Umaline V (OO Seven X Havel) @training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Umaline V (OO Seven X Havel) @training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 10:30

hallo,

Hier een paar foto's van Umaline V (OO Seven X Havel).
Ik heb haar nu een paar maanden onder het zadel, deze foto's
zijn gemaakt in de zomer toen ik haar ongeveer 1 maand onder het zadel
had. Ze moet nog erg veel leren, en we zijn in november in de B dressuur
gestart. Momenteel hebben we 5 wedstrijden gereden en ook 5 wp's. Dus
ik kan niet ontevreden zijn. Het beeld is nog lang niet goed, maar er zit
zeker vooruitgang in. Tips en opbouwende kritiek zijn van harte welkom,
maar hou het netjes :).
Wat ik er zelf van vind:

- Ze loopt veeeel te diep, vooral op foto 2. Hier zijn we hard mee bezig
en het gaat ook wel vooruit, maar ze is moeilijk omhoog te krijgen.
- Ze moet meer bergopwaarts lopen, dus meer op de achterhand.
- Ik moet NIET naar beneden kijken maar voor me :D, en dan ook nog eens rechtop blijven zitten en mijn benen lang houden
- teugels korter en handen mooi voor houden

Afbeelding
foto 1

Afbeelding
foto 2
Hier loopt ze veel te diep, en ik zit niet rechtop

Afbeelding
foto 3
Het ziet er wat vreemd uit want ik sta net, maar op zich
vind ik hier de halshouding redelijk.

floorDaan

Re: Umaline V (OO Seven X Havel) @training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:41

Leuk beestje! Ik vind het er helemaal niet gek uit zien! Ze loopt idd zoals je zelf al zegt op een paar foto's te diep maar blijft wel haar achterhand goed gebruiken, dat is fijn! Ik vind jou houding ook prima, vooral je benen en voete. Ziet er goed uit. Probeer wel als je lichtrijdt niet teveel naar voren te komen maar vooral omhoog. Bij de laatste foto zie je goed dat als je gaat staan tijdens het lichtrijden je bijna voor je zadel uitkomt. Verder erg goed! Leuk dat jullie ook al 5 winstpunten binnen hebben!

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:04

Blijf vooral zelf recht zitten, en probeer meer van achteren naar voren te rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:45

Volgens mij moet je minstens 5 foto's plaatsen, anders wordt je topic gesloten.
Vind dat je een leuk paard hebt. Dat te diep lopen kun je alleen oplossen door de achterhand meer te activeren. Misschien moet je de voorkant even helemaal wegdenken en alleen op de achterhand concentreren met het rijden. Als ze van achter naar voren voldoende voorwaarts loopt, zal ze als het goed is vanzelf je hand opzoeken. Je maakt het haar makkelijker als je zelf mooi rechtop blijft zitten, door namelijk zelf iets voorover te zitten moet zij om haar balans te houden wel meer op de voorhand (en dus te diep) gaan lopen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:59

SusanH: oeps heb de regels niet al te goed gelezen maar dat zou best kunnen.. heb alleen niet meer dan 3 foto's:(. Haar achterhand is op zich behoorlijk actief en dat is het lastige eraan. Van mijn instructrice moet ik vooral met kleine ophoudinkjes proberen haar koppie omhoog te krijgen. Ze zoekt mijn hand altijd direct op en is heel nageeflijk, dus het is lastig om me alleen bezig te houden met de achterhand, vooral omdat ze verschrikkelijk scherp is aan 't been. Als ik eens wat wil bijrijden moet ik er goed om denken dat ze niet gaat rennen, dus moet ik haar ook weer opvangen van voren. En het is inderdaad wel logisch wat je zegt, dat wanneer ik voorover ga zitten, zij ook meer op haar voorhand moet komen (nooit zo bij stil gestaan....) Iig bedankt en ik zal eens speuren voor nog wat foto's...

stephanie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:56

Leuke foto's!
Ik had eerst een Havel en nu een ooseven!! Jij hebt gewoon een combi!!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:07

wat leuk:D bevalt jou OO Seven goed? Ze bevalt mij prima, lekker pittig en voorwaarts en erg leergierig, al moet je wel zorgen voor afwisseling in het werk omdat ze het anders niet meer leuk vind en van alles gaat uitvreten. Succes met je OO Seven:D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:09

je hebt te weinig foto's geplaatst, zo gaat je topic op slot.

