steigerende pony, gewoon niet leuk meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XAngel_

steigerende pony, gewoon niet leuk meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:09

hallo allemaal,

ik heb een verzorgpony. leuk beestje wel. nou, alles ging op zich de laatste par weken goed. ze liep mooi aan de teugel enzo.

tot ik een paar dagen geleden ging rijden.
alles was gewoon normaal. niks engs verder.. ze liep mooi, luisterde goed naar mijn been.
ik ging draven, ging ook goed. en ineens, ze staat stil, draait een kwartslag, en begint te steigeren. dus ik haar goed op haar donder gegeven. kwam ik weer aan die kant van de bak, gebeurde het weer. weer fink op dr donder gegeven. in stap dr langs, ging goed, en daarna in draf ook.

dus dat heb ik wel gewonnen. *D

toen ging ik niet die volgende dag rijden, maar toen die dag.

en ze deed het meteen al. zelfs in stap, draf en galop. de hele tijd door.
ik de hele tijd haar flink op de donder geven, maar het haalt helemaal niks uit. %) |(

en ook niet een beetje met de voorbenen de lucht in, nee, echt hoog!

wat kun je hier tegen doen?

ik dacht zelf misschien even het gebid chekken.

zadel enzo, past allemaal prima. +:)+

dus weet iemand misschien iets waardoor het komt dat ze zo steigerd? maar ook hoe ik er weer vanaf kom? -O-

groetjes :+:

TurboTinker

Re: steigerende pony, gewoon niet leuk meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:12

Ik zou vooral doorzetten, zolang ze goed voorwaarts moet lopen kan ze dit niet doen.

Dus lekker aan het werk zetten, zorgen dat ze gen tijd krijgt o er over na te denken.

Klinkt mij in de oren als uitproberen.

Je zal vast wel tips krijgen met een ei te gaan rijden,maar dat werkt niet, je kan dat ei niet uit je zak halen als ze steigert.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:16

een ei rijden? :P

tjah zal in ieder geval de eigenaar even vragen om hulp, misschien even har overal voelen en kijken of ze niet op bepaalde plekken heftig reageerd.. en anders als dat allemaal niet is inderdaad gewoon voorwaarts rijden misschien gewoon even een goed rondje echt hard en heel geconcentreerd aan haar vragen dingen, dus gebroken lijn met volte 10 m er in meteen bij a afwenden linksomkeert aanspringen in galop volte terug naar stap.. ga zo maar door gewoon egt elke seconde aan het werk

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:18

Moeilijk te zeggen waardoor dit gedrag zo komt. Wat gebeurt er aan de longeerlijn? Misschien heeft je pony spierpijn of last van dr rug (kan door vastliggen in de stal komen ed.). Zorg dus eerst dat je zeker weet dat je pony nergens pijn heeft voordat je haar erdoorheen probeert te rijden. Dat kan het vertrouwen namelijk voor de rest van jullie leven beschadigen.

Als je pony medisch in orde is, zou ik dmv grondwerk of met behulp van een goede instructeur, die ook achtergrond heeft in paardengedrag of NH, de oorzaak van dit probleem achterhalen.

Zolang ze zo blijft steigeren, zou ik niet rijden. Straks lig je in het ziekenhuis! Duidelijk moge zijn dat je zelf niet bekwaam bent om dit nu op te lossen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:19

Een meisje bij ons op stal had dat ook met haar pony. Gewoon in eens stil staan vanuit stap, draf of galop en dan recht omhoog. Ook eerst mee bezig geweest om het eruit te rijden, maar .. Wat nu blijkt, de straal in zijn voor hoeven ligt niet diep genoeg meer dus zijn ze ontzettend gevoelig. Hij is nu voor een paar maanden op ijzers gezet om het bij te laten groeien. Daarna kan hij er waarschijnlijk gewoon weer vanaf.

Het kan dus goed zijn dat hij ergens last van heeft, dan wil je hem niet nog meer straffen. Ik zeg natuurlijk niet dat het zo is, maar misschien wel iets om over na te denken. Een paard steigert natuurlijk niet zomaar in eens om niets.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:33

Klinkt idd als uitproberen maar het kan nooit kwaad om dr even na te laten kijken :) .

