AES hengst Big Boy (4jr)@beginnend werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

AES hengst Big Boy (4jr)@beginnend werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:59

Dit is Big Boy, de vierjarige springgefokte hengst die ik momenteel rijd. Big Boy meet ongeveer 1,75m. Hij is, voor zover ik weet, hiervoor gereden door een professionele springruiter. Omdat deze van mening was dat het paard nog wat meer moest groeien en sterker moest worden voordat hij klaar is voor het grote werk, staat het paard tijdelijk op de stal waar ik rijd. En aangezien er verder geen vrijwilligers waren rijd ik hem nu een paar keer in de week.

Let wel, dit is mijn eerste keer dat ik met een hengst rijd. En aangezien zijn stalgenoten vier zeer geïntereseerde merries zijn, valt dat niet altijd mee. Maar door de band genomen gedraagt hij zich keurig, en is het echt een schatje.

De foto's zijn van de derde en de vierde keer dat ik met m reed. De vierde keer stonden de merries nog op de wei naast de bak tijdens het longeren. Die keer was hij dan ook een beetje afgeleid, en in het begin moest ik echt opletten. In het filmpje, dat in de eerste 5 minuten dat ik erop zit is gemaakt, zie je Big Boy dan ook een keer aangalopperen en een bokje geven. Ik probeer alles nog rustig aan te doen met hem, want we moeten nog wennen aan elkaar.

Ons niveau is dan ook niet echt aan te geven. Punten van aandacht zijn dat hij de neiging heeft om zich op te kroppen en te diep te lopen. Hij is overigens wel erg licht in de mond. Verder is zijn oplossing voor moeilijke dingen: stil gaan staan, ongeacht of we nu aan het draven of galopperen zijn. Jullie zullen wel zien dat ik naar beneden kijk als ik me op het paard en het rijden concentreer, ik weet het maar ik vergeet het tijdens het rijden . Tips zijn uiteraard welkom. Mocht het ervan komen dat ik hem langere tijd blijf rijden, ga ik ook zeker op zoek naar instructie.

Foto's nu via mijnalbum, dus kwaliteit is verslechterd, maar mijn eerste uploadmethode bleek niet zichtbaar voor iedereen.

Foto's dag 3, in de mist:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beetje de neiging om wat naar voren te zitten bij het losrijden, al vertekent de jas ook wat:
Afbeelding
Hij galoppeert erg groot, waardoor ik nog moeite heb om het goed uit te zitten, tips zijn welkom:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's dag 4, waarbij de eerste interesse naar de merries uitging:
Zie hier het gevolg:
Afbeelding
Zelfde galop-probleem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje dag 4, ik zat er net op:
http://nl.youtube.com/watch?v=zWjD6CBk0v8

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:05

Fijn beest! Volgens mij is het zadel alleen wat aan de kleine kant voor je en je zit ook bijna op de lepel op sommige foto's! Op die manier wordt zitten natuurlijk ook moeilijker! Probeer verder voor je te kijken :)

PingWing

Re: AES hengst Big Boy (4jr)@beginnend werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:12

Ik vind t ook een aandoenlijk paard, maar je zadel is niet geschikt voor jou lijkt t wel. Je zit inderdaad op de lepel en steekt je benen behoorlijk naar voren. Als je je benen wat meer naar achteren legt zul je ook wat stabieler in de galop blijven zitten.

Verder raad ik je aan, je hebt geen ervaring met hengsten rijden zeg je, om heeeel erg veel figuren te blijven rijden. Hou je paard bezig, zodat hij geen tijd heeft om op de merries te letten. Ik zie je in het filmpje alleen zn hoofd omlaag houden en voltes rijden, als een hengst 2 x de volte gelopen heeft weet hij dat wel en gaat hij zichzelf bezig houden. Dit is dus een aandachtspunt. Figuren hoeven niet te bestaan, verzin ze zelf!

Veel plezier!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 13:12

Ook eens over het zadel, het zijn ook twee verschillende zadels op dag 3 en dag 4 (bruin en zwart). Het zwarte was een probeersel omdat ik het bruine te 'springgericht' vond om dressuur mee te rijden, maar viel tegen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:17

Super leuk paardje. Ik vind alleen dat ie in 't filmpje vooral rechtsom steeds harder gaat lopen. Ik weet niet of je dat zelf ook zo ervaart. Mijn paard heeft hier ook een handje van (vooral als ze onder het werk uit wil komen) om steeds een pasje harder te gaan. Wat bij mij goed werkt is je buitenhand eens naar je toe halen. Verder mooi rechtop blijven zitten en je schouders naar achteren:)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 13:22

Thnx, ik zit bij het losrijden nog wel iets naar voor om te ontlasten, verder klinkt het misschien als een excuus, maar het krom zitten lijkt vooral door de jas, zie mn profiel voor 'zonderjas' foto's.

Figuren rijden is een goede, ik rijd inderdaad zoveel mogelijk geen twee rondjes dezelfde kant op over de hoefslag (die ook niet echt aanwezig is aangezien een deel van de bak slecht berijdbaar is). Zeker in het begin moet ik hem bezig houden en zijn aandacht erbij houden. Hij lijkt rustig instappen ook niet echt geleerd te hebben, want zodra ik opstap (en dan heb ik meestal gelongeerd) begint hij te draven. Te veel op de rem trappen wil ik niet in het begin, want dan gaat hij zn energie misschien aanwenden om te gaan klooien. Na een minuut of 10 is zn tempo wel prima te reguleren.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:42

Dan is er niets aan de hand. Ik vind het ook altijd zonde om te gaan afremmen want paarden die uit zichzelf zo mooi voorwaarts gaan heb ik het liefst. Maar die van mij wordt altijd 'rennerig' en dat zag ik bij jou ook even in 't filmpje. Maar die van jou houdt er gelukkig na een tijdje mee op en dat doet die van mij dan weer niet dus vandaar dat ik altijd wel op de rem moet..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:48

Wat een gaaf beest!! Ik zou hem iet sronder in he achterbeen willen zien zodat je er meer ruimte in de kaak kan bijrijden..

Wat betreft het uitzitten van de galop, probeer eens in verlichte zit te gaanz itten, het ritme pakken en dan langzaam gaan zitten.. Zorg dat je hem gesloten en rond houdt in deze gang zodat die niet knetterhard kan gaan en je een mooie sprong hebt, zit wel zo gemakkelijk..

Je zit trouwens wel lang voor een springzadel (had ik ook gedaan hoor, vind het niets zo kort!)

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:54

Leuk diertje! Ik denk alleen dat ie wat lekker door zijn lijf kan lopen. Je laat hem in het filmpje erg diep lopen en een beetje 'op zijn kop'. Ik denk dat je hem best in de lage lijn kan blijven rijden, maar dan iets verder met z'n neusje eruit en het tempo wat lager. Wel net zo actief want dat doet ie heel goed juist. En zijn houding is verder heel mooi hoor, maar qua lopen denk ik dat hij beter en losser kan!

Je zit is ook nog wel wat op aan te merken. Zoals boven ook al eens is gezegd, je onderbenen steken wat naar voren en je zit achterin het zadel. Probeer eens wat meer in het zadel te gaan zitten en je onderbenen naar achter te leggen, zodat je schouders heup en hak 1 lijn volgen. En het zal best lastig zijn hoor, want dat is een houding die je waarschijnlijk niet natuurlijk zal aanvoelen en je zal ook wel even spierpijn krijgen. Je moet er echt aan wennen. Ook verder goed naar voren kijken, en je handen rechtop. Dan is het plaatje af hoor!

Succes met je leuke diertje!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:24

@Romyv: Wat bedoel je met 'ronder in het achterbeen'? Slappe achterhand was de reden dat de vorige ruiter had gezegd dat ie nog maar een half jaartje op betrekkelijke rust moest. Persoonlijk vind ik dat nog wel meevallen, maar het kan natuurlijk altijd beter. Verlichte zit kan ik inderdaad nog wel eens proberen, dat heb ik met vorige paarden ook veel gedaan. Ik heb persoonlijk namelijk het idee dat hij zn eigen balans nog niet vindt in galop zodra er een ruiter op zit.
@LadyJane: Een dressuurzadel zou een oplossing zijn, tis helaas niet mijn paard dus een nieuw zadel kopen is niet mijn beslissing. Als ik jouw verhaal hoor zou ik denken, beugels gaatje langer. Heb ik al eerder gehoord, en ook wel eens geprobeerd (op het andere paard, maar hetzelfde bruine zadel) maar dat voelde ook niet echt goed. Anderen zeiden ook dat mn beugels voor een springzadel nog kort zitten. Toch neig ik ook eerder naar langer dan naar korter.
@zacharyhill: Hey schoonnichtje! Moest even checken of je het echt was, maar toen ik de naam Hedy zag wist ik het zeker ;P.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:28

Met ronder in het achterbeen bedoel ik meer buiging in de sprong.. Om een paard actief in het achterbeen, dragend en verzameld te krijgen moet het paard buiging in zn sprong hebben.. Dit mist hij nog een beetje, daardoor rij je hem gemakkelijk van het achterbeen af en zal die niet sterker worden..

Hoe train je dit: galop oefeningen, balkjes lopen, overgnagen rijden, longeren met pessoa ed.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:36

In het filmpje zie ik dat hij wat kort loopt, ook zie ik dat hij kan zijn passen niet volledig kan afmaken. Dat komt omdat jij iets te kort lichtrijd, daarmee bedoel ik dat je te snel gaat staan en zitten. Probeer dus meer omhoog te komen, dan doe je er langer over voordat je weer in het zadel zit. (Dit is makkelijker met een vzh of dressuurzadel, maar dat moet in principe niet uitmaken natuurlijk.) Zo beinvloed je zijn passen en kan hij die beter afmaken. Succes! het is een erg mooi paard..
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 02-02-09 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:42

@Romyv: Thnx voor de uitleg, dat zou inderdaad geen kwaad kunnen. Ik kom helaas momenteel nog niet verder dan overgangen maken, wat de oefeningen betreft die je noemt ;).
@xxtesssss: filmpje is gemaakt toen ik er net op zat, want vriendlief vond het wel grappig dat ie een bok gaf. Bak was ook hard want een beetje bevroren. Maar je hebt een punt, hij maakt zeker niet de ruimste passen, er zit waarschijnlijk veel meer in.
@_likepink_: Zn vader is Sheraton: http://www.vdlstud.nl/content/vdl_hengs ... id=1&id=52

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:54

Veerle!! Petra hier. Probeer ook mijn aantal te halen, op aandringen van Rian. ;)

Wat een super leuk beestje zeg! Staat je goed. Ik ken je houding, dus dat zit wel goed hoor. Let er alleen op dat je kijkt waar je heen gaat, dan ga je automatisch al ietsje dieper zitten. In het filmpje zag ik idd dat die galop nog niet makkelijk is. Jeetje. En ondersteun hem nog een beetje met de wendingen. Op 00:41 zie je dat hij nog een beetje onstabiel door het bochtje gaat. Maar leuk om mee te werken, lijkt me! Veel succes!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:06

Hey Petra, welkom op bokt! Als het op aanraden van Rian is, dan doe ze de groeten daar in A'dam. Thnx voor je comment, in het filmpje sprong hij ook nog eens zelf in galop, dus daar zit ik idd helemaal beroerd.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:54

Het is een leuk paardje Veerle! Denk wel aan je houding want ik weet dat je veel netter kan zitten ;)

Jammer dat je niks aan het zadel kan doen, maar denk wel dat het meeste commentaar over je zit daaraan ligt. Ik deed precies dezelfde dingen verkeerd in het begin bij U2 en dat verbeterde ook heel erg toen we een dressuurzadel hadden! En die galop komt wel, dan komt het zitten vanzelf ook :Y)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:01

Ziet er lekker ontspannen uit en zeker voor zo'n jong dier aan het beginnend werk!
mooi rond ingestelt en over de rug, fijn om te zien zo! :)
af en toe kruipt hij percies wat te diep, vooral op enkele foto's van dag 4 :)
foto's van dag 3 vind ik er toch net iets lekkerder uitzien :) maar je gaf zelf al aan dat zijn interesse naar de merries uitging, vrij logisch dan :)

jullie zijn een leuke combinatie, komt wel goed met jullie! :j

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:07

Ik ben nu zelf ook bezig met een jong paard en herken veel in deze foto's. Zo zie ik dat hij op sommige foto's zijn hoofd wat kantelt. Tip van mijn instucteur was je binnenhand ( hij kantelt naar buiten) iets op te tillen zo dat hij recht loopt. Doet hij dit dan je hand langzaam weer omlaag brengen. Het recht richten is erg belangrijk. Ook zou hij nog iets meer lengte mogen hebben in de hals. gewoon langzaam beetje bij beetje je handen naar voren brengen als hij ontspannen voelt en kijken of hij wil volgen. Om aandacht te houden hielp het bij mij heel erg door slangevoltes te rijden en dan de ene keer over gang naar de stap te maken en in de volgende boog een extra volte. Gewoon dingen doen die hij niet verwacht en die hij niet zelf kan bedenken dan is hij minder snel afgeleid.
Voor de rest heel veel plezier met dit mooi paard en ik vind dat hij al best lekker aan het lopen is!

RoosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:13

Ik vind het een leuk dier! ik heb zelf ook heel lang last gehad met het blijven zitten in galop toen ik begon met mij verzorgpaard van 1.89. maar met veel oefenen en erg wennen vind ik het nu juist raar omop n pony te gaan zitten;)

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:54

Hey Veerle,
Nog een berichtje uit Adam. Wat een mooi paardje. Volgens mij al genoeg werkpunten genoemd, dus daar begin ik niet meer aan. Idd naar voren kijken, lekker trots op je paardje zitten ;) Zie ik je bij SO BLOK? Ik ga M starten. Suc6 met het rijden en liefs! Sofie

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 09:34

@solina: Thnx, en kom dan ook eindelijk een keer hierheen ;).
@Noek_: Dank je wel, dag 3 was ook meer ontspannen inderdaad. Dat te diep lopen, die neiging heeft hij nog steeds, al hangt hij in ieder geval niet zwaar in mn hand.
@ikkelies: Afwisseling is inderdaad geboden, ik weet ook nog niet precies hoe ver ze in zijn opleiding waren, dus wat hij wel al en wat hij nog niet kan.
@Mypegasuss: Hey Sofie, ik zal er wel zijn, starten weet ik nog, dan moet ik tegen jou :P. Naar voren kijken is een probleem als ik 'dressuur' probeer, bij springen is het juist weer geen enkele moeite.

Mochten mensen toevallig nog tips hebben voor een paard dat panisch wordt als je opstijgt? Vanaf dag 1 krimpt hij in elkaar als ik mn been optil, en als niemand m dan vasthoudt, kom ik er niet op want dan gaat hij rennen. Ik weet niet wat er is gebeurd of hoe ze dat hiervoor deden, maar hij reageert behoorlijk overtrokken.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:42

Ziet er super uit voor dat hij nog niet lang onder het zadel is! Je hebt dezelfde houding als ik vroeger had, een beetje alsof je op een stoel zit. Probeer goed rechtop te gaan zitten met je benen onder je in plaats van voor je. Beugels misschien een gaatje langer?

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:07

Misschien eerst een paar keer alleen gaan hangen weer en belonen als hij braaf is? En gewoon heel vaak herhalen. Ik stapte soms wel 5 x op in een half uur gewoon steeds er op en er af. Hielp er goed

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:24

Punt is dat ik blij ben als ik zit. Ik vind ernaast staan prima, erop zitten ook, maar tijdens het opstijgen ben je best kwetsbaar, want je hebt niks over hem te vertellen, en je kan er ook niet heel snel vanaf, zeker niet als je hangt.