meteen met rijden doorzitten of eerst losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toosjeto

meteen met rijden doorzitten of eerst losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:23

gaan jullie als je begint met je paard te rijden vanaf het begin af aan doorzitten of ga je in het begin gewoon lichtrijden?
ik weet niet beter als je dat je paard eerst goed los en warm gereden moet zijn en lekker door het lijf en dan pas gaan doorzitten
aangezien dit tot een discussie heeft geleid ben ik benieuwd naar jullie meningen
en dan ook voor diegene onder ons die al minimaal l2 rijden en dus in proefjes hele tijd moeten doorzitten
hoe doen jullie dit tijdens de training?

Cheetje

Re: meteen met rijden doorzitten of eerst losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:24

Ik hoor altijd dat ik eerst moet lichtrijden?

Weet niet of het echt zo is hoor ?

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:42

Mijn instructrize zei altijd dat ik gewoon eerst moest lichtrijden het hele verhaal erbij ben ik eigenlijk vergeten en ik heb al zo'n lange tijd niet gereden :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:43

ik rij altijd eerst licht tot ze warm is, als ik haar meer oppak en we gaan echt aan het werk ga ik doorzitten

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:44

Als je gaat trainen, stap je eerst nog los, dus dan begin je rustig met draven en inderdaad dan licht. Daarna als je echt je proefje gaat "oefenen" kan je hem door zitten, maar ook lichtrijden....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:49

ik ga eerst losrijden en als ik dan draaf dan ga ik eerst lichtrijden.
als mijn paard los is en nageeft dan ga ik doorzitten en mijn oefeningen doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:14

Ik begin met lichtrijden, tot ik voel dat de rug fijn gebruikt wordt, dan ga ik zitten.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:17

euh naja eerst losrijden is wel wat makkelijker he ;)
en daarna in draf beginnen met lichtrijden en later als je paard helemaal los is kun je wel gaan doorzitten (=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:18

Ik kan ook pas doorzitten als ik Willie helemaal los heb in draf, met lichtrijden.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:22

het is beter voor de rug van je paard,als je eerst een tijdje gaat lichtrijden tijdens het losrijden.zn rug krijgt toch wat meer "klappen"te verduren tijdens het doorzitten,dus als je paard lekker ontspannen en warme spieren heeft is dit prettiger.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:09

Hangt geheel van het paard af. Laat het paard je nog niet lekker zitten, dan is het makkelijker (voor de ruiter) om te beginnen met lichtrijden. Goed doorzitten is net zo goed (of zelfs beter, daar verschillen de meningen over) als goed lichtrijden. Zelf rijd ik een paard waarop ik beter kan beginnen met doorzitten. Dan kan ik lekker ontspannen zitten. Als ik ga lichtrijden verliest ze haar ritme. Lichtrijden doe ik op haar pas als ze echt lekker los is.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:13

Ik rijd eerst los met lichtrijden, pas als ze fijn over de rug loopt ga ik doorzitten. Ze is zowiezo nog erg jong en dan gebeurt het dat ik een hele training enkel lichtrijd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:32

glenda schreef:
het is beter voor de rug van je paard,als je eerst een tijdje gaat lichtrijden tijdens het losrijden.zn rug krijgt toch wat meer "klappen"te verduren tijdens het doorzitten,dus als je paard lekker ontspannen en warme spieren heeft is dit prettiger.

Dat lijkt me stug. Doorzitten betekend meeliften op de rug vna het paard. Je moet zitten en niet hobbelen, dus over het algemeen als je een vaste zit hebt kun je eigenlijk meteen beginnen met doorzitten. Maar omdat een gemiddeld paard eerst losgewerkt moet worden gaat men lichtrijden.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:12

Na eerst uiteraard los stappen draaf ik aan en rij ik licht, tot ze voldoende ontspant en over de rug loopt, eer ik ga doorzitten
Is trouwens ook wel gedwongen want er is absoluut niet op door te zitten tot ze wat ontspant :o

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:14

Na het los stappen eerst licht rijden daarna doorzitten.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:16

Misschien een rare vraag; maar vindt een paard het hinderlijk als je doorzit? :)

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:19

Hoi,

Ook ik heb een paardje waar ik beter kan beginnen met doorzitten.
Hij maakt zich erg graag te lang, en dat lukt hem stukken beter als ik aan het lichtrijden ben.
Op die manier krijg ik hem niet op de juiste wijze los....
Met doorzitten wel.

Maar bij andere paarden, zal ik eigenlijk altijd beginnen met lichtrijden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:24

Als jij correct doorzit, dus ontspannen met de beweging mee ipv ertegen in, heeft het paard het minste last van je. Nog minder dan met lichtrijden, want hoe je het ook wend of keert, je beweegt meer met lichtrijden.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:29

Zal het binnenkort proberen :) Heb nog niet zoveel lessen gehad. En sinds ik weer op paardrijden zit, schieten er alleen nog maar meer vragen in mijn hoofd. Rijtechnisch, maar ook over het gedrag van een paard. Vandaar dat ik het me af vroeg ^^ Dank je wel voor je antwoord.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:29

Ik begin vaak ook gelijk met doorzitten. Mijn paard wil nog wel eens stuurloos met "de kop in de lucht" draven en als ik dan gelijk ga doorzitten is hij gelijk een stuk nageeflijker dan als ik ga lichtrijden.
Al ben ik zelf toch wel meer voorstander van eerst lichtrijden, maar ja dat gaat nou eenmaal niet met elk paard.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:32

Ik begin altijd met lichtrijden. Jester is altijd erg stijf, en dan kan je zeker niet fijn doorzitten. Na een half uur, als ze lekker los is, en haar rug ook lekker loslaat, ga ik pas doorzitten ;)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:57

Ligt per paard verschillend. Het ene paard kun je pas lekker op zitten als deze wat beter bij elkaar gereden is. De andere kan juist beter balans houden tijdens het doorzitten.

Denk wel dat je je paard moet aanvoelen en als je nog niet lekker kan zitten dat je dan weer even gaat lichtrijden. Bij de een is dit dus sneller dan bij de ander.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:59

rij dan wel geen l2 maar ben een enorme fan van het doorzitten heb dit vaker gedaan onder mn lessen en kreeg dan flink op mn kop dus eerst lichtrijden met het warm lopen en dan pas gaan doorzitten :)

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:33

Ik heb altijd gehoort dat je eerst moet lichtrijden. En pas doorzitten als je paard goed warm/los gereden is.

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:24

ik heb geleerd om eerst licht te rijden.
Als je eerst licht rijd word de rug van je paard los,
en daarom is het niet goed om gelijk al door te zitten omdat
hij dan nog vast zit.
Dat is iig wat ik gehoord/geleerd heb ;)