Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:03

Och och, je hoort het zo vaak, mensen met problemen bij het nageeflijk rijden.
Ik heb een aantal boeken door geneusd en ik heb ook nog wat informatie opgedaan bij mijn
instructeur, en het antwoord is dit:

"Nageeflijk rijden bereik je niet door te trekken en te duwen aan de teugels, maar door ontspannen
te rijden. Als het paard ontspannen door de rug loopt, loopt het paard nageeflijk.
Nu zijn er mensen die wel eens met de teugels spelen, maar dit is niet verkeerd.
De mensen die dit doen spelen met de teugels zodat het paard op het bit begint te knabbelen.
Doet het paard dit, dan loopt hij (vaak) sneller nageeflijk."

Dit stukje tekst komt uit betrouwbare bronnen, maar reactie's zijn welkom. :)

Captain

Re: Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:05

Klopt helemaal! Ik rijd bitloos en als ik ook maar íets druk met me binnebeen loopt hij nageeflijk. Met trekken kom ik er ook wel maar dan is het gewoon niet ontspannen en loopt hij heel erg te hangen op de teugels.
Met me binnebeen houd ik hem 'bij de les' en loopt hij erg ontspannen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:06

Ohja, als je een paard aan de teugel 'trekt' probeert hij dus vaak de pijn te ontlopen, en ze hebben snel genoeg door dat als ze naar beneden lopen de druk ophoudt.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:07

Je hebt gelijk, er wordt hier inderdaad heel veel om tips gevraagd om je paard 'even' aan de teugel te rijden. De meeste mensen denken dat dat met een paar trucjes voor elkaar is. Het is echter een heel proces waar ook heel veel andere dingen in meespelen! Ik kan ook wel een krul in mijn paard zijn nek trekken. Maar écht nageeflijk rijden, op beide teugels, met de goede impuls en een actieve achterhand, dát is wat de meeste mensen niet kunnen :)
Ja, je bent er langer mee bezig en je zit misschien niet na 2 weken trainen al in de M. Maar als je het eenmaal voor elkaar hebt, vlieg je de klasses door omdat je paard lekker door zijn lijf loopt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:08

En wat word er dan precies verstaan onder ontspannen?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:10

Ontspannen is in mijn ogen je paard onder (tempo)controle hebben. Een actieve achterhand speelt daarbij een rol en je paard begint door te buigen en eventueel op zijn bit te knabbelen. Hij laat zijn rug los en jij kunt lekker zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:11

Idd. En je paard is helemaal gefocust op jou en is gewoon lekker ontspannen.. Dat voel je snel genoeg! :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:13

Ja, het is een enorm fijn gevoel vind ik! :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:15

"Spelen met de teugels" is een enorm vaag begrip... Een uiting van willekeur, en daar gaat je paard niks mee kunnen.

Dus deze definitie gaat hem niet worden :n

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:16

mooi dan doe ik het goed! _/-\o_ ha ha (wat een verbeelding he)
maar als mijn pony lekker nagevelijk loopt(wat ze ook binnen 1 rondje meteen weer doet na deze vorst periode's) kan ik mijn handen tot aan haar oren duwen maar ze blijft netjes lopen.
en de ontspanning dat zie je alleen al aan alle onstpannen spieren die je ziet fluberen tijdens het rijden.
leuke discusie :)) die ga ik ff volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:17

Olympus_ schreef:
Ontspannen is in mijn ogen je paard onder (tempo)controle hebben. Een actieve achterhand speelt daarbij een rol en je paard begint door te buigen en eventueel op zijn bit te knabbelen. Hij laat zijn rug los en jij kunt lekker zitten.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik merk het ook wanneer een pony/paard nageeft, maar dat hoeft niet persé te zeggen dat ie gelijk door blijft lopen. Maar dat is dan misschien per pony/paard verschillend.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:18

Spelen met de teugels is vooral een heel ruim begrip. Ik heb mensen zien zagen waar je u tegen zegt onder het mom van; een beetje spelen met de teugels :n
@ bizzybijtje, dat is ook per paard verschillend denk ik. :) Ik heb een beetje aangegeven hoe ik dat voel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:21

maar, dat is nu net het probleem.
Aan de teugel is IMO kop in de krul en waar de rest loopt maakt niet uit, Nageeflijk is een los, ontspannen paard

