ook in de bak heb ik dit probleem wel, vooral in de galop wil hij weleens opeens z´n kop eruit gooien en dan extreem hoog houden. Hij vind het dan moeilijk denk ik. Maar goed, ik heb dan niets meer te vertellen. Ik houd dan druk op mn buitenteugel, gaat hij terug naar stap zelf, maar ik blijf gewoon druk houden want hij moet gewoon omlaag gaan met z´n hoofd (zodra hij dan een stukje omlaag gaat met z'n hoofd, geef ik lucht en vraag dan weer opnieuw) maar begint ook weleens te steigeren omdat hij het er niet mee eens/moeilijk vind. (deed hij de eerste les ook, toen moest hij die buitenteugel nog gaan accepteren omdat hij op de binnenteugel is gereden).
Ik moest er een martingaal aan doen van mn instructrice zodat hij zn hoofd niet zo extreem hoog kan houden.
Maar dat werkt alleen als je je teugels op maat hebt. En in 't bos rijd ik altijd met een lange teugel Mits hij zo druk is, dan rijd ik hem aan de teugel om hem bij me te houden en zijn aandacht te eisen. En ook wordt je met omtrekken zeer belemmerd als er een martingaal om zit,dat is niet zo goed mogelijk (en de martingaal zit absoluut niet te strak want z'n hoofd kan nog aardig hoog als ik mn teugels op maat heb).
Dus ja.. wat zou een goede oplossing zijn. Eventueel in de les/bak gewoon met martingaal rijden.
Het probleem ligt vooral bij 't buitenrijden, omdat het dan gewoon mogelijk moet zijn in een situatie dat ik hem om kan trekken. Ook als hij steigert moet ik hem om kunnen trekken.
Ik denk dan ook weleens... als hij z'n kop zo hoog erop heeft en hij gaat een keer aan de ren... dan heb ik niets te vertellen... Hij is dan ook nog eens erg sterk.
Lijkt nu net of t heel erg is. Hij kan ook prima heel rustig ontspannen aan een los teugeltje lopen hoor
Maar zodra we even wat galoperen, dan is hij warm
en dan begin het
Wie heeft er een goed advies ? Zowel rijtechnisch als eventueel hulpteugel om het probleem op te lossen?
) in de les er af aan het houden, gaat prima, zijn vertrouwen is er een stuk op vooruit gegaan, dus hij panikeert niet meer. Hij snapt ook: hoofd naar beneden = rust.
Mijne komt ook terug in tempo als ik druk blijf houden op mn buitenteugel, als ik niets doe gaat hij vrolijk verder