ineens bang voor een tracktor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenfilou

ineens bang voor een tracktor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:15

Filou wordt bijna 7jr. en is helemaal verkeersmak en nog nooit bang geweest.
Maar sinds een tijdje is ze helemaal als de dood voor tracktors.
Misschien is het pubergedrag maar het is wel heel erg vervelend
Zodra er 1 aan komt gaat ze echt rennen en is bijna niet te stoppen.
Echt vluchtgedrag!
Ook al stoppen ze netjes die motorgeluiden maken haar duidelijk helemaal angstig.
Grondwerken precies het zelfde gedrag,zo snel mogelijk weg van dat enge ding.
Ik rij met een dubbel gebroken watertrensje en ik weet dit is totaal geen rem is.
Maar misschien een andere bit?
Alle tips of ideetjes zijn welkom.

Anoniem

Re: ineens bang voor een tracktor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:05

Een ander bit lijkt me niet verstandig. Als Filou echt bang is rent ze door elk bit heen.
Kan je haar niet loszetten ergens waar tractors langskomen? Als er steeds een langskomt en ze merkt dat ze niet opgegeten wordt went ze er vanzelf aan. Ook zou je eens met haar aan de hand naar een stilstaande tractor kunnen lopen zodat ze eraan kan snuffelen. Als dat goed gaat kan je eens vragen of ze de motor aanzetten en dan opnieuw proberen.

Deze tips zijn ervanuitgaande dat ze echt bang is. Als ze gewoon uitprobeert hoe ver ze kan gaan dan zou ik me er op richten om duidelijker de baas te zijn en vertrouwen te kweken. Je doet al grondwerk, bouw dat uit en neem duidelijk de leiding. Ze moet weten dat jij de baas bent en dat als jij het vertrouwd zij er gewoon langs kan.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:18

brigitta1987 schreef:
Een ander bit lijkt me niet verstandig. Als Filou echt bang is rent ze door elk bit heen.
Kan je haar niet loszetten ergens waar tractors langskomen? Als er steeds een langskomt en ze merkt dat ze niet opgegeten wordt went ze er vanzelf aan. Ook zou je eens met haar aan de hand naar een stilstaande tractor kunnen lopen zodat ze eraan kan snuffelen. Als dat goed gaat kan je eens vragen of ze de motor aanzetten en dan opnieuw proberen.

Deze tips zijn ervanuitgaande dat ze echt bang is. Als ze gewoon uitprobeert hoe ver ze kan gaan dan zou ik me er op richten om duidelijker de baas te zijn en vertrouwen te kweken. Je doet al grondwerk, bouw dat uit en neem duidelijk de leiding. Ze moet weten dat jij de baas bent en dat als jij het vertrouwd zij er gewoon langs kan.

Uitproberen is het niet dat heb ik al na gevraagd bij stalgenootjes.
Die vinden het ook raar dat ze zo is,sommige denken dat het komt
omdat ik soms met iemand mee reed en haar paard is als de dood ervoor.
Maar gedrag copieren weet niet of dat mogelijk is,maar zou goed kunnen?
Langs een tracktor lopen die uit is is geen probleem maar zodra die aan gaat
vlucht ze echt weg,met grondwerken trekt ze dan behoorlijk om weg te kunnen lopen.
Ga vrijdag is even vragen aan een boer of die me kan helpen.
Begin dan uiteraard met grond werken.
Een ander bit vroeg ik even omdat mensen uit mijn buurt het advies gaven.
Maar ben het er niet mee eens.
Kreeg de tip als stang en martingaal :? Maar wil absuluut geen toeters en bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:29

ikbenfilou schreef:
brigitta1987 schreef:

Uitproberen is het niet dat heb ik al na gevraagd bij stalgenootjes.
Die vinden het ook raar dat ze zo is,sommige denken dat het komt
omdat ik soms met iemand mee reed en haar paard is als de dood ervoor.
Maar gedrag copieren weet niet of dat mogelijk is,maar zou goed kunnen?
Langs een tracktor lopen die uit is is geen probleem maar zodra die aan gaat
vlucht ze echt weg,met grondwerken trekt ze dan behoorlijk om weg te kunnen lopen.
Ga vrijdag is even vragen aan een boer of die me kan helpen.
Begin dan uiteraard met grond werken.
Een ander bit vroeg ik even omdat mensen uit mijn buurt het advies gaven.
Maar ben het er niet mee eens.
Kreeg de tip als stang en martingaal :? Maar wil absuluut geen toeters en bellen.