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:22

Dat merk ik inderdaad, als mijn paardje ontspannen is gaat ze zakken en dan loopt ze nageeflijk. Eerst deed ze dat helemaal niet, maar nu heb ik haar een maandje en ze gaat het al steeds meer doen. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:22

plientjedres schreef:
maar als mijn pony lekker nagevelijk loopt(wat ze ook binnen 1 rondje meteen weer doet na deze vorst periode's) kan ik mijn handen tot aan haar oren duwen maar ze blijft netjes lopen.

Als jij je handen tot aan haar oren doet, zou je pony de hand moeten volgen. en dus de hals naar beneden moeten doen om weer contact te zoeken met jou hand. In dit geval is ze achter de teugel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:24

stef schreef:
maar, dat is nu net het probleem.
Aan de teugel is IMO kop in de krul en waar de rest loopt maakt niet uit, Nageeflijk is een los, ontspannen paard

Dat is het lastige, iedereen gooit alle begrippen door elkaar. 'Aan de teugel' is prima en heel iets anders dan 'in de krul' wat niet goed is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:25

daarom zeg ik IMO (in mijn ogen)
Die mening is gebaseerd op mensen die roepen: Kijk mijn paard eens mooi aan de teugel lopen, waarop je een paard ziet die met zn neus idd netjes op de loodlijn loopt, en vervolgens achter compleet uit elkaar klettert

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:36

Helaas helpt je mening zo'n definitie niet veel verder als het niet klopt. Om een discussie als deze te voeren moet je samen weten wat je verstaat onder bepaalde begrippen. Voor begrippen als 'aan de teugel', 'achter de teugel', 'nageeflijk', 'aanleuning' en 'tegen de hand' zijn al heel lang definities afgesproken. Ook zaken als 'contact', 'ophouding' en 'halve ophouding' worden in veel dresuurboeken keurig en correct uitgelegd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:38

Ik zeg ook niks over die definities, ik zeg alleen hoe het vaak uitgevoerd wordt....

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:47

Kelly_ann schreef:
plientjedres schreef:

Als jij je handen tot aan haar oren doet, zou je pony de hand moeten volgen. en dus de hals naar beneden moeten doen om weer contact te zoeken met jou hand. In dit geval is ze achter de teugel.

dhu!!!!!!!!!!
dat kan je zelf toch wel invullen,.
ze gaat niet met haar neus naar voren.
het spijt me dat ik het niet duidelijk zij.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:06

plientjedres schreef:

plientjedres schreef:
dhu!!!!!!!!!!
dat kan je zelf toch wel invullen,.
ze gaat niet met haar neus naar voren.
het spijt me dat ik het niet duidelijk zij.

Je zegt dat je pony 'lekker nagevelijk' loopt, en ze volgt niet je hand: 'ze gaat niet met haar neus naar voren'.
Dan is ze toch juist NIET nagevelijk... of maak ik nu een foutje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:07

jij niet lex ;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:08

Dat is tenminste duidelijke taal, wat ik begrijp. Dank je wel voor het opzoeken, want ik vroeg mij hetzelfde al een tijdje af...
Soms vindt ik het wat warrig omdat iedereen een mening heeft, en iedereen heeft wel wat anders te zeggen :P En dan begrijp ik er niks meer van haha! Maar dit is duidelijke taal!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:11

stef schreef:
jij niet lex ;)

Fijn ;)

Hoe rijden jullie je pony/paard nagevelijk? Ik hoor verschillende dingen wat je kan doen om je pony lekker te ontspannen, figuren en overgang o.a. Wat doen jullie altijd? Slangenvolte werkt bij ons altijd goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:15

"gewoon" lekker werken, van achter naar voren rijden, veel sluiten en aantreden om m op de achterhand te krijgen, veel stelling en dan buitenteugel eraan, etc. Pasje schoudervoor, pasje wijken, weer recht, etc
Alleen is die van mij soms nogal stug in t kaak/neg gewricht, duurt dus altijd even (tis een dieseltje, moet op gang komen ;) )