Wat willen jury's zien in het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Memphis_

Wat willen jury's zien in het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:55

Hallo,

ik rijd Z1 en ik heb vaak last van juryleden die erg onduidelijk zijn..
Eerst zeggen ze met de galopwissel 3 á 4 passen stappen en andere zeggen weer 5 á 6 passen stappen, ik weet nu echt niet meer wat goed en wat slecht is. Ik had een keer een wedstrijd waar het best goed ging en lage punten had, een week later had ik die jury weer en heb me op de punten geconcentreerd van wat de jury bij de vorige wedstrijd zei, krijg ik weer dezelfde punten.. nu weet ik echt niet meer wat goed en wat slecht is hoor..

hebben andere Z-ruiters hier ook last van? En als hier toevallig Z-juryleden langs komen, zouden die dan willen zeggen wat zij graag willen zien in het Z?

Groetjes _Memphis_

_Memphis_

Re: Wat willen jury's zien in het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:07

Niemand?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:30

Staat er in het proevenboekje niet hoeveel passen stap je moet laten zien? Daar staat toch omschreven hoe de oefeningen getoond moeten worden (voor in boekje)?
Hoe dan ook, ik denk zelf dat het niet veel uit maakt of je nu 3, 4 of 5 passen stapt. Ik denk dat het gemiddelde 4 zou moeten zijn. Veel belangrijker is hoe je naar de stap toerijdt en of je paard meteen ontspannen stapt en weer netjes nageeflijk in de goeie galop aanspringt. Het geheel moet harmonie uitstralen, dan is het aantal passen (mitst niet te veel) stap ondergeschikt. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:46

Hoe de eenvoudige wissel moet kun je toch zo opzoeken in het reglement?

Citaat:
Artikel 114 - De galopwisselingen
Een paard kan links of rechts galopperen. Er zijn verschillende manieren om van de
galop te wisselen. Dat kan met een galopwisseling door 4 tot 6 drafpassen, met een
eenvoudige galopwisseling door 3 tot 5 stappassen
en met een vliegende galopwisseling
ofwel changement. De kwaliteit van de galopwisselingen wordt beoordeeld naar
de totaalindruk zoals genoemd in het ‘scala van de africhting’. Dat wil zeggen dat de
regelmaat (takt) van de galopsprong en indien gevraagd de tussenliggende gang draf
of stap, de ontspanning en souplesse, de aanleuning, de impuls, het recht gericht zijn en
waar gevraagd en van toepassing de verzameling, steeds de kwaliteit van de oefening
uitmaken.
De galopwisseling door de draf
Dit is een wisseling waarin het paard vanuit de galop in draf wordt gebracht en na vier
of ten hoogste zes drafpassen in de andere galop aanspringt.
De eenvoudige galopwisseling
Dit is een wisseling waarin het paard van de verzamelde galop direct in de verzamelde
stap wordt gebracht en na drie tot vijf stappassen direct in de andere galop aanspringt.
De overgang van de verzamelde galop naar de verzamelde stap is licht en vloeiend. De
stap is ontspannen en zuiver. Bij de overgang van de verzamelde stap naar de andere
verzamelde galop springt het paard op de eerste hulp correct aan.

De vliegende galopwisseling
Dit is een galopwisseling uitgevoerd in het zweefmoment van de galopsprong. Deze
wisselingen kunnen ook in series uitgevoerd worden: dat wil zeggen om de 4, 3, 2 sprongen
of om de sprong (om de pas). Takt, cadans en evenwicht zijn tijdens de galopchangementen
onveranderd. De graad van verzameling tijdens de wissel en tijdens de series
zal iets minder kunnen zijn dan de graad van verzameling in de verzamelde galop, dit
om de drietakt, sprongkracht en ontspanning optimaal te garanderen.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:30

Urielle schreef:
Hoe de eenvoudige wissel moet kun je toch zo opzoeken in het reglement?

Citaat:
Artikel 114 - De galopwisselingen
Een paard kan links of rechts galopperen. Er zijn verschillende manieren om van de
galop te wisselen. Dat kan met een galopwisseling door 4 tot 6 drafpassen, met een
eenvoudige galopwisseling door 3 tot 5 stappassen
en met een vliegende galopwisseling
ofwel changement. De kwaliteit van de galopwisselingen wordt beoordeeld naar
de totaalindruk zoals genoemd in het ‘scala van de africhting’. Dat wil zeggen dat de
regelmaat (takt) van de galopsprong en indien gevraagd de tussenliggende gang draf
of stap, de ontspanning en souplesse, de aanleuning, de impuls, het recht gericht zijn en
waar gevraagd en van toepassing de verzameling, steeds de kwaliteit van de oefening
uitmaken.
De galopwisseling door de draf
Dit is een wisseling waarin het paard vanuit de galop in draf wordt gebracht en na vier
of ten hoogste zes drafpassen in de andere galop aanspringt.
De eenvoudige galopwisseling
Dit is een wisseling waarin het paard van de verzamelde galop direct in de verzamelde
stap wordt gebracht en na drie tot vijf stappassen direct in de andere galop aanspringt.
De overgang van de verzamelde galop naar de verzamelde stap is licht en vloeiend. De
stap is ontspannen en zuiver. Bij de overgang van de verzamelde stap naar de andere
verzamelde galop springt het paard op de eerste hulp correct aan.

De vliegende galopwisseling
Dit is een galopwisseling uitgevoerd in het zweefmoment van de galopsprong. Deze
wisselingen kunnen ook in series uitgevoerd worden: dat wil zeggen om de 4, 3, 2 sprongen
of om de sprong (om de pas). Takt, cadans en evenwicht zijn tijdens de galopchangementen
onveranderd. De graad van verzameling tijdens de wissel en tijdens de series
zal iets minder kunnen zijn dan de graad van verzameling in de verzamelde galop, dit
om de drietakt, sprongkracht en ontspanning optimaal te garanderen.

Jaa dat had ik al opgezocht, maar de ene jury wil dit zien en de andere weer dat,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:32

en dat op RT-D?

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:41

Ik wil gewoon alleen maar weten of er ook juryleden op bokt zijn en dit forum bezoeken en misschien hier hun conclusie kunnen geven, dan ontstaat er heus wel een keer een discussen hoor..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:24

daarvoor is een speciaal wedstrijdgedeelte met een apart forum zelfs voor vragen aan juryleden. Ik neem aan dat de mods dit wel zullen verhuizen, als ze het tenminste zien.