Gedrag kopieren kan zeker! Je ziet het ook met paarden die luchtzuigen bijvoorbeeld dat andere paarden dat soms overnemen.
Toeters en bellen zou ik ook niet willen en zoals ik al zei denk ik niet dat een ander bit nut heeft. Een martingaal kan helpen, als ze haar hoofd omhoog gooit. Een martingaal doet niks als de neus min of meer naar beneden is (je kan zelf instellen) maar houd het hoofd van je pony tegen al ze echt omhoog slaat met haar hoofd. Rennen houd je er echter niet mee tegen.

Als de boer je wil helpen kan je haar misschien los zetten in de bak met de tractor erin, met de motor aan. Wel zorgen dat er niks uitsteekt waar ze zich aan kan bezeren. Dan zelf bij de tractor gaan staan en laten zien dat jij het niet eng vind. Gewoon een halfuurtje en dan er weer uit. Als je dit een tijdje doet zal ze er echt wel aan wennen. En het lijkt me een stukj fijnere oplossing dan met allerlei bitten gaan klooien.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:38

Zelf heb ik het ook totaal niet op martingaals enz
maar dat had je al door.
@brigitta1987 Bedankt zover voor de tips

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:20

ben het volkomen met brigitta eens, rustig blootstellen en steeds een stapje verder gaan, ik zou eerst een tractor met lopende motor in zicht zetten en steeds dichterbij tot die bij haar in de bak staat en dan eens een keermet haar er langs lopen.. Als het echt angst moet je geen haast hebben, heb je later veel profijt van.

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:12

Ga je paard er zeker niet op straffen. Dat kan betekenen dat ze nog banger wordt. De adviesen die hier boven staan vind ik goede adviesen. Laat je paard maar aan het geluid wennen en laat haar zien dat er niks is om bang voor te zijn.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:44

Het kan best zo zijn dat ze het van het andere paard geleerd heeft, dat wel schrok. Mijn paard schrikt nu regelmatig van het opengaan van de bakdeur. Twee jaar lang geen vuiltje aan de lucht geweest, tijdje geleden schrok een ander paard in de bak zich een bult toen die deur openging en ging die van mij mee. Nu begint het door gewenning weer minder te worden. Dus ik zou zeggen inderdaad oefenen met traktor. Ook nog leuk van mijn paard, die was bang voor de traktor op stal toen er een weekje iemand anders op reed, blijkbaar had die een andere rijstijl en dat vond ze niet fijn.

ardith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:48

ik zou zoals eerder ook al is aangegeven rustig stapje voor stapje je paard aan traktoren laten wennen!
het zou inderdaad best wel eens kunnen dat ze gedrag kopiëren!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:09

Kaatje0013 schreef:
Ga je paard er zeker niet op straffen. Dat kan betekenen dat ze nog banger wordt. De adviesen die hier boven staan vind ik goede adviesen. Laat je paard maar aan het geluid wennen en laat haar zien dat er niks is om bang voor te zijn.

Straffen zal ik er zeker weten niet ,dat is echt ook uit den boze!!!

Ze is in principe gewend aan die geluiden ook op het erf rijdt er
regelmatig een tracktor,maar als ik met haar buiten rijdt en we
komen er 1 tegen ,dat is het geval van paniek bij haar.

Denk als ik het zo lees en bekijk dat ze het over genomen heeft van
een ander paard bij ons op stal.
Ze is nog NOOIT bang geweest voor een tracktor ze is altijd de koelbloedigste.
Daarom vroeg ik me af of ze het copieren ,maar dit zou heel goed het geval
dus kunnen zijn.
Moet zeggen rij tegenwoordig weinig met dit stal genootje mee,dus het zal
hopenlijk wel over gaan.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:26

Schieten ineens een opties me te binnen.

De boer heeft een tijdje terug een deur geramd. Als de paarden binnen staan ,staan ze in een soort
grote schuur met twee grote schuif deuren,waarvan 1 deur nu eigenlijk niet meer bruikbaar is.
Ik ga na vragen of ze op dat moment binnen hebben gestaan.

Zal er wel bij zeggen dat Filou in een grote box staat met de pony die dus bang is van tracktoren enz.
(voor de bekende dit is niet Mo hoor pony waar ik het over heb.)

