Paard ziet spoken + nog een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Paard ziet spoken + nog een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:34

Ik vind het heel erg dat ik hier een topic moet plaatsen := .. Normaal kom ik er wel uit maar ik weet het echt niet meer..

Ik sta sinds begin december op een andere stal met binnenbak. Er staan nog maar 3 andere pensionklanten dus het is echt rustig, meestal rijd ik alleen :) .. Nu is het vanaf het begin al zo dat hij niet langs de ingang wil. ELKE keer rent hij er langs of springt opeens opzij, Dit heeft hij nog nooit gedaan want het is een geweldig dier.. Het rijden gaat nu ondanks dat ook super, hij volgt mijn hand zonder dat ik wat hoef te vragen alleen met mijn benen hoef ik te komen, geweldig dus :D .. Maar elke keer bij de ingang moet ik weer opnieuw beginnen.. Ik heb alles al geprobeert, Stelling vragen, een volte dr voor rijden, laten kijken, halthouden, maar niks helpt..

Oke dit durf ik hier niet neer te zetten maar ik doe het toch, Hij heeft heel snel last van 'striemen'. nja het zijn niet echt striemen maar meer strepen. Als ik hem een tikje met de zweep geven zie je al een streep, Ik vind dit zo erg echt waar! En ik sla helemaal niet hard, bijna nooit eigenlijk maar ik tik hem alleen maar bij.. Wees niet bang als ik hem echt zou slaan zou die helemaal over de zeik zijn ;) ..

Oke ik wil TIPS geen reacties dat ik mn paard mishandel ofzo want dat doe ik NIET!

lisa_orpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:43

mss kun je eens proberen met een wortel ofzo,en als hij beetje verder stapt belonen met een stukje wortel. ook al is het 1stapje. zo stilletjes aan verder gaan.
het kan zijn dat hij ook nog moet wennen het is ook allemaal nieuw voor hem he:) of dat er mss een voorwerp staat waar hij bang van is kweet niet he, is het een binnen of een buitenpiste?

ShauniBef

Re: Paard ziet spoken + nog een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:46

Binnen.. Buiten heb ik nog niet gereden.. Dat heb ik trouwens ook nog gedaan. Als hij ging belonen helemaal belonen maar hij blijft het eng vinden.. Ik snap er niks van, Hij vind het geweldig daar is nog vrolijker geworden en over het algemeen kan ik er nu veel meer mee.. Het rijden gaat beter en alles gewoon..

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:47

wil hij wel vanaf buiten naar binnen? zonder problemen?
anders kan je idd wat Lisa_Orpha zegt even proberen.
aan die striemen weet ik verder ook niet wat je kan doen..
Succes!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:48

ja hij loopt er gewoon in geen probleem.. Totdat ik er op zit, als ik er op zit begint hij trouwens ook gelijk te draven wat hij nog nooit had gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:52

het enige wat jij moet doen is assertief rijden.......... vanuit de hoek al bepalen dat het daar al goed gaat, heel bewust voor je zien hoe jij het wil hebben

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:08

Lastig probleem, die "bakkabouters"

Wij hebben ook dat probleem bij onze Orame. Er staat een witte bak bij de ingang van de binnenbak en daar zit volgens haar een dikke beer oid in.
Altijd daar wegschrikken..
Eerst reed er een meisje op die dan met veel bombarie haar daar bij langs probeerde te krijgen, schoppen, schreeuwen en dan uiteindelijk met veel moeite ervoorzetten om het dan maar te laten zien. Ik was het daar niet mee eens maar ja, het is het paard van mijn vader en ik was er ook niet altijd bij.

Sinds een jaar rijdt er een ander meisje op en haar heb ik in het begin begeleidt. Dus..erbij langsrijden, kijkt ze ernaar..negeren...maar wel erbij langs..heeft ze tijd om te kijken...dan is er ook tijd om een oefening er doen...in het schoudervoor erlang..of naar buiten laten kijken...volte openen/sluiten...
Nu zijn die wegschrikmomenten veel minder en als ze er zijn dat heeft ze het paard veel beter onder controle..

DinaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:41

Ik denk dat de methode van Ibalia erg goed is, dus niet teveel forceren want ik heb dan het gevoel dat ze het alleen maar enger gaan vinden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:46

Ik ken ook een paard die dat soort trucjes heeft en wat ik daarmee heb gedaan is die hoek een tijdje niet op zoeken. Gewoon veel oefeninen vragen en dan vooral de oefeningen die heel moeilijk zijn. Die op de lange zijde doen en dan in t begin al ver voor dat enge stuk afwenden. Je paard is dan geconcentreerd op jou en zo probeer je beetje bij beetje een stukje verder af te wenden, dus steeds meer in de richting van dat enge stuk. Als hij gaat kijken, gelijk streng aandacht erbij vragen en verder doorgaan met de oefening. Geef hem geen kans om weg te kijken en zn aandacht uit te laten gaan naar dat enge gedeelte. Als ie afgeleid is gewoon streng zijn en laten merken dat je op zn rug zit, weer verder gaan met die oefening.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:47

ik weet niet of het werkt, of het echt goed is.. maar als er af stapt en dan in zijn achteruit er langs... klinkt heel raar maar die van mij wil nooit in het witte zand staan maar als ik hem in zijn achteruit zet en dan staat ie er in dan is er niks aan de hand :P

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 09:55

Bedankt voor alle reacties! Helaas heb ik dit allemaal ook al geprobeert, een vriendin van mij zij dat ik hem helemaal kapot moest trappen maar dat doe ik echt niet! daar kan ik niet tegen..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:04

Nee moet je ook zeker niet doen hoor. Dit moet je met geduld en vertrouwen op lossen hoe frustrerend het ook is. Gaat hij er aan de hand wel normaal langs? En heb je ook de mogelijkheid om daar te longeren? Misschien dat je zo steeds wat dichterbij kunt gaan longeren?

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:09

Lieve vriendin, :D
Heb je hem daar al eens gewoon met zijn neus neergezet, klop wat op de rand, schop er tegen aan neem een bakje koffie of zo laat hem daar gewoon staan tot hij het echt zat is en zijn aandacht naar andere dingen laat gaan,. ik heb het dus over een minuut of 10 a 20
Sterkte

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:12

Probeer het eens vanaf de grond.. Zet hem in de bak los en jij staat in het midden. Een soort los longeren effect, en elke keer laat je hem uit eigen initiatief er langs gaan. Als hij mag bepalen wanneer hij er eigenlijk klaar voor is (dus zonder dwang) dan proberen ze het vaker en in verloop van tijd vinden ze het niet meer eng. Zo iets als dit .
En daarna kun je pas in het zadel beginnen. Het is zo belangrijk dat het vertrouwen op de grond bevestigd is want als jou paard op de grond er niet langs durft moet jij hem het vertrouwen geven dat het mag en dat het goed is! Daarna moet je precies hetzelfde doen in het zadel. Nu zeg ik niet dat als hij er niet langs wil hij dat ook niet hoeft nee hij moet erlangs maar waarschijnlijk heeft jou paard gewoon wat vertrouwen en support van jou nodig om er langs te gaan en jij bent diegene die hem dat moet geven. Verder ga ik mee met Kiwiko. En probeer zelf ook niet een blok spanning te zijn want het kan ook zijn dat jij jouw paard zo nerveus maakt ;) .

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:44

Ik neem aan dat je ook wel eens hebt geprobeerd om er gewoon langs te lopen met halster en touw. Maar misschien werkt het als je rondjes gaat lopen door de bak, en steeds een stukje dichterbij de ingang langs loopt.

Verder voor de strepen: heb je al eens een andere zweep gebruikt? misschien ligt het ook wel aan het zweepje dat je nu hebt!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:12

Bedankt voor alle reacties.. Als ik hem longeer of loslaat gaat hij er wel gewoon langs.. Dr voor stil zetten, er tegen aan schoppen de deken ervan pakken kan ik allemaal. Vind hij helemaal niet erg, terwijl hij dat eert heeel eng vond :) .

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:52

Het is dus begonnen als een zogenaamde "bakkabouter", dat plekje daar bij die uitgang. Inmiddels vindt hij het helemaal niet meer eng, blijkbaar, want je zegt dat hij er eigenlijk nooit meer van schrikt... behalve... tijdens het rijden!

