paard verkopen of houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

paard verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:33

Hallo Allemaal

Ik heb lang getwijfeld of ik het op bokt zou zetten, maar ik wil toch graag mijn probleem aan jullie voorleggen.

Ik heb een 3,5 jarig groot paard.
in de omgang is hij braaf, maar wel echt het mannetje. In het land is hij eigenlijk altijd de baas.

Met rijden ging het eerst aardig, maar hij wou niet goed sturen. toen heb ik hem weggehad naar een profesionele stal en 2 weken later was het klaar.
rustig aan gaan rijden.. ging eigenlijk best goed. natuurlijk wel wat joligheid, maar wat wil je van een jong paard.

september een weekendje weggeweest, met opzet niet alle dagen hem meegenomen en rustig aan gedaan.
daarna thuis weer wat meer gaan rijden als ik er bij na denk.. meer verzamelen, vooral ook omdat het zo makkelijk deed.

Maar toen kwamen er steeds meer grapjes, hij gaat in de kant lopen en hij draait steeds om.
uiteindelijk ging hij bokken op het moment als ik van de hoefslag afging. 1x flipte hij echt en ben ik eraf gevallen.
daarna stevig aangepakt, want dat tollereerde ik niet. toen ging het weer even beter. maar gelijk de eerste keer toen ik weer bij anderen in de bak reedt ging het weer mis, hij wou de andere paarden achterna. bij een haflinger botste hij echt op. dit ging niet meer. ik rustig nog 2 rondjes braaf gedaan.
toen later op de avond na de les hem toch weer opgezadelt en gereden.. hij was weer vervelend. zo vervelend dat hij bokte, maar nu precies voor de ramen van de kantine, oftewel de ramen eruit. toen nog een rondje gereden, maar de bak lag vol glas en de hij had bloed op zijn been.

dat was voor mij de druppel. dit kan ik niet. ik heb hem een week later weer naar de stal gebracht waar hij ook geweest is te beleren. met beleren was hij de braafste die er maar was. maar nu was het anders.
hij heeft me het niet verteld, maar hoe ze met hem omgingen was heel anders, oftewel hij had het daar ook lekker uitgeprobeerd.
na 1,5 maand en een tandartsbezoek en chiropractor is hij weer terug gekomen.
hij is niet veel beter geworden, hij loopt nog steeds bij de kanten op. ik heb hem de schop nog niet gegeven dat het echt niet mag, omdat ik dan denk dat het weer helemaal terug bij af is. bij de stal gaven ze mij het advies rustig door te rijden en hem deze zomer in het land te zetten om nog net even verder door te groeien.

maar nou weet ik niet wat ik moet. het paard is nu een dikke week thuis. ik heb 2x buitengereden en ging super (geen kanten dus niks aan de hand) en ik heb 2x in de bak gereden. de ene keer ging het goed. maar gister ging het alweer goed mis. hij bokt nog niet, maar het zit op het randje. ik had de hele week het zekere gevoel, het komt weer goed en ik ben niet bang voor mijn paard.
maar gister was dat weer even weg... en ik wet niet wat ik moet.

als ik zeker weet dat het goed komt als ik hem een half jaar in het land zet, dan is dat wat ik doe.. geen probleem, al moet hij een jaar in het land.
maar ik heb het gevoel of maakt het niks uit en zit het tussen zijn hoofd.

ik twijfel tussen heeel rustig aan doen en alleen maar een rondje stappen met lange teugel of hem ongenadig op zijn donder te geven omdat ik zijn gedrag niet accepteer.

volgende week woensdag komt er een andere tandarts bij en ik ben erg benieuwd. de chiropractor was geweest. hij zat wel een beetje vast, maar niet zo extreem dat het hem echt dwars zit.

mijn vraag dus.. wat kan ik het beste doen. het paard verkopen, hem in het land zetten of doorpakken.
het in het land zetten is misschien de beste oplossing, maar ja wat heb ik dan over een half jaar?????

