Hoe kan ik het beste de training weer opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Hoe kan ik het beste de training weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:56

Mijn paard van 9 jaar oud heeft een jaar stilgestaan vanwege mijn zwangerschap. Nu ben ik weer begonnen met haar, maar dit blijkt toch iets moeilijker dan gedacht. Ze is ten eerste heel erg stijf, alle spieropbouw is weg en ze heeft geen balans meer. Hoe kan ik het beste met haar beginnen en wat voor oefeningen raden jullie mij aan om de ergste stijfheid weg te krijgen en om haar balans weer beter te maken?

Longeren gaat overigens redelijk goed, ze bokt dan wel heel veel. Met rijden loopt ze vreselijk kort en lijkt het alsof ze kreupel loopt, maar zodra ze aan de longe loopt, loopt ze weer goed

midgie

Re: Hoe kan ik het beste de training weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:28

KIjk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Is een mooie manier om je paard weer lekker soepel te gymmen.
OOk les nemen van iemand die weet wat rechtrichten is en jou oefeningen en huiswerk kan geven waar je mee aan de slag kan, zeker wat het grond en handwerk beterft,

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:37

En als het goed gaat aan de longe, waarom niet iets langer op die manier doorgaan? Dat frustreert jou niet en je paard kan lekker conditie en spieren opbouwen zonder het gewicht op zijn/ haar rug. En dan zou ik beginnen met erop uitstappen en dat steeds verder uitbouwen. Misschien is het nog even iets teveel?

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:34

Een osteopaat langs laten komen!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:59

Heel rustig,,
Heb het ook meegemaakt,, ging eerst veel longeren,, en dan steeds een beetje langer. Eerst zonder bijzet om uit te razen, dan de bijzet eraan om spieren te kweken.
Na een tijdje voorzichtig erop gegaan. Lang en laag gereden. Ook eerst heel rustig hoogstens een kwartiertje en dat dan steeds weer opgebouwd.
Buitenritten zijn ook goed.. maar gevaar is dat je de tijd niet overziet en teveel doet.

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:49

heel rustig! Buitenritten met veel stap zijn ook goed

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:36

hee...
wij hebben hetzelfde. ons paard die heeft een peesblessure en die heeft 1 jaar stilgestaan en nu zijn we langzaam aan het opbouwen.. elke week paar minutjes meer.. en Je moet dat ook niet te snel doen dat opbouwen want dan krijgen ze ook problemen aan hun pezen. En neem ook eens een keertje les.. ( een halfuurtje) en dat ook steeds meer opbouwen. of je longeerd hem een keer..

Nouu veel succes;)

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:41

Neem er vooral veel tijd voor! Een jaar is lang, voor jullie beide.
Laat je zadel ook nakijken om zeker te weten dat het goed op de rug van je paard ligt.
Veel op de binnenhoefslag (of buiten de bak) stappen en draven helpt je paard om de balans terug te vinden.
En een goede instructeur/instructrice vragen om hulp kan nooit kwaad

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:24

Als je zeker weet dat het geen lichamelijk probleem is zou ik zeggen: lekker buiten rijden! Is goed voor de ontspanning van het paard en met het rijden over ongelijke paadjes, bospaden enz. bouwen ze vanzelf weer balans en spieren op.

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:59

ego0105 schreef:
Als je zeker weet dat het geen lichamelijk probleem is zou ik zeggen: lekker buiten rijden! Is goed voor de ontspanning van het paard en met het rijden over ongelijke paadjes, bospaden enz. bouwen ze vanzelf weer balans en spieren op.

nou dan moet je wel een heel braaf paard hebben. naar een jaar stil te hebben vind ik dat nogal link vooral met dit weer.

Ik zou eerst lekker een beetje longeren. gewoon elke dag 10/15min ( paard moet dan wel minimaal een uur buiten kunnen staan ). En met afwisseling zelf er een keer op. Je voelt het van zelf wel aan wanneer je wat meer kan doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:04

Inderdaad de tijd nemen om weer conditie en spieren op te gaan bouwen. Beginnen met een kwartiertje en dat steeds wat verder uitbreiden. Als je conditie op wilt bouwen, moet je de grens op gaan zoeken, je moet eigenlijk elke keer net iets over die grens heen (pas wel op dat je er niet zwaar overheen gaat, want dan krijg je blessures ed). Maar gun je paard ook rustigere dagen! Lekker aan de longe, veel (schijn)overgangen maken en als dat allemaal lekker gaat eens een keer bijzetten oid, zodat je hem/haar nog wat meer aan het werk kan zetten.

Zelf kan je er idd ook eens lekker op gaan zitten, om te kijken hoe alles voelt! Succes!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:39

Ik heb nergens gelezen dat het paard niet braaf is??
En tuurlijk ga je de eerste keren erop zitten in een bak, maar ik ga ervan uit dat iemand die net mama is geworden ook genoeg verstand heeft om zich dat zelf te bedenken :Y) ! Ik blijf erbij dat buiten rijden voor veel paarden een ontspannen manier van werken is!