Brunka, ijslander voor de 2e keer op bokt nu met ander zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Brunka, ijslander voor de 2e keer op bokt nu met ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:53

Brunka is een 7 jarige ijslander merrie, ik heb haar vanaf augustus, in het begin kreeg ik haar helemaal niet te pakken, maar nu gaat dat heel goed.
Ik heb er nu misschien iets van 6 keer op gereden. Ze heeft nogal wat problemen met rijden, ze is erg angstig, dit uit zich in vluchtgedrag.
Ze heeft een hele tijd bij Yoni Blom in training gestaan, toen ze nog van haar vorige eigenaar was. Ook zij had er heel veel problemen mee, in het begin kon ze er helemaal niets mee, later ging dat iets beter. Ze is helemaal nagekeken en lichamelijk helemaal gezond verklaard. Ook heeft ze bij Yoni vaak fyseo gehad, maar dat gaf ook niet veel verandering.
Omdat ik wel het idee heb dat ze het leuk vind om te rijden, pak ik het toch weer op.
In mijn vorige topic kreeg ik nogal veel commentaar, [RT-HAW] Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt.
Waarschijnlijk kwam dat ook omdat ze toen heel gespannen was en de foto's aan het begin van het rijden genomen zijn.
Zaterdag ben ik dus weer gaan rijden, daarvoor heeft ze ruim een maand stil gestaan, vanwege vorst en ziekte van mij. In die periode heb ik wel wat grondwerk gedaan. Ik heb inmiddels een ijslanderzadel. Ook besloot ik te proberen hoe ze op een myler bit reageerde, dat ging goed. Het bit is alleen wel te groot, dus als ze goed blijft lopen dan koop ik een kleinere voor haar.
Toen ik er net op ging, was ze heel erg gespannen, maar na een minuut of 10 ging het beter. Ik kon zelfs op de rechter hand draven, voorheen ging ik dan als een ongeleid projectiel de bak door. Ook is ze maar een paar keer weggeschoten, en dan kon ik haar met een ophouding bij me houden. Het lijkt soms misschien of ik hard aan de teugel trek, dat is echt niet zo, ik heb meestal maar een paar gram in handen.
Een nivo hebben we nog niet echt. Ik zit soms wat voorover, omdat als ik rechter op ging zitten, ze ging rennen, ik moet ook nog erg wennen aan het ijslanderzadel, dit is de 2e keer dat ik met dit zadel rij.
Commentaar is welkom maar hou het vriendelijk. Brunka is nog vrij groen, en het is al een wonder dat ik er uberhaupt op kan rijden.

Hier is ze nog vrij gespannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier loopt ze lekker ontspannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:15

leuke ijsco!

Het is echt een leuke,
een schattig ding,
verder vind ik wel vooruitgang> vorige topic.

inderdaad zit je wel naar voren zo nu en dan,
ik zie soms ook mooie stukken.
verder vind ik de laatste foto het mooist.
Daar zie je het minste druk >in je hand.
EN PROBEER anders heel rustig te zitten,
ontspannen blijven, je ijsco zal dan ook rustiger
blijven en wat meer onder controle komen.

Maar wat sommigen denk ik van ht vorig topic niet weten of
zijn vergeten is dat een ijslander pas op zijn 5e beleerd mag
worden, en die dingen zijn ook niet altijd even makkelijk

ik hoop dat ik je wat geholpen heb en werk goed aan een
onstpannen zit!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:19

Ze is idd met haar 5e pas beleerd, en is maar krap een half jaar bereden, daarna heeft ze alleen maar in de wei gestaan omdat haar vorige eigenaresse had besloten helemaal niet op haar te rijden omdat het gewoon te gevaarlijk was. Dus het is al heel wat dat ik er nu op zit, vooral omdat ik helemaal geen held ben met dat soort dingen, vandaar ook mijn benauwde blik soms.

Esmeralda

Re: Brunka, ijslander voor de 2e keer op bokt nu met ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:23

zo dan ook daar zit vooruit gang in.
heb je al les??
het is een leuk paardenbeest hoor, trouwens al jou paarden zijn fun

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:26

Ook dit ziet er weer netjes uit voor zo'n korte tijd onder het zadel.

Super :D

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:26

haha oké,
je ziet soms inderdaad gespannen te kijken,
maar dat voelt je knolletje ook natuurlijk!
het is moeilijk om je paardje te vertrouwen,
maar dat is wat ik je wil zeggen:
blijf zo zelfverzekert mogelijk!
Bij jonge paarden moet je zelferzekert blijven
en als brunka denkt ''oh dat is me toch even eng''
moet je niet denken: oh ships!...en vervolgens een
lichaam vol spanningen en een brunka die denkt:
zie je, eng!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:27

ik vind het er wel goed uitzien, je kunt er ook neit vanuit gaan dat je na een paar keer rijden al de sterren van de hemel rijd, maar je bent zeker op de goed weg!

wat voor hoofdstel heb je eigenlijk?
ik vind de neusriem zo laag zitten...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:36

Het is een gewoon hoofdstel, met lage neusriem, hoger kan ie niet want dan zit ie met het bit in de weg. Hij zit nog wel gewoon op het neusbot hoor. Met de equitana wil ik een ijslander hoofdstel kopen.
Ik zit er idd wat gespannen op, als ik opstijg dan wil Brunka het liefst ontploffen want er zit een roofdier op haar rug, zo voelt het. Ik vond het al een beetje eng, maar nu ik een mailtje van yoni heb gehad met haar voorgeschiedenis vind ik het nog enger. Haar vorige eigenaar is er ook een keer heel akelig vanaf gevallen.
Als ik eenmaal een tijdje gereden heb gaan we allebei wel meer ontspannen hoor, deze foto's zijn weer in het begin gemaakt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:15

Zo, ik zie wel zadel-verschil zeg, hier zit je ook een stuk beter op!

