Schuin galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Schuin galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 08:51

Hoi ;)

Telkens als ik met mijn pony aangallopereer in de bak, (op rechte stukken in het bos doet ze het niet), gallopeerd ze altijd schuin naar binnen, dit komt mede door het tempo, wat meestal iets te hoog ligt, maar niet zo hoog dat het echt zo'n crosstempo is, (als je me nog snapt :+ )

Ze leunt echt naar binnen, op beide kanten. Hebben jullie een idee waarom ze dat doet?
Als ze zo schuin galopeerd kan ik natuurlijk niet lekker zitten, en ga ik zo'n beetje ongeveer stuiteren, waardoor ze nog harder gaat, zo wordt het dus niet echt wat..

ps. Ik heb wel les, ik zal het vanavond ook even aan mijn instructrise vragen, maar misschien dat jullie een idee hebben?
Groetjes

Mirjam79

Re: Schuin galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:57

Houd je buitenteugel goed op druk (voor de tempocontrole) en probeer de achterhand naar binnen te zetten. Je beessie zal dit wel niet zo leuk vinden, maar het moet wel lukken! En hou je beide handen naar buiten. Niet overdreven, maar gewoon net alsof je 'm tegen de bakrand aan wilt laten wijken. Heel veel succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:59

Je paard is gewoon scheef denk ik. Athans dat is bij die van mij wel het geval. Dus eerst je paard goed rechtrichten :) .

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 08:59

Oké, ik ga het proberen! Ik merk alleen dat ik zelf ook amper druk houdt op de binnenteugel omdat ze al zover naar binnen leunt/ de volte dan toch al kleiner wordt. Ik ga het in ieder geval proberen :)

Eilleen: Scheef op beide kanten? In draf en stap doet ze het niet, dus het lijkt mij dat het aan het tempo ligt. (en aan mijn houding natuurlijk....)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:22

Bijna elk paard galoppeert onder het zadel van nature met de achterhand naar binnen. Ipv naar buiten sturen (gooit ze de kont nog meer naar binnen) en druk op de teugels te houden, moet je schoudervoor rijden. Dus met beide handen de voorhand iets naar binnen sturen en recht blijven zitten. Je binnenbeen voorkomt dat je paard van de hoefslag ofwel naar binnen loopt. Met de mond hou je verbinding, da's wat anders dan druk. Schoudervoor galopperen is rijtechnisch de enige manier waarop je een paard uiteindelijk leert recht te zijn in de galop. Als je op de lange zijdes schoudervoor galoppeert in een dressuurproef op B of L-niveau zal geen jury daar iets van zeggen. Integendeel. Tempocontrole doe je in eerste instantie aan je zit; terugzitten, zwaar maken en tempo aangeven = langzamer meegaan in beweging. Als dat niet helpt, dan pas gebruik je de buitenteugel en dan nog hou je die niet op druk, je maakt een ophouding. Als je continu druk houdt doe je niets anders dan met veel hand rijden. Je vertelt daarmee je pony niet wat je van haar verwacht.
Wees verstandig en zoek een goede instructeur waarvan je tenminste 1x per week les krijgt. Je pony en jij kennen nog niet zoveel vermoed ik en dat geeft niks, maar juist dan is goede instructie belangrijk. Verkeerd aanleren is heel moeilijk weer af te leren.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:34

Marion71: Ik begreep dat de TS het probleem heeft dat de voorhand naar binnen valt :o
Verder ben ik het volledig met je eens. Jou bewoordingen zijn (voor mij) een stuk duidelijker als wat ik geschreven had :D Wat ik trouwens bedoel met 'druk op de buitenteugel' is niet het vastpakken en geen ruimte meer geven, maar duidelijk contact nemen en geen boogjes laten ontstaan.
En les nemen! Tuurlijk, de TS geeft aan dat ze vandaag ook even aan haar instructrice zal vragen wat ze hieraan kan doen. Ik hoop dat zij de kennis heeft om haar te kunnen helpen. Anders zou ik ook op zoek gaan naar een goeie/betere instructrice.
Mistie, laat je ook even weten wat de tips zijn geweest die je in de les hebt gekregen?

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:19

zet hem op voltes en binnenbeen er goed bij dat hij zijn achterhand naar buiten moet gooien

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:05

hoe oud is je paard? Het kan ook een kwestie van balans zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:00

Probeer eerst het tempo onder controle te krijgen. Bijvoorbeeld door korte stukjes te galopperen, ze krijgt dan niet de kans te versnellen. Gewoon 5 passen galop en weer naar draf. Dit probeer je langzaam uit te bouwen. Zo kan je steeds langere stukken galopperen zonder dat je pony gaat racen. Als je dat onder controle hebt kan je gaan werken aan het rechtrichten. Nu lukt dat niet goed omdat je alleen met het tempo bezig bent. Als je gewoon rustig kunt galopperen kan je je aandacht richten op het recht maken van je pony in galop.

