moeilijk omschrijfbaar probleem in titel..hulp nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

moeilijk omschrijfbaar probleem in titel..hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:58

hoihoi

ik weet niet zo goed hoe ik mn probleem uit moet leggen..maar,
ik rijd mijn 10 jarige merrie op m2 niveau bij de paarden, eigelijk gaat dit heel goed,
geen echte gekke problemen ofzo...had het z eigelijk al een beetje in mn hoofd over paar maanden misschien al wel.

maar sinds nu ongeveer 4 a 5 weken gaat het rijden niet fijn. en daarvoor periodes ook al niet.
ze is super snel afgeleid, houd erg vast, de aanleuning is gewoon niet goed en niet fijn.
heb veel in mn handen en eerder kon ik haar er goed uit krijgen.. ze komt er echt tegenin!
ze is altijd moeilijk te buigen naar links toe, ze loopt erg graag naar rechts met haar hoofd en gooit snel de achterhand op de
rechterhand naar binnen, op links kan ik moeilijk de linker stelling echt fijn krijgen, maar doe al veel rechtricht oefeningen om haar rechter te krijgen, toch blijft het moeilijk, op rechts rijd ik haar al veel iets linkerstelling/buiging.
heb het idee dat de oefeningen het probleem niet zijn....(zoals keertwendingen, achterwaarts enz..)

ik heb priveles en dan gaat het vaak op den duur gewoon goed, het lijkt wel of ik dan anders rijd??
vandaag ook, ik ga er moet goede moed op, gewoon lang laag loswerken, begint ze al met steeds ertegin komen,
en de aanleuning heel snel kwijt zijn, en de buiging kost ook erg veel moeite, ik schakel dan veel op de lossigheid vanuit achter te krijgen, maar niks helpt..na een uur zwoegen houd ik het voor gezien en stap maar uit..
het lekkere voldane gevoel is nu ook steeds weg..want voldaan zijn we beide niet..

ik denk niet dat het pijn is, ik ken haar erg goed....en dat geeft ze aan...
maar als het zo doorgaat ga ik haar wel na laten kijken door fysio of iets in die richting.
ik was al zo'n maand begonnen met relax van de paardendrogist te voeren maar helpt ook niet..

van de zomer was ze gedekt maar dit is mis gegaan na een aantal weken,
heb het idee dat haar hormonen ook nog altijd niet echt lekker zitten..

maar heb haar afgelopen 2 weken al veel vrij gegeven, weidegang, longeren, springen, buitenrijden..
niets helpt. en op den duur is mijn geduld op en word ik zelf ook weer te sterk..tja ik vind het zooo moeilijk!

weet niet zo goed wat te doen, hoe ik het nu moet aanpakken..
het is op het moment echt een beetje vast lopen, en ik weet niet of iemand dit verhaal bekend voorkomt? of kan helpen met tips?

misschien zit het ook deels tussen mijn oren?? de 14e doe ik mee aan belangrijke kampioenschappen en misschien wil ik teveel?
al voelt het niet zo als ik rijd dat ik teveel wil..
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 02-02-09 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonny4life

Re: moeilijk omschrijfbaar probleem in titel..hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:59

ps=tanden zijn recent gedaan, hoeven worden goed bijgehouden, zadel ligt goed...ze oogt heel gezond verder.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:03

Pff lastig verhaal! Ik zou het zo snel niet weten, maar zal mn gedachtes er eens over laten gaan.
Ik kreeg pas nog tip van iemand over een verandering van het bit http://www.equimatch.nl/Default.asp?docid=95 misschien kan je er eens naar kijken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:04

bedankt in ieder geval, ik rijd haar met een k&k bitje dubbelgebroken... watertrens nu.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:03

Je hebt een merrie onder je kont he.. daar heb je dit gewoon af en toe bij!

