Lugano springen & dressuurprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Lugano springen & dressuurprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:10

Hey allemaal,

Van de week had ik met Lugano gesprongen.

Ik zal meteen even onze ''miscommunicatie foto'' laten zien :
Hier sprong meneer dus een beetje eerrrruuugggg vroeg :+

Afbeelding

En verder...
Afbeelding

Afbeelding

Gister is een vriendin met haar dochtertje langs geweest. Zij heeft toen ook een foto en filmpje gemaakt. Op ITP komt ook nog een filmpje dat ik samen met dat dochtertje aan het rijden ben en foto's.

Lugano is in de tijd dat ik op cyprus was door een meisje heel verzameld gereden met slofteugel enz. Nu ben ik dus erg bezig om hem voorwaarts te krijgen in de galop. Als ik niks aan hem vraag gaat dit goed maar zodra ik hem naar voren rij en van voren vraag dan doet hij dus wat je in het eerste gedeelte van het filmpje ziet...
Ik weet dat je niet hoort te bellen op je paard, maar het was mijn moeder en ik moet nog nieuwe rijlaarzen aanschaffen. Mijn laarzen liggen stuk op een vuilnisbelt in Cyprus ;) Maar zodra het geld ervoor is ben ik weer met sprankelende rijlaarzen te zien :D

Afbeelding

Als iemand daar een suggestie voor heeft graag!
Ik heb als tip van zijn eigenaarresse galopsbalkjes leggen en van hand veranderen in middengalop, daarna verzamelen en in de hoek overspringen gekregen....

groetjes nicky

Pytje

Re: Lugano springen & dressuurprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:13

ik zou je paard eerst eens goed voorwaarts rijden in de galop zonder dat je er iets van vraagt. Lang teugeltje en naar voren. Op het filmpje gaat hij niet voorwaarts genoeg. Eerst gas en drang naar voren hebben, en dan komt het nageeflijke vanzelf.

Probeer ook je handen en armen te ontspannen en niet vast te zetten. Blijf zelf soepel en meegeven, dan is je paard ook een stuk sneller ontspannen, want op het filmpje is hij te gespannen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:19

Paard lijkt geen ruimte meer te durven maken? Ik zou het hobbelen dat hij gaat doen alvast niet afstraffen, maar gewoon echt blijven proberen om hem een pasje vooruit te krijgen. Eventueel eens los aan de longe hem eraan werken weer?
Of buiten op rechte stukjes even herinneren dat tempo maken leuk is?
Iig is het wel ergens zich onttrekken aan de hulpen.

Heb je al geprobeerd iemand in het midden te laten staan met de longeerzweep terwijl jij alleen maar zit en meebeweegt?

Ik zou hem ook eerst heel vw-nw laten gaan in die galop, dan gaat hij ook vanzelf weer verruimen.

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:20

Ben het helemaal eens met Pytje. Galopperen aan een lange teugel. Daarbij niet constant drijven.
Je paard lijkt in het filmpje wel te reageren op je been, maar de achterhand begint meer te hupsen ipv dat hij z'n hele lijf meeneemt naar voren. Dat is een gevolg van de ruiterhand die vasthoudt. Kan idd heel goed extra aangeleerd zijn door het rijden met een slofteugel door de andere ruiter. |o Je kunt het denk ik ook zien aan de manier waarop hij over de sprong gaat. Hij moet zijn ruggebruik (opnieuw) op orde krijgen. Het is voor jou belangrijk dat je je concentreert op het hebben van een soepele hand.

Ook de tip van poes vind ik heel goed: buitenritten maken! En daar stukken galopperen in de halshouding die het paard wil hebben, dus denk zelf helemaal niet aan 'de krul'.

Ik vraag me af of je paard helemaal recht(gericht) is? Hij lijkt op het filmpje op de ene hand makkelijker in te buigen dan op de andere hand, zien anderen dat ook?

Het bellen tijdens een galopje lijkt en voelt misschien wel cool 8-) maar heeft voor je paard geen trainingswaarde. Boring comment, i know, maar jij vraagt van je paard concentratie - moet je het zelf ook doen. :P

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:21

iets meer meegaan en boven de sprong ook
maar ik geloof dat het iets va tuiger is en die springen vaak wat lomper

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:31

Goed, ik ga nu gewoon heel erg eerlijk zijn: Dit paard is misschien met slof gereden, maar dat wil niet zeggen dat het alleen hierdoor komt dat dit paard zo loopt!

Op sommige stukken ben je echt een het flapperen met je benen, je zet je handen af en toe erg vast of je speelt er overmatig mee. Je paard laat niet voldoende los in de rug en in de galop ziet het er daarom erg onaangenaam uit. Op sommige stukken zie je dan ook verzet bij het paard.

