Buitenrit galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTezza

Buitenrit galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:12

Ik heb 2 bijrijdpaarden, en met één daarvan heb ik een probleem met galop als ik buiten rijdt.
Het zit namelijk zo, zodra ik 'm in galop laat overgaan word hij zo enthousiast dat hij alleen maar
harder en harder wil. Vrijwel altijd lukt het me ook om hem dan ook rustiger te laten galopperen.
Maar vandaag lukte het me niet.. ik zette 'm in galop, en hij ging als maar harder en harder.
Ik kon 'm niet meer stil krijgen, en hij galoppeerde zo de weg over.
We hebben geluk gehad dat er geen auto op de meestal vrij drukke weg aan kwam, anders hadden we een probleem gehad..
Heeft iemand tips om dit in de toekomst te voorkomen? Ik wil namelijk geen ongelukken!

Grz Tessa

suzan2992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:24

Hee!
Dan heb ik eerst een vraag! Lukt het als je 'normaal' in de bak of weide rijd wel om goede overgangen te rijden in de galop? Dus af en toe een pasje verzamelen, een pasje verruimen en dan ook weer terugkrijgen naar het arbeidstempo?
Het is namelijk belangrijk dat je je pony compleet onder controle hebt en hem alles kunt laten doen wat JIJ wilt op DAT moment, en niet 10 seconden nadat jij het gevraagd hebt.
Probeer dus voordat je weer buiten gaat galopperen gewoon in de bak veel overgangen te rijden in alle gangen, eventueel hem aanleren aan te galopperen uit een verzamelde draf naar een verzamelde galop zodat je zijn tempo op die manier leert controleren.
Als je dan een keer buiten komt, probeer ergens de ruimte te zoeken zodat je hem eerst even op een volte kunt zetten, een beetje dressuurmatig wakkerschudden en een keer op die manier aan te galopperen en dit langzaam maar zeker uit te bouwen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes ermee!

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:33

Normaal gesproken lukken overgangen gewoon! Ik had vandaag al eerder een galopje gemaakt en dan weer wat stappen en draven enzo. Maar tot op dat moment wou het niet meer.. Bedankt voor je reactie!

Kaatje0013

Re: Buitenrit galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:52

zoek een plek waarvan je weet dat er geen drukke weg aan komt. Maar dat lost je probleem niet op. Ga misschien iets vaker maar dan korter galopperen. Bijv. de eerste keer overgang galop 2 sprongen galop en dan weer terug naar de draf. Hij moet weten dat jij bepaald wanneer jullie gaan galopperen en wanneer jullie stoppen.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:40

ik ben het met de 2 andere reacties eens, als dat wel goed gaat en is buiten nog zo fris in galop probeer dan een tideman of martingaal.,voor meer controle, heb je dat al of lukt dat niet...kun je hem buiten in draf wel gelijk terug halen?
ALS dat wel lukt moet het ook in de galop kunnen met wat moeite.Trek hem anders voor een keer goed aan het bit of maak je knolletje duidelijk dat hij naar je moet luisteren, maar ga wel door...,op een duur zal het probleem weg zijn!:P

succes en hoop dat ik je geholpen heb!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:16

ik raad grondwerken aan, blijkbaar kiest je bijrijdpaard jou niet als leider. Want op het moment dat jij het écht meent, heeft ie geen boodschap aan je. Het kan gebeuren dat ie een beetje fris is en zich niet meteen terug laten nemen, maar hij heeft het echt wel door als jij het meent! Het feit dat ie dan nog lak aan je heeft, zegt genoeg over de balans tussen jou en je paard op gebied van rollenverdeling.

Ik zou dus heel consequent voor jezelf zijn en alles (poetsen, meewandelen etc.) volgens het boekje doen! En lekker veel grondwerken natuurlijk.

Succes ermee

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:46

galoppeer alleen aan als het paardje zelf de buitenrit al netjes luistert en al behoorlijk ''moe'' is.zo krijg je galopstukjes die je dus positief afsluit.soms het het in galop ''vallen'' vanuit draf ook beter dan in galop zetten door de hulpen(dan zijn ze meteen te enthousiast al bij het begin)
galoppeer van huis af en niet naar huis toe.

ben je alleen of samen met iemand?

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:42

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik er zeker wat aan heb, ik probeer het eens.

@ casanova ik rijdt meestal alleen, maar soms gaat de eigenaresse ook wel meerijden of rijdt ik met mn nicht als ze bij me logeert.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:46

Probeer buiten overgangen te oefenen op de heenweg, niet terug richting huis. Dan zijn ze over het algemeen een stuk makkelijker te hanteren ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:58

lastig probleem... Ik ken het van vroeger.

Misschien aangalopperen op een volte op een stukje gras buiten en het rechtuit galopperen vermijden?

Ik denk dat ik ook overgangen zou rijden buiten. dus steeds halt, stap, halt, stap, draf, stap, halt, draf etc etc en op een gegeven moment een paar passen galop tussendoor en weer helemaal terugrijden. Dus dat je paard voortdurend aan het opletten is en niet zelf gaat bedenken wat leuk is om te doen.

Succes, het is een probleem wat niet in een dag opgelost is maar het gaat je lukken!

Ik zou het lot niet tarten dus voorlopig even niet in galop op uitdagende stukken.

Een thiedeman of martingaal heeft zin indien je paard zijn hoofd omhoog gooit, waar laat hij zijn hoofd tijdens de stormfase?

Groetjes!

edit: wat ellen zegt ben ik ook mee eens, niet galopperen op de terugweg!

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:44

@ rakni: Zijn hoofd gooit ie absoluut niet in de lucht! Het is meer met zn hoofd vooruit alsof ie daarmee harder gaat

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:52

xTezza schreef:
@ rakni: Zijn hoofd gooit ie absoluut niet in de lucht! Het is meer met zn hoofd vooruit alsof ie daarmee harder gaat

Kun je hem niet op de volte zetten of reageerd hij helemaal niet op je.
Mijn pony reageerde helemaal niet op mijn comando's als ze harder ging ect.

Veel succes en wat ook helpt is eerst haar in een bak ofzo even goed de baas zijn en dan nar buiten buiten ook even laten merken van met mij valt niet te sollen.
En dan maar eens kijken of de galop beter gaat.

Super veel succes :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:12

Sassol schreef:
ik raad grondwerken aan, blijkbaar kiest je bijrijdpaard jou niet als leider. Want op het moment dat jij het écht meent, heeft ie geen boodschap aan je. Het kan gebeuren dat ie een beetje fris is en zich niet meteen terug laten nemen, maar hij heeft het echt wel door als jij het meent! Het feit dat ie dan nog lak aan je heeft, zegt genoeg over de balans tussen jou en je paard op gebied van rollenverdeling.

Jij hebt vast nog nooit met een echt lopertje gereden :D
Sommige paarden vinden een vlot galopje erg leuk en willen daar niet mee stoppen. In zo'n geval heb je twee mogelijkheden: echt overtuigend zijn (=persoonlijkheid) of het paard uit evenwicht brengen zodat het uit de galop valt. Dit is absoluut niet met grondwerken op te lossen, wel met ontwikkelen van je persoonlijkheid en met het ontwikkelen van rijtechniek. Enne, als ze op een gevaarlijke weg dreigen te komen is iedere methode om het paard te stoppen toegestaan, ook een gigantische ruk aan een teugel (zijwaarts in verband met balansverstoren) die je van z'n levensdagen in de bak niet zou mogen gebruiken. Bedenk wel dat niet alleen jouw veiligheid hier aan de orde is, maar ook die van het verkeer op die weg. Beter een geblesseerd paard dan dat er een mamma met kinderen in een autootje geplet worden door jouw paard.....

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:47

Nogmaal bedankt voor de tips!
@femmiel: voor een volte is niet genoeg ruimte, want het zijn maar smalle boeren weggetjes..