Paard hangt in de teugels!! wat te doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Paard hangt in de teugels!! wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 15:42

hej,

mijn paard kan soms erg tegenwerken, vooral als we op de terugweg zijn na een buitenrit, dan wil hij harder, maar dat mag dan van mij niet en gaat hij heel erg tegenwerken door te gaan hangen in de teugels. Dat is erg zwaar en niet fijn rijden, dus heeft iemand enig idee wat ik er tegen kan doen??
het is trouwens een temperament vol paard en is ook niet aan de teugel te krijgen..

groetjes

xxmyrtheexx

Re: Paard hangt in de teugels!! wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:23

heeft er iemand tips???

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:29

Dit is een moeilijk probleem, zeker om achter de pc een oplossing voor te vinden. Heb je niet iemand die met je mee kan gaan buitenrijden om te bekijken wat je paard precies doet om je tips te geven?
Want soms is de oplossing een andere optoming ( scherper bit), soms kan een hulpteugel uitkomst bieden maar soms is het ook een ruiterprobleem. Dus vandaar dat je waarschijnlijk niet zo veel hulp krijgt met je topic. In ieder geval veel succes.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:55

oke dankjewel, ik rijd al wel met een martingaal, omdat hij anders zijn hoofd helemaal in de lucht gooit, waardoor ik geen controle meer op hem kan houden. Helaas niet echt mensen in de buurt die met mij mee kunnen, maar als ik in de zomer weer begin met lessen (kan nu niet vanwege de sneeuw en er is alleen een buitenbak) zal ik wel met haar overleggen als ik er nog niet achter ben.. als mensen toch nog tips hebben wat ik kan proberen zijn die welkom!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:02

ik ken het probleem en alhoewel ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben kan ik je wel al wat tips geven die mij al erg hebben geholpen. maar ik wil wel zeggen dat aan alles een goede basis vooruit moet gaan en lessen is dus een heel goed idee!

vooral (schijn)overgangen en tempowisselingen werken erg fijn. ze wordt er soepel en gehoorzaam van en gaat meer op mij letten dan op wat er dan ook buiten mag gebeuren, ook wordt ze fijner aan het been en lichter in de hand.
stukjes wijken( als dat kan buiten) en schoudervoor/binnewaarts vind ik goed werken.
ik weet dat het buiten nogal moeilijk is om je paard goed aan de hulpen te houden en wat je normaal zou doen op de spanning eruit te ijden ( volte, rustig galopje) kan vaak niet op buitenrit.
het paard veel aan het werk houden, al is het is stap, houd zijn aandacht bij jou.

ik hoop dat je er wat aan hebt

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:45

in mijn geval zal ik goed doordrijven, houd je paardje voorwaarts!
Dan zal hij vast niet zijn hoofd meer laten hangen
en doe oefeningen met overgangen

succes

romy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:48

Voorwaarts oplossen, hoe raar dat ook klinkt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:32

Paard niet aan de teugel te krijgen, daar moet je wel heel wat energie insteken natuurlijk, vanzelf komt dat niet, maar je moet er wel aan werken, en dat doe je blijkbaar niet echt.
Die martingaal is een tijdelijke oplossing maar als hij echt zoals jij zegt heel erg tegenwringt dan is die matingaal net een soort fitnesstoestel voor je paard om net die onderhals sterker te maken en zo nog harder te kunnen tegentrekken, dus zo bereik je eigenlijk net wat je niet wil.
Train je paard , met een lange losse teugel, en heel goed voorwaarts, je paard moet je zover krijgen dat het uiteindelijk lang en laag gaat lopen ( voorwaarts-neerwaarts ), dusniet aan de teugel, hij moet met zijn neus minstens lager als zijn borst komen te lopen en als het kan zelfs tot tegen de grond, als dat uiteindelijk goed zou gaan dan pas beginnen met lichtjes te vragen om verzameling en oprichting. En die volgorde is echt heel belangrijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:00

Bij mij werkt het om veel tempowisselingen binnen een gang te rijden (dus stap-middenstap-stap verkorten) en idem in draf. Verder heel goed op je zit leren rijden, dan kan je met je zit al veel bereiken.

Bij Miep is het zo dat ze altijd eerst even wil racen, en dan ook bijna niet te houden is. Dan mag ze van mij draven, op mijn tempo. Als ze versnelt maak ik me zwaar (ik blijf zoveel mogelijk van de teugels af) en werk veel met stemhulpen. Vaak helpt het al om te zeggen van "rustig meid". Pas als ze in een constant en behoorlijk tempo draaft gaan we een stukje galop, en dat ook weer op mijn aanwijzingen. Als dat goed gaat mag ze een stukje racen. Dat doe ik allemaal op de heenweg, dan is ze op de terugweg haar energie wat kwijt en kan ik haar rustig aan een lange teugel rijden in stap, draf en galop. Op mijn tempo.