internet

Re: paard verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:00

Ik denk toch dat je paard je flink uitprobeert. Heb je begeleiding bij het rijden?
Mss moet je hem wel even een keer vertellen hoe het er voor staat. Echt een keer op zn donder geven, maar daarna gelijk weer ontspannen.
Probeer juist heb er echt doorheen te rijden als je merkt dat hij wil gaan bokken. Niet tegenhouden maar juist goed je been eraan. Er goed tegenaan rijden en niet zelf gaan afwachten, want dat hebben ze zo door!
Rust is niet verkeerd, maar met alleen rust kom je er echt niet.
Zoek goede begeleiding die je met dit probleem kan helpen, wellicht zullen een paar kleine tips al wonderen doen ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:05

zou het paard zeker nog niet weg doen.
maar inderdaad het paard even doorrijden, door bijvoorbeeld buiten
of met begeleiding in de bak. en dan van de zomer het paard op rust te zetten in de wei zoals hun dat zeiden. want een 3.5 jarig paard hoor je nog niet te verzamelen ook niet als hij dat aangeeft. hij moet lange ontspannen lijnen rijden. probeer echt door te zetten, als je hier voorbij bent. heb je een super paard
succes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:10

dank je voor jullie tips.

Het is echt een leuk paard met veel potentie, wat ook veel mensen aangeven.

ik moet ook meer buiten gaan rijden inderdaad (wat nu nog niet zo goed wil met dit weer en vroeg donker)

@seahorse, dat aanpakken heb je een punt. hebben we een paar keer gedaan en dan gaat het goed. wil je dan weer een stap terug doen dan begint hij weer te klieren

@smurfje, 3,5 is zeker nog jong en dat is ook een beetje mijn dilemma, ik wil hem graag aanpakken, maar niet vernielen.
en inderdaad.... lekker laag en rond.

de tijd dat het mis ging was ik zelf ook wat minder in mijn vel en ik denk dat ik gewoon teveel gevraagd hebt.

bedankt dat jullie zeggen om hem nog niet weg te doen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:47

groot paard, 3 1/2 jaar, dominant.....heeft tijd nodig om uit te groeien....waarom direkt verzamelen....leer hem eerst op 4 benen te lopen, rechtrichten en hem op jouw te concentreren.....werken in de bak is duidelijk nog te zwaar voor hem,zo te lezen is dat al verzamelend voor hem ....speelse oefeningen langs de weg (is vaak rechte lijnen werk en dus niet zo zwaar !)
dominantie begint in groepsverband of probeert hij ook meer (vanuit dominantie) bij jouw?
volgens mij vraag je te snel ,teveel van hem en voelt hij het aan als vechten (adrenaline) waaruit agressie wordt opgewekt , wat zich uit met bokken en/of vechten met andere paarden/pony's....
zoek de goede weg waarmee je hem eerst goed leert ontspannen en niet gelijk in de krul......
als je de energie om kunt zetten van vechten naar werken (met plezier!), dan wordt dit een super-beestje....sterk, niet bang,zelfbewust !
Laatst bijgewerkt door Scum op 04-02-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: caps lock gewijzigd

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:27

dank je broadway. Ik zal ook zeker meer buitenrijden. Hij hoeft van mij ook niet in de krul. Hij was vrij recht. Ik zal rustig aan doen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:33

@ broadway,
wil jij je bericht zonder capslock wijzigen,
komt wel heel hard over zo. als je gewoon kleine letter neemt is het beter te lezen

@TS je kan gewoon rijden, maar zal het gewoon onder begeleiding en lekker rustig houden. ben wel blij dat je toegeeft zelf wat te hard bent gegaan. top

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:34

Lekker het land op doen en laten uitgroeien, groot en 3,5 is nog volop in de groei. En de chiro mag dan wel zeggen dat hij niet zo vast zat dat hij er last van zou hebben, ieder paard reageerd anders op pijn en ongemakken. Plus dat jong en alles nieuw, met een lijf dat ook steeds veranderd en in houdingen moet die hij niet gewend is en niet zeker van weet of het wel kan, ook rare reacties kan geven.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:35

