Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daffie1986 schreef:Hoe kijken jullie aan tegen Groninger paarden in de sport?
Hebben jullie een Groninger paard?
Ja!!!!
Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
Na een ongeluk met een NRPS-merrie was ik helemaal klaar met hyperdepiep paarden. Ik ben op zoek gegaan naar een paard die alles kan, maar voornamelijk koel in de kop is.
Fokken jullie ermee?
Beetje moelijk met een ruin
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie/instand houding ras)?
Maar als ik zou fokken zou ik het vooral om het prachtige ras in stand te houden en te verbeteren.
Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?
Niks mis mee, je ziet ze alleen veel te weinig.
Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport?
De groninger is een paard die al bewezen heeft ver in de sport te kunnen komen. Vele zijn Z2.
Waarom zou je altijd voor dit paard kiezen?
Eens een groninger altijd een groningen. Het is een ras die je pakt hun trouwe en werklustige karakter maakt een veelzijdig ras waar iedereen iets mee kan doen. Dressuur. springen en voor de kar het maakt niet uit zij kunnen het.
Met mijn groninger start ik L2 (ik rij niet veel wedstrijden) maar zit regelmatig in de prijzen. Daarnaast heb ik hem ook eens endurance gestart dat deed hij ook met twee vingers in de neus.
Maar het allermooiste van een groninger is: al rij je hem 3 maanden niet je legt er een zadel op een je kunt een buitenrit maken (eigen ervaring).
Mijn nichtje van 8 rijd er ook regelmatig op. Daarom is de groninger voor mij Goud Waard.
[ITP] Luna (8 jaar) en Oz (groninger ook 8 jaar)
Mss dat je op PP meer reacties zou krijgen. DJB schreef:Hoe ik denk over een Groninger in de sport? Ik heb eigenlijk geen idee:P Ik denk dat springen lastig wordt, misschien dat ze nog wel een dressuurproefje kunnen lopen.
Lusitana schreef:DJB schreef:Hoe ik denk over een Groninger in de sport? Ik heb eigenlijk geen idee:P Ik denk dat springen lastig wordt, misschien dat ze nog wel een dressuurproefje kunnen lopen.
Grappig dat je dat zegt. Mijn paard had een supertechniek en ben nooit tot springen gekomen omdat je toen 1 winstpunt in dressuur moest halen en daar hing het steeds om (na wat schrappen in de protocollen-echt-net een puntje te kort omdat ze vonden dat hij nog niet L waardig was, dom gezwets, maar goed), maar anders was het echt een topper geworden. Zijn ouders waren ook geweldige springpaarden. Moeder heette Amber (een vos), vader ben ik vergeten (een schimmel), ik heb het nu over twintig jaar geleden ofzo.
Ik zie niet waarom het geen sportpaarden zouden kunnen zijn? Ze zijn altijd alround geweest. Ik bedoel vroeger werkten ze op de boerderij en zoonlief ging er dan in het weekeinde mee naar de rijvereniging, springen en dressuur, en zondag gingen ze voor de luxe wagen naar de kerk.
Als ik in Nederland had gewoond zou ik zo weer voor een Groninger in de sport kiezen. Waarom niet?
Ik was trouwens toevallig tegen hem aangelopen en wist niet dat het een Groninger was.
Ik heb geloof ik nog nooit bewust een bepaald paard gezocht, ze kwamen op mijn pad.
daffie1986 schreef:Hoe kijken jullie aan tegen Groninger paarden in de sport?
Citaat:Hebben jullie een Groninger paard?
Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
Citaat:Fokken jullie ermee?
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie/instand houding ras)?
Citaat:Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?
Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport?
Citaat:Waarom zou je altijd/nooit voor dit paard kiezen?
Remember schreef:Feit blijft dat deze paarden niet al generaties lang sportgericht gefokt worden. Ze zijn gefokt op karakter, hardheid, gezondheid en het wat zwaardere type. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor wat minder natuurlijke aanleg hebben voor de sport. Wat dus niet betekent dat ze niet kunnen presteren, zéker niet in de basissport (B tm Z).
Om dezelfde reden als dat ik de andere 321 rassen niet heb 

Citaat:is er niemand hier die met een groninger rijdt?