Steeds alleen een stapje verder gaan als de vorige stap goed gaat en niet te snel willen! Veel paarden vinden buiten even racen heel lekker maar dat mag alleen als de rest goed gaat. Als dat niet lukt mag ze daarna wel even in de bak racen, los zodat ze toch haar energie kwijt kan.

En dressuurmatige oefeningen kunnen prima buiten. Ik rij veel wendingen naar beide kanten. In plaats van voltes ga ik dan in een soort golfbeweging over de weg, noem het slangevolte in extremo (kan alleen op hele rustige wegen of brede paden), wijk een paar passen zo hier en daar, vraag wat schouder binnenwaards naar beide kanten en bedenk het maar. Tijdens een drafje mag er best een middendrafje tussengebouwd worden en zo. Zo maak en hou je je paard lekker soepel zonder saaie bakoefeningen, en zorgt ervoor dat je paard beter naar je gaat luisteren.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:00

Meestal als een paard te veel in je hand hangt loopt hij teveel op de voorhand. Om hem meet op de achterhand te krijgen moet je met meer been rijden, goed terug blijven zitten zodat je het tempo met je zit kunt controleren en idd tempo wisselingen/ overgangen.
Succes!

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:39

Het moeilijke hieraan is dat je vaak in een soort vicieuze circel raakt.. Je paard stapt te snel dus jij geeft te veel druk, waarop je paard daarop weer reageert door weer meer te gaan hangen. Er zijn al genoeg tips gegeven die je daarbij kunnen helpen. Aanvullend nog mijn tip: Durf los te laten, blijf niet aan de teugel hangen. En ben consequent!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:57

Als je paard kan hangen, hangen er twee, dan hang jij nl aan de andere kant ;) Als ie sneller gaat dan jij wil en hij komt op zit en stem niet terug, kun je beter Ho!-los-Ho!-los-Ho!-los doen in je hand dan terug gaan trekken. Met die paar honderd kilo die een paard in de strijd kan gooien wint ie het hangspelletje altijd ;)

Nageeflijkheid zou ik nu nog niet mee bezig zijn, eerst tempocontrole, dan buigzaamheid en normaal gesproken biedt je paard vanaf dat punt de aanleuning zelf wel aan. Dus eerst zorgen dat ie onder je blijft als jij dat vraagt en vertrekt op jouw lichte kuithulp, dan opzij zetten voor de eenzijdige kuit (buiging op voltes, slangenvoltes, pasje wijken, hoeken door kunnen rijden) en als ie dan nog niet nageeflijk loopt, leg je probleem dan nog eens voor ;)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:05

Net als wat Urielle zegt: Een paard kan alleen hangen als je de teugels vast houdt. Ik heb zelf een paardje gereden die ook steeds probeerde te hangen...Heb een paar keer zo de teugels laten glijden, waardoor hij zowat met zijn neus in het zand lag...

Ik heb veel overgangen met het paard gereden, veel gespeeld met de teugels, dus niet zagen, maar vooral met constante druk rijden en zodra hij zwaarder ging worden, steeds de hand te spannen en te ontspannen...Doordat hij niet weet wanneer je je hand spant, kreeg hij ook niet de kans om te gaan hangen.....

Wat betreft het hard naar huis willen lopen: Krijgt hij, zodra hij op stal is, gelijk te eten? Want dan kan het zijn dat hij naar huis gaan, associoceert hij het met eten krijgen....Doet hij dit ook wanneer je met iemand anders aan het rijden bent?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:09

Als een paard trekt betekend het automatisch dat jij ook trekt aan de teugels. Jij bent de intelligentste partij dus jij moet handelen, door niet meer te trekken! Hij zal dat namelijk niet doen. Het klinkt onlogisch maar hangende paarden leren het heel snel af als ze een paar keer plotseling losgegooid werden van voren in combinatie met drijven, daar schrikken ze namelijk van, een paar keer is genoeg. Maar kortom, let erop, niet terug gaan trekken!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:59

hej, bedankt voor de tips. Ik zal het eens gaan uitproberen, het probleem is dat ik eerst een stuk over et fietspad langs een ontzettend drukke weg moet, waar auto's op sommige plekken 100 km/uur mogen. Ik vind het nou niet bepaald leuk, maargoed ik heb momenteel ook geen andere keus vanwege de sneeuw.
Ik weet dat je met aan de teugel het gevoel moet hebben, bij de meeste manegepaarden lukt het me wel, maar met mijn eigen paard krijg ik het nog niet voor elkaar. Mijn paard krijgt niet altijd gelijk eten als hij thuis komt, het ligt er maar net aan hoe laat we gaan rijden.
Maargoed, ik zal de volgende keer wat meer met tempowisselingen proberen en op een bredere weg kan ik het eens proberen om meer figuren te rijden. Bedankt voor de tips!