broadway schreef:
GROOT PAARD, 3 1/2 JAAR, DOMINANT.....HEEFT TIJD NODIG OM UIT TE GROEIEN....WAAROM DIREKT VERZAMELEN....LEER HEM EERST OP 4 BENEN TE LOPEN, RECHTRICHTEN EN HEM OP JOUW TE CONCENTREREN.....WERKEN IN DE BAK IS DUIDELIJK NOG TE ZWAAR VOOR HEM,ZO TE LEZEN IS DAT AL VERZAMELEND VOOR HEM ....SPEELSE OEFENINGEN LANGS DE WEG (IS VAAK RECHTE LIJNEN WERK EN DUS NIET ZO ZWAAR !)
DOMINANTIE BEGINT IN GROEPSVERBAND OF PROBEERT HIJ OOK MEER (VANUIT DOMINANTIE) BIJ JOUW?
vOLGENS MIJ VRAAG JE TE SNEL ,TEVEEL VAN HEM EN VOELT HIJ HET AAN ALS VECHTEN (ADRENALINE) WAARUIT AGRESSIE WORDT OPGEWEKT , WAT ZICH UIT MET BOKKEN EN/OF VECHTEN MET ANDERE PAARDEN/PONY'S....
zOEK DE GOEDE WEG WAARMEE JE HEM EERST GOED LEERT ONTSPANNEN EN NIET GELIJK IN DE KRUL......
aLS JE DE ENERGIE OM KUNT ZETTEN VAN VECHTEN NAAR WERKEN (MET PLEZIER!), DAN WORDT DIT EEN SUPER-BEESTJE....STERK, NIET BANG,ZELFBEWUST !

goed uitgelegd
maar die caps ? wel erg overdreven hoor

zoals hier boven al is gezegd
je verlangt schijnbaar te veel van hem
jij voelt je niet lekker in je vel wat je paard duidelijk merkt

geef hem de tijd om te groeien en om te leren
en vooral niet bang worden van hem

hoe is die met het grondwerk eigenlijk?
kun je hem wel longeren zonder fratsen ?

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:38

Het paard is jou inderdaad enorm aan het testen.
Van de moment dat ze weten dat ze het kunnen proberen gaan ze het nog doen.
Ik had het ook eerst met mijn paard.
Ik heb hem dan een paar keer enorm streng aan gepakt zodat hij wist dat hij het niet meer moest proberen!
In het begin probeerde hij het nog wel maar ik voelde al op de duur wanneer het ging komen. Dan greep ik al op voorrand in.
Toen is het steeds beginnen minderen en uiteindelijk ook gestopt.
Ik begrijp heel goed dat het zeer frustrerend is voor jou. Het is op de duur ook helemaal niet meer leuk om te rijden.
Maar weg doen zou ik hem nog niet doen.
Maar jij moet er u nog goed bij voelen natuurlijk. Vind ik zeer belangrijk!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:46

Ik zou als ik jou was hem rust geven en in de wei zetten, verkoop het paard niet als je weet dat zijn karakter gewoon goed is en je weet wat je aan hem hebt.

Ik weet niet wat de afstamming is van hem maar het is wel algemeen bekent dat bijvoorbeel flemmingh nakomelingen wat langer de tijd nodig hebben en langer doorgroeien en later aan dingen toe zijn.
Kijk naar je paard wat hij aankan, hij dan dan wel een keer mooi verzameld lopen maar dat betekend niet dat hij gelijk snapt als jij het weer van hem wilt vragen.

Misschien is het ook iets om straks of nu het vertrouwen(die je wel hebt)maar weer op te bouwen, gewoon rustig grond werk doen, en niet veel vragen van hem.
Alles stap voor stap liever 1 week langer te tijd voor een net rondje in draf/galop/stap in de bak dan in een korte tijd.

Je zal het vast zelf wel weten,maar neem de tijd en de rust dan heb je er straks een leve lang plezier van.
Heeeel veeeeel succes en ik weet zeker dat je met genoeg geduld en kleine stapjes heel ver komt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:00

hij is anderhalve maand opnieuw op die stal geweest en al eens 2 weken daarvoor, maar het is je niet helemaal duidelijk wat ze daar gedaan hebben of lees ik dat nu verkeerd?
Heb je hem daar zien getraind worden? Heb je daar zelf wezen rijden met hem?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:07

poes schreef:
hij is anderhalve maand opnieuw op die stal geweest en al eens 2 weken daarvoor, maar het is je niet helemaal duidelijk wat ze daar gedaan hebben of lees ik dat nu verkeerd?
Heb je hem daar zien getraind worden? Heb je daar zelf wezen rijden met hem?

dat vind ik een goede! je weet nooit pcz wat met je paard gebeurt elders anders, niet bedoelt om iemand aan te vallen maar ja...heb je het zelf gezien?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:10

Bij een goede stal weet je wél exact hoe ze je paard trainen zolang je zelf maar wilt gaan kijken, en geregeld opbelt.
Vandaar dat ik die zin in de openingspost zo raar vond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:01

