) misschien is het een tip om (zoals jeanine84 ook zegt) eens gewoon tijdens het poets oid op een krukje te gaan staan, gewoon lekker kriebelen enzo.. dan zal ze het niet meteen associeren met opstijgen;)

succe iig!!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:22

Thanks,dat doe ik nu idd, op stal poetsen op de kruk, ging vandaag erg goed. dus volgende week met krukje! zal voor bo en voor mij een stuk prettiger zijn

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:28

Het kan zijn dat ik het fout heb hoor, maar opstijgen kan je toch het beste doen met 2 handen aan de voorzijde van het zadel ipv 1 voor en 1 achter? Om de rugspier zo min mogelijk te belasten. Zo is het mij verteld.
Verder vind ik dat je het goed aanpakt en lekker rustig begint. en fijn dat het is 'gelukt' met het krukje
Heel veel succes :)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:30

ga het proberen, heeft nog nooit iemand mij verteld, trek je idd je zadel niet zo scheef.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:31

Nee en als je op de achterzijde druk zet duw je het zadel aan de achterkant op de rugspier. :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:37

Toch altijd weer leuk dat dingen die mensen als ruim 30 jaar doen nu opeens niet maar kan want het is slecht.

Zoals de hype van het krukje. Ik vind het juist met een jong paard LEVENSGEVAARLIJK. Ze zijn jong en springen opzij en zijn af en toe nog druk. Wat als die bovenop het krukje springt?.
Heb veel paarden gezien in mijn leven maar nog geen die versleten was aan het opstijgen. WEL van verkeerd rijden maar niet van opstijgen.
Trouwens 30 jaar geleden leerde we onze paarden aan 2 kanten opstijgen dus hadden we dat probleem minimaal. Nu is dat uit den boze.

Ene sinds wanneer is longeren slecht voor de banden en pezen??. Ja de bak is misschien slecht maar voor een jong paard niet bijgezegt en je bent beizg met inrijden is los longeren gewoon een must en goed voor de conditie.

De wereld is echt aan het veranderen ik voel me echt een oud wijf aan het worden. En toch rij iken doe ik nog hetzelfde.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:42

Prisca volgens mij is het altijd al slecht geweest voor jonge paarden om ze veelvuldig op de kleine cirkel te laten lopen! En hoe meer conditie een jong paard heeft hoe moeilijker hij zal gaan doen met inrijden..en wat betreft het krukje, als je er naast staat kunnen ze ook op je springen, paard is niet achterlijk, tenminste die van mij niet en die kijkt echt wel uit waar ze haar benen neer zet..als ze opzij springt zal ze echt niet mijn kant op springen maar juist van me af!

Verder vind ik dat TS goed bezig is, beter te rustig dan te snel is mijn motto! Vroegah was tijd misschien geld en moest het binnen een week..tegenwoordig zijn er meer mensen die paarden hebben voor het plezier!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:45

pezen en banden, dat zijn de woorden van mijn instructeur! Is dat niet zo dan? Daarom doe ik ook maar 2 keer per week wat met bo.
Wel leuk om te lezen dat iedereen zo zijn ideeen heeft.

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:45

mischien een keer oefenen met borstelen ofzo met het knuffelen, ziet er hardstikke goed en netjes uit! en wat jeanine84 al zegt beter te rustig dan te snel!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:50

kunnen we naar de merrie keuring dit jaar?

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:52

claudianoa: ik denk dat je dat moeilijk kunt zeggen op de foto's!
als ze goed is doorgereden en er netjes bij staat: manen korter ens. dan zou het vast wel kunnen

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:55

ze hoeft voor de keuring niet gereden te zijn toch? Of vergis ik mij nu heel erg? wel op conditie natuurlijk.

Manen korter? Neeeeee. hihi! Vind het zo zonden en ik weet het ze moeten er echt af straks.

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:56

ik zou het niet weten, ben niet zo in de keuringsafdeling, maar ik hoor ook weleens dat je moet voorbrengen onder het zadel! haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:58

Jeanine84 schreef:
Prisca volgens mij is het altijd al slecht geweest voor jonge paarden om ze veelvuldig op de kleine cirkel te laten lopen! En hoe meer conditie een jong paard heeft hoe moeilijker hij zal gaan doen met inrijden..en wat betreft het krukje, als je er naast staat kunnen ze ook op je springen, paard is niet achterlijk, tenminste die van mij niet en die kijkt echt wel uit waar ze haar benen neer zet..als ze opzij springt zal ze echt niet mijn kant op springen maar juist van me af!

Verder vind ik dat TS goed bezig is, beter te rustig dan te snel is mijn motto! Vroegah was tijd misschien geld en moest het binnen een week..tegenwoordig zijn er meer mensen die paarden hebben voor het plezier!

Op een kleine cirkel ja maar als je in een goede bak longeert is dat niet echt klein naar mijn inziens?. Je laat hem dan zelf klein lopen en dat zou ik idd niet veel doen. Maar een gewone normale volte zie ik echt niets mis mee.

Nou ik ben er niet kapot van. Heb zoveel paarden zadelmak zien maken maar nog nooit met een krukje puur ivm het risico. Ik vind het echt weer een hype ding bij ons op stal deden ze het allemaal en nu paar maanden later zijn alle krukjes verdwenen....
Heb nog geen paard meegemaakt die werd afgemaakt ivm opstijgen wel door verkeerd rijden diverse zelfs.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 16:59

merrie keuring niet. moeder is keur en daarvoor zitten heel veel predicaten, dus wil het graag proberen of ze ster kan worden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:01

Haha alle krukjes verdwenen, zijn de paarden er nog wel :D Je hebt voor een deel wel gelijk natuurlijk, maar die van mij is broodnuchter..als ik een zenuwachtig ding had gehad, had ik het natuurlijk ook niet gedaan :n

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:02

ligt denk ik ook wel aan wat het karakter is, maarja straks klapt het krukje om en dan zit je met de gebakken peren maar je kan altijd oefenen zonder op te stijgen!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:05

ik heb een dicht krukje van de blokker, ze kan er niet in vast komen ofzo!

denk ook niet dat je zomaar naast elk paard dat krukje neer moet zetten en zo moet opstijgen, daarom eerst oefenen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:08

Misschien word je wat soepeler als je wat oefeningen gaat doen :D
Ik was eerst ook nogal stijf en toen kreeg ik vorig jaar op school acht uur sport per week.
Toen was ik meteen een stuk minder stijf :o

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:30

haha, ik heb weke delen reuma, fibromyalgie. Dus mis wat spierkracht. Ik doe me best!