Let er wel goed op dat je in draf en stap ook echt recht rijd!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:26

@Miriam: Gelukkig zijn we het met elkaar eens, da's 't belangrijkste.
@Pytje: het is altijd een kwestie van balans. Leeftijd zegt daarin niet zoveel, training wel.
@Brigitta: als je schoudervoor galoppeert krijg je al tempocontrole omdat het paard rechtgericht gaat en de concentratie die dat van hem vraagt. Hard galopperen is vaak onttrekken omdat hij het moeilijk vindt. Het heeft er niks met lange of korte stukken galopperen te maken. Daarmee los je dit niet op. Waar jij op doelt is moeite met galopperen of het aanspringen ervan, en dan stel je een prima oplossing voor.
@Marijke: je wilt juist dat een paard in galop om je binnenbeen buigt. Wat je nu vraagt, is z'n kont naar buiten te gooien en van het binnenachterbeen af te komen. Dat wil je hem volgens mij niet leren. Daarnaast los je het probleem van scheef galopperen niet op. Dat lukt je alleen met rechtuit schoudervoor galopperen.
@TS: van wie heb je les? Iemand die veel met jonge/onervaren paarden/ponies werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:11

@marion71: Klopt, maar ik ga er van uit dat de pony moeite heeft met galop en daardoor scheef gaat lopen. In zo'n geval moet je dus eerst de galop beter maken en dan gaat het rechtstellen makkelijker. Als de galop nog te moeilijk is en je gaat alleen maar sneller en sneller dan zal schoudervoor galopperen de TS vermoedelijk niet lukken. Vandaar dat ik deze oplossing gaf.

Neemt niet weg dat schoudervoor galopperen een prima oplossing is. Alleen moet de galop en de rijkunsten van de TS wel zodanig zijn dat dat lukt.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:21

M'n pony is 14 jaar, dus niet onervaren. Mijn instructrise gaf de tip om haar in draf beter aan m'n been te houden, gelijk terugschakelen als ik dat vraag, en eerst alleen rechte stukken te galloperen, omdat ze in de bocht erg naar binnen hangt.
Ik heb deze nieuwe instructrise net, en ze kan me heel goed helpen, maar ze geeft op een hele andere manier les als mijn vorige instructrise, dus het is nog even wennen.

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:31

Ik denk dat je eerst eens de stap en draf goed onder controle moet krijgen ,m du secht met het rechtrichten bezig gaan en dan pas aan de galop gaan werken, zorg dat je en goeie basis gaat krijgen waar je altijd op terug kan vallen,

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:25

hoi hoi,
die van mij ging ook enorm schuinhangen in de bochten. We zijn met haar aan het oefenen geslagen met longeren en ik moet zeggen dat het een stuk beter gaat nu.

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:25

Misschien kan je in stap en draf oefenen met overgangen in de gang zegmaar. Zodat het tempo in die gangen zoiezo van jou is, misschien wordt het dan makkerlijker om het tempo in de galop ook van jou te houden. En dat scheef gaan, houd druk op je buitenteugel om het een beetje op te vangen. En veel oefenen met dat hij opzij gaat voor je been, zodat je een beetje stelling krijgt. Ik denk dat het hierdoor al best moet gaan verbeteren.

Naja, veel succes ermee in elk geval.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:11

@TS: je pony kan dan al wel 14 zijn, maar heeft nog weinig balans. Dat kun je idd verbeteren/haar sterker maken door haar te longeren en veel rechtuit te galopperen. Al zal dat bij een 14 jarige niet zo makkelijk zijn als bij een jong paard. Is je pony laat beleerd of weinig mee gegaloppeerd?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:59

Ze is beleerd op 4 jarige leeftijd, maar dat is niet erg goed gegaan. Er zijn verschillende meisjes mee begonnen die er nog geen ervaring mee hadden, daarna heeft ze een paar jaar alleen gecrossed en gesprongen, en dit ging ook allemaal erg hard. Ik ga nu eerst proberen aan het tempo te werken, want ze heeft ook erg veel moeite met overgangen terugschakelen.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:02

Als ik jou was, zou ik voorlopig in de bak blijven, en veel figuurtjes rijden om goed aan je paards stelling te werken begin er mee in draf, en dan stap je over.. ^^ Naar galop, en dan hou je het tempo lekker rustig, probeer hem dan nageeflijk te rijden, en houd je binnen been er bij, en buiten tuigel zodat je der stelling goed houd, succes!

Ik zie nu trouwens ook dat ze moeite heeft met der tempo, veeeeel schijnovergangen, en probeer veel diep te zitten als je van draf naar stap gaat en van galop naar draf, zo leert ze ook beter op je zit te reageren..

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:39

hee... probeer veel overgangen te rijden zodat het tempo goed zit..
Dan kun je je ook meer gaan richten op het schijn galoperen.. Als dat niet werkt heb het er dan met je instructrice over wat zij ervan vind. want zij ziet (als het goed is) ook meer..