Begin gewoon weer eens bij de basis, lekker met een lang teugeltje los stappen en draven, gymnastiseren door overgangen en figuren te rijden en zo je hand laten zoeken.. buig der links en rechts rustig in met je been hulpen zonder aan der mond te zitten en pak alleen de oefeningen mee waarvan je weet dat ze deze gemakkelijk doet.. Wordt weer vrienden met der en laat je niet opjagen door wedstrijden die er eventueel aan kunnen gaan komen als..

Wanneer jij teveel wilt jaag je haar tegen het harnas en daar win je het gewoon niet van. Dat is waar je nu in zit en jij moet dat loslaten.. Wanneer ze de basis weer lekker heeft, kan je der vanzelf weer oppakken waar je was gebleven..

Succes

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:24

Altijd lastig om dit vanaf papier te beoordelen of in te schatten. Ik herken wel een paar dingen die je zegt. In de les lijkt het alsof je anders rijdt. Nou, dat kan best kloppen. Vaak wil je thuis hetzelfde gevoel als in de les en dan ga je iets te veel afdwingen. Ook vanwege het feit dat je Z wilt gaan starten en kampioenschappen wilt gaan rijden, dragen daar onbewust vaak erg aan bij.
Richt je in het rijden vooral op het ontspannen gevoel. Dus goed voorwaarts drijven en naar beneden toe uit de hand laten kauwen. Niet harder laten lopen door het drijven, maar juist goed na laten geven op je been (begrenzen, maar dus niet blokkeren of terugwerken met de hand) en dan ademen met je hand. Niet op de voorhand laten vallen zodat hij niet uit balans raakt. Kleine stukje oppakken als je het gevoel hebt dat het beter gaat in bijvoorbeeld een oefening en dan weer terug naar de ontspanning en het uit de hand laten kauwen.
Ga aub niet rommelen met andere bitten ed. Wat je hebt lijkt mij prima. ;)

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:25

Dat was ook een optie die ik gaf vur. Ik hou daar ook totaal niet van. Alleen hebben sommige paarden soms wel een ander bit nodig. Maar ik denk ook niet dat B4L daar baat bij heeft nu.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 13:37

bedankt allemaal
vandaag even simpel gelongeerd aan longeerlijn,
dan is er niets loos
de bak was nog wat hard dus morgen denk ik weer rijden,
ga jullie tips echt proberen!!

en idd misschien rijd ik onbewust toch anders met de kampioenschappen in mn hoofd..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:21

Ik merk dat toch eigenlijk ook met mijn beide paarden. Lopen ze gewoon hele periodes goed en zomaar ineens wil het niet meer, vaak uitend in spanning, geen fijne aanleuning meer en bij mij vaak dat de buiging naar links niet meer wil. Ik weet dat het aan mij ligt, niet aan hun ... want vorige week was er nog niets aan de hand. En het is wel heel typisch dat ze beide ineens anders lopen .. dan ben ik zelf idd te 'gejaagd' bezig, te prestatiegericht. Ik moet mezelf dan eerst proberen te resetten, naar gewoon weer echt basis .. simpele dingetjes ... geen wedstrijden oid. in het vooruitzicht willen hebben en daar naartoe rijden. Rijden is bij mij echt heel psychisch ... strontvervelend vind ik het soms :P

M'n voorgangers leggen het ook al mooi uit :)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:54

vandaag bonny anders losgereden dan normaal, stap draf en galop weinig aangeleund, beetje contact-los teugeltje in stap draf galop en vooral naar voren rijden in verlichte zit in galop.

daarna voorzichtig wat aangeleund, en lang laag ook weer voorwaarts, ik moet zeggen ze was al veel beter! ging weer in mn hand lopen en dat vooral van achteruit. niet alles ging fijn maar heb het simpel gehouden wat oefeningetjes gedaan die ze niet al te moeilijk vind en toen gestopt. gelukkig, het oude fijne gevoel was iets terug! ben er blij mee, nu nog zo zien te houden allemaal. ik probeer het voorlopig simpel te houden, en dan zien we de 14e wel....ga er geen druk op leggen en probeer heel veel te belonen, ik hoop dat we nu een beetje in een positieve spiraal kunnen raken..