Zie inderdaad wel heel erg de spanning, maar die is ook lastig om kwijt te raken.. Je bent in ieder geval op de goede weg!

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:30

Wat ontzettend goed van je dat je Brunka weer bent gaan rijden. Ik zie al heel veel verschil in ontspanning bij jullie beiden vergeleken met je eerste topic. Goed zo!!!

Je druk maken over je zit of wat dan ook is nu niet zo belangrijk. ( Overigens zie ik op veel foto's al een keurige zit. ) Eerst verder werken aan jullie band en de ontspanning.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:42

Ziet er al beter uit odet,
Ik kom er snel ook is testen, als je dat nog goed vind natuurlijk?
Maar je hebt al een hoop overwonnen met der, dit komt vast ook goed *D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:19

zo ik vind ze super de fotos!
vooral verg. met vorig topic.

Gaat toch super zo? lekker doorrijden! Straks samen lesje volgen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:31

ZO wat een verschil zeg!!!!

ik vind het knap van je dat je dr weer heb opgepakt... ga zo door ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:05

Groot verschil met de vorige keer zeg!vooral zo lekker door gaan. En je mag best wat naar voren zitten hoor!dus niet al te rechtop, zeker als ze dan rusterig blijft en waarschijnlijk kan ze dan ook wat beter haar balans houden!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:33

Ze liep ook erg lekker, alleen in het begin wel net als vorige keer, maar na een tijd lekker ontspannen. Ik heb ook besloten dat als ze weer zo gestresst is dat ik dan gewoon weer afstap en wat anders ga doen met haar. Want als ze in zo'n bui is dan is ze echt gevaarlijk.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:10

Is zeker wel ff wennen dat zadel?? ;) ;) ziet er wel heel goed uit. veel verbetering met de vorige keren

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:00

zoo dat is echt een verbetering, goed dat je zo door gaat

jullie krijgen straks veel mee rvertrouwen in elkaar en dan gaat het helemaal goed komen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:09

Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan je eerste topic! +:)+ Ik denk dat een maand alleen grondwerken en niet rijden heel goed is geweest voor jullie band en verhouding. Nog een paar tips: probeer je handen niet te hoog te houden. Op een van de foto's ben je aan het lichtrijden en neem je je hand mee omhoog. Op de foto waarbij je zegt dat ze lekker ontspannen is heb je zelf je handen mooi laag en ontspannen. Je zit daar misschien niet helemaal volgens het plaatje, maar laat daar wel je rug, schouders, armen en benen lekker ontspannen hangen en dat zie je meteen terug in de manier waarop Brunka loopt. :) Dat moet je zien te bereiken. Het is vooral belangrijk om zelf ook te ontspannen, alles los te laten en iets meer achterover te gaan zitten dan je op de meeste foto's doet. Niet te abrupt drijven, rustige teugelhulpen geven en probeer zoveel mogelijk te sturen met je zit. Ben je al begonnen met de lessen van Lesley?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:49

Ik zit juist naar voren omdat als ik meer rechtop ga zitten ze meer gaat rennen, kennelijk vind ze het zo prettiger. Ik kan dus wel rechtop zitten, maar doe dat bewust. Verder heb ik soms wel de neiging om mijn handen mee te nemen met licht rijden, zal proberen erop te letten. Drijven doe ik bijna helemaal niet en abrupte teugelhulpen al helemaal niet. Ik heb bijna niets in handen, alleen licht contact. Als ze dan wegspeerd maak ik uiteraard wel ophoudingen en meteen weer los, dus geen touwtrekwedstrijd.
Over 2 weken heb ik les van Lesley, hoop dat ze me wat goede tips kan geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:41

die tips , dat zal wel goedkomen met Lesley :j
ik zie in eder geval ook al heel wat vooruitgang
verder zou ik me verder kwa houding bij jezelf me niet te druk maken
ik zie an sich een nette houding :j
ja misschien zou je minder voorover kunnen gaan zitten, maar als je paard er van aan het rennen gaat, dan is dat geen optie op dit moment

gewoon lekker doorgaan met veel grondwerk, vertrouwensband kweken met haar en lekker op je gemakje aan verder werken met haar onder het zadel
denk dat vertrouwen en ontspanning de twee hoofdzaken zijn op dit moment

ben heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen met jullie twee :j ik wens je in eder geval ontzettend veel plezier met haar toe (wat een schatje om te zien )