Teveel binnenteugel..Help ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Teveel binnenteugel..Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:38

Bij het rijden gebruik ik mijn binnenteugel wat teveel .. ik probeer erop te letten, maar blijf het toch doen. Het gaat zowat automatisch ..
Hebben jullie tips om mijn binnenteugel minder te gaan gebruiken? ik vind het namelijk zelf erg rot ..

Daisy01

Re: Teveel binnenteugel..Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:01

Je binnenteugel juist zoveel mogelijk loslaten.
Het tempo bepaal je met je buitenteugel en met je binnenhand en been toch wat aanleuning.

Maargoed jou probleem, je houd je binnenteugel vast? Waarom? Het gaat automatisch.. Heb je al eens geprobeerd je binnenteugel gewoon geheel los te laten, kijken wat je paard daar voor reactie aangeeft? Ik denk ook dat het handig is om les te nemen.. Maar dat is natuurlijk aan jezelf.

Het is moeilijk om aan de hand van een stukje tekst tips te geven, heb je niet wat rijfoto's?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:24

Het is wel goed dat je zelf al weet dat je je binnenteugel teveel gebruikt.
Er zijn geen tips of truks voor, gewoon geconsentreerd rijden en er op blijven letten.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:25

ik heb precies hetzelfde, en met mij vele anderen hoor! het is een veel voorkomend probleem, ik ben weer begonnen met les en word er nu iedere keer op geattendeerd. Verder laat ik hem bewust af en toe los. Ook houd ik mijn binnenhand iets hoger, zo kan ik moeilijker streng ermee inwerken..

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:40

Ik heb soms ook last van ongelijke druk op de teugels. Dat is vooral wanneer ik naar mijn paard kijk in plaats van vooruit en wanneer ik teveel aan de voorkant zit. Zodra ik vooruit kijk, mijn handen netjes op de plaats houd naast elkaar, en op mijn gevoel rijd gaat het al stukken beter. Zo los ik het dus altijd op. :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:44

Dit probleem herken ik , ik heb zelf een lange tijd alleen op de binnenteugel gereden waarbij de buitenteugel loshing. Ik ontspande niet en had het niet door, alleen erg veel pijn in mn arm. Ik heb mijn paard na 4 weken zo te rijden, zo onnatuurlijk en scheef laten lopen, dat ze begon te kreupelen. Toen ik weer regelmatig les kreeg, schrok mn instructrice zich rot. Ik moest de binnenteugel direct loslaten en een tijd op alleen de buitenteugel rijden. Nu gaat het veel beter en kan ik goed ontspannen, de nageeflijkheid is terug en ze loopt niet kreupel meer. We hebben nu contact (geen druk!) op beiden teugels, enkel iets meer op de binnenteugel voor buigingen en voltes. Hier bij vergeet ik nooit meer mijn buitenteugel eraan te houden.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:39

Denk dat heel veel mensen dit hebben. Wat mij wel helpt is om er constant aan te denken. En de beloning voor mezelf is als ik m'n hand ontspan, zakt hij er veel beter in. Het helpt als iemand het constant tegen je zegt, maar asl die iemkand er niet is dan moet je het tegen jezelf zeggen. Het is echt iets wat je af moet leren en dat is erg MOEILIJK 8-)

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:02

Wat je ook misschien kan helpen is dat je je paard beloont met je binnenhand, zodat je je binnenteugel helemaal los moet laten. Dan zie je dat je ook makkelijk zonder je binnenteugel kunt rijden. Dat je hem 'niet nodig hebt'. Zo beloon je je paard ook nog eens als ze het goed doet!
Of idd zoals hier al gezegd wordt binnen teugel helemaal los laten en werk op je benen doen.. Is moeilijk maar als je les hebt goed te doen!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:07

Ik heb er ook last van, ik probeer me er echt op te concentreren. Mijn instructeur helpt hierbij, af en toe moet ik dan mijn binnenhand helemaal naar voren brengen (dan wordt het dus een waslijntje zeg maar) om te kijken of ik het paard op mijn buitenhand heb lopen. Veel oefenen is denk het beste!

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:26

pffff ik heb precies hetzelfde probleem..! En mijn paardje pakt me daar ook mooi op terug.. Wanneer ik weer eens teveel aan de binnenhand zit zet ie zun hoofd mooi hoog op en istie onbestuurbaar.. Ik laat ook altijd de buitenhand los, voor mijn gevoel hou ik hem er dan wel aan, maar toch hangt hij weer losjes.. Nu pak ik op de moeilijke hand vaak de buitenhand bij een volte 'extra' kort en kan dan beter letten opmijn binnenhand..
maart blijft lastig (A) :s