Daarbij vind ik ook dat er nog te werken valt aan je zit in de galop. Soms gaat het heel erg lekker, maar soms zit je ook echt in het zadel te bonken, paard komt omhoog en jij knalt als het ware omlaag.

Dat van dat mobieltje...Met alle respect: Ga je schamen. Je hebt hier met een dier te maken en omwille van je iegen veiligheid en die van hem moet je continu alert zijn en letten op je omgeving....Als je nou nog in stap was gebleven had ik misschien dit commentaar achterwege gelaten, maar dan galopeer je ook nog aan ook!

Ik zou persoonlijk het springen reduceren en meer werken aan een goede basis in de dressuur en een fijn, ontspannen lopend paard wat goed op jouw hulpen reageert. En bij het springen vooral eerst het bij lagere sprongen houden om aan je houding te werken.

Heel veel succes, tis echt een onwijs leuk paard!
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-02-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:34

Meer galopsprong idd, je remt nu constant waardoor je teveel spanning krijgt in de rug.

Probeer m eerst dressuurmatig wat meer op orde te krijgen, dan zal het overspringen dalijk makkelijker aan te leren zijn.

Tijdens de sprong ga je te vroeg naar voren, ga oefenen met vaak een laag kruisje springen , vanuit een volte, vanuit een rechte lijn etc.
Oftwel dressuurmatig een huppeltje maken, dan krijg je wat meer routine in het springen.
Dit kruisje hoeft overigens niet hoog te staan, hooguit 50 cm :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:38

Dank jullie wel!
IK zal even op iedereen persoonlijk reageren

@ Pytje. Klopt inderdaad wat je zegt. Ik ben inderdaad geneigt om mijn schouders en pols vast te zetten. Wat lange teugel galopren betreft ben ik daar nu anderhalve maand mee bezig en dan ben ik ook echt puur bezig met naar voren rijden en vraag ik verder geen andere oefeningen van hem...

@ Poes. Inderdaad hij maakt geen ruimte. Dit heeft hij altijd lastig gedaan, maar het is nu dus zelfs zo dat hij in verzet gaat.
De tip om buiten te rijden vindt ik erg goed, maar lugano heeft een nogal groot ontplof gevaar buiten. Hij is allang verkeersmak. Ik reed met hem door de woonwijken enz. Maar door zijn moeilijke karakter vindt hij plotseling weer alles eng. Ik ben nu wel weer bezig om dat langzaam aan weer uit te breiden. (parkeerplaats uitstappen, wandelen enz.)
Iemand in het midden laten staan met longeerzweep ga ik eens proberen!

@DonnaWho Inderdaad hij reageert wel. opzij gaat hij als de beste, alleen het naar voren gaan wil niet....Het klopt inderdaad dat hij aan de ene kant makkelijker is dan aan de andere kant. DIt merk ik ook tijdens het overspringen en bij voltes. Hier kom ik even aan het einde van mijn post op terug...

@Zosja Het is inderdaad een tuiger. Gelderlander met hackneybloed :D

@Adil Ik zeg ook niet dat het alleen daardoor komt, maar als hij met spoor gereden wordt en met slof vastgezet wordt..... Dan zijn de dingen waar ik jaren mee bezig ben geweest aardig foetsie.....Mijn voeten wiebelen inderdaad. Dit doordat ik hem in de galop voorwaarts probeer te houden en in draf gooit hij erg hoog op! Mijn handen wil ik inderdaad weleens vast zetten, maar overmatig spelen doe ik zeker niet even als bonken in het zadel doe ik niet. En wat het telefoneren betreft schaam ik em ook waneer ik het terug zie hihihi...

@crossmonster We hadden beiden al lange tijd niet gesprongen en meneer vondt het erg leuk. Op de foto's ga ik inderdaad te ver en te vroeg staan. Ik denk inderdaad dat als we wat vaker lager oefenen dat het dan een stuk beter wordt!

Nogmaals allemaal bedankt.

IK zit ook te denken om hem misschien te laten kraken of iets dergelijks van achter. Misschien dat hij daardoor wat losser in zijn rug kumt en makkelijker ontspant? Ik heb daar verder niet veel ervaring mee wat betreft kraken enz.....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:44

Ik heb het idee dat je wel been geeft om te verruimen, maar hem tegelijkertijd te veel terugneemt, voor zover ik het op het filmpje kan zien. Probeer dus wel óók je hand te openen (zonder gelijk contact te verliezen). Als je meer teugelhulpen geeft dan beendruk, kán het paard niet naar voren gaan. ;)
Verder kan het nooit kwaad een keertje naar zijn bewegingsapparaat te laten kijken. Denk dat je op Bokt meerdere topics kunt vinden met adviezen hierover. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:47

Ik zou eerst rijtechnisch proberen op te lossen, omdat er daar nog een hoop werk in zit.

