een pony van een vriendin van mij bijna 4 jaar. Is onwijss sterk! Ze is al ingereden (stap,draf,galop) en sturen. Verder moet ze alles nog leren. Maar juist omdat ze zo onwijs sterk is weten we niet hoe we dit aan moeten pakken.
hebben jullie nog tips of hulpmiddelen die te gebruiken zijn zodat de kracht meer verdeeld wordt over het lichaam?
Loslaten, lekker met losse teugel gaan rijden. Doei, jij wilt niet dat ze zwaar wordt op de hand, dus geef je haar geen hand. Simpel zat. Leer haar dat ze naar je been- en zithulpen moet rijden. Ondersteun deze hulpen alleen met je teugels, door beide handen mee naar binnen te nemen in een wending. Maar laat lekker boogjes in je teugel.
Wanneer ze op je andere hulpen leert reageren, kan je haar naar je hand toe gaan rijden. Dat ze deze rustig op zoekt en er niet op gaat hangen. Gaat ze hangen, meteen teugels weer los en opnieuw proberen.
ik ben het zo ongeveer wel met Sjonniej eens.. rij die pony dus op zit en been en misschien anders wel op stem. Houd haar wel voorwaarts,maar laat de pony ook niet te snel gaan. Houd haar/hij ontspannen.
Hoe bedoel je de kracht over het lichaam verdelen? Hoe maakt de pony zich sterk? Heeft je vriendin geen les, want denk dat er ergens toch iets fout is gegaan bij het beleren van de pony.
Het kan ook zijn dat de pony nog wat slap is, hij/ zij gebruikt dan de hand van je vriendin om op te steunen. Als dat zo is, moet je niet met helemal losse teugels rijden, dan laat je de pony aan zijn lot over, je moet hem/ haar wel helpen. Ik zou lichte druk proberen te houden, als dit niet lukt, dan maar iets zwaarder om te beginnen. En dan bouw je dat af.
Je moet zorgen dat je wel contact het maar geen druk. Ze mag je hand wel opzoeken maar mag niet gaan hangen. Handen naast elkaar houden en op dezelfde hoogte, Met 2 handen sturen dus meer "begeleiden". Als je merkt dat ze ontspant en zachter wordt kun je de teugels wat meer opmaat maken, zorg wel dat je zachtjes blijft kneden in de teugels, (geen constante druk). Succes!!!
De pony van een vriendin van mij had ook een erg sterke pony, dit verergerde door het sterk terug zijn, dus zoals Sjonniej zegt probeer niet terug te trekken maar met lossere teugel wel te blijven inwerken. Een pony wordt niet zomaar sterk in de mond. Dit moet dus weer langzaam afgebouwd worden en hoe moeilijk het ook is je moet er niet op terug gaan hangen. Juist proberen met kleine halve ophoudingen de mond te "masseren" zodat de pony niet meer bang wordt voor de mond en de ruiter toelaat eraan te zitten. Ik hoop dat het al wat beter gaat!
Es_ther
Geplaatst: 14-02-09 18:48
Trekt ie ook? Niet terug trekken, touwtje trekken verlies je toch wel. Contact houden, maar niet vast zetten