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:44

Doet ze het steeds op dezelfde plek in de bak? Dan is ze misschien ergens bang van (geweest) Of ze probeert je misschien uit. Doet ze het ook aan de longe? Als ze het ook aan de longe doet op dezelfde plek van de bak, kan je misschien grondwerk gaan doen zodat ze het vertrouwen weer vindt.

Ik zou proberen om ze goed aan het werk te zetten met veel stelling naar binnen maar tegelijk op letten dat je zelf ontspannen blijft zowel in je zit als in je handen, probeer je aandacht niet vast te houden op dat éne punt van de bak waar ze steeds steigert, anders ga je daar meteen vanzelf op blokkeren. Door veel stelling aan te nemen kan ze minder makkelijk steigeren, maar indien ze toch steigert, zeker op letten dat je haar dan niet ombuigt waardoor ze haar evenwicht zou kunnen verliezen.
Indien mogelijk kan je best een tijdje rijden met iemand die jullie in de gaten houdt zolang ze gevaarlijk gedrag vertoont. Maar indien het echt te gevaarlijk wordt kruip je er waarschijnlijk best niet meer op en is professionele begeleiding geen luxe.

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:47

Je zou inderdaad het gebit eens na kunnen laten kijken, mss is er wel iets wat in de mond dwarzit.
En anders zorgen op het moment dat je voelt dat ze gaat steigeren, niet de teugel te strak trekken,
dan kunnen ze zich aan je hand opwerken zeg maar.
probeer dan juist te ontspannen en je been eraan te houden.
ook als je voelt dat ze wilt gaan steigeren extra veel stelling vragen, want dan kunnen ze niet omhoog komen.
en dan gelijk weer ontspannen, been eraan en doorrijden!
succes ermee!
groetjes Joelle

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:16

Ik zou als het gebit in orde is en verder alle lichamelijke problemen uitgesloten zijn. Toch maar eens met een wat hardere hand gaan rijden. Niks pikken. En je zweep eens andersom vasthouden en tussen de oren tikken. 'k zal wel commentaar hierop krijgen, maar als het lichamelijk niets is, zal het wel aanstelleritis zijn. (En nee je hoeft hem echt niet af te slaan, maar een tik tussen de oren is vaak zat om van te schrikken)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:20

Laat het paard goed nakijken voordat je begint met vreselijk afstraffen of slaan. Een paard steigert niet zomaar. Veelal is het een teken dat het ergens last van heeft (voorbenen, gebit, rug) !!!!
Haal de DA erbij en laat het nakijken !!!

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 15:20

ireika schreef:
Doet ze het steeds op dezelfde plek in de bak?

ja op korte zijde. ineens gaat ze stil staan, en steigerd..

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:26

is ze dan niet ergens bang voor? doet ze het ook tijdens het longeren op die plek?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:28

Snackie schreef:
Je zal vast wel tips krijgen met een ei te gaan rijden,maar dat werkt niet, je kan dat ei niet uit je zak halen als ze steigert.

moet je het dan op d'r hoofd gooien ? :P

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:31

corientjuhh schreef:
Snackie schreef:

moet je het dan op d'r hoofd gooien ? :P
ja kapotslaan. dan denken ze dat ze hun hoofd stoten of iets.. nog nooit geprobeerd. ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:33

Oke, ook nog nooit van gehoord
En als ze bokken dan? Eentje op de kont slaan?

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:36

corientjuhh schreef:
Oke, ook nog nooit van gehoord
En als ze bokken dan? Eentje op de kont slaan?
ik heb werkelijk geen idee :))
ik had ook eens gehoord dat ze een fles water tussen hun hoofd gooien en dan het water eruit laten lopen zodat het lijkt dat ze bloeden.

nouja het is in ieder geval niet mijn manier.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:40

Ik heb zelf ook zo'n pony gehad, en ik zou je verzekeren, als je er eenmaal doorheen bent heb je een pracht band met zo'n beest, of dat hadden wij in ieder geval.

Wat ik deed, is goed voorwaarts houden. Wel ontspannen zitten, maar op je hoede, dat je niet naar een kwartdraai er gelijk af ligt. Misschien is een bok riempje aan je zadel wel een verstandig idee nu, gewoon voor de zekerheid. (kan je gemakkelijk maken van een langere sperriem). Dus even niet meer aan de teugel rijden, gewoon voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Na een tijdje gaat het vanzelf een stukje beter, en kan je het weer rustig oppakken, maar op het moment moet hij/zij gewoon voorwaarts denken.

