Haflinger Romany voor het eerst met stang & trens en op Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romany*

Haflinger Romany voor het eerst met stang & trens en op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:27

Graag wil ik jullie voorstellen aan mijn super haflinger Romany. Het is een merrie van 10 jaar (v. Notaris) en ze is nu 6 jaar van mij.
De eerst jaren dat ik haar had, heb ik alleen recreatief met haar gereden. Ik had toen nog geen bak tot mijn beschikking en hebben we alleen maar heerlijke buitenritten gemaakt. Toen er eenmaal wel een bak bij mijn huis werd aangelegd, heb ik ook meteen les genomen.
Bijna 2 jaar geleden zijn we voor het eerst gestart in de B tussen de paarden en op dit moment hebben we 10 winstpunten behaald in de M2.
Omdat we vorige week de laatste 2 winstpunten binnen gehaald om Z1 te mogen gaan starten, heb ik in overleg met mijn instructrice besloten om te gaan kijken hoe ze loopt op een stang en trens.
Vandaag had ik les en heb ik er voor het eerst mee gereden. De eerste paar minuten was het even wennen voor haar, maar al snel gaf ze er niet meer om en liep ze eigenlijk heel braaf!!

Hier in het kort onze problemen:
-Ze moet leren wachten op mijn hulpen.
-Moet meer op het achterbeen komen.
-Ik moet leren mijn linkerhand niet steeds vast te zetten.

We zijn nu steeds veel aan het schakelen en bij iedere overgang (zowel naar voren als terug) moet ze leren wachten en ontspannen blijven lopen. Vooral in de overgangen/tempowisselingen naar voren is ze geneigd naar voren te duiken. Het gaat wel steeds beter, iedere keer weer blijven oefenen, maar we gaan vooruit!

Hier even haar nieuwe hoofdstel showen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben héél benieuwd naar jullie reacties/commentaar...

Vithou

Re: Haflinger Romany voor het eerst met stang & trens en op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:36

Ten 1e Wat een suuuuúper gave rijlaarzen.
Ik heb geen verstand van S&T dus daar geef ik ook gen commentaar op ;)
Verder vind ik dat je je haffie lekker actief hebt lopen.
En jou houding vind ik ook netjes, ik zou zeggen ga zo door :D

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:06

Ik vind dat je op de laatste paar foto's de stangteugel wel strak hebt. Zeker als je voor het eerst hiermee rijd. De eerste 2 rijfoto's zien er prettiger uit. Het kan natuurlijk een moment opname zijn maar het viel mij gewoon op. Verder mooie dame om te zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 02:29

Ze vond het wel eng zo te zien, oogt wat gespannen, vooral op de eerste foto's. Valt me op dat je op de eerste foto's wat achterin je zadel zit en je been iets teveel naar voren legt, bekend probleem in draf?

@ blieb01; jij mag de eerste foto's beter vinden, ik vind juist de laatste foto's beter. Zoals op de eerste foto lijkt wel vriendelijk maar doordat er geen contact is gaat de stang klapperen in de mond en dat is juist niet fijn, met licht contact kan dat niet gebeuren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:18

ik ga geen fotocomentaar geven, weet niet zo veel van bit e.d. af(maar ik ga ook niet direct janken van de foto's dus het zal wel goed zijn)
maar wat bedoel je met dat ze moet wachten op je hulpen?
is het zo dat jij bedenkt dat jullie straks links gaan, en dat dan je paardje voordat je het met hulpen aangeeft al links gaat?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:24

Te neerste proficiat met jullie Z resultaat!
Ik als haffie rijder en liefhebber vind het altijd leuk om te zien dat haffie's meer kunnen in allerlei takken van de sport!

Maar ik moet ook bekennen dat ik vind dat je de stang teugel er op het laatst erg strak bijpakt en volgens mij heb je dat neit nodig want de eerste foto's rijd je haar ook super.......zonder de stang teugel!

Ben erg benieuwd naar jullie eerste resultaat!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:30

probeer de stang nog niet te veel zijn inwerking te laten doen..het is wennen voor het paard en eigenlijk zou je hem gewoon in contact moeten laten met je hand maar niet meer dan dat..

