Links- of rechtshandig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misskaren

Links- of rechtshandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 17:51

Even een korte vraag, heb het zo gauw niet kunnen vinden op het forum. Wanneer is een paard nou "links- of rechtshandig" ? Mijn bijrijdpaard (Merrie, 8 jaar, 3/4 Fries) heeft bv moeite met aanspringen in de linkergalop, is ze dan rechtshandig ? En om haar rechter te richten moet ik dan juist meer linksom oefen met bv schouder-binnenwaarts ?
Alle tips welkom !
Alvast bedankt, Karen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:05

Scheefheid (links- of rechtsgebogen) kun je aan veel meer dingen zien dan aan dit ene dingetje. Vanuit dit probleem kun je niet meteen met zekerheid vaststellen of een paard links- of rechtsgeboven is, er zijn namelijk veel meer opvallendheden voor een scheef paard. Nav. je eerste post zou je kunnen zeggen dat jouw paard zijn rechterachterbeen niet wil belasten en dat wijst vaak op linksgebogenheid. Bekijk anders deze link is, daar staat veel info op.

Achterom

Re: Links- of rechtshandig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:08

Paarden zijn niet links- of rechtshandig bij gebrek aan handen ;)

Maar ik zou idd eens op de site gaan kijken die mareska aangeeft... het is niet zo simpel als de ene kant meer oefenen dan de andere :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:26

Een intersante manier om je paard en de bespiering te bekijken is om een foto te nemen als je recht achter je paard op een krukje staat (dus van schuin bovenaf). Je paard moet dan wel braaf zijn en vierkant op een vlakke ondergrond staan staan met gewicht op alle 4 de benen. Vaak kun je dan duidelijk verschil in bespiering en gewichtverdeling op de benen zien. Erg interessant.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:30

@Mareska; op die site had ik al gekeken, veel nuttige info, maar ik kan er geen wijs uit wat mijn vraag betreft
@Alicia2u; interessant idee, ga ik zeker proberen want ze is hartstikke braaf
Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vragen!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:56

Iemand nog meer nuttige tips ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:01

Recht gaan richten, zijgangen oefenen en les nemen van iemand die het jou kan vertellen.
Je begint altijd bij de stelling, daar kun je mee controle krijgen over het achterbeen, maar dat is erg lastig om dat via de pc even te vertellen, want het ene paard heeft meer stelling en buiging nodig dan het andere, je moet ook erg goed weten waar en heoveel ruimte moet zijn in de nek, ook met de stelling weten wat de atlasvleugels doen enz enz, neem les van iemand die jou dit kan leren.
Je moet in elk geval van voren het goed in orde hebben om het van achter onder controle te krijgen, een paard wat hangt in je handen kun je niet geod rechtrichten, dus hij moet eerst soepel aan je hulpen zijn en niet duwen of trekken, dat kun je heel geo dleren door het los en grondwerk en handwerk.
Kijk op de site www.paardenbegrijpen.nl er komen steeds meer goeie instructrises bij die echt weten waar ze mee bezig zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:51

Op deze pagina kun je vanalles lezen over scheefheid. http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=214
Een stuk naar onderen staat een 'checklist' die je makkelijk kunt gebruiken om te kijken of je paard scheef is. Want de scheefheid is vaak een oorzaak van de voorkeurskant van je paard.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:01

Als ze links niet wilt aanspringen is ze volgens mij linkshandig, om links aan te springen moet ze de buitenkant (rechterkant) langer maken, en dat kan ze dus niet.