Stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovehorsesx

Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:16

Ze zeggen vaak dat je tegen de zit ofzo moet gaan zitten?
Om je paard te stoppen..
En niet aan de teugels gaan trekken.

Maarre, wat bedoelen ze daar eigelijk mee? :?

lobbie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:33

Ze bedoelen er mee, dat je je paard niet moet laten stoppen door aan de teugels te trekken, omdat dat natuurlijk niet echt een prettig gevoel is. Met je zit bedoelen ze dat je zwaarder in het zadel moet gaan zitten.. zodat het paard voelt dat hij langzamer moet, zonder aan de teugel te trekken. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt? want het is best moeilijk uitleggen. Suc6!

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:34

Ja ik begrijp het, maar ik weeg niet zo veel, dus zo zwaar kan ik me niet maken?

lobbie10

Re: Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:35

probeer het gevoelsmatig te doen, door dieper in het zadel te gaan zitten als je paard moet stoppen of langzamer moet.;)

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:37

Oke, bedankt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:50

Doe maar eens een experimentje met een vriendin: laat je vriendin achter je staan en beeld je in dat je zo licht als een veertje bent en laat haar je optillen. Beeld je daarna in dat je een boom bent met wortels diep in de grond die niet van z'n plek komt en laat haar je opnieuw proberen op te tillen. Dat maakt veel verschil!

Ook is het zo dat je in de stap, draf en galop meebeweegt met je lijf. Elke gang heeft een ander ritme, en stilstaan heeft helemaal geen ritme. Als je paard goed opgeleid is, kan hij het verschil in het ritme in je lijf voelen. Zo is stap een viertakt ritme in acht fasen, als je dan naar de draf wilt doe je een tweetakt ritme met vier fasen in je lijf, en in galop een drietakt ritme met zes fasen. Zo kun je je paard ook een gang sneller laten gaan zonder je benen of zweep te gebruiken (als je paard netjes opgeleid is). Als je een gang terug wilt pas je gewoon weer het ritme aan. Als je stil wilt staan adem je uit en doe je helemaal niets meer in je lijf (als een zoutzak, of denk maar weer aan die boom).

Dit is heel moeilijk en er zijn niet veel ruiters die dit goed kunnen, als je echter veel oefend onder begeleiding van een goede instructeurs dan kun je het wel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:48

Je hoeft niet zwaar te zijn om je zwaar te maken. Het gaat om het effect van je zit. Ga maar eens op een harde stoel zitten met je handen plat onder je billen, en voel maar eens wat er gebeurt als je je bekken kantelt. Een kanteling van je bekken in combi met druk op je stijgbeugels heeft héél veel effect op je paard, hoe licht of zwaar de ruiter ook is.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:50

soms helpt het ook om langzamer te gaan lichtrijden. Een truc daarvoor is een liedje in je hoofd te zingen, een langzaam liedje dan wel, bijvoorbeeld vader jacob. Succes!