Als ik jou was, is het eerste wat je moet doen toch even alles nakijken, dus paard en zadel!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:46

Karinvdtoorn schreef:
Ik zou als het gebit in orde is en verder alle lichamelijke problemen uitgesloten zijn. Toch maar eens met een wat hardere hand gaan rijden. Niks pikken. En je zweep eens andersom vasthouden en tussen de oren tikken. 'k zal wel commentaar hierop krijgen, maar als het lichamelijk niets is, zal het wel aanstelleritis zijn. (En nee je hoeft hem echt niet af te slaan, maar een tik tussen de oren is vaak zat om van te schrikken)

Dit zou ik dus nooit aanraden! Het paard dat ik train voor iemand is vroeger ook altijd geslagen met de zweep tussen de oren omdat hij veel steigerde. Dit doet hij nog steeds en hij heeft dus ergens pijn. Heb dit paard nog niet na laten kijken, maar hij is in ieder geval goed scheef dus eerst dat recht zetten.
Wat is het nu dus dat je dit paard helemaal niet meer tussen de oren kan zitten. Dan wordt hij zo angstig dat hij echt bijna omhoog komt!

probeer het dus eerst eens rustig en ga vooral niet slaan met zwepen tussen de oren oid ook al is het zachtjes.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:47

Ik zou dat inderdaad ook niet aanraden, paard word er naar mijn denken niet voorwaartser op, maar meer angstiger.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:48

Ik ben zo'n zot die het ooit eens geprobeerd heeft om een ei op het hoofd van een steigeraar te slaan, en dat had niets geholpen :) (het was zoieso een kunst om het op de juiste moment, op de juiste plaats te slaan)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:50

inderdaad.

knijp hem een keer in zijn oren, helpt echt.
mijn shetje beet of trapte wel is tijdens het wandelen, werd het na een tijdje zat.
heb zijn oor dubbel geklapt en erin geknepen en die deed het niet meer hoor :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:05

in zijn oren knijpen is ook niet erg goed...kan een paard ook erg angstig van worden. straks heb je een kopschuw paard!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:16

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al.

Je zegt dat je hebt 'gewonnen'. Je bent dus in een machtsstrijd verzeild geraakt.

Als je een topruiter bent zou je misschien 90% van de paarden die de machtsstrijd met je aangaan aankunnen door ze nog harder op hun donder te geven, bijvoorbeeld tussen de oren slaan en als dat niet werkt een elektrische schok toedienen of een prikkeldraadhoofdstel omdoen (dit is sarcastisch bedoeld). Helaas zijn er ook paarden die je er NIET onder krijgt, ook al ben je de beste ruiter 'in town' die hebben hun trots en laten zich niet dwingen, die gaan nog liever dood. Deze paarden belanden vaak bij de slacht omdat ze een te sterk karakter hebben en hun baasjes ook. Hen kun je winnen door ze niet meer te zien als tegenstander (=machtsstrijd) maar als medestander; als teamgenoot; als partner. Wil je dat bereiken zul je je moeten verdiepen in het opbouwen van een band met je paard. Je stopt dan met vechten tegen je paard en begint te vechten mét je paard. Dat schiet veel beter op!

Gewoon doorgaan is gevaarlijk. Je hebt dus twee opties; óf je verdiept je in de kunst van het straffen óf je verdiept je in de kunst van het belonen :o Of eigenlijk drie; je kunt ook gewoon een makkelijker verzorgpaardje zoeken. Succes.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:23

dit bovenste vind ik wel een heel goed advies!
nou ben ik zelf niet zo'n opgever, dus ik zou het nog wel proberen om zoals sallandval het al zei: samen met je paard te gaan vechten en er niet tegen!

probeer eens veel grondwerk te gaan, er is veel informatie over te vinden op internet over hoe je kan beginnen...probeer 'vrienden' te worden met je paard

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:35

Hmm, zou je dan niet het probleem hebben dat het paardje het bij een ander meisje weer zou flikken? Dan heb je misschien nog wel een groter probleem, omdat het paard dan denkt dat die gewonnen heeft. :)