Een groot 3 jarige paard en een onkundige ruiter, sorry dat ik het zeg, neem les het ligt in elk geval niet bij het paard, denk dat het dier zo doet omdat hij echt geen idee heeft wat er van hem gevraagt word, kan ook niet met 3 jaar,
Ga je eens verdiepen in grondwerk en begin gewoon eens bij de basis, ga zelf je paard leren trainen, het heeft geen zin om een paard naar een trainings stal te brengen als je zelf niet weet hoe het moet, ten eerst word je paard er vaak veels te hard aan gepakt en ten tweede blijkt het maar weer dat hij in zijn oude gewoonte gaat terug vallen als hij weer thuis is, waar ligt dat aan??
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl en avalonsruiterbegeleiding.nl er komen steeds meer goeie instructrises bij door heel nederland, die jou kunnen leren hoe je een paard traint.
Maar zoek de fout bij jezelf en ga daar mee aan het werk, het paard doet gewoon wat jij op dat moment van het vraagt, en als jij hem geen leiding kan geven logisch dat hij het zelf gaat bedenken, maar dat is zijn natuur.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 09:23

midgie. Ik zoek ook zeker de fout bij mezelf. En ik wil het beste voor mijn paard. Grondwerk ben ik mee bezig, maar ook daar mag hij graag even testen of hij het niet kan winnen. Hij loopt zo mee, draaft aan als ik ga rennen en stopt als ik stop en dat gewoon los. Ik wil dit ook meer gaan uitbreiden, maar op het gebied van grondwerk moet ik nog veel leren. Wat is goed en wat niet.vooral het belonen vind ik lastig. Als ik hem wat lekkers geef, dan kickt hij daar alleen nog maar op. Bedankt voor de tips.

wivinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:45

Het paard is jong en heel speels, je hebt misschien 3 maanden nodig om hem iets bij te leren maar 12 seconden volstaan om dat werk te verprutsen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:04

broadway schreef:
GROOT PAARD, 3 1/2 JAAR, DOMINANT.....HEEFT TIJD NODIG OM UIT TE GROEIEN....WAAROM DIREKT VERZAMELEN....LEER HEM EERST OP 4 BENEN TE LOPEN, RECHTRICHTEN EN HEM OP JOUW TE CONCENTREREN.....WERKEN IN DE BAK IS DUIDELIJK NOG TE ZWAAR VOOR HEM,ZO TE LEZEN IS DAT AL VERZAMELEND VOOR HEM ....SPEELSE OEFENINGEN LANGS DE WEG (IS VAAK RECHTE LIJNEN WERK EN DUS NIET ZO ZWAAR !)
DOMINANTIE BEGINT IN GROEPSVERBAND OF PROBEERT HIJ OOK MEER (VANUIT DOMINANTIE) BIJ JOUW?
vOLGENS MIJ VRAAG JE TE SNEL ,TEVEEL VAN HEM EN VOELT HIJ HET AAN ALS VECHTEN (ADRENALINE) WAARUIT AGRESSIE WORDT OPGEWEKT , WAT ZICH UIT MET BOKKEN EN/OF VECHTEN MET ANDERE PAARDEN/PONY'S....
zOEK DE GOEDE WEG WAARMEE JE HEM EERST GOED LEERT ONTSPANNEN EN NIET GELIJK IN DE KRUL......
aLS JE DE ENERGIE OM KUNT ZETTEN VAN VECHTEN NAAR WERKEN (MET PLEZIER!), DAN WORDT DIT EEN SUPER-BEESTJE....STERK, NIET BANG,ZELFBEWUST !

Capslock zal wel niet bewust zijn gebruikt, aangezien ik een aantal regels met een kleine letter aan het begin zie ;)

Maar ik ben het met je eens, broadway. Een paard van 3,5 is vaak mentaal nog helemaal niet klaar voor 't werk.
Ik ben ook met 3,5 jaar mijn merrie beginnen in te rijden en ook ik heb vaak gedacht: dit komt nooit goed. Met opstappen zat ze een keer zo om zich heen te kijken naar al die vreemde paarden in de bak, dat ze gewoonweg omkiepte, terwijl ik net mijn voet in de stijgbeugel zette. Stond ik dus met mijn voet op haar buik :roll:

Ik heb er van geleerd om het heel rustig an te doen. Om haar rustig aan de nieuwe situaties te laten wennen; aan de omgeving, aan de andere paarden. Niet te zeer overvragen. En inderdaad, de eerste les die ik meereed, deed ze zo haar best, ze liep zo statig dat mijn man achteraf zei: ze liep het mooist van alle paarden :o . Maar ik vroeg er niet om, ze deed het uit haar eigen.
Ik heb haar inmiddels dik 12 jaar en heb er een heel leuk recreatiepaard aan over gehouden, zeer lief, ook te rijden door kinderen (zowel binnen als buiten), maar dat heeft wel wat energie gekost af en toe.

