soepeler galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmo1987

soepeler galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:45

Hallo,

Mijn verzorgpaard (paso peruano van 8) heeft moeite met de galop. Hij wordt recreatief bereden en is voornamelijk alleen in het bos gereden. Pas sinds een jaar heeft hij leren galopperen. In het bos galopperen op rechte stukken gaat goed, alleen springt hij wel snel over in galop en valt hij ook snel terug in telgang/draf. Hij galoppeert in het bos voornamelijk in een redelijk tempo, een rustige beheerste galop is vrij lastig. In de bak vindt hij het erg moeilijk, bij de volgende bocht valt hij al weer uit galop. Zijn balans is niet heel goed. Ik ben nu bezig met kleine stukjes galop aan een ruime longeerlijn. Dit lukt wel, maar je ziet dat hij moeite heeft met de balans. Wat voor oefeneningen kan ik het beste doen om hem meer balans en zekerheid te geven in de galop?

Ayla

Fem_daf

Re: soepeler galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:58

Ik denk dat je het beste idd kleine stukken galop af kunt wisselen met draf en stap. Probeer ervoor te zorgen dat hij niet in galop valt, maar netjes aan springt. Paar passen galloperen en weer terug. Niet te vaak doen, maar rustig opbouwen, de stukken steeds iets langer maken. Het bos vind ik persoonlijk een super plek om balans te creëeren!

Onder het zadel vind ik het wel makkelijker om aan te leren dan aan de longe, het is wat gecontroleerder en je been zorgt voor wat extra steun. Aan de longe wordt het al gauw rennen..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:41

Hij moet eerst goed voorwaarts galopperen voordat je terug kunt in tempo. Zorg ervoor in de wendingen dat je hem niet tegenwerkt (hang niet mee in de wending). Help hem desnoods een beetje (iets meer steun op je buitenbeugel, niet overdrijven). Dat hij z'n neus eruit gooit, is niet erg. Dat komt vanzelf. Je hebt aan de longe weliswaar minder controle, maar er zit hem ook niks in de weg. Ik zou dat zeker meenemen en dat 'ie dan wat hard gaat, geeft niet. Dat komt vanzelf. Kleine stukjes zou ik niet doen, in mijn ogen leren ze daar niet veel van. Wel terugnemen wanneer het goed is, bijv. de wendingen op de korte zijde goed doorgekomen dan op de lange zijde of op de volte terugnemen en uitgebreid belonen. Maak hem duidelijk wat de bedoeling is door het goede te belonen. Les van een goede instructeur is in mijn optiek een must.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:47

Mijn merrie is weinig gereden en kon ook niet zo makkelijk galopperen onder de man in de bak. Bij mij hebben kleine stukjes galopperen en dan uitbouwen wel geholpen, maar ik denk dat het vooral het vaker gecontroleerd aanspringen was dat echt geholpen heeft. Hier is ze namelijk veel sterker van geworden. Dit heb ik voornamelijk onder het zadel geoefend omdat ze aan de longe rennerig werd en ik ook geen mooie overgang naar galop kreeg. Nu het onder de man verbeterd is, is dat ook zo aan de longeerlijn. De tip die Marion71 geeft door wat gewicht op je buitenbeen te nemen in de bocht heb ik ook gebruikt. Het voorkwam voor mijn gevoel dat ze omdonderde in de hoeken. Aan het hoofd heb ik in eerste instantie geen aandacht gegeven: netjes aanspringen en vooruit! Mijn merrie heeft namelijk de neiging om erg op de plek te willen stuiteren als ze het moeilijk heeft. Naarmate ze sterker werd en meer balans kreeg, werd de hoofdhouding ook beter. In het beign heb ik soms in verlichte zit gegaloppeerd, maar ik merk nu dat als ik met mijn zit de voorwaarste beweging probeer te ondersteunen dat dit haar ook helpt met ontspannen. Heel veel succes ermee!

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:50

oke bedankt ik ga er mee aan de slag. Voor eventueel les ben ik ook aan het kijken. Maar niet zo makkelijk om een goede instructeur in de buurt te vinden voor een gangenpaard. Meer tips zijn nog altijd welkom

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:44

Dit soort paarden laat vaak moeilijk los in de rug en zet de achterbenen dan ook niet goed onder de massa (klopt dat?). Daar moet je dus ook aan werken, eventueel even een keer los laten maken door een fysio of door te longeren aan de pessoa.
Bij het rijden is het voorwaartse wel erg belangrijk, anders ben je straks je tempo kwijt en gaat ie stuiteren.