Kraken kan altijd nog :)

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:49

Ik denk ook dat je m eerst eens flink voorwaarts moet rijden .
Hij propt zich helemaal op en kan daardoor z'n galop niet afmaken .
Als hij een bok maakt , laat je teugels dan eens wat losser en galoppeer eens lekker hard weg .
De nagevelijkheid komt vanzelf wel ...

Super mooi paard trouwens !

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:59

Eerst flink voorwaarts rijden, je houd hem nu continue tegen. Jammer dat je bellend op je paard zit maar dat is je eigen keuze, zo kan je ook niet echt lekker je concentratie erbij houden... Even nog niet naar beneden vragen in de galop en goed voorwaarts, niet tegen zitten, dan pas langzaam oppakken en niet teveel tegen houden, probeer dit eerst rijtechnisch op te lossen want een ostiopaat kost heel veel geld en het is (nog) niet nodig... Succes

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:00

Sorry, reageer nog even op mezelf... Ik zie nu pas waarom je belde! Mijn excusses!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:24

Heb het nog even herbekeken en eigenlijk heeft hij geen enkele reden om ruimer te gaan galopperen. Je probeert hem even vooruit te rijden, hij gaat wat hobbelen, en voor zover ik zie doe jij dan niet door. Ik zou toch echt (beter eerst in draf) weer even héél hard werken aan het meteen en zonder twijfelen vooruit gaan op een lichte hulp, en daar dan ook héél duidelijk in te zijn. Liever een keer te zot vooruit, dat hij ten minste weet dat hij vooruit moet.
Vind hem trouwens net iets beter galopperen wanneer je belt, dus let op je eigen ontspanning!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:04

je zegt dat je hem naar voren aan het rijden bent, maar voor het voorwaartse moet hij echt een stuk harder dan op het filmpje. Teugels bij wijze van spreke bij het gespje vast pakken en gas.

Ik heb een tijdje een paard gereden van iemand en die was met erg veel hand gereden, hij liep met hele kleine pasjes. Met hem heb ik eerst 2 weken (ongeveer iedere dag) met een lange teugel door de bak gereden, puur voorwaarts. Het had echt een super resultaat. Mensen op de stal verklaarden me eerst voor gek, maar na die 2 weken (toen ik hem weer ging oppakken) zagen ze het in en vond niemand het meer raar, maar juist een goede oplossing.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:00

Het valt me op dat (volgens mij) niemand iets zegt van de wissels die je helemaal aan het einde springt. Je paard is zo gespannen, niet aan het been, en dan ga je wissels springen? Maargoed, eigen keuze natuurlijk. Ik ben het eens met het commentaar, hij loopt toch niet mooi nageeflijk dus ik denk dat je beter je teugels eens los kan gooien en consequent voorwaarts moet gaan rijden. Geen reactie = tikje achter je kuit. Niet slaan, gewoon aan tikken. En even geen galop, wanneer je het in draf voor elkaar hebt kun je de galop erbij pakken, aan een lange teugel. Heb je ook les?
Veel succes nog met hem!

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:09

Probeer eerst je benen wat stiller te houden, als het goed is hoef je je paard niet elke pas bij te drijven. Probeer dit eens af te bouwen. Het kan geen kwaad als hij een beetje op zijn eigen benen loopt.
Probeer hem eerst in alle gangen voorwaarts te hebben en op je been te laten reageren, dan pas weer oppakken. Zo krijg je veel minder stress en gaat de galop ook veel beter.
In de galop ook, probeer niet te veel aan de voorkant te zitten. Je zit hem dan namelijk tegen te houden, want zover ik kan zien hou je je hand wel een beetje vast. Laat je teugel wat langer en rij hem lekker naar voren. Dat huppelen gewoon negeren en meer naar voren rijden, vooral niet op reageren met je hand.
Probeer anders een paar keer een lange zijde middengalop te rijden, niet met van hand veranderen en dan een wissel te springen. ALs je paard niet eens op je been reageert en voorwaarts is en weer terug te verzamelen is? hoe kan je dan een wissel gaan springen.

succes! wel een leuk beest!

*edit.
heb het filmpje nog is gekeken, heb het idee dat dat huppelen op je zweep is. Volgens mij omdat je hem voor net zo strak houd als wanneer je hem niet achter bij tikt. Er is niet echt een andere uitweg voor hem dan om aan te geven van wat wil je?
Je kan ook niet harder gaan fietsen als je je hand rem niet losser laat, ookal ga je nog zo hard trappen op je fiets.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:56

Bellen tijdens het galloperen 8)7 (shame on you) zelf weten, maar ik vind het alles behalve slim ;) Je zit hem tijdens de sprong best wel tegen eigelijk :o Je kunt een oefenen met een drafbalk voor de sprong te springen. Dan leert je paard beter bij de sprong te springen, hij moet dan namelijk nog een sprong meer maken.
Je paardje loopt nogal onrustig in de galop omdat jij dat ook bent, probeer je tijdens de galop iets meer te concentreren op het rijden (ipv op mobieltjes ed. ;) ) Rij wat meer tempowisselingen en figuren in de galop. Porbeer ook eens wat om te stellen in de galop, misschien dat dat werkt. Bij mij werkt dat iig. lekker ;) Dus: binnenstelling, doorvragen, wachten tot hij nageeft, rechtstellen, pasje vooruit, pasje terug. Naar buiten stellen, wachten tot hij nageeft en weer rechtstellen. enz......

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:32

Waarom was je eigelijk aan het bellen te paard..... ? :)

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

Best een leuk paardje, de eerste foto is echt grappig :')

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:39

het tempo ligt veel te laag, en bellen tijdens de galop vind ik nou ook niet echt een verstandig iets.. maar je hebt een leuk paard, probeer je meer te concentreren en meer naar voren te zitten op de sprong.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:26

Hoi allemaal.
Ik kom ook nog even langs in het topic :D (ik ben de eigenaar, ben momenteel zwanger dus kan zelf niet rijden)

Het grootste probleem is met Lugano dat hij gewend is om met sporen gereden te worden, en hij gewoon liever lui dan moe is als er geen spannende dingen in de buurt gebeuren. (hij is inmiddels bijna 16 en dan rijd je zo'n paard niet zo ff voorwaard zonder spoortje)
Daardoor is hij erg slecht voorwaards aan het been.
In deze foto's en filpje krijg je dus niet echt een fijn beeld.
De spring foto's zijn ook niet echt zoals hij normaal springt, zijn net een paar rotmomenten.

Je kan bij hem de teugels losgooien, maar daar gaat hij echt niet harder van lopen.
Voorwaards zonder spoor is gewoon lastig, zijwaard of ander dingen zoals wissels die hij makkelijk springt doet ie op de kleinste druk van het been.

Hij is mischien trouwens maar hooguit een aantal maanden met slof gereden, maar heb het zelf nooit gezien/gehoord dat mijn tijdelijke bijrijdster dat toen deed.

Buitenritten is met Lugano ook niet echt een optie als je graag levend terug komt :+
Lopend er naast is het al een hel in het bos. Hij is blij als ie weer terug is op stal.

Sterre12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:22

leuk paardje probeer alleen iets meer mee teven en mis te tellen voor de galopsprong

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:01

Sientje schreef:
Ik heb het idee dat je wel been geeft om te verruimen, maar hem tegelijkertijd te veel terugneemt, voor zover ik het op het filmpje kan zien. Probeer dus wel óók je hand te openen (zonder gelijk contact te verliezen). Als je meer teugelhulpen geeft dan beendruk, kán het paard niet naar voren gaan. ;)
Verder kan het nooit kwaad een keertje naar zijn bewegingsapparaat te laten kijken. Denk dat je op Bokt meerdere topics kunt vinden met adviezen hierover. :)

Hier ben ik het volledig mee eens.
Voorderest vindt ik je tijdens het springen je benen iets te veel optrekken en je moet mee meegeven.
Maar succes!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:02

poes schreef:
Heb het nog even herbekeken en eigenlijk heeft hij geen enkele reden om ruimer te gaan galopperen. Je probeert hem even vooruit te rijden, hij gaat wat hobbelen, en voor zover ik zie doe jij dan niet door. Ik zou toch echt (beter eerst in draf) weer even héél hard werken aan het meteen en zonder twijfelen vooruit gaan op een lichte hulp, en daar dan ook héél duidelijk in te zijn. Liever een keer te zot vooruit, dat hij ten minste weet dat hij vooruit moet.
Vind hem trouwens net iets beter galopperen wanneer je belt, dus let op je eigen ontspanning!

Yes! En eventueel als je zelf moeite hebt om mee te gaan in de galop (je blijft een beetje achter in de beweging), ga maar lekker in verlichte zit. Handen naar voren een gaan met die banaan. Terug nemen op jouw hulp. Als ie eerder terug komt dan meteen weer weg.

Voor jou en de eigenaar. Zoiets als 'niet vooruit te branden' kan je vertalen naar niet aan het been zijn. Dit én nageeflijkheid moet eerst goed. Dan kan ie door het lijf bewegen. Heb zelf ook wel problemen mee gehad en dat was toen alleen maar weg voor het been in de les. Heeft enorm geholpen. Het ging zo ver dat mijn paard op het laatst zelfs niet meer wilde stappen. Ze was continue alert op het been en ging vanuit stap bij het minste of geringste dribbelen of draven. Van daaruit kan je gaan werken om de gangen controleerbaar te krijgen. Ook de schijnovergang is een goeie voor je. Bijna stap en dan weg(knallen dus niet kalmpjes wegdraven).