Want tja, ze is ook een hele tijd als een jong veulen geweest, waarmee ik alle kanten opvloog als ik bijvoorbeeld langs een wei met koeien moest }:0 .

En dat zelfde hebben we dus ook met het paard van mijn schoonzus gehad. Zolang ze jong zijn en nog niet veel gewend, dan kunnen ze spatjes vertonen. Dat doen jonge paarden nu eenmaal. Het zijn namelijk geen robots. Maar als ze ouder worden, dan groeit dat er meestal wel uit. Maar dat kan dus wel nog enige jaren duren }> .

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:18

Helpt van te voren longeren op dezelfde plek als waar hij zo bokt? Verder misschien tijdelijk een zekerdere ruiter erop die hem toch aanpakt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:29

Heb je instructie? Daar zou ik eerst eens mee beginnen en dan iemand die ervaring heeft met jonge paarden......
De tips hier op bokt zijn leuk, maar je hebt toch in de praktijk iemand nodig die er naast staat op het moment zelf en die jouw precies kan vertellen hoe en wat.
Ik ben zelf ook tegen een soort gelijk probleem aangelopen, mijn paard was niet zo heftig in zn reactie, maar heb vanaf dag 1 begeleiding en dat heb je gewoon echt nodig als je groen op groen hebt (en zo te lezen is dat hier het geval).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:04

Mag ik een antwoord op mijn vraag jolentinus?
Heb je trouwens les?

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:11

Persoonlijk vind ik een beloning met een snoepje niet goed, zelf doe ik het niet! als beloning krijgen ze bij ons met ontspanning dus de druk er af of een aai over het hoofd.

Als je met eten gaat belonen gaan ze je zien als een of andere lopende vreetschuur.....

Misschien moet je eens de boeken van Monty Roberts gaan lezen, daar kun je veel van leren en zul je dingen ook beter begrijpen waarom het dier zo doet.

Niet iedereen zal het met hem eens zijn, maar zelf heb ik er veel van geleerd en zie ik ook echt de reacties van de paarden.

succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:16

Belonen met voer is net hetzelfde als belonen met een aai, als je je echt zou inlezen in een paard weet je dat ook :) Alleen werkt het vaak net iets krachtiger waardoor het ook eventuele problemen weer uitvergroot. Ik werk zelf bij vd'en met voer bij een paard dat leeft voor eten en die komt nooit of te nimmer bedelen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:01

Ik zeg doorzetten, zo te horen probeert hij je gigantisch uit. Ik denk dat je spijt krijgt als je hem verkoopt en later te horen krijgt dat hij super braaf is geworden! Even doorzetten, intensief lessen en een dik half jaar de wei op. Kun je hem na de zomer weer oppakken :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:58

ik heb meerdere paarden beleerd en eigenlijk ging het altijd goed (met meerdere bedoel ik een stuk of 8).
Maar nu is het mijn eigen paard en dan is de druk bij mij hoger denk ik... en dat is niet goed.

als het moet kan ik alle dagen les hebben. maar omdat ik het rustig aan moet doen heeft dat niet altijd zin.
Vandaag is hij ingeent en morgen ga ik alleen even stappen. woensdag heb ik les.

@poes, ik had wel veel vertrouwen in de stal, maar ik weet niet precies wat er mee gebeurd is nee. maar ze zijn eerder te voorzichtig geweest denk ik. maar ja dat is weer te verklaren voor een 3,5 jarige.

en ik begrijp jullie allemaal wel wat.
aan de ene kant denk ik..hij test me uit en aan de andere kant denk ik hij is nog veel te jong en ik moet gewoon geduld hebben.

nou ja,hij gaat eerst nog niet weg.... maar ik zal goed nadenken hoe ik het aan ga pakken.