Heel mooi hoofdstel trouwens en veel succes in het Z

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:33

Ziet er goed uit. Let alleen wel op je linkerhand, valt me op dat deze wat verder naar je lichaam toe is als je rechterhand?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:38

Superleuke haf, maar voor de eerste keer met stang en trens heb je de stang echt te strak op de laatste foto's. Laat je haf eerst wennen aan het extra metaal in haar mond zonder dat je daar iets mee doet. het is wel in eens een mond vol namelijk. Laat hem gewoon de eerste twee weken loshangen(doe wel je kinketting iets strakker zodat het bit stabiel blijft liggen), en zodra alle Z oefeningen en alles wat je doet helemaal aanvoelt zoals ze op trens aanvoelde ga je de stang er heel, heel voorzichtig iets meer bijpakken, maar steeds op blijven letten dat het gevoel hetzelfde blijft. Dan went ze er aan en kun je hem op een gegeven moment met een ontspannen contactteugel erbij houden. Veel succes in het Z!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:48

Ik heb het gevoel dat je haf nog wat meer mag gaan dragen achter. Ze blijft wat horizontaal. Stangteugel gebruik vind ik meevallen, omdat je aan de scharen kunt zien dat ze wel contact, maar niet heel veel druk heeft op de stang. Kijk maar naar de scharen op het eerste plaatje waar de stangteugel los hangt en naar de laatste foto's; de scharen veranderen niet dusdanig van postie dat ik de indruk krijg dat er nu vreselijk aan getrokken wordt. :)

Gefeliciteerd met je prestatie, mooie haf heb je!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:56

IK zeg ook niet dat ze trekt, maar wel dat ze voor een eerste keer met st&tr teveel de stang er bij heeft. Het is voor veel paarden namelijk al echt wennen aan het extra bit in de mond, zonder dat je er aan zit.

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 09:04

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik zal proberen er feedback op te geven:

-Het viel mij zelf ook op dat ik op de laatste foto's de stangteugel er meer bij heb. Dat komt denk ik doordat ze mijn trensteugel iedere keer beetje bij beetje uit mijn hand pakt en zodra ik die weer wat op maat ga nemen, neem ik denk ik per ongeluk mijn stangteugel ook steeds iets strakker. Tijdens de les viel mij dit ook al op en toen ik aan mijn instructrice vroeg of ik hem niet te strak had, zei ze van niet. Het lijkt dus misschien dat de stang al inwerkt, maar dat valt dus wel mee. Ik ga er wel zelf meer op letten, maar ik moet denk ik qua teugelcontact een verhouding gaan zoeken tussen de eerste en de laatste foto's. Kwestie van wennen, denk ik.

-Wat mijn linkerhand betreft: klopt helemaal dat ik die iedere keer naar mij toetrek. Dat is een hele grote fout van mij, die ik moet afleren. Ik zet die hand steeds te vast, terwijl als ik hem naar voren breng ze veel mooier wordt qua lengte in haar hals. Maar dat zal een aandachtspunt blijven.

-Wat ik bedoel met het wachten op mijn hulpen, is dat als ik bijvoorbeeld tempowisselingen rij, ze een paar passen blijft waar ik haar wil hebben en vervolgens daar weer uit weg loopt. Ook w.b.t. het stilstaan is het net een mini Salinero. Ze is dan zo ongeduldig en driftig, dat ze soms staat te stampvoeten. Ik rij haar dan vanuit stilstand heel voorzichtig naar voren, stapvoetsgewijs, zodat ze over iedere pas na moet denken en pas meer naar voren mag als ik dat aangeef.

-Ze mag achter inderdaad nog meer gaan dragen, maar daar heeft ze veel moeite mee, mede omdat ze op de voorhand lager gebouwd is.

-Dat het lijkt of ze het op de eerste foto's nog eng vindt, klopt niet helemaal. Althans, dat heeft niets met het bit te maken. Zo is ze vaak met rijden, lekker driftig en dat straalt ze dan ook uit.

-Op één van de foto's zit ik inderdaad wat achterin het zadel en liggen mijn benen wat meer naar voren. Dat is een moment opname van een terugschakelen in de draf. Volgens mij op de andere foto's is mijn houding beter.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:46

Heb je je al eens na laten kyken door de fisio? Ik denk nml. te zien aan jouw foto's dat je rug spieren aan de ene kant sterker zijn dan aan de andere kant. Dit omdat je je linkerhand constant meer gebruikt dan je rechter (wat dus betekend dat de spieren in de linkerrughelft sterker zijn dan die in de rechter)
Als je dat hebt is het voor je zelf heel belangrijk om de rechterhelft van de spieren in je rug sterker te maken, daarvoor krijg je oefeningen bij de fisio of bij een andere therapeut.
Als je zo doorrijd en je bent scheef vanuit je rug, kun je je eigen rug ook verpesten.
Je moet er maar eens op letten onder het rijden, wat je voorkeurskanten zijn. Ook is het goed te checken aan je beugels, ga maar eens een uurtje rijden en stap dan af (eerst je beugels uit doen, dus niet in je beugel gaan staan wanneer je afstapt) en kijk welke beugel langer is (wel van te voren, voor het rijden dus op het zelfde gaatje doen) Vaak lijkt wanneer je scheef in je rug bent, de ene kant langer als de andere, je zien ook wel eens dat je zadel een beetje meezakt.
Succes!

Aamandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:24

ik heb niet heel veel commetaar voor jullie 2
maar het ziet er super uit!
vooral wt een mooie haf & loopt super alleen by enkele dingen mag die wel wat dieper & soms heb je de teugels wat strak maar dat komt ook allemaal nog wel!!

Veel succes ermee!!
z'n supper mooi dierjtee ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:27

ja over de s&t kan ik geen comment geven ,rijd daar zelf niet mee.
maar vind je pony geweldig lopen,lekkere achter hand keurige houding.
en uberstoere rijlaarzen :P
succes in de Z1!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:43

Ik vind het er niet heel netjes uitzien.. Iedere foto is je hafje te kort in zn nek, loopt die net achter de LL en is die gespannen in de bovenlijn.. Hierdoor kan die onvoldoende het achterbeen onderzetten!

Probeer meer lengte in zn nek te rijden en de opwaardse houding niet vanuit de voorkant maar van achteruit te realiseren, hierdoor zal het plaatje met 100% verbeteren en je punten in de proef ook!

Succes

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:11

Romyv schreef:
Ik vind het er niet heel netjes uitzien.. Iedere foto is je hafje te kort in zn nek, loopt die net achter de LL en is die gespannen in de bovenlijn.. Hierdoor kan die onvoldoende het achterbeen onderzetten!

Probeer meer lengte in zn nek te rijden en de opwaardse houding niet vanuit de voorkant maar van achteruit te realiseren, hierdoor zal het plaatje met 100% verbeteren en je punten in de proef ook!

Succes

ik sluit me bij bovenstaand aan, al begrijp ik dat het de 1e keer erg wennen is voor beide.
Die knik in de nek moet eruit, het maakt het plaatje niet vriendelijk en je paardje oogt enorm gespannen.
Ik zag hier al goed advies voorbij komen. Mag ik vragen waarom je nu al gekozen hebt voor stang en trens,zoals ik begrepen heb mag je ook op een trensje rijden toch?

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:41

Romyv schreef:

Succes

Bedankt voor je tip! Klopt ook helemaal hoor, wat je zegt. Er zijn zeker wel genoeg momenten dat ze meer lengte in haar hals heeft, alleen heeft ze de neiging om zich snel vast te zetten. Maar daar wordt aan gewerkt!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:05

Ik vind het er niet fijn uitzien..

Je paardje loopt opgekropt, met een krampachtige nek, oren naar achteren...

Waarom rij je nu al met S&T ??

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:11

Vue schreef:
Ik vind het er niet fijn uitzien..

Je paardje loopt opgekropt, met een krampachtige nek, oren naar achteren...

Waarom rij je nu al met S&T ??

Zo loopt ze wel vaker, dus dit beeld is voor mij niks nieuws (en de foto's zijn uiteraard moment opnamens en wil dus niet zeggen dat ze er zo een uur bij gelopen heeft!). Ik heb er nu dus nog maar één keer mee gereden en wil gewoon kijken hoe ze er op reageert.
Loopt ze er niet fijn op, dan stoppen we ermee, en wie weet gaat het alleen maar beter. De tijd zal het leren...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:12

'Zo loopt ze wel vaker?' :oo
Zou je daar niet eens iets meer aandacht aan besteden dan, ze zal het niet voor niets doen.

Daar bij begrijp ik niet waarom je zwaar geschut in je paards mond gaat hangen als ze prima loopt op een trensje. :x

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:18

En juist omdat ze vaker zo loopt, wordt daar genoeg aandacht aan besteedt op allerlei verschillende manieren (in de vorm van instructie, osteopaat, zadel na laten kijken en behandeling in de kliniek van Erik Laarakker).

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:21

Maar als ze vaker zo loopt ga je er toch geen S&T inhangen voordat je haar op een trensje normaal ontspannen aan het lopen hebt ? :? :?

Romany*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:27

Nogmaals, het zijn moment opnamen. Ze heeft perioden waarin ze haar rug niet optimaal gebruikt en ze kan heel koppig en drammerig zijn. Jullie zien geen foto's waarop ze wel loopt zoals het hoort. Als mijn instructrice zou vinden dat we er nog niet aan toe waren, had ze het zeker wel gezegd. En zo zullen de menigen altijd wel verdeeld blijven....

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:29

Momentopnamen, alle foto's?
En net zeg je nog dat ze vaker zo loopt, dat het voor jou niks nieuws is?
Beetje dubieus dit allemaal.

Koppig en drammerig zou ik ook worden als ik dag in dag uit zo moest lopen. Je paard geeft dit niet voor niets aan!

Ja, hele dikke fout van je instructrice dan :n

Maargoed, leuke pony.