Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenno

Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:50

Hallo,
Ik heb een superlieve tinker (Dugan,3 jaar)
hij is ech lief en heeft een super braaf kakrakter. Hij schrikt bijna nooit. Maar nu mijn probleem; tijdens het rijden gaat hij vaak stilstaan en reageerd dan helemaal nergens op. Als ik hem tik met de zweep maakt het hem niets uit, en als ik hem aanspoor ook niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Wie heeft er tips??

siskeh

Re: Help!!!!!! mijn paard staat steeds stil, hulpeloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:58

weet je 100% zeker dat hij geen pijn heeft?
tanden, rug, zadel en ga zo maar door!

en hou er rekening dat hij nog heeel erg jong is?
hij is nog maar net ingereden, dus hij heeft misschien niet alles nog geleerd, of heeft er nog heel veel moeite mee

Wonder_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:00

Dat heb ik ook gehad maar mijne maar mijn pony reageerde wel op de zweep. Heb je hem een keer echt een harde tik gegeven, ik heb dat namelijk dat dus gedaan (terwijl ik nooit harde tikken uit deel) En daarna had mijn pony het nooit meer gedaan

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:02

tja en dat zou ik dan niet al te hard aanraden....
TS haar paardje is nog erg jong,dus er is een grote kans dat er wat anders aan de hand is, en dat is zeker niet met een zweep op te lossen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:13

mijn pony heeft anders met inrijden ook behoorlijk gestaakt hoor! en met hem was ook niet mis maar gewoon uitproberen en vooral niet moe willen worden. maar goed nu doet ie het nooit meer gewoon vol blijven houden en belonen als ie weer gaat lopen. erg frustrerend...

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:58

Hij is wel goed ingereden en ik denk niet dat er iets is met zijn rug, tanden enz. want als ik met hem naar buiten ga dan heeft hij ook de vaart erin.. En ja ik heb hem al een keer heel hard aangepakt maar ik realiseer me nu dat dat niet de manier is hoe ik met mijn paard om wil gaan...

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:01

mijn pony is ook goed ingereden ,helaas bleek ze van de eerste tot de laatste ruggenwervel vast te zitten! En de tandarts kon ook geen kwaad..
Na laten kijken kan geen kwaad.. Slaan ben ik geen voorstander van..

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:01

Ik heb hier dus ook last van... de mijne gaat dan ook stilstaan en reageert nergens meer op. Ook tijdens het longeren.
Ook heeft ze geen pijn o.i.d.
Ben ooit eens een keer goed boos geworden van de frustratie, en daar heb ik erg veel spijt van gehad, ik hou niet van slaan, maar het werd me even teveel. Heb toen een vriendin gebeld (paard liep niet verder) Die heeft mij toen geadviseerd een stukje te lopen, en een liedje te zingen... daarna liep ze wel weer door. Maar nu loopt ze dus nog steds niet altijd door en probeert dan stil te staan en dan omdraaien en op weg naar huis gaan.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:01

Vraag eens iemand om te helpen met een longeerzweep, dan geef jij gewone hulpen en misschien is het voor jouw (jonge) paard dan duidelijker dat je weer voorwaarts wil.
En nee, ik bedoel niet dat iemand hem dan gaat afslaan, maar weer de voorwaartse drang aangeeft door hem van achteruit wat aan te jagen zoals bij het longeren.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:03

diega schreef:
Vraag eens iemand om te helpen met een longeerzweep, dan geef jij gewone hulpen en misschien is het voor jouw (jonge) paard dan duidelijker dat je weer voorwaarts wil.
En nee, ik bedoel niet dat iemand hem dan gaat afslaan, maar weer de voorwaartse drang aangeeft door hem van achteruit wat aan te jagen zoals bij het longeren.

Dit zou bij die van mij niet werken, ze reageert namelijk niet op de longeerzweep...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:05

Stoppen met rijden voorlopig en eerst alles op de grond weer voor elkaar krijgen.
Grondwerken,loswerken, lange lijnen. Alles op de grond weer kunnen vragen van je paard en daarna er rustig weer opstappen.

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wil of heel hard, of niet lopen, dus ik ga dit bovenstaande doen. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:06

Wat bedoel je precies met de datum: 26-13-06 ?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:19

Gezien het feit dat je na dit bericht een topic opent met de vraag: wat vinden jullie van mijn nieuwe aanwinst, begrijp ik dat je de tinker nog maar net in jouw bezit hebt?
Misschien moeten jullie gewoon eerst aan elkaar wennen?
Een driejarige is nog jong om alles gelijk te begrijpen en om nou direct met een zweep te beginnen zou ik niet doen. Kun je een hoop mee verpesten. Geduld is heel belangrijk en hiermee kom je volgens mij een heel eind! Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:29

Eerst maar eens wat grondwerken om wat basis op te bouwen. Is het paard lichamelijk al toe aan werk onder het zadel? Ik zie op de foto namelijk een ontzettend overbouwd paard.

superkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:54

hoi,

Ben het met diega en sodeletuut eens. Begin eens op de grond in plaats van op je paard. Hij reageert niet op de longeerzweep.........heb je enig idee waarvoor die is bedoelt? Je kunt er enorm veel druk mee uitoefenen op je paard zonder dat je hem aanraakt. Je moet je beseffen dat je met lichaamstaal al veel druk kunt uitoefenen. Ik heb zelf ook een jonge 3 jarige tinker die nu net onder het zadel is. Heb hem al vanaf de geboorte dus dat is misschien wel anders wat betreft de band die je dan al hebt. Hij is eerst helemaal klaar gemaakt op de grond. Zo kende hij de druk al en het voorwaarts gaan voor druk. Opstappen en wegrijden is het dan..........nou ja niet altijd natuurlijk. Maar de basis zit er dan al wel in. Hij gaat ook wel eens stilstaan. Bedenk bij het wegrijden: heb ik evenveel aanleuning op beide teugels, richt jezelf op dan weet je paard dat er iets staat te gebeuren, geef been. Zie jezelf al voor je paard uitlopen en start als het ware de beweging al vanuit je bekken. Geef je paard de kans weg te lopen, te starten. Een jong paard raakt gemakkelijk uit balans bij het wegrijden. Misschien beweeg je zelf niet genoeg mee of werk je met je hand tegen? Ga eerst bij jezelf te raden en neem les bij een goede instructeur je zult vast nog wel andere dingen tegenkomen bij het doorrijden. Succes,

groetjes

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:31

En op de Achtste Dag? Toen pakte Hij de aller-, aller-, állerbeste paardjes, hield ze vast bij hun oortjes, en dompelde ze in een geel verfbadje. Daarom hebben fjorden donkere puntjes aan hun oren. :j

wat eeen geweldig stukje tekst! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:41

Hey da's mijn onderschrift :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:44

Vind hij rijden in de bak niet gewoon saai?
Als hij buiten wel de vaart erin heeft en in de bak telkens stil staat:P

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:03

Sodeletuut schreef:
Wat bedoel je precies met de datum: 26-13-06 ?

Dat viel mij ook op. Bedoel je dat hij geboren is op 26-03-06 of op 26-12-06 dat zou betekenen dat hij nog geen drie is en dat je nog helemaal niet op hem hoort te rijden.

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:11

Hij is geboren op 26-03-06
Ik heb hem niet zelf ingereden, we hebben hem gekocht bij een tinkerstal. Toen we hem kochten was hij net 5 weken onder het zadel en dat was in december. we wisten by the way niet dat hij zoo jong was hoor, ze zijden dat hij al 3 was. toen we later het paspoortg opgestruurd kregen zagen we dat hij nog maar 2.5 was... We hebben wel gevraagd of het niet te jong was maar ze zeiden dat een tinker een korte maar hele sterke rug had en dat hij makkelijk 3 keer in de week een half uur mocht rijden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:13

*shock*

een tinker is juist een laat bloeier!
en je zegt dat je tinker een korte rug heeft, dan is er ook een grote kans dat het zadel te groot is!

pfff arm beessie... snap wel dat het niet jouw schuld is dat hij zo vroeg is ingereden, maar vind het echt een slechte zaak!

edit:
nog steeds in shock....als ik jouw was zou ik eens heel goed gaan kijken wat je het beste kan doen.
is er een mogelijkheid om hem iets van een halfjaar in de wei te gooien ofzo?
hij is echt nog veel te jong, en als je er later veel plezier van wilt hebben zou ik hem eerst eens goed laten uitgroeien

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:20

siskeh schreef:
*shock*

een tinker is juist een laat bloeier!
en je zegt dat je tinker een korte rug heeft, dan is er ook een grote kans dat het zadel te groot is!

pfff arm beessie... snap wel dat het niet jouw schuld is dat hij zo vroeg is ingereden, maar vind het echt een slechte zaak!

En daar ben ik het helemaal mee eens.. Misschien een slim idee, omdat beesie helemaal overnieuw te laten beginnen, en het longeren en grondwerk op te bouwen en doen.. en rond zen vierde es gaan kijken, of je der verder mee kan gaan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:27

oww trouwen heb even bij je andere berichten naar de foto's gekeken, maar is hij ook een beetje overbouwd??

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:32

Sonja schreef:
Hey da's mijn onderschrift :D

klopt! and I like it :o .
& sorry Fenno voor het offtopic onderwerp _O-.
Laatst bijgewerkt door Sanneeerrd op 08-02-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:33

Er werd hier al door een paar mensen gezegt, terug grondwerk, want de basis moet er eerst zijn.
En das hier heel duidelijk de basis is zeker niet goed aangeleerd, als je aan je paard vraagt voorwaarts te gaan dan moet hij voorwaarts, geen discusie mogelijk, stoppen net hetzelfde, een halve stap verder is een hele stap te ver.
Als deze dingen uiteindelijk op deze manier goed gaan zal het rijden ook al een stuk beter gaan.
Maak er werk van , jij moet de leider zijn.