Dan is het dus gewoon een streek om jou te plagen. Ik zou in jouw geval het volgende doen: ga lekker rijden in de bak. Zodra hij gek doet op de bewuste plek, stuur je hem ernaartoe terug, zonder teveel dwang uit te voeren. Stap rustig terug naar een plek op een paar meter van waar hij normaal begint met lastig doen en laat hem daar maar een tijdje stilstaan. Maak een paar kleine voltes, steeds iets dichter naar de bewuste plek. Zodra hij weer een verkeerde beweging maakt, zet je hem weer net op de grens van de "schrikzone". Dit hou je zo een hele poos vol.

Als het goed gaat, kun je natuurlijk tussendoor de hele bak gebruiken om te rijden, maar op het moment dat hij "schrikt" herhaal je het bovenstaande. Zo maak je die "schrikzone" steeds iets kleiner, totdat hij uiteindelijk niet meer bestaat ;)

Natuurlijk vraagt dit veel tijd en geduld, maar het is wel de moeite waard denk ik. Met een beetje geluk, begint het hele spelletje hem al snel te vervelen en houdt hij het binnen afzienbare tijd voor gezien..

Heel veel succes.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:55

staat er misschien een apparaatje in de buurt wat hele hoge geluidjes uizend ofzo? je heb wel eens van die cameraatjes die piepen ofzo... ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:57

Heb je ook een paard er voor gezet,dus dat jou paard achter dat andere paard aan rijd?

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:42

Een van de paarden waarop ik rijd, heeft dit ook gedaan. Ze wilde absoluut een van de hoeken niet meer in, wat ervoor zorgde dat ze gewoon stijl omhoog kwam zodra ze maar 10meter in de buurt kwam van die hoek :=
Aangezien ze net als bij jouw paard er wel gewoon langs wilde als ik ernaast liep of haar longeerde, is dit dus gewoon kwallen :o (Ik heb het eens geprobeerd door eerst te longeren en daarna rijdend erlangs.. Tijdens het longeren liep ze er op haar dooie gemak langs en tijdens het rijden begon ze weer te stijgeren }:0 )
Stilstaan, laten kijken en afstappen wil ik dus absoluut niet aanraden, want daardoor krijgt ze alleen maar haar zin en dat is niet de bedoeling ;)

Ik heb het opgelost door haar op de volte te zetten aan de kant waar niets 'engs' was.. Flink laten galopperen en zo langzamerhand de volte steeds groter maken. Zodra ze wilt terugvallen in het tempo, meteen been er goed en zorgen dat ze voorwaarts blijft.
Niet meteen het paard dwingen om voorbij het 'enge ding' te lopen, als ze iig maar blijven lopen.

Het heeft mij een half uur flink galopperen gekost voordat ze er normaal voorbij wilde en ze was echt helemaal kapot :=
Sindsdien heeft ze nooit meer een stap verkeerd gezet bij het probleem 'bakkabouters'... +:)+

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:39

Ik denk ook dat hij jou in de maling neemt.
Ken er namelijk nog zo een :o
Omdat hij dat in het begin deed, ga ik onbewust anders door die bocht.

Ga je goed voorbereiden hoe je die bocht doorwilt. En zorg dat hij zijn aandacht bij jou heeft.
Rijdt schouderbinnenwaarts, of iets anders waardoor hij zich op jou moet concentreren.

Heeft bij mij goed geholpen. Soms doet ie nog hoor. Vooral nu met dit koude weer.
"Watje" roep ik dan, en we gaan er meteen weer langs. En niets meer aan de hand dus.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:36

Gister had ik hem eerst gelongeert in de bak, Niks aan de hand tot hij opeens aan ging galoperen en elke keer in de hoek ervoor een sliding maken := .. Heeft hij een paar keer gedaan, met rijden was er opeens niks meer aan de hand..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:54

Wat fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen! Ben erg benieuwd hoe het dan vandaag weer zal gaan.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:33

Goed zeg! Het blijven moeilijke dingen bakkabouters. Mijn paard had er ook heel veel last van, ik negeer hem meestal en vaak gaat hij er dan gewoon langs. En idd aan het werk houden...

Succes!