Leuk paard heb je. :) commentaar geef je zelf, staat gegeven.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:36

weet iemand hoe ik nog meer foto's kan toevoegen???? het lukt me niet

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:57

ik vind m erg op de voorhand vallen,is jammer.
lijkt me wel een heel erg eerlijk paard als ik m zo zie,leuke combinatie !

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:54

joycedekker schreef:
SusanH: oeps heb de regels niet al te goed gelezen maar dat zou best kunnen.. heb alleen niet meer dan 3 foto's:(. Haar achterhand is op zich behoorlijk actief en dat is het lastige eraan. Van mijn instructrice moet ik vooral met kleine ophoudinkjes proberen haar koppie omhoog te krijgen. Ze zoekt mijn hand altijd direct op en is heel nageeflijk, dus het is lastig om me alleen bezig te houden met de achterhand, vooral omdat ze verschrikkelijk scherp is aan 't been. Als ik eens wat wil bijrijden moet ik er goed om denken dat ze niet gaat rennen, dus moet ik haar ook weer opvangen van voren. En het is inderdaad wel logisch wat je zegt, dat wanneer ik voorover ga zitten, zij ook meer op haar voorhand moet komen (nooit zo bij stil gestaan....) Iig bedankt en ik zal eens speuren voor nog wat foto's...

Ben het met SusanH eens.
De achterhand kan stuwend zijn en dragend. Als de achterhand dragend is loopt je paard vanachter waardoor hij voor vanzelf opgericht zal lopen.
Jou paard stuwt van achter. Hij wil alleen maar sneller lopen, waardoor hij op de voorhand duikt.
Probeer heel veel overgangen te maken, schijnovergangen (de overgang van draf naar stap niet doorzetten, op het moment dat ze wil gaan stappen, weer wegdraven), halthouden....enz.
Je zult zien dat ze door dit soort oefeningen beter zal luisteren en meer van achter (dragend) zal gaan lopen en de druk in je hand minder zal worden. Ze dus ook minder op de voorhand zal duiken.
Ik vind jullie wel een leuke combinatie. Weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie!! :D :D :D

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:02

vilouma schreef:
ik vind m erg op de voorhand vallen,is jammer.
lijkt me wel een heel erg eerlijk paard als ik m zo zie,leuke combinatie !

Dat klopt, en dat vind ik zelf ook erg storend in het plaatje.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:03

Tyron schreef:
joycedekker schreef:

Ben het met SusanH eens.
De achterhand kan stuwend zijn en dragend. Als de achterhand dragend is loopt je paard vanachter waardoor hij voor vanzelf opgericht zal lopen.
Jou paard stuwt van achter. Hij wil alleen maar sneller lopen, waardoor hij op de voorhand duikt.
Probeer heel veel overgangen te maken, schijnovergangen (de overgang van draf naar stap niet doorzetten, op het moment dat ze wil gaan stappen, weer wegdraven), halthouden....enz.
Je zult zien dat ze door dit soort oefeningen beter zal luisteren en meer van achter (dragend) zal gaan lopen en de druk in je hand minder zal worden. Ze dus ook minder op de voorhand zal duiken.
Ik vind jullie wel een leuke combinatie. Weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie!! :D :D :D

Ok, ik zal dat eens proberen, het klopt wel van die stuwende achterhand. Ze is verschrikkelijk snel en wil graag alleen maar harder harder harder waardoor de kwaliteit van de beweging niet bepaald vooruit gaat.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:08

Als ik je foto's zie is het eerste wat ik denk: Been er aan en hem wat meer opwaarts rijden. Hij stuwt nu vanuit de achterhand i.p.v. dat hij draagt.
Wanneer hij zo duikt van voor, been er aan houden en hem zo weer naar boven rijden.

Verder veel (schijn)overgangen en tempowisselingen om zijn achterhand te versterken :)

Succes :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:28

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
Je hebt te weinig foto's geplaatst om voldoende rijtechnisch commentaar op te kunnen geven.