Ik hou jullie op de hoogte *D

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:37

Ik zou absoluut niet met stang rijden, zo maak je haar alleen maar bang. Iedereen geeft al fijne tips hierboven, ik hoop dat het je gaat lukken :)

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:33

Vanmorgen heerlijk gereden oke beetje regen maar ja ben niet van suiker.
Geen tracktor tegen gekomen en helaas de boer nog niet kunnen spreken.
Heb het er met dames op stal over gehad en die zeiden,joh dat zou
heel goed kunnen dat ze toen binnen stonden.
Hopen dat ik vanavond of morgen de boer kan spreken ,want dan zou
ik weten wat er is gebeurd en waarom Filou zo ineens bang is.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:56

rij eens of loop eens achter een tractor aan, de afstand steeds kleiner maken. hielp bij ons geweldig goed.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:10

Ik vind het zelf ook niet fijn hoor als er zo'n ding in onze buurt is bij het rijden. Ik heb haar laten zien/merken dat het ding haar niks deed..vrachtwagens vind ze namelijk ook niet eng. In de wei vind ze het niet eng maar als ik aan het rijden ben en het ding komt langs dan is ze wel flink zenuwwachtig. Ik vraag dan meestal of ze ermee willen wachten tot ik klaar ben met rijden omdat ik haar aandacht er dan niet helemaal bij heb. Ik weet zeker dat ze het wel erg eng vind omdat vrachtwagens en andere dingen haar weinig doen en dit wel. Vroeger als een of andere **** hooi naar achter in de wei ging brengen met de tractor reed hij altijd keihard op de paarden af met een hoop getoeter..niet gek dat ze bang is dus. Als het me op straat overkomt zoek ik zo snel mogelijk een inham..en anders eraf en zo ver mogelijk de kant in. Bij een ander paard van ons was het puur aanstellerij en een ander paard voelde zich minder veilig als de ruiter op hem zat. Deze ruiter heeft hem ook geleerd dat het niet eng was..gewoon niet teveel belonen dan laat je zelf merken dat het eng is. Proberen door te rijden en niet boos worden want dat is ook een teken van dat het eng is. Rustig blijven alleen door laten lopen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:20

aanstellerij komt in het paardehoofd niet voor, soms kan het wel aangeleerd gedrag zijn,wij hebben smalle polderwegen en kennen ieder erf waar we veilig staan,het is geen echte oplossing maar beter dan het gevaar opzoeken. wij zijn ook heel blij met al die internationale chauffeurs met een navigator aan boord,hoewel verboden,komt er toch ieder tien minuten een 18 meter op je af gedenderd in de middagspits.
ik heb vroeger wel ontdekt dat op een gegeven moment ik banger werd voor tractoren en vrachtautos dan mijn pony. zodra ik ze in de verte al zag verstijfde mijn spieren en maakte ik mijn teugels korter: in paardetaal schrijf je dan letterlijk PAS OP GROOT GEVAAR.
ik ben daar heel erg mee gaan oefenen, want je doet het ongemerkt op ieder ander paard ook.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:58

Ben aan het oefen gegaan door diverse keren langs een tracktor te lopen die uit stond
Daar is Filou totaal niet bang voor.
Daarna tracktor die aan stond dat was eng voor haar dan.Zelf ben ik niet bang mochten
sommige dat denken.
Ze kroop achter mij als een klein paardje,maar met heel veel aai werk en gerust stellen
door tegen haar te praten en wat klikken ging het best wel aardig.
Zodra ik op haar ging zitten (terwijl ik heel rustig was zelf) ging ze toch weer
voort maken om er van door te willen gaan.
Zelfs als er even iemand anders op haar ging was dit het geval.
Blijven oefenen Filou komt vast wel weer over haar angst heen.
Waarschijnlijk is het toch de klap geweest tegen de stal deur die de tracktor heeft gemaakt |o
Heb ook geen haast ermee,elke keer een beetje oefenen.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:35

hoe gaat het nu?

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:41

Mijn paard (13) Z2 was ook nooit bang van tractoren maar nu op zijn nieuwe stal gedraagt hij zich ineens als een 3 jarige die nog nooit iets heeft gezien.
Er is nog nooit iets met hem gebeurd, hij zit denk ik gewoon lekker in zijn vel, waardoor hij druk wordt

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:19

Het gaat weer helemaal perfect nu.
Op het erf veel geoefend met haar en gaat goed
Van de week kwamen we een tracktor tegen overweg buiten rit
Ze stond stil even rustig praten en er naar laten kijken ging echt super.
Gisteren gaan rijden geen tracktor tegen gekomen maar wel een hele
rare ligfiets leek op een banaan. }:0 Ze vond het wel heel raar maar ik ook.
Wat een raar ding zeg, Ze stond ploef met 4 benen wijd te kijken.
Ben blij dat de ervaring tracktor zo goed als achter de rug is.
